Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:35

Dan veranderd het gedrag/houding van de eigenaren, waardoor de dieren hierdoor beïnvloed worden. Dus als jij denkt dat iets werkt, wordt je misschien zelfverzekerder en je dier misschien ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:38

Riddershow schreef:
Dan veranderd het gedrag/houding van de eigenaren, waardoor de dieren hierdoor beïnvloed worden. Dus als jij denkt dat iets werkt, wordt je misschien zelfverzekerder en je dier misschien ook.

Ik bedoelde dat effect niet, maar echt puur in het dier zelf. Werkt dat op dezelfde manier als bij mensen dmv anticiperen op de verwachting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:42

Dieren hebben geen baat bij de werking van het placebo-effect.

Dieren verwachten immers niets. Ze leven in het hier en nu. Een dier weet ook niet dat hij ooit zal sterven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:47

[***] schreef:
Dieren hebben geen baat bij de werking van het placebo-effect.

Dieren verwachten immers niets. Ze leven in het hier en nu. Een dier weet ook niet dat hij ooit zal sterven.

Klassiek conditioneren is toch écht een patroon van reactie op de verwachting. Als ik de klep van mijn aquarium open doe, verwachten mijn vissen voer. Als ik de koelkastdeur open doe na de afwas, zit de kat ook al klaar omdat zij voer verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:49

Ok, dan begrijp ik je verkeerd. Ik dacht dat je echt het toedienen van medicijnen (al dan niet werkzaam) bedoelde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:50

[***] schreef:
Ok, dan begrijp ik je verkeerd. Ik dacht dat je echt het toedienen van medicijnen (al dan niet werkzaam) bedoelde.

Ja dat bedoelde ik ook :) maar misschien heb ik zelf al mijn antwoord gegeven bedenk ik. Dat het placebo effect misschien voorkomt uit het klassiek conditioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:59

vuurneon schreef:
Dat het placebo effect misschien voorkomt uit het klassiek conditioneren.

Dat zou goed kunnen. Ik weet zelf te weinig van klassiek conditioneren om bovenstaande te kunnen beamen. Vind het wel erg interessant. Bij mensen kan ik me voorstellen dat als ze denken (verwachten) dat een placebo werkt het dan ook daadwerkelijk werkt.

Dieren weten niet dat ze een medicijn (al dan niet werkend) toegediend krijgen en kunnen daardoor ook geen werking van het placebo-effect ervaren.

Gerammel met een voerblik geeft het paard de verwachting dat hij iets krijgt, omdat hij de keren daarvoor ook altijd iets heeft gekregen. Dat is volgens mij iets heel anders dan het placebo-effect.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:12

Placebo effect bij dieren zijn verschillende verklaringen voor. De eerste is idd klassieke conditionering, bijv bij morfine. Dat heeft direct effect en een dier KAN dit gevoel aan de injectie koppelen, waardoor er dus een placebo effect optreedt bij toekomstige injecties. Dit is met meerdere onderzoeken aangetoond, die heb ik alleen niet bij de hand.
Tweede verklaring is idd de verandering in houding van de eigenaar. De eigenaar zorgt dan zelf voor de verbetering, niet het medicijn dus spreek je ook van placebo.
De derde verklaring die minder makkelijk te bewijzen is, zit wel degelijk in de verwachting van het dier en mogelijk bepaald inzicht in oorzaak-gevolg, maar voor zover ik weet is dit een ver gezochte verklaring die mogelijk alleen bij diersoorten zoals dolfijnen toe te passen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:19

@zwerte dank voor je antwoord! Dat van die morfine heb ik nog nooit gehoord. Maar zoals je het beschrijft is het zeer aannemelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:21

Dank je zwerte! :) weer wat geleerd :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:21

:j Interessant :j

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:45

Als je een plastiek potje in de vaatwasser zet, waarom droogt dat niet zoals als de rest?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:48

Fleur1984 schreef:
Als je een plastiek potje in de vaatwasser zet, waarom droogt dat niet zoals als de rest?

De rest houd langer warmte vast, dus dan verdampt het water beter.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:00

Colorado schreef:
Klijntje :')
Zal toch wel ergens een tunnel zijn oid?

Heb inmiddels even geGoogleMapt en er zou idd een tunneltje moeten zijn. Maar die kon ik niet vinden toen ik er met 120 voorbij kwam :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:20

Waar komt de term hals over kop vadaan?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:31

Volgens mijn leraar heeft het iets te maken met heel snel vertrekken of lopen, waarbij je kan struikelen, en dan is je hals over je kop (Ja, zo'n uitleg krijgen wij dus bij één woord: praeceps :+ )

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:45

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:48

Wie heeft het verzonnen om vreemde dingen in de grond te stoppen en die even later te koken of bakken? :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:50

Een vraag die ik al lang heb, maar waar ik vorige week ineens weer aan dacht (meer dan 1000 km in een week gereden).
Hoe kan het dat ik bijna geen tankauto's voor benzine/diesel op de snelweg zie rijden?
Af en toe wel.... maar als ik mij realiseer hoeveel brandstof per dag wordt weggereden, zou er volgens mij de hele dag colonnes tankauto's moeten rijden.
Rijden ze misschien vooral 's nachts?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:52

xStephanie schreef:
Wie heeft het verzonnen om vreemde dingen in de grond te stoppen en die even later te koken of bakken? :+

Omdat je meer oogst als je ze in de grond stopt! (tenzij de aardappels kapotvriezen)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:57

Waarom zijn schildpadden langzaam? :)
Alleen omdat ze koudbloedig zijn?

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:04

senna21 schreef:
xStephanie schreef:

Omdat je meer oogst als je ze in de grond stopt! (tenzij de aardappels kapotvriezen)

Ik ga slavinken planten.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:37

ik vraag me eigenlijk zo ineens af, hoe zijn de tattoos en piercings ontstaan :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:38

senna21 schreef:
Een vraag die ik al lang heb, maar waar ik vorige week ineens weer aan dacht (meer dan 1000 km in een week gereden).
Hoe kan het dat ik bijna geen tankauto's voor benzine/diesel op de snelweg zie rijden?
Af en toe wel.... maar als ik mij realiseer hoeveel brandstof per dag wordt weggereden, zou er volgens mij de hele dag colonnes tankauto's moeten rijden.
Rijden ze misschien vooral 's nachts?

Ooit lang geleden eens een dagje als uitzendwerk bij de afrit van de snelweg dat soort transporten zitten tellen en ik kan je vertellen dat het er toch best heel veel zijn op een dag.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:40

Ketaki schreef:
ik vraag me eigenlijk zo ineens af, hoe zijn de tattoos en piercings ontstaan :)

Onduidelijk. Wij (de westerse cultuur) hebben piercings uit Afrika, en tatoeages uit de Stille Zuidzee, maar allebei zijn ze bij verschillende volkeren bekend. En waarom doet iemand zoiets? Ja, goeie vraag. Ik vind het ook lelijk. :)

Een zelfde soort vraag, ietsje pikanter, is: "Wie heeft het melken ontdekt en wat dacht de uitvinder dat hij aan het doen was?"