Rijles & Afrijstress deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lucifer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:57

Ik vind die bmw waar ik in les heerlijk rijden! Ik heb het trouwens ook al een keer voor elkaar gekregen om in de struiken te rijden. En stoeprandjes vind ik ook leuk om te raken :D

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:58

Paula schreef:
Ik zat pas met de lesauto in de struiken met z'n kont. Instructeur heel droog; 'Hoor je ook niet wat ritselen?' :')

Typische instructeur humor. _O-

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:59

Och ik ben ook een ramp met stoeprandjes..
Bij een S bochtje in de weg, met stoeprandjes.. och man ga er altijd maar net langs af :')
En t lukt me gewoon niet he :D
om gewoon fijn mee te sturen, gaat nergens over :D

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:59

Nagini schreef:
take_one schreef:
Hebben jullie ook wel eens dat jullie de koppeling vergeten los te laten? :roll:
Ik ben echt een ramp met rotondes en bochten, vooral als ik eerst moest stilstaan haha pff!

Heb ik ook wel 'ns. Dan ga ik de bocht door met de koppeling nog in. En ik rijd rotondes af en toe met te weinig rust/te krap.
En heel af en toe :') trap ik de koppeling in en dan ga ik remmen, en dan gaat de auto gek doen en dan laat ik de koppeling los en dan ga je dus alle kanten uit. 'Oepsie!' en dan zeg ik daarna altijd maar Sorry auto :')
Mijn rijinstructeur moet daarna dan wel altijd lachen :D Gelukkig heb ik echt 'n relaxte.

Hahaha jij rijd precies zoals mij. :Y)

Ik had eerst ook wel een fijne instructeur, maar nu heb ik sinds 2 dagen een nieuwe omdat die andere overdag niet zoveel kon.. maar nu ga ik elke dag naar school weer.. hoop dat ik snel weer een fijne instructeur heb en niet 1tje die continue loopt te schreeuwen! :))

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:01

magic_lover schreef:
Nagini schreef:
Hihihi :=

Ik denk dat elk systeem wel + en - punten heeft.
Aangezien ik het ook niet kan goedkeuren dat iedere volwassene in belgië met x aantal jaar ervaring les mag geven, want overal rijden toch 'n stel maloten rond, ookal hebben ze al jááren het rijbewijs, en die mag dan les gaan geven?

moeten volgens mij minstens 8 jaar het rijbewijs hebben.
ik vind het opzich wel een goed systeem, als je zo al een beetje ervaring op kan doen onder begeleiding.
maargoed verdienen de rijscholen wel minder, dus die zullen wel niet zo blij zijn :+

Daarom dat het ook gaat veranderen, er zijn steeds meer mensen die het alleen van hun ouders of iemand anders buiten de rijschool leren en zo verdient de rijschool er natuurlijk niks aan. Daarom ook dat ik toch nog 3 lessen bij de rijschool neem én met een auto van de rijschool ga afrijden, anders denken ze gelijk "oh, iemand die zonder de rijschool heeft leren rijden, laten we hier even geld aan verdienen". Want na 2 keren zakken moet je verplicht 6 uur lessen = 6 x €55 plus de kosten om vervolgens af te rijden met een auto van de rijschool onder begeleiding van je instructeur (zo'n €100) = ka-tsjing voor de rijschool :$ Binnenkort moet je minstens 6u les nemen alvorens je met een andere begeleider (die 8 jaar z'n rijbewijs heeft) mag rijden.

En inderdaad, natuurlijk zijn er lang niet zoveel mensen die anderen goed kunnen leren rijden. Maar ik heb het ongelooflijke geluk om een fantastische vader te hebben die in de autoindustrie werkt en bijgevolg veel van auto's kent. Daarnaast heeft hij jaaaren geleden mijn moeder leren rijden en 2 jaren terug ook mijn broer. Met mijn broer heeft hij ook 6 uren les mee gevolgd (is wel net zo handig als je als vaste begeleider hoort wat een instructeur zegt, bij mij komt hij ook altijd mee naar de les zodat hij weet waar we later op oefenen) dus weet ook wel genoeg over hoe je goed moet rijden. Maar inderdaad, niet iedereen heeft een ouder die het allemaal zo klaar en duidelijk kan uitleggen als de mijne of die even geduldig is :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:01

Hmm idd!

Ja dan ga je idd wel snel in de bochten!

@MaaikeMo; misschien wat langzamer proberen :')?

daar hamert die van mij echt constant op; dan rijd je wat langzamer, dan heb je álle tijd en dan ben je ook op tijd klaar kun je rustig doorrijden.

Jaahaa weet ik, maar ik wil sneeeel :D :')

take_one

Re: Rijles & Afrijstress deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:02

Ja 30 rijden is ook maar niks he. :))
Allemaal van die vervelende weggetjes waar je in moet kijken....

Lucifer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:03

Ik rijd altijd maar 20 ofzo bij 30 km weggetjes :P Gewoon omdat ik het altijd zo rot rijden vind.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:04

Dus jullie moeten nu verplicht 6 lessen volgen?

En als je zakt zonder die lessen moet je extra betalen? Of ben ik nu blond bezig :D

@ Take_One ja precies _O- ik zeg ook altijd tegen m'n instructeur bij 30 of 50.. joh heb het gevoel dat ik stil sta.
En laatst reden we op 'n weg die vroeger 80 was. Wist ik niet, ben niet bekend hier :') En ik dus lekker gas aant geven (belijning op de weg stond nog steeds 80) en opeens.. ahum.. houd je dat voetje van je even in bedwang?
En ik: ja ik twijfelde, dus ging maar harder rijden :')

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:04

Ik rijd ook altijd te snel op kruispunten/rotondes af. Als hij gaat zeggen van; hier gas los, nu remmen, dan denk ik echt jeetje wat vroeg. := Maar als ik het doe merk ik wel dat ik mooi op tijd klaar ben en dan goed kan uitkijken en meteen door kan rijden. Anders ga ik automatisch al snel stoppen bij een rotonde terwijl ik wel door had kunnen rijden maar omdat ik er zo hard op af kom kan dat niet. :+

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:05

take_one schreef:

ja dat vind ik ook zo vervelend, en dan van die weggetjes waar je met geen mogelijkheid wat ziet aankomen, en je zo'n beetje elke keer haast stil moet staan voordat je wat ziet... ulgh haha :+
daarom heb ik ook zo'n hekel aan de stad O:) ook mede door alle fietsers die maar fietsen waar het hun uitkomt, en voetgangers die zomaar oversteken (hebben dan wel voorang, maar dat doet er niet toe O:)) :P

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:05

Haha ja ik rijd vaak ook zoiets.. omdat je steeds bij die weggetjes nog rustiger moet rijden..
En dan kijk ik erin, en dan zegt die instructeur "je hebt niet goed gekeken" daar gaan mn haren echt overeind van staan. :roll:

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:06

take_one schreef:

Net als vervelende weggetjes die niet bestaan.. Vrij moeilijk om in te kijken..
(met examen meende examinator dat ik 2 keer een straat niet had ingekeken, weet echt niet meer welke dat geweest moeten zijn?)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:07

Ja op van die landwegen heb je dat veel van die moeilijke weggetjes.. die zie je echt bijna niet liggen!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:07

ja maar sommige straten zie je ook gewoon écht niet... ja pas als je er pal voor staat :')

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:08

Hebben jullie ook al allemaal een beetje geparkeerd enzo?

Ik moest vandaag voor het eerst parkeren en omkeren enzo haha.. ging best goed opzich voor een 5de lesje. :))

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:09

och nou ik heb wel 1000 x gefileparkeerd.. niet echt mijn talent, dus nog een keer, nog een keer, nog een keer... pfff

Maar kan t nu wel :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:09

@MaaikeMo hoeveel lessen heb je nu al gehad dat je op examen was geweest?

@Take_one ik heb laatst gewoon vooruit ingeparkeerd en achteruit. En de hellingproef geoefend.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:10

Ik officieel nog niet, maar heb het stiekem al wel wat gedaan :D
Hier thuis op de parkeerplaats, en laatst toen reed ik een doodlopende straat in (ja heel slim :+) dus moest ik ook keren.
ach ging wel goed, moet toch een beetje een uitdaging hebben af en toe :P

Dat fileparkeren lijkt me echt rot.. hoop ook van harte dat ik dat niet hoef met examen :=

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:10

Achteruit inparkeren heb ik nog maar 2 keer ofzo gedaan, verder doe ik dat echt nooit. :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:11

Nagini schreef:
Dus jullie moeten nu verplicht 6 lessen volgen?

En als je zakt zonder die lessen moet je extra betalen? Of ben ik nu blond bezig :D

Ik denk dat je nu nog mag leren rijden met eender wie. Je hebt bij ons eigenlijk 3 modules:
- 20u les volgen bij de rijschool, vervolgens krijg je een voorlopig rijbewijs & attest waarmee je alleen (!) mag rijden of met een persoon van 24+ (vraag me niet waar dit op slaagt, ik vind dit echt zo onverantwoord.)
- 6u les volgen bij de rijschool, vervolgens mag je rijden met eender welke begeleider die 8+ jaar z'n rijbewijs heeft.
- geen les volgen bij de rijschool en rijden met eender welke begeleider die 8+ jaar z'n rijbewijs heeft.

Binnenkort valt module 3 dus weg en kan je kiezen tussen 20 lessen en alleen mogen rijden of 6 lessen en daarna met iemand anders mogen rijden. Eerst leg je je theorie af en als je daarvoor slaagt, krijg je een voorlopig rijbewijs dat max. 36 maanden geldt en daarmee mag je dan rijden onder de voorwaarden van de verschillende soorten begeleiders. Als je voor je praktische examen slaagt, krijg je je definitief rijbewijs. Als je de eerste keer zakt, mag je na 24 uur weer een nieuwe poging wagen, zonder verplichtingen. Zak je voor de tweede keer, dan ben je verplicht min. 6u rijles bij een rijschool te volgen en pas daarna mag je je praktische examen opnieuw afleggen. Als je daarna nog zakt moet je geloof ik nog extra lessen nemen, maar daar ben ik niet zeker van.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:11

Ik ging gister mijn moeder haar auto van de oprit rijden (benzine), jeetje echt moeilijk, ik kon dat aangrijpingspunt echt niet vinden, en toen sloeg die af. Vooruit ging een stuk makkelijker.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:12

hellingproef moest ik ook doen de 2e les ofzo... nou wat grappig, viel niet mee de 1e keer :+
maar nu na een paar keer gaat het toch beter, maar vind het wel wat moeilijk nog, je moet zo snel zijn met je voet van de rem naar de gas, en dan ondertussen ook nog de koppeling laten opkomen, en vooral zorgen dat ie niet uit gaat.... pfffff :+

take_one

parkeren moest verboden worden. :))

Zou wel fijn zijn als ik m'n rijbewijs eens haalde, dan kan ik tenmisnte zelf naar school rijden. :D
Nu brengt m'n moeder mij en afentoe m'n vriend, maar dat blijven ze vast niet heel de tijd doen. :P

MaaikeMo

37 lessen volgensmij, gok ik :D

@magiclover, was zo leuk bij mijn examen, kreeg parkeeropdracht in straat waar ik net gelest had :D Hij zo: ja in deze straat parkeren... zie je eerst alleen maar fileparkeergevallen.. wist ik toevallig dat je verderop gewoon kon parkeren :D ben ik daar maar gaan parkeren.. Wilde ook echt niet op mijn examen fileparkeren..