Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:50

Heino schreef:
christel1857 schreef:
Dat mag je best vinden ;)

Ik vind jou in meerdere topics nogal overkomen als een soort politieagent die andere mensen beoordeelt over hun discussie kwaliteiten. Misschien kun je daar ook aan werken?

EDIT: Ben helemaal niet uit op mijn gelijk, waarom zeg je zoiets?

Wat heeft mijn postgedrag nu weer te maken met dat ik jou aanspreek op je postgedrag in dit topic?
PB me maar met wat ik zou moeten verbeteren, sta er namelijk voor open, maar niet in dit topic...

Ik krijg de indruk dat je wilt bewijzen dat God niet bestaat, omdat je al meerdere malen gevraagd hebt om bewijs dat God wél bestaat. En dan komen mensen met hun bewijs, is het weer niet goed :?

Zooist, zal morgen voor je zoeken, duik zo mijn bed in.

Je hebt gelijk, zal als ik een keer een voorbeeld heb nog wel een pb sturen dan. Is idd veel netter.

Nu ff ontopic: Ik weet niet over welk bewijs dat god bestaat jij het hebt? Maar zover ik weet, en dat moet iedereen toch wel met me eens zijn, is er nog geen sluitend bewijs dat er een god bestaat. Daarom heet het ook nog steeds GELOVEN, en dat is iets wat je doet, of niet doet. Wat ik interessant vind is dat de hedendaagse gelovigen veel positiever in het leven staan dan ik in eerste instantie had gedacht, dus wat dat betreft thumbs up voor de gelovigen. Ik verdien eerder een aai over mijn bol vanwege mijn oprechte verandering van houding tov gelovigen in dit topic, ipv een tik op mijn vingers. Ik daag je bij deze uit om 1 bericht van mij te zoeken in de laatste 20 pagina's waarin jouw standpunt wordt bevestigd.
Desalnietemin ben ik door dit topic ook wel sterker gaan GELOVEN, dat er geen god bestaat. Maar dat is mijn persoonlijke afweging tov van wat ik meer aannemelijk vind. Mag een ongelovige dan geen interesse hebben in religie? Ik vind van wel! Ik heb ook interesse in boeddhisme, islam, etc. Wie ben jij om tegen mij te gaan zeggen dat ik me niet mag mengen in een discussie over geloof omdat ik zelf (op dit moment als 21 jarige die nog een heel leven voor de boeg heeft :D ) niet geloof? Ik zal de laatste zijn die statig gaat zeggen dat ik nooit zal geloven. Alleen op dit moment vind ik het niet aannemelijk, en ik hoop van harte dat er wel een god bestaat want dat zou een hoop dingen een duidelijke verklaring geven en het leven een stuk makkelijker maken. Ik blijf bij mijn stelling, die in mijn ogen voor iedereen (lees: wetenschappers & theisten) zou moeten gelden: Twijfel is de correcte houding. Twijfel is bescheiden, zekerheid is arrogant.
@ zooist: Wat betreft de vraag over de 3 eenheid: Dat is eerder in dit topic naar boven gekomen maar daar kon niemand echt een heel duidelijk antwoord op geven. het is namelijk nogal ingewikkeld hoe het door de bijbel wordt uitgelegd (dat weet ik dan aan de hand van jullie bijbelqoutes, kheb het boek nooit zelf helemaal doorgelezen ga ik ooit wel een keer doen)
Wat mij betreft nog wel een vraagteken dus.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:23

Christel, dan ga ik er deze week eens goed voor zitten.
Wil even erover nadenken om daar een goede uitleg voor te geven. Misschien komt tie zo al wel.

Weet wel dat ook dat uit de Bijbel komt en een uitleg zal zijn over mijn interpretatie ervan.

Voor mij dus bewijs en voor jou geen bewijs ;)

Ik ga mijn best doen!

Wordt vervolgd dus.

@Superlotje. Ik geloof zeker in gebedsgenezing. Heb er al zoveel op zien staan, rond zien rennen en zo zien veranderen. Dat is levend bewijs. Als je daar iets meer van wilt zien of verhalen wilt lezen kan je vast eens kijken bij de levensstroom. Bij de gemeente waar ik zit is het elke eerste vrijdagavond van de maand. Op youtube staan ook filmpjes.

Eentje die ik heel dichtbij heb meegemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=bNFThW7Nd5M

Maar er zijn er uiteraard die veel spectaculairder zijn hoor. Al was deze (ik geloofde dit echt niet hoor en was erg boos dat ik in beeld kwam en heb jaren geprobeert mijn vader te betrappen op nieuwe medicijnen of luchtgebrek :D ) voor ons gezin een absolute uitkomst.

Nu ik ouder ben snap ik pas dat het echt een wonder geweest is. Tenminste, dat geloof ik.

Er zijn benen langer geworden, bekkeninstabiliteit genezen, schzizofrenie genezen, noem maar op. Alles zo voor je ogen of in een bepaalde periode.

Heel erg gaaf! Als ik hoofdpijn heb stuur ik het altijd weg! Ideaal! Voor mij werkt dat!

Blue_Eyes

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:51

Citaat:
lees: wetenschappers & theisten

Je weet dat wetenschapper en theist niet per se een tegenstelling is? Ik ben lid van een kerk vol wetenschappers.
Overigens vraag je om bewijs, maar ik zie geen reden om dat te willen. Ik voel en merk dat God er is, maar mijn gevoel is voor een ander toch geen concreet bewijs. Ik heb dingen meegemaakt waardoor ik zeker weet dat God er is, maar die dingen heb ik vaak weggeredeneerd zien worden. Terwijl ik er heel erg zeker van ben - of dat nou arrogant is of niet - dat die dingen een knipoog van God waren. Ik snap trouwens niet zo goed wat daar arrogant aan is - zo lang als ik die zekerheid niet wil gebruiken om jou te dwingen ook te geloven, wat is er dan mis mee dat ik er voor mezelf zeker van ben?

Verder: ik geloof absoluut in gebedsgenezing, heb er bijzondere voorbeelden van gezien. Ik denk wel dat het vaak te ver doorschiet in de zin van: als je bidt, word je genezen en als je niet genezen wordt, geloof je niet genoeg. Want zo is het vaak niet. Ik denk dat er heel vaak ook een reden ergens achter zit.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:16

Blue_Eyes schreef:
Verder: ik geloof absoluut in gebedsgenezing, heb er bijzondere voorbeelden van gezien. Ik denk wel dat het vaak te ver doorschiet in de zin van: als je bidt, word je genezen en als je niet genezen wordt, geloof je niet genoeg. Want zo is het vaak niet. Ik denk dat er heel vaak ook een reden ergens achter zit.

Ben ik helemaal met je eens!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:18

Een eenvoudige uitleg over drie-eenheid met hulp van mams ;) waarbij zij kon verwoorden wat ik bedoelde!

De mens is geschapen naar het beeld van God (Gen. 1 : 25). Hij zei: Laat ons mensen maken naar ons beeld.
Een mens heeft een lichaam, een ziel en een geest.
De goddelijke drie-eenheid is als volgt:
Het lichaam is Jezus, die mens geworden is.
De ziel - bestaande uit: gevoelens-gedachten- is God de Vader
de geest is de Heilige Geest.

Een wat diepere uitleg:
Een niet gelovig mens wordt geleid door de ziel: Wat denk ik, wat voel ik, wat heb ik meegemaakt? (gevoelens-emoties-ervaringen)
Dat is ontstaan door de zondeval, want voor die tijd werd de mens geleid door zijn geest.
De juiste volgorde naar Gods orde was dan ook: naar geest, ziel en lichaam.
Door de zonde werd het: naar lichaam, ziel en geest.

Als een mens in Jezus gaat geloven, komt de Heilige Geest in hem.
De Heilige Geest gaat samen met de geest van de mens zijn leven besturen, zoals God oorspronkelijk bedoeld had.
Dan is het niet meer: wat denk ik en wat voel ik, maar dan is de vraag: Wat zegt (God) de bijbel - het woord van God- hierover?
Dan is Gods oorspronkelijke volgorde hersteld.
De bijbel zegt dat de Heilige Geest het onderpand is van het eeuwige leven.
Dat eeuwige leven begint dus nu al en zet zich voort na het sterven van het lichaam.
De ziel ontvangt dan in de hemel een nieuw lichaam.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

En nogmaals: het boek: de uitnodiging geeft in een goed leesbaar verhaal uitstekend weer hoe het dan samenwerkt. De link heb ik hierboven al ergens vermeld.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:45

nog een gelovige meld zich aan :D
ook ik ben er van overtuigd dat God bestaat
ik kan niet geloven dat Hij niet bestaat als je al het mooie in de natuur ziet
en hoe complex het allemaal in elkaar zit.
dat kan gewoon niet uit zichzelf ontstaan
@zooist bedankt voor je mooie uitleg over de drie eenheid

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:47

Dank je.

En zal het doorgeven aan mijn moeder, haha! Ik zat zo te worstelen met hoe ik het moest schrijven....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:49

Zooist. Inderdaad een mooie uitleg van je moeder!
Appelflap, Ik zat daar gisteren ook aan te denken tijdens mijn buitenrit :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:59

Zooist schreef:
@Superlotje. Ik geloof zeker in gebedsgenezing. Heb er al zoveel op zien staan, rond zien rennen en zo zien veranderen. Dat is levend bewijs. Als je daar iets meer van wilt zien of verhalen wilt lezen kan je vast eens kijken bij de levensstroom. Bij de gemeente waar ik zit is het elke eerste vrijdagavond van de maand. Op youtube staan ook filmpjes.

Eentje die ik heel dichtbij heb meegemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=bNFThW7Nd5M

Maar er zijn er uiteraard die veel spectaculairder zijn hoor. Al was deze (ik geloofde dit echt niet hoor en was erg boos dat ik in beeld kwam en heb jaren geprobeert mijn vader te betrappen op nieuwe medicijnen of luchtgebrek :D ) voor ons gezin een absolute uitkomst.

Nu ik ouder ben snap ik pas dat het echt een wonder geweest is. Tenminste, dat geloof ik.

Er zijn benen langer geworden, bekkeninstabiliteit genezen, schzizofrenie genezen, noem maar op. Alles zo voor je ogen of in een bepaalde periode.

Heel erg gaaf! Als ik hoofdpijn heb stuur ik het altijd weg! Ideaal! Voor mij werkt dat!

Mijn ouders zijn gelovig maar geloven dat dat werk van demonen is.. Dit omdat god geen wonderen laat zien momenteel, hij heeft de wereld als het ware tijdelijk 'uit handen gegeven' aan Satan, vandaar ook alle chaos etc. Hij kan je wel door middel van zijn heilige geest kracht geven, maar wonderen zullen niet voorkomen volgens hen. :D Omdat satan en zijn demonen zoveel mogelijk verwarring de wereld in willen zaaien gaan ze dat soort dingen doen.

Ikzelf ben dus niet gelovig en naar mijn idee is het meer als je heel erg ergens in geloofd dat dat ook gebeurd. Net zoals bij de echte oorspronkelijke aboriginals, die kunnen serieus botbreuken genezen door een soort verplaatsing van energie.. ik denk dat wij mensen van nature een stuk spiritueler zijn dan we denken en dat de manier waarop we nu leven deze gave onderdrukt!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:04

Marloez schreef:
[Mijn ouders zijn gelovig maar geloven dat dat werk van demonen is.. Dit omdat god geen wonderen laat zien momenteel, hij heeft de wereld als het ware tijdelijk 'uit handen gegeven' aan Satan, vandaar ook alle chaos etc. Hij kan je wel door middel van zijn heilige geest kracht geven, maar wonderen zullen niet voorkomen volgens hen. :D Omdat satan en zijn demonen zoveel mogelijk verwarring de wereld in willen zaaien gaan ze dat soort dingen doen.

Ikzelf ben dus niet gelovig en naar mijn idee is het meer als je heel erg ergens in geloofd dat dat ook gebeurd. Net zoals bij de echte oorspronkelijke aboriginals, die kunnen serieus botbreuken genezen door een soort verplaatsing van energie.. ik denk dat wij mensen van nature een stuk spiritueler zijn dan we denken en dat de manier waarop we nu leven deze gave onderdrukt!

Welk geloof hangen jouw ouders dan aan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:05

christel1857 schreef:
Nu ff ontopic: Ik weet niet over welk bewijs dat god bestaat jij het hebt? Maar zover ik weet, en dat moet iedereen toch wel met me eens zijn, is er nog geen sluitend bewijs dat er een god bestaat. Daarom heet het ook nog steeds GELOVEN, en dat is iets wat je doet, of niet doet. Wat ik interessant vind is dat de hedendaagse gelovigen veel positiever in het leven staan dan ik in eerste instantie had gedacht, dus wat dat betreft thumbs up voor de gelovigen. Ik verdien eerder een aai over mijn bol vanwege mijn oprechte verandering van houding tov gelovigen in dit topic, ipv een tik op mijn vingers. Ik daag je bij deze uit om 1 bericht van mij te zoeken in de laatste 20 pagina's waarin jouw standpunt wordt bevestigd.
Desalnietemin ben ik door dit topic ook wel sterker gaan GELOVEN, dat er geen god bestaat. Maar dat is mijn persoonlijke afweging tov van wat ik meer aannemelijk vind. Mag een ongelovige dan geen interesse hebben in religie? Ik vind van wel! Ik heb ook interesse in boeddhisme, islam, etc. Wie ben jij om tegen mij te gaan zeggen dat ik me niet mag mengen in een discussie over geloof omdat ik zelf (op dit moment als 21 jarige die nog een heel leven voor de boeg heeft :D ) niet geloof?

Voor jóu is het geen bewijs, voor anderen wel. Maar je zegt het al, gelóóf. Waarom niet gewoon accepteren dat er in geloof geen stuitend bewijs ís en waarschijnlijk ook nooit zal komen? Ik begrijp niet waarom je dan bewijs wilt, want dat is er gewoonweg niet.

Welk standpunt?

En je laatste opmerkingen slaan natuurlijk kant noch wal want dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat ik het niet vind kunnen om door te hameren op bewijs voor God terwijl dat er niet is en niet zal komen omdat het een gelóóf is.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:09

Zooist schreef:

Zij zijn Jehovah's Getuigen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:14

Marloez schreef:
Zooist schreef:

Zij zijn Jehovah's Getuigen.

Owkee.

Zo zie je maar dat het weer een hele andere kijk is dan mijn kijk..... :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:20

wow Zooist, dat vind ik echt een mooie uitleg!

Ik vind het ook erg moeilijk om te begrijpen hoe dat precies zit. Het is ook zo lastig om te bevatten, omdat het niet te zien is.

@Blue eyes: ik had je ook al gemist in dit topic :D Leuk dat je er bent. Ik vind jouw posts over dit onderwerp altijd heel duidelijk :)

De 'knipoogjes' van God die jij beschrijft herken ik ook, en daardoor weet ik (voor mezelf) zéker dat God bestaat.
Al is het maar een hand op mijn schouder voelen als ik iets moeilijks moet doen, en gebeden heb of Hij bij me wilt zijn.
Of niet kan begrijpen waarom iets gebeurd (bv. plotseling overlijden van iemand dichtbij, of ernstige ziekte) maar toch binnenin mezelf vertrouwen voel op God, en voelt dat hij je verdriet wegneemt, en de herinneringen laat zien, of laat zien wat wél kan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:21

De ervaring die ik heb met JG's is niet al te best.... Het verhaal van Marloez haar ouders vind ik ook apart te noemen. Maar: ieder zijn meug!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:22

Zooist schreef:
Owkee.

Zo zie je maar dat het weer een hele andere kijk is dan mijn kijk..... :D

Klopt, er zijn ook zo veel verschillende geloven.. Mijn vader is katholiek opgegroeid maar voelde zich daar absoluut niet prettig bij en wilde zelfs een tijdlang niets meer met geloven te maken hebben.

Mijn moeder geloofde voorheen in de evolutie!

Iedereen kiest het geloof dat bij hem of haar past.. Ik vind dat er niet zoiets is als een waar geloof, hoewel de meeste religies dat wel beweren (Jehovah's Getuigen noemen hun geloof ook wel 'de waarheid'.) :=

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:22

mo_van_dijk schreef:
De ervaring die ik heb met JG's is niet al te best.... Het verhaal van Marloez haar ouders vind ik ook apart te noemen. Maar: ieder zijn meug!

Vertel. :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:23

Ik ben het met je eens Marloez. Je moet vooral dicht bij jezelf blijven en jezelf er goed bij voelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:24

Marloez schreef:
Mijn ouders zijn gelovig maar geloven dat dat werk van demonen is.. Dit omdat god geen wonderen laat zien momenteel, hij heeft de wereld als het ware tijdelijk 'uit handen gegeven' aan Satan, vandaar ook alle chaos etc. Hij kan je wel door middel van zijn heilige geest kracht geven, maar wonderen zullen niet voorkomen volgens hen. :D Omdat satan en zijn demonen zoveel mogelijk verwarring de wereld in willen zaaien gaan ze dat soort dingen doen.

Er gebeuren elke dag nog wonderen :) Een vriendin heeft pas weer een kindje mogen krijgen, wát een wonder vind ik dat nog steeds.

Maar de duivel en de demonen geloof ik ook in. Zij zorgen voor het kwaad in de mensen en de wereld...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:27

Ik had een collega welke JG was. Ik heb hem erg snel duidelijk gemaakt dat ik er niets van wilde weten! Ook bij een vriendin kwam er vaak een JG aan de deur.

Hun kijk op de wereld en het geloof is niet de mijne en zij hoeven mij er niet mee lastig te vallen. Ben ik even blij dat geen van mijn buren de deur van het appartementencomplex opent!

Ik geloof wel degelijk in God, maar tevens in de evolutie-theorie. Naar mijn mening borduurt de natuur verder op wat God gecreeërd heeft (ofwel de evolutietheorie m.u.v. het afstammen van de apen).

Een jongen die ik ken uit mijn studententijd gelooft dat de wereld slechts 7000 jaar oud is en dat de mammoetskeletten en fossielen die er worden gevonden van God's hand zijn om ons te 'misleiden'.

Iedereen heeft zo zijn eigen intepretatie!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:28

verootjoo schreef:
Er gebeuren elke dag nog wonderen :) Een vriendin heeft pas weer een kindje mogen krijgen, wát een wonder vind ik dat nog steeds.

Maar de duivel en de demonen geloof ik ook in. Zij zorgen voor het kwaad in de mensen en de wereld...

Nou en of, wat een wonder is zo'n kleintje toch ook he?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:28

mo_van_dijk schreef:
Een jongen die ik ken uit mijn studententijd gelooft dat de wereld slechts 7000 jaar oud is en dat de mammoetskeletten en fossielen die er worden gevonden van God's hand zijn om ons te 'misleiden'.

Iedereen heeft zo zijn eigen intepretatie!

Hihi, die is ook leuk!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:29

verootjoo schreef:

Ik vind het zo bijzonder en apart dat jij een geboorte/zwangerschap als wonder ziet, en ik het als menselijke natuur zie, de mens is toch compleet uitgerust om kinderen te krijgen? Niet alleen qua voortplantingsorganen maar ook qua verhoogde hormoonconcentratie rondom eisprong (en daardoor meer zin in seks) :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:31

verootjoo schreef:

Ik heb soms van die momenten dat ik alles niet opvat alsof het normaal is, je went zo snel aan alles. Als ik dat niet doe verbaas ik me over dat wij kunnen praten, en weet-ik-het-allemaal. :D Zo vind ik babys allang niet interessant meer. :)) Omdat ik tig neefjes en nichtjes heb, maar als ik zelf een beebje zou krijgen zal ik het ongetwijfeld ontzettend bijzonder vinden!

mo_van_dijk schreef:
Ik had een collega welke JG was. Ik heb hem erg snel duidelijk gemaakt dat ik er niets van wilde weten! Ook bij een vriendin kwam er vaak een JG aan de deur.

Hun kijk op de wereld en het geloof is niet de mijne en zij hoeven mij er niet mee lastig te vallen.

Heb je je er dan al eens zodanig in verdiept dat je weet waar het geloof om draait etc?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:32

Maar het is toch wonderlijk dat God dat allemaal zo gemaakt heeft Heino?