Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:26

En meestal bedoeld voor activiteiten buiten, dus in heel veel gevallen niet super dik. Ze zijn vaak bedoelt om actief in te zijn. Niet altijd, maar wel iets om in de gaten te houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:30

Ja, dat. Mijn wollen lange jas is ook voor buiten, maar daar ga ik niet in wandelen, fietsen of zeilen. Die is voor de mooi.

Mijn zeiljas is dun, water- en winddicht, sneldrogend en ventileert. Die doe ik aan met activiteiten buiten.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:32

Vaak zitten er ook wat extra "snufjes" aan, zoals een verstelbare capuchon, verstelbare manchetten, extra ventilatie die je open kunt ritsen onder de oksels, dat soort dingen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:43

Ik zoek iets dat winddicht, waterdicht, en warm is in de kou terwijl ik vooral stilzit (scootmobiel, damn ik heb nooit geweten dat dat zo koud was).
Zit ik dan goed als ik bij de ski-jassen ga kijken, want mooie jassen zijn vaak niet winddicht en waterdicht, en outdoor klinkt als niet warm genoeg voor als je stil zit?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:44

En een motorjas?

Ik heb vroeger heel lang met een brommertje rondgereden, en dan had ik een motorjas aan.
Zelfs in de winter van de laatste Elfstedentocht.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:52

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:52

Zo'n jas kan wel, mits je dan maar zorgt dat je hem groot genoeg koopt zodat je er zelf laagjes onder aan kan trekken. Hetzelfde geld voor dingen als motorjassen. Ik zou er niet op rekenen dat die dingen warm genoeg zijn om in stil te zitten, skiën is inspannend.

Heb je wel eens aan elektrisch verwarmde kleding gedacht? Daar zweer ik bij op de motor momenteel.

Edit: die macna zou niet mijn keuze zijn. Textiel in de motor wereld is in dit seizoen eigenlijk alleen echt fijn als het gelamineerd is (en deze zegt dat hij dat is, maar classificeert zichzelf als gevolg op 'regenachtige dagen', niet voor stortregen). Deze jas trek je aan, houdt het in de bui droog en als je hem de dag erna weer aan wil trekken, heeft hij zich met een beetje pech helemaal volgezogen. Een goede motorjas voor in de winter is duurder dan een beetje goede, waterdicht outdoorjas omdat hij andere bescherming moet bieden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:55

Daar heb ik ook naar gekeken ja, ik kwam er alleen niet achter of dat nou onder een bestaande jas moet of dat het veilig is om die door weer en wind als buitenlaag kan dragen. Macna heeft ze

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:58

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:00

Telpeva schreef:
Ja ik heb zelfs al een model gezien die ik wil hebben maar ik ben te dik, mijn maat maken ze niet :') kijk hem leuk zijn.

Xxl = maat 44, daar passen mijn koolmezen niet in

https://www.fc-moto.de/nl/Macna-Motique ... EiwOAgj68h

Waarom zijn de maten XS en S 170 euro en alles erboveb 1099 :').

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

DuoPenotti schreef:
Die is heel sjiek zeg! Wist niet eens dat dat bestond in een motorjas.
Zat meer aan zoiets te denken

https://www.xlmoto.nl/campaign/black-fr ... _insulated

aangevinkt waterdicht en geisoleerd.

Dat merk heeft meer modellen die er wat meer uit zien als een normale jas, ook modellen die eruit zien als hoodies maar dan met beschermers er in enzo, leuk!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:10

Telpeva schreef:
Ik zoek iets dat winddicht, waterdicht, en warm is in de kou terwijl ik vooral stilzit (scootmobiel, damn ik heb nooit geweten dat dat zo koud was).
Zit ik dan goed als ik bij de ski-jassen ga kijken, want mooie jassen zijn vaak niet winddicht en waterdicht, en outdoor klinkt als niet warm genoeg voor als je stil zit?

Wellicht werkt een ouderwetse waxjas wel goed.

Die hebben vaak opties als split aan de zijkant of rits die van boven en onder open kan.
Wellicht handig voor de meer zittende houding.

Verder zijn er volgens mij inmiddels ook kledinglijnen specifiek voor rolstoelgebruikers. Dat kan voordeel hebben voor jou, in die zin dat de meeste jassen zo ontworpen zijn dat ze vooral in staande houding waterdicht zijn, en niet per se in zittende houding.
En dat maakt uit voor bijvoorbeeld plaatsing rits en hoeveel fysieke ruimte er is om te zitten, en of water al dan niet in een kommetje op je schoot blijft staan (en uiteindelijk gaat doorsiepelen)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

Wat een goeie, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Ik ben helemaal blij dat ik de vraag hier heb gesteld. Via pb denkt ook iemand met mij mee, zo lief!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:17

Daar is bokt toch voor? Dat hele discussie forum gedeelte is alleen maar een dekmantel zodat we elkaar ongemerkt kunnen helpen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:01

Lalidan schreef:
Daar is bokt toch voor? Dat hele discussie forum gedeelte is alleen maar een dekmantel zodat we elkaar ongemerkt kunnen helpen!

:D <3