OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:19

Hierboven stond ook conducteurs, vandaar. ;)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:20

Ook voor bussen geldt dat het dan nog niet 100 % zeker te controleren is.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:20

Mandyy schreef:
Een conducteur kan hem toch scannen?
Via een ''gewone OV'' kunnen ze dat ook niet controleren, je kunt je kaart omgezet hebben van weekend naar week of andersom.

Als je je oude OV omzet, moet je je oude kaart inleveren ;)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:21

Jurjen schreef:
Mandyy schreef:
Een conducteur kan hem toch scannen?
Via een ''gewone OV'' kunnen ze dat ook niet controleren, je kunt je kaart omgezet hebben van weekend naar week of andersom.

Als je je oude OV omzet, moet je je oude kaart inleveren ;)

Oh okee. Nou vriendin van mij heeft het zo niet gedaan van het weekend.. :+

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:23

Ik heb mijn ov-chipkaart nog niet ontvangen(ook geen tijdelijke). Kan ik morgen nog met mijn ov-kaart van vorig jaar reizen? Sorry als ik erover heen lees!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:25

Mandyy schreef:
Ook voor bussen geldt dat het dan nog niet 100 % zeker te controleren is.

In bussen zonder in en uitcheckpunt is het sowieso niet te controleren, omdat de chauffeurs helemaal niets voor chipkaarten hebben, ze kunnen er alleen naar staren en that's it. Zolang zij naar een papieren ov vragen, blijf ik die braaf laten zien :+ Vind het alleen wel een rare bedoening en zie het best gebeuren dat die chipkaarten weer afgeschaft worden. Een aantal jaren geleden hadden ze ook al ov-chipkaarten, maar de apparaten waren altijd stuk of maakten fouten bij in en uitchecken. Ze hebben het toen nog geen half jaar volgehouden. Denk niet dat dat nu wel gaat gebeuren :n

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:26

Melanie15 schreef:
Ik heb mijn ov-chipkaart nog niet ontvangen(ook geen tijdelijke). Kan ik morgen nog met mijn ov-kaart van vorig jaar reizen? Sorry als ik erover heen lees!

Waarschijnlijk wel, ze doen er niet erg moeilijk over. (Althans, de meesten dan)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:27

Ik heb geen idee, dat ding heeft zoveel geld gekost dat ze er nu nog wel alles aan zullen doen om het te laten werken. Maar wie weet is dat niet voor lang.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:30

Ach, volgens mij gaat het allemaal wel goedkomen met de ov-chipkaart. Ze hadden het allemaal wat beter af moeten stemmen maar ach, het is de overheid en het moet naar een hoop mensen. Ik vrees in dit geval meer voor de kilometertelling die bij nog meer mensen ingebouwd moet worden.

Ik reis al enige tijd ook met een ov-chipkaart, maar heb nog een anonieme omdat mijn studenten nog niet binnen is. Maar op zich werkt het heel aardig hoor. Ik moet namelijk met de metro in rotterdam.
Het leukste is dat ze nu vrijwel gelijktijdig ook nog bij de bussen in regio rotterdam dat als enige reismogelijkheid gaan maken. Dus nu moet mijn oma er ook nog aan.
Dat vind ik wel ontactisch gepland. Maar ach.
Het went echt wel, en hier plettert iedereen hun portomonee al tegen het paaltje aan om daarna door te lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:34

Lyonesse schreef:
LizMD schreef:
Lyonesse, door je chipkaart als 'gewone' OV te gebruiken (lees: zwaaien naar conducteur en buschauffeur).

Dat willen ze hier dus niet, omdat ze dan niet kunnen controleren of je week of weekend hebt :+

Als dat echt zo is (en ze dus gaan verlangen dat je betaalt op het moment dat je eigenlijk vrij zou mogen reizen), zou ik flink stennis gaan schoppen :j Niet in de bus trouwens (agressie naar individuele buschauffeurs is nergens voor nodig), maar in de media, en met ludieke acties. Er zijn bijna 50.000 studenten in de stad, daar kun je echt wel wat mee bereiken hoor :j

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:37

Nog een vraagje trouwens.. Bij mij staat er niet op of het een week of weekend kaart is. Hoe kan een buschaffeur dat zien dan?
En er staat overal op die site ook dat er sommige plekken zijn waar de kaart nog niet in ingevoerd. Hoe kun je zien waar het wel en niet is ingevoerd/nog niet werkt?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:38

Buschauffer kan het dus blijkbaar niet zien. Maar conducteur schijnt het te kunnen scannen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:41

Nou ze zeiden dat er bij een tijdelijke automatisch was opgezet. Ik reizen met de bus vandaag nee hoor geen saldo.
Maar mocht hem gewoon laten zien dus wacht wel tot 22 januarie en dan zal wel goed komen.

Weet iemand trouwens wat voor gevolgen het heeft voor de studentkaarthouder als de activeerpaal gehackt is?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:44

wemkelover schreef:
Nou ze zeiden dat er bij een tijdelijke automatisch was opgezet. Ik reizen met de bus vandaag nee hoor geen saldo.
Maar mocht hem gewoon laten zien dus wacht wel tot 22 januarie en dan zal wel goed komen.

Weet iemand trouwens wat voor gevolgen het heeft voor de studentkaarthouder als de activeerpaal gehackt is?

Maar je hebt toch geen saldo nodig als het een week ding is wat er automatisch wordt opgezet?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:45

ja daarom snap ik het ook juist ook niet. Waarom hij het niet deed? Kon hem niet gebruiken.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:46

Dat is idd wel heel vreemd. Staat het tijdelijke er dan wel op?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:49

Heb je een ov chip met pasfoto of een lege? Zo'n lege is een tijdelijke en dus al geactiveerd, die met pasfoto moet je zelf activeren.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:51

ik heb er een met pasfoto maar die man vna de klantenservice zei toen dat ik niks meer hoefde te doen de tijdelijke staat er nu op zei die. Dus ik weet nu ook niet.
Laat hem wel gewoon zien met de oude en zal wel goed komen.

Of het moet er mee te maken hebben dat apparaat gehackt is waar ik moet activeren?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:52

LizMD schreef:
Heb je een ov chip met pasfoto of een lege? Zo'n lege is een tijdelijke en dus al geactiveerd, die met pasfoto moet je zelf activeren.

Huh, die met een pasfoto zit toch ook een tijdelijke dinges op?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:53

Shadow0 schreef:
Lyonesse schreef:

Dat willen ze hier dus niet, omdat ze dan niet kunnen controleren of je week of weekend hebt :+

Als dat echt zo is (en ze dus gaan verlangen dat je betaalt op het moment dat je eigenlijk vrij zou mogen reizen), zou ik flink stennis gaan schoppen :j Niet in de bus trouwens (agressie naar individuele buschauffeurs is nergens voor nodig), maar in de media, en met ludieke acties. Er zijn bijna 50.000 studenten in de stad, daar kun je echt wel wat mee bereiken hoor :j

Nee, je begrijpt me verkeerd :D We hoeven niet betalen, maar moeten de oude OV kaart (van 2009 dus) laten zien ;) Hoe dat in de stad zelf is weet ik niet trouwens, heb het daar nog niet geprobeerd.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:55

Maar dit is voor het eerst dat ik een ov heb, heb hiervoor geen ov gehad, dus kan ook m'n oude niet laten zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:56

Ik denk ook neit dat ze dit systeem zullen verwerpen. De techniek is hetzelfde als in London, maar door de verschillende maatschappijen, die elk hun eigen soort automaat hebben, loopt het hier minder soepel dan met de Oyster in London.

Misschien kunnen ze de buschauffeurs in bussen waar het systeem nog niet inzit een handscannertje geven om te kijken hoe en wat, zoals de railpocket van de conducteurs.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:06

Maar als ik nou morgen met de bus veilig naar school wil kan dat gewoon, niet dat ik ineens voor verassingen kom te staan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:12

Verrassingen hou je altijd, denk ik. Want het is toch aan de individuele buschauffeur of conducteur om het af te handelen.

Als je iemand treft die moeilijk doet zou ik dit eerst redelijk proberen op te lossen met de persoon zelf, en dan betalen en het bedrag vervolgens met een net briefje terugeisen van de maatschappij. (Het heeft meestal geen zin om ruzie te maken met de chauffeur / conducteur, het levert je niks op behalve frustratie voor beiden.) Vraag dan dus zeker een bonnetje en noteer datum/tijd en andere details.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:13

Maar tot het eind van de maand kunnen alle studenten met een weekendabbo gewoon gratis reizen doordeweek, of zie ik het verkeerd? In bus althans...