wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:46

Hier inderdaad ook al zwaluwen gesignaleerd in de deel. En ik kan ook erg genieten van de ooievaars die hier verderop nestelen en regelmatig door onze wei paraderen. En van de buizerds. En de talloze zangvogels.
Wij hebben zelf helaas geen jong spul op komst, maar dat komt wel weer een keer. Genoeg moois om van te genieten in het voorjaar.
Mooi dat jullie oma van 14 nog aanhouden!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:59

Haha Kinke, dames met karakter laten we maar zeggen :D
Wel heel mooi dat jullie er toch voor kiezen om ze niet te onthoornen! Het lijkt me best nog wel eens een flinke uitdaging om met vleesvee te werken omdat ze toch een stuk minder "tam" zijn dan melkkoeien. Hoewel die ook wel eens verrassend uit de hoek kunnen komen :+

Heel herkenbaar, van die kleine dingen waar je zo enorm van kunt genieten. Op zulke momenten besef ik altijd weer hoe mooi en waardevol het boerenleven is <3

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:20

Lang leve de overheid :n :n :n , het fosfaatreductieplan is weer veranderd,alle niet melkleverende bedrijven blijven buiten schot.....
Met zulke wispelturige beslissingen durf je toch bijna geen boer te blijven.........,benieuwd wat we nog meer gaan meemaken.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:21

SARINO schreef:
Lang leve de overheid :n :n :n , het fosfaatreductieplan is weer veranderd,alle niet melkleverende bedrijven blijven buiten schot.....
Met zulke wispelturige beslissingen durf je toch bijna geen boer te blijven.........,benieuwd wat we nog meer gaan meemaken.

Die dieren leveren blijkbaar geen mest? :')

Jildau

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:29

Fijn als je ze net de laan uit gestuurd had.. Allemachtig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:34

Riraito schreef:
SARINO schreef:

Die dieren leveren blijkbaar geen mest? :')

Nee, dit komt doordat het melkquotum eraf is gehaald. Daardoor hebben melkveehouders geïnvesteerd om meer melk te produceren en dus hebben ze meer melkkoeien.
Daardoor is er een overschot aan mest.

Lijkt me nogal logisch dat de niet-melkleverende bedrijven hierdoor buiten schot blijven, aangezien die niets te maken hebben gehad met het afschaffen van het melk quotum.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:07

Marjoow,het gaat om mest en niet om melk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:43

SARINO schreef:
Marjoow,het gaat om mest en niet om melk.

Het mestoverschot is er vanwege de vele melkkoeien.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:20

Het mestoverschot is er omdat er een fosfaatplafond is ingesteld.
Marjoow Heb je de aantallen melkkoeien de afgelopen jaren gevolgd.
In 1980 waren er meer koeien dan nu.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:42

SARINO schreef:
Het mestoverschot is er omdat er een fosfaatplafond is ingesteld.
Marjoow Heb je de aantallen melkkoeien de afgelopen jaren gevolgd.
In 1980 waren er meer koeien dan nu.

Is dat zo ja?

Afbeelding

Lees ook dit eens door:
http://www.wur.nl/nl/artikel/Fosfaatrec ... enheid.htm
Hier staat een mooi filmpje:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ndgebonden

Als je dan nog wilt volhouden dat de mestoverschotten niets met het afschaffen van het melkquotum te maken heeft, ben ik zéér nieuwsgierig naar je bronnen!

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:33

Ik heb het over fosfaatreductieplan 2017 gehad....en over 1980 qua aantal koeien.
Jij hebt het over de jaren 2000/2015 en over de fosfaatrechten, die er misschien wel of niet gaan aankomen in 2018 maar daar is nog niets over beslist...........

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:59

SARINO schreef:
Ik heb het over fosfaatreductieplan 2017 gehad....en over 1980 qua aantal koeien.
Jij hebt het over de jaren 2000/2015 en over de fosfaatrechten, die er misschien wel of niet gaan aankomen in 2018 maar daar is nog niets over beslist...........

Melkveehouders die hun bedrijf uitbreiden en daardoor meer fosfaat (als bestanddeel van mest) produceren dan zij in 2014 deden, moeten jaarlijks aantonen dat zij over voldoende grond beschikken. Voor bedrijven die meer grond hebben dan nodig is om alle fosfaat die wordt geproduceerd te kunnen gebruiken, geldt de verplichting om over extra grond te moeten beschikken niet, evenmin als voor extensieve bedrijven met een fosfaatoverschot van minder dan 20 kilo per hectare. Bedrijven met een fosfaatoverschot van tussen de 20 en 50 kilo per hectare moeten bij uitbreiding een kwart van de extra fosfaatproductie op extra grond binnen het eigen bedrijf kunnen gebruiken. Dit betreft zo’n 15% van de melkveebedrijven. De rest van de fosfaatgroei moet op grond van de Wet verantwoorde groei melkveehouderij volledig worden verwerkt. Voor intensieve melkveebedrijven met een fosfaatoverschot dat groter is dan 50 kilo per hectare geldt dat zij de extra fosfaat bij uitbreiding voor de helft op extra grond binnen het eigen bedrijf moeten kunnen plaatsen. Dit gaat om ruim 10% van de melkveebedrijven.

Ingangsdatum
De amvb waarmee de grondgebonden groei wordt geregeld, treedt op 1 januari 2016 in werking. Maar de reikwijdte van de amvb ziet ook op 2015. Toename van de fosfaatproductie door uitbreiding van de melkveestapel in 2015 moet vanaf 2016 dus ook worden verantwoord volgens de verplichtingen van de amvb.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:59

En dan nog, is het feit dat nu boeren melkvee weg moeten doen, een direct gevolg van het afschaffen van het melkquotum.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:13

en nu heb je het weer over grondgebonden zijn........
en hoe kom je aan je slimme opmerking dat je voor meer melk meer koeien nodig hebt??
Je haalt van alles door elkaar.Ga je goed inlezen en gebruik vooral de laatste berichten en ga vooral niet oude info googelen want die regels en voorstellen zijn alweer verouderd en veranderd door de overheid.Groetjes van iemand die dagelijks alle updates krijgt en het zelf op haar erf en in haar knip voelt wat er aan de hand is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:27

SARINO schreef:
en nu heb je het weer over grondgebonden zijn........
en hoe kom je aan je slimme opmerking dat je voor meer melk meer koeien nodig hebt??
Je haalt van alles door elkaar.Ga je goed inlezen en gebruik vooral de laatste berichten en ga vooral niet oude info googelen want dat die regels en voorstellen zijn alweer verouderd en veranderd door de overheid.Groetjes van iemand die dagelijks alle updates krijgt en het zelf op haar erf en in haar knip voelt wat er aan de hand is.

Lieve schat, jij begint zelf over het feit: "alle niet melkleverende bedrijven blijven buiten schot....."

Dat is nogal logisch he! En ja voor meer melk heb je wel degelijk meer koeien nodig, want een koe gaat niet van de een op de andere dag meer melk produceren. Ik weet heus wel waar ik het over heb ;)

Meer melkkoeien/hogere melkproductie = meer mest. Meer mest = hoger fosfaat gehaltes. Dit is in strijd met de Nitrates Directive waar heel de EU mee te maken heeft.

Enne, ik kóm tenminste met bronnen om informatie weg te halen..
Leuk dat er in 1980 volgens jou meer melkkoeien in NL waren, waar haal je die cijfers vandaan? Aangezien er vanaf 2000 toch een flink stijgende trend in aantal melkkoeien te zien is ;)

http://www.bs-advocaten.nl/branchegroep ... elkquotum/
http://www.zuivelnl.org/wp-content/uplo ... chting.pdf

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:54

google even aantal koeien 1980 ,lieve schat _/-\o_ _/-\o_

Ik heb zoveel meer liters gemiddeld per koe sinds het melkquotum eraf is,had daar geen extra koeien voor nodig.Stukje fokkerij en stukje voerbeleid.Stuk vakwerk!Ik weet wel waar ik het over heb....Liters en gehaltes in melk zijn heel goed te sturen.

Het enige wat ik schreef vanavond is dat het fosfaatreductieplan vandaag gewijzigd is,ik heb hier niet eens een mening over opgeschreven.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 12-04-17 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:57

Je komt met oude achterhaalde bronnen over fosfaatrechten en grondgebondenheid en roept maar wat.
Je komt met een bericht van Sharon Dijksma uit maart 2015.........

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:36

SARINO schreef:
google even aantal koeien 1980 ,lieve schat _/-\o_ _/-\o_

Ik heb zoveel meer liters gemiddeld per koe sinds het melkquotum eraf is,had daar geen extra koeien voor nodig.Stukje fokkerij en stukje voerbeleid.Stuk vakwerk!Ik weet wel waar ik het over heb....Liters en gehaltes in melk zijn heel goed te sturen.

Het enige wat ik schreef vanavond is dat het fosfaatreductieplan vandaag gewijzigd is,ik heb hier niet eens een mening over opgeschreven.

Je schreef het wel op gek te vinden dat de niet melkleverende bedrijven buiten schot blijven.

En dat komt simpelweg omdat de reden dat alles gewijzigd word en er nu zoveel koeien weg moeten omdat er meer melk geproduceerd worden en dusb ook meer mest. Nogal logisch dat dit niet geld dan voor de bedrijven die daar niets mee te maken hadden.

Goed van je dat jij er geen koe bij hebt gekocht. Maar ik mag hopen dat jij net zo goed als ik weet dat er genoeg boerenbedrijven zijn die wel extra veel aangekocht hebben.

Oh. En ik heb voor je gegoogled hoor: http://veeteelt.nl/nieuws/nederland-tel ... intig-jaar
Hmmmm...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:09

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:36

Dat is een interessante grafiek. Met name de toename van de geiten.
Relatief weing schapen, en dalend.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:58

Hmm, aparte grafiek? Deze laat zien dat het aantal melkkoeien gedaald is ook in de periode van 2000 tot 2015, terwijl de grafiek die ik eerder liet zien (ook door het CBS) juist een duidelijke stijging weergeeft.

Wel bijzonder om te zien dat de aantallen dieren amper veranderen terwijl de veehouderij juist zoveel intensiever is geworden de laatste jaren

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:13

Weetjes:
In 1984 is het quotum ingesteld.
Er zijn nu minder bedrijven ,de bedrijven die er nog zijn hebben gemiddeld meer koeien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:16

Omdat ik zelf schapen kijk ik daar automatisch naar, grootste veepopulatie in 1990, kleinste 2015. In het allergrootste deel van die periode was ik al geëmigreerd. Kan iemand een verklaring geven voor deze ontwikkeling?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:27

SARINO schreef:
Weetjes:
In 1984 is het quotum ingesteld.
Er zijn nu minder bedrijven ,de bedrijven die er nog zijn hebben gemiddeld meer koeien.

Dat verklaart niet waarom de ene grafiek zegt dat er meer koeien bij zijn gekomen, terwijl een ander zegt dat de koeien juist zijn gestagneerd of afgenomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:31

Er staat rundvee in de laatste grafiek.
Dat zijn meer dan alleen melkkoeien, het is hier niet uitgespecificeerd.