Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:53

secricible schreef:
Ik heb ooit begrepen dat dat komt omdat het vervangen van bekabeling bij dat soort gebouwen duurder is dan een weiland vol leggen en bekabelen.
Verder ben ik het totaal met jullie eens. Zolang niet alle bebouwing vol ligt moet je geen goede grond vol panelen leggen m.i. al helemaal niet slecht je nu hoort dat huizeneigenaren boetes moeten betalen om terug te leveren.

Ja dat heb ik ook begrepen hoor. Maar alsnog dezelfde mening zoals jij uitlegt idd!

Vooral als we willen dat niet heel NL 1 grote stad wordt, maar ook wel grond nodig hebben voor huizen. En egoïstisch gezien ook nog voor natuur en dieren. Want die natuur is ook belangrijk voor het milieu

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:41

Ik zie ook het liefst zonnepanelen op daken en boven parkeerplaatsen, absoluut :j

Maar als je het vanuit de gemeente bekijkt; elke gemeente moet voor 2040 klimaatneutraal zijn. Zelfs al zou je alle daken vol leggen met panelen, dan nog red je het in de meeste gemeenten niet om genoeg stroom te produceren. Ze moeten dus hoe dan ook een of meerdere molens of zonneparken plaatsen.
Een zonnepark boven een parkeerplaats klinkt top, maar kost wel enorm veel geld, overlast voor het verkeer, en dan zit je inderdaad nog met bekabeling die vernieuwd moet worden in een druk centrum, waarvoor je misschien wel kilometers aan bestrating open moet halen.
Het is niet zo simpel als een paar palen de grond in slaan en de panelen erop kwakken.
Bij een zonnepark in de natuur verdien je de aanleg in zo’n 8 jaar terug, en de 20 á 30 jaar daarna verdient de gemeente eraan, wat terug stroomt naar de inwoners.
Een project als een overdekte parkeerplaats, dat kóst alleen maar geld. Dus ook daarin denk ik dat een gemeente toch wel goed nadenkt over wat de beste keus is voor álle inwoners.

Waar ik me, in onze gemeente iig, wel erg aan stoor is het bijbouwen van industrie. De blokkendozen, de eindeloze rijen distributiecentra.. Ondanks dat daar gewoon zonnepanelen op kunnen liggen, is er flink wat extra stroom nodig voor die industrie. Voor de werkgelegenheid hoeven ze het niet te doen, mooi is het ook niet.. het zijn gewoon blokkendozen vol Chinese wegwerpproducten 8)7

Cer

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:17

Zonnepanelen op een parkeerdak geeft overlast voor verkeer? Hoe eigenlijk?

Hier in de stad trekken ze de wegen om de haverklap open.. kwestie van plannen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:19

Cer schreef:

Hier in de stad trekken ze de wegen om de haverklap open.. kwestie van plannen :D

Hier in het dorp en de omliggende dorpen okk. :+ Dus dat is al geen reden haha. Soms zelfs met geen maand ertussen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:37

Cer schreef:

Tijdens de bouw bedoel ik dan :j
Je legt het hele centrum plat als een gemeente één grote parkeerplaats heeft, en ik gok dat zo’n constructie al gauw een half jaar in beslag neemt. Dat is weer heel lastig voor ondernemers etc.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:37

Het is niet zo dat een zonnecarport een gemeente enkel geld kost. Natuurlijk kost het geld, maar de grootte van de parkeerplaats beïnvloed de terugverdientijd. Sommige plekken idd niet haalbaar, sommige plekken zeker wel. Daarnaast als het je boven het hoofd hangt dat je je doelen niet gaat halen als gemeente, denk ik dat je maar graag geld neerlegt voor zo'n zonnecarport. Maar het moet wel kunnen natuurlijk. Installatie duurt niet zo verschrikkelijk lang. Het is vooral het voorproces want ik veel gemeenten zit het niet in het beleid en je moet ook nog uitzoeken hoe waar en wat.

Grond volleggen met zonnepanelen willen heel veel gemeenten al niet meer. Er zijn al wel veel grondengebonden zonneparken, (of in aanbouw, want vergunning al gegeven) maar voor veel gemeenten is dat de grens. Gewoon té ongewenst, lelijk en het neemt veel ruimte in beslag.

Mooi plaatje Duopenotti!

Ik weet niet of een groot zonnepark op land persé goedkoper is, het proces was langere tijd handiger en de terugverdientijd is veel korter. Agrariërs werden ook vaak benaderd door bedrijven onder het mom van 'de gemeente wil dit', terwijl dit vaak helemaal niet het geval was. Bedrijven willen gewoon geld maken en je hebt je investering veel sneller terug als je 5 hectare zonnepark neerplemt, in plaats van al die kleine groepjes zonnepanelen op gebouwen.

Dat huizeneigenaren straks moeten 'boeten' voor de energie opwek van hun zonnepanelen, terwijl alle gronden zogenaamd volgegooid wordt, komt door verschillende belangen. De netbeheerder zit met de handen in het haar vanwege netcongestie en wil alle vraag-en-aanbod aan elkaar levelen, de bedrijven willen nog steeds zoveel mogelijk zonnepanelen verkopen, en de (lokale) overheid heeft de mogelijkheid om te motiveren en te stimuleren in een bepaalde richting. Al die partijen zijn niet élke dag in overleg en hebben weleens een belangenverstrengeling. Dan heb je nog het personeelstekort overal. Gemeenten zijn ook gewoon verplicht om vergunningsaanvragen te behandelen en zonnepaneelbedrijven zoals bijv. Groenleven zijn vaak enorme cowboys met een sterke juridische afdeling, die wel een ingang vinden waardoor gemeenten het wel moeten gunnen. Soms zelfs als ze er niet geheel achterstaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:12

Telpeva schreef:
@Nadia, Cer:
Ik vind dat dus heel erg, en eigenlijk niet kunnen in een welvarend land als Nederland. In de zin van: heel erg dat hier dus maar zo weinig tot niks aan wordt gedaan. Boodschappenbonus, huurbevriezing...helaas goobye zwaaizwaai.

Mijn hoop was nog gevestigd op het noodfonds, maar wat gaat 120 euro verspreid over 6 maanden nou voor verschil maken... :o Als je dan tegelijkertijd de berichten hoort van wat die NAVO top allemaal kost, dan frustreert het mij enorm. Sorry als ik hiermee jullie ook heb gefrustreerd, ik vind het zo ontzettend oneerlijk hoe mensen steeds verder in de knel komen.

Weet niet of je het al gedaan hebt, maar ik heb via hun link het feedback formulier ingevuld. Met dus ook de opmerking dat er met verkeerde cijfers gerekend werd (want hoezo reken je met het maandbedrag waarbij de voorspelling is dat men bij moet betalen.) En nog wat minpunten.

Ik kwam daarna dus op review pagina en zie alleeen maar mensen die 20 euro per maand, dus totaal 120 krijgen, terwijl ze vorige keer 600 kregen. Ergens is er dus iets heel raar gegaan met het budget of de berekeningen. Zag ook de opmerking dat met de hogere kosten enzovoorts dit eigenlijk geen zoden aan de dijk zet voor de minima. En hoe ondankbaar het ook klinkt, zo voelt het wel ja.

Hoe ze het wel zouden moeten doen geen idee, maar ik heb wel aangegeven dat ik me eigenlijk in de schulden had moeten steken om hulp te krijgen waar ik iets aan heb met mijn huis verwarmen, helemaal nu alle belastingen weer normaal zijn en de kosten weer stijgen. Maar zij kunnen natuurlijk ook niet zien dat ik maar tot 15 verwarm. Dat zou bijna via slimme meter ook bijgehouden moeten worden :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:38

Heel eerlijk... nee, ik heb er niks mee gedaan, de moed zonk mij zodanig in de schoenen dat ik in een soort struisvogelmodus ben gegaan, als ik er niet naar kijk en niet aan denk, dan bestaat het niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:22

Telpeva schreef:
Heel eerlijk... nee, ik heb er niks mee gedaan, de moed zonk mij zodanig in de schoenen dat ik in een soort struisvogelmodus ben gegaan, als ik er niet naar kijk en niet aan denk, dan bestaat het niet.

Snap ik helemaal hoor. Ik heb het vandaag gedaan nadat ik een mail zag voor nieuw tarief aanbod. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:12

Nou, net een brief van het UWV binnen. Vanaf januari raak ik hoogstwaarschijnlijk mijn uitkeringkje kwijt... En het is geen klein bedrag...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:25

Omdat je ook werkt, purny? Of een andere reden?
Wat onwijs naar zeg... Waarom ineens zo? Je hebt het niet voor niets gekregen en wat ik mee krijg werk je keihard om je leven zo voor elkaar te hebben gekregen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:29

Wat rot zeg.

Je zou bijna zeggen dat ze hier mee gelezen hebben.

Dit schreef je pas nog.

Waarom is het nu ineens veranderd?

purny schreef:
Ik werk ook met mijn Wajong en wat ik verdien wordt niet ingehouden op mijn uitkering. Ik mag van het UWV een volledig loon ontvangen en ontvang naast mijn loon nog een klein stukje uitkering. Dit blijf ik ontvangen tot ik met pensioen ga.

Er zijn nog steeds blijkbaar mensen met een Wajong die gekort worden zeggen ze.. maar of het echt waar is is mij een raadsel.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:36

Na aanleiding van een tip in dit topic, gisteren het "persoonlijke aanbod" van vereniging eigen huis collectief inkoop energie geaccepteerd. Als het goed is, gaat mijn contract dan per 1-1-2026 in (einddatum huidige contract) en ga ik €1,15 per m3 betalen aan gas. €0,07 minder dan ik nu betaal.

Fijn gevoel om met de huidige onrust in de wereld weer een jaartje een voordelig gas contract te hebben kunnen afsluiten.

En Purny: heeft het uwv daar een rede voor opgegeven?

En je werkt toch? Kreeg je wajong?

Misschien verdien je nu zelfstandig het minimumloon? Want dan kan het kloppen dat de wajong (tijdelijk) stopt.

Edit: het lijkt erop alsof je nu zelfstandig (dus je loon uit werk) het minimumloon verdient hebt de afgelopen 5 jaar? Dan klopt het inderdaad dat dan de wajong stopgezet wordt, je verdient immers gewoon minimumloon....is een regel die al héél lang bekend is.

Je blijft wél recht houden op je wajong, mocht je in de toekomst weer achteruit gaan en niet meer zelfstandig 75% van het minimumloon kunnen verdienen, dan kan je weer uitkering krijgen.

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:37

Het ligt er echt heel erg aan welke Wajong iemand heeft. Maar bij sommige varianten (de nieuwere) krijg je alleen nog geld als je helemaal niet zelf 70% van het minimumloon kan verdienen. Als je dat wel kan vervalt je uitkering. Dat zal er wel aan de hand zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:45

De hele wajong is een grote grap qua beoordelingen, herkeuringen en noem maar op. :+ Net zoals sowieso de uitkeringen met ziektes bij uwv

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:55

DuoPenotti schreef:
Wat rot zeg.

Je zou bijna zeggen dat ze hier mee gelezen hebben.

Dit schreef je pas nog.

Waarom is het nu ineens veranderd?

Al sla je me dood.
In ieder geval hier paniek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:57

MarlindeRooz schreef:
Het ligt er echt heel erg aan welke Wajong iemand heeft. Maar bij sommige varianten (de nieuwere) krijg je alleen nog geld als je helemaal niet zelf 70% van het minimumloon kan verdienen. Als je dat wel kan vervalt je uitkering. Dat zal er wel aan de hand zijn.

Waarom ineens nu terwijl ik al jaren dit stukje krijg

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:59

mvdende schreef:
Na aanleiding van een tip in dit topic, gisteren het "persoonlijke aanbod" van vereniging eigen huis collectief inkoop energie geaccepteerd. Als het goed is, gaat mijn contract dan per 1-1-2026 in (einddatum huidige contract) en ga ik €1,15 per m3 betalen aan gas. €0,07 minder dan ik nu betaal.

Fijn gevoel om met de huidige onrust in de wereld weer een jaartje een voordelig gas contract te hebben kunnen afsluiten.

Misschien verdien je nu zelfstandig het minimumloon? Want dan kan het kloppen dat de wajong (tijdelijk) stopt.

Edit: het lijkt erop alsof je nu zelfstandig (dus je loon uit werk) het minimumloon verdient hebt de afgelopen 5 jaar? Dan klopt het inderdaad dat dan de wajong stopgezet wordt, je verdient immers gewoon minimumloon....is een regel die al héél lang bekend is.

Je blijft wél recht houden op je wajong, mocht je in de toekomst weer achteruit gaan en niet meer zelfstandig 75% van het minimumloon kunnen verdienen, dan kan je weer uitkering krijgen.

[ Afbeelding ]

Dit gaat om een garantie bedrag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:19

Maar wat geven ze dan als reden dat het stopt? Want daar heb je toch juist niet de regels dat het stopt als je meer gaat verdienen enzo, dat loopt juist mee? Alleen kan men het nu niet meer aanvragen en is het alleen voor degene die het al krijgen.

Ken je iemand die met je mee kan kijken en contact kan opnemen met uwv? Misschien via de gemeente oid? Wij hebben juristen die via de gemeente helpen bij zulke kwesties.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:31

purny schreef:
mvdende schreef:

[ Afbeelding ]

Dit gaat om een garantie bedrag.

Ben je meer of juist minder gaan verdienen?

https://www.uwv.nl/nl/wajong/garantiebedrag

Kan het zijn, dat je de afgelopen 12 maanden minder uren hebt kunnen werken waardoor de hoogte van de wajong hoger is geweest dan het garantiebedrag? De 2e reden in dit artikel zeg maar.

Heel vervelend, maar het UWV zal z'n reden er wel voor hebben. Ik zou adviseren om eens contact op te nemen met je contactpersoon bij het UWV, die kan je waarschijnlijk wél uitleggen waarom dat garantiebedrag nu stop gezet wordt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:41

Er staat in de brief dat ik geen recht op het garantie bedrag heb als ik meer dan 75% van het wml verdien.
Maar dit doe ik al jaren. Ik zit al jaren daarboven.

Zelfs toen ik meer zou gaan verdienen contact gehad met het uwv om te vragen hoeveel ik extra mocht verdienen wilde ik hem op 0 laten zetten.
Ik mocht zoveel bijverdienen als ik wilde werd mij verteld door het uwv.

Dit is gewoon pesterij.

Maandag of dinsdag ga ik contact opnemen met de adviseuse. Wellicht hebben ze op mijn werk meer te maken met dit geintje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:13

Maar je garantiebedrag stopt als ook je Wajong (tijdelijk) stopt, als je 5 jaar boven die 75% van het minimum zelf hebt verdiend. Dus dat klopt ondanks dat het een flinke aanslag op je extra inkomen is.

Citaat:
Uw garantiebedrag stopt in de volgende situaties:

-Uw Wajong-uitkering stopt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:15

Brainless schreef:
Maar je garantiebedrag stopt als ook je Wajong (tijdelijk) stopt, als je 5 jaar boven die 75% van het minimum zelf hebt verdiend. Dus dat klopt ondanks dat het een flinke aanslag op je extra inkomen is.

Citaat:
Uw garantiebedrag stopt in de volgende situaties:

-Uw Wajong-uitkering stopt.

In de brief die het garantie bedrag aankondigde is daar niet over gesproken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:31

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... en-stijgen

En weer zijn de dingen fors duurder dan vorig jaar. -O- Vooral boodschappen blijven maar duurder worden.6 maanden op rij >3% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat zijn beste verhogingen in vergelijk net bv 2 jaar geleden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:42

Waarom zou je zowel een uitkering ontvangen als onbeperkt mogen bijverdienen dat is toch ook gewoon heel krom ?