Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:53

secricible schreef:
Ik heb ooit begrepen dat dat komt omdat het vervangen van bekabeling bij dat soort gebouwen duurder is dan een weiland vol leggen en bekabelen.
Verder ben ik het totaal met jullie eens. Zolang niet alle bebouwing vol ligt moet je geen goede grond vol panelen leggen m.i. al helemaal niet slecht je nu hoort dat huizeneigenaren boetes moeten betalen om terug te leveren.

Ja dat heb ik ook begrepen hoor. Maar alsnog dezelfde mening zoals jij uitlegt idd!

Vooral als we willen dat niet heel NL 1 grote stad wordt, maar ook wel grond nodig hebben voor huizen. En egoïstisch gezien ook nog voor natuur en dieren. Want die natuur is ook belangrijk voor het milieu

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:41

Ik zie ook het liefst zonnepanelen op daken en boven parkeerplaatsen, absoluut :j

Maar als je het vanuit de gemeente bekijkt; elke gemeente moet voor 2040 klimaatneutraal zijn. Zelfs al zou je alle daken vol leggen met panelen, dan nog red je het in de meeste gemeenten niet om genoeg stroom te produceren. Ze moeten dus hoe dan ook een of meerdere molens of zonneparken plaatsen.
Een zonnepark boven een parkeerplaats klinkt top, maar kost wel enorm veel geld, overlast voor het verkeer, en dan zit je inderdaad nog met bekabeling die vernieuwd moet worden in een druk centrum, waarvoor je misschien wel kilometers aan bestrating open moet halen.
Het is niet zo simpel als een paar palen de grond in slaan en de panelen erop kwakken.
Bij een zonnepark in de natuur verdien je de aanleg in zo’n 8 jaar terug, en de 20 á 30 jaar daarna verdient de gemeente eraan, wat terug stroomt naar de inwoners.
Een project als een overdekte parkeerplaats, dat kóst alleen maar geld. Dus ook daarin denk ik dat een gemeente toch wel goed nadenkt over wat de beste keus is voor álle inwoners.

Waar ik me, in onze gemeente iig, wel erg aan stoor is het bijbouwen van industrie. De blokkendozen, de eindeloze rijen distributiecentra.. Ondanks dat daar gewoon zonnepanelen op kunnen liggen, is er flink wat extra stroom nodig voor die industrie. Voor de werkgelegenheid hoeven ze het niet te doen, mooi is het ook niet.. het zijn gewoon blokkendozen vol Chinese wegwerpproducten 8)7

Cer

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:17

Zonnepanelen op een parkeerdak geeft overlast voor verkeer? Hoe eigenlijk?

Hier in de stad trekken ze de wegen om de haverklap open.. kwestie van plannen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:19

Cer schreef:

Hier in de stad trekken ze de wegen om de haverklap open.. kwestie van plannen :D

Hier in het dorp en de omliggende dorpen okk. :+ Dus dat is al geen reden haha. Soms zelfs met geen maand ertussen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:37

Cer schreef:

Tijdens de bouw bedoel ik dan :j
Je legt het hele centrum plat als een gemeente één grote parkeerplaats heeft, en ik gok dat zo’n constructie al gauw een half jaar in beslag neemt. Dat is weer heel lastig voor ondernemers etc.