Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:33

Trui schreef:
welk alledaags gebruikt voorwerp is ongv 15 mm lang of 15 mm in diameter?

Heb je geen passer en geodriehoek voor school?

Anders een rolmaat of een meetlint... Zet je een kruisje op papier of als je passer én geo hebt dan kan je een cirkel tekenen. :+

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:38

Trui schreef:
welk alledaags gebruikt voorwerp is ongv 15 mm lang of 15 mm in diameter?

Sleutelhanger-ring is 15mm :j

Edit, zit wel wat verschil in, zie ik. Maar een kleine zit wel in de buurt
Laatst bijgewerkt door amber15 op 03-06-19 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:38

De wereldwinkel heeft gelukspoppetjes.

Saleisha

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:40

Als je een deur met een driepuntssluiting hebt, kan je dan gewoon enkel de cilinder vervangen? Ik wil een nieuw slot in mijn deur maar hoop dat ik niet dat hele 3puntssysteem hoef te vervangen. Google werd ik niet wijzer van..

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:51

Sheran schreef:
De wereldwinkel heeft gelukspoppetjes.

Dankje. :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:16

Meliaforever schreef:
Weet iemand misschien waar je gelukspoppetjes oid kan kopen in de winkel? Ik ben te laat voor bestellen, maar geen idee welke winkels het verkopen. :=

Wij hebben hier “de Wereldwinkel”. Volgens mij bestaan er daar nog meer van. Ze verkopen daar van allerlei producten die gemaakt zijn door mensen over de hele wereld en wellicht ook gelukspoppetjes. (Kan ook de Derde wereldwinkel heten weet het niet meer precies.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:20

Meliaforever schreef:
Weet iemand misschien waar je gelukspoppetjes oid kan kopen in de winkel? Ik ben te laat voor bestellen, maar geen idee welke winkels het verkopen. :=

Wereldwinkel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:22

Saleisha schreef:
Als je een deur met een driepuntssluiting hebt, kan je dan gewoon enkel de cilinder vervangen? Ik wil een nieuw slot in mijn deur maar hoop dat ik niet dat hele 3puntssysteem hoef te vervangen. Google werd ik niet wijzer van..

Ik heb dat ook, toevallig nieuwe voordeur besteld met 3punts sluiting, maar die komt in één geheel zeg maar. Ik vermoed dat je alles in één moet vervangen.

Ik heb ook een deur met driepunts waarvan je de kruk optilt om de driepunts dicht te zetten. Kan me voorstellen dat het daar wel los kan. Aangezien ik die cilinder ook op mijn huidige voordeur heb zitten.
De andere nieuwe deur zit de 3punts op de cilinder zelf, van daaruit draait het geheel open en dicht.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:33

Waarom doet mijn paard niets liever dan fietsers pesten >;)

ze is heel braaf tot ze fietsers ziet,maw ze duikt in een groep fietsers en geeft even een show weg, tot mevrouw klaar is en dan kijkt ze om van “ja we kunnen weer door hoor”.... maf beest heb me wel verontschuldigd

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:08

heb altijd geleerd dat ontharingscrème haartjes oplost, maar als je dit wilt aanbrengen met een kwast omje handen niet vies te maken, lossen die haartjes van de kwast dan ook niet op :’)

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:31

Janine1990 schreef:
Ik heb dat ook, toevallig nieuwe voordeur besteld met 3punts sluiting, maar die komt in één geheel zeg maar. Ik vermoed dat je alles in één moet vervangen.

Ik heb ook een deur met driepunts waarvan je de kruk optilt om de driepunts dicht te zetten. Kan me voorstellen dat het daar wel los kan. Aangezien ik die cilinder ook op mijn huidige voordeur heb zitten.
De andere nieuwe deur zit de 3punts op de cilinder zelf, van daaruit draait het geheel open en dicht.

Ah daar was ik al bang voor ja, dat het toch op een manier moet samenwerking idd. Dankjewel! Dat met die kruk optillen heb ik inderdaad ook in een andere deur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:11

Nikass schreef:
Mizora schreef:
De reden trouwens dat je een lager hongergevoel hebt bij warm weer, is omdat je richting oververhitting gaat. Je lichaam gaat dan alle processen die warmte produceren zoveel mogelijk beperken, dus wordt je loom en wil je licht verteerbare maaltijden eten. De spijsvertering veroorzaakt namelijk een flink deel van de warmteproductie.

Dit is niet helemaal waar. Je hebt minder honger omdat je lichaam minder/geen energie nodig heeft om op temperatuur te blijven.
(maar komt wel bijna op hetzelfde neer)

Nee, het lichaam heeft al vrij snel geen energie meer nodig om warm te blijven, dan is er een temperatuursgebied waarbij je geen warmte nodig hebt, maar ook niet per se warmte zo veel mogelijk kwijt moet (/zo min mogelijk produceert), dit heet de comfort zone.

Afbeelding

Dit is hoe het systeem werkt.

LCT is lower critical temperature. UCT is upper crititcal temperature. Onder je LCT ga je je inspannen om geen ondertemperatuur te krijgen. Bijvoorbeeld door te bibberen, of in elkaar te kruipen, extra te eten of, in het geval van mensen, bij de kachel te gaan zitten of een extra jas aan te trekken.

UCT is het punt waarop rustiger aan doen niet meer werkt. Je gaat nog minder eten, maar daarnaast ga je koelen met water (de beweging is inspanning), zweten, verplaatsen als de (schaduw)plek waar je ligt opgewarmd is (erg bekend van honden), hijgen en uiteindelijk, als dat allemaal niet genoeg helpt, raak je werkelijk oververhit.

Een naakt persoon die op de grond ligt, heeft een LCT van 21-24 graden. Trek je kleding aan en zit je rechtop wat dan zakt dat al snel naar een graad of 18-20. De comfort zone ligt tegen de LCT aan, iets daarboven, maar nog wel onder de UCT, dus bij mensen die vrijwel geen energie verstoken zo bij 22-28 graden (dan lig je in de zon te bakken), en bij mensen die iets bewegen tussen de 19-25 graden. Daarboven wordt het al snel te warm om actief te doen. Te warm om actief te doen betekent dus dat je je gedrag aanpast om oververhitting te voorkomen, dan ben je uit je comfort zone, maar nog niet per se in de UCT. Dat is pas als je meer moet gaan doen om oververhitting te voorkomen, in plaats van minder.

Uiteraard is hiervan een gedeelte van de LCT en UCT heel persoonlijk. Dat is gewenning (o.a. bruin vet en gewoon vet spelen hierbij een rol), maar ook simpelweg persoonlijke voorkeur. In de comfort zone heb je geen voorkeur voor lichte of zware kost (in principe).

En ja, ik weet dat het een tikkeltje een oude koe is, maar eerder had ik geen tijd om de post af te schrijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:48

Wie kent de Eper paardenvierdaagse? Is het de moeite waard om naar toe te gaan? Of is het alleen leuk als deelnemer?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:42

Wat is de reden dat je anno nu steeds vaker mensen met 'n cap ziet bij hoge dressuurwedstrijden ipv het veel sjiekere hoedje wat volgens mij vroeger de standaard was op grandprix niveau?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:44

elnienjo schreef:
Wat is de reden dat je anno nu steeds vaker mensen met 'n cap ziet bij hoge dressuurwedstrijden ipv het veel sjiekere hoedje wat volgens mij vroeger de standaard was op grandprix niveau?

Volgens mij iets met veiligheid en rolmodellen...

Beetje vragen naar de bekende weg, of ligt dat nu aan mij? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:47

Omdat die wedstrijdcaps (of moet ik zeggen Kep’s?) vaak €500,- of meer hebben gekost, dus dan is het zonde die niet te gebruiken? :D
Voor trainingen hebben ze goedkopere (of het oude model).. :))

(Is maar een gok hoor.. sowieso zijn caps tegenwoordig de standaard waar we vroeger nog allemaal zonder cap rondreden waar niemand wat van zei..)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:53

Ik rij al jaren niet meer actief thuis en zonder cap rijden was vroeger de standaard behalve op wedstrijd of wanneer je een jong paard zadelmak ging maken. En dressuur is nu niet bepaald een gevaarlijke sport. Dat men bij jumpings en cross veiligheidsmaatregelen neemt is natuurlijk overduidelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:01

elnienjo schreef:
Ik rij al jaren niet meer actief thuis en zonder cap rijden was vroeger de standaard behalve op wedstrijd of wanneer je een jong paard zadelmak ging maken. En dressuur is nu niet bepaald een gevaarlijke sport. Dat men bij jumpings en cross veiligheidsmaatregelen neemt is natuurlijk overduidelijk.

Niet een gevaarlijke sport?
Bij welke tak van de paardensport je ook valt, zijn de risico's op hoofdletsel allemaal even groot.
Dat het op wedstrijden weinig gebeurt, betekent niet dat het niet gebeurt. En zeker thuis is de kans op vallen even groot.

Vergeet niet ook even in ogenschouw te nemen hoe die rilkikkers van dressuurpaarden zich ook kunnen gedragen, en wat doen ze als er voor het eerst iemand op hun rug gaat?
Moet je dan uitdragen als ruiter op het hoogste niveau dat een hoedje het toonbeeld van elegantie is? Of ga je voor een prachtige cap (die veel beter te customizen is met de rest van je outfit) die veilig is én elegantie uitstraalt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:09

Janine1990 schreef:
Bij welke tak van de paardensport je ook valt, zijn de risico's op hoofdletsel allemaal even groot.
Dat het op wedstrijden weinig gebeurt, betekent niet dat het niet gebeurt. En zeker thuis is de kans op vallen even groot.

Vergeet niet ook even in ogenschouw te nemen hoe die rilkikkers van dressuurpaarden zich ook kunnen gedragen, en wat doen ze als er voor het eerst iemand op hun rug gaat?
Moet je dan uitdragen als ruiter op het hoogste niveau dat een hoedje het toonbeeld van elegantie is? Of ga je voor een prachtige cap (die veel beter te customizen is met de rest van je outfit) die veilig is én elegantie uitstraalt.

Dat moet ieder voor zichzelf weten natuurlijk, maar op grandprixniveau wedstrijden vind ik het toch vreemd staan. Het hoedje is gelukkig nog niet verboden, want niet iedereen kiest voor de cap.

In de natuurgebieden in mijn omgeving zie ik ook niet vaak ruiters met cap trouwens, gewoon lekker wind in de haren of een cowboyhoed op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:27

elnienjo schreef:
Janine1990 schreef:

Dat moet ieder voor zichzelf weten natuurlijk, maar op grandprixniveau wedstrijden vind ik het toch vreemd staan. Het hoedje is gelukkig nog niet verboden, want niet iedereen kiest voor de cap.

In de natuurgebieden in mijn omgeving zie ik ook niet vaak ruiters met cap trouwens, gewoon lekker wind in de haren of een cowboyhoed op.

Natuurlijk niet echt de discussie hier...

Maar de cap opzetten is in mijn ogen niet alleen een keuze voor jezelf, maar ook eentje die je maakt voor je naasten. Persoonlijk voel ik me vrijer dat te weten dan met de wind in mijn haren.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:28

Ik denk dat het ook ligt aan het feit dat de hoge dressuur ruiters nu meer als rolmodellen worden gezien en zichzelf daar ook aan hoog willen houden. Zij willen die voorbeeldfunctie uitdragen denk ik

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:34

Janine1990 schreef:

Maar de cap opzetten is in mijn ogen niet alleen een keuze voor jezelf, maar ook eentje die je maakt voor je naasten. Persoonlijk voel ik me vrijer dat te weten dan met de wind in mijn haren.

In een land waar men nog steeds zonder helm mag fietsen vind ik dat redelijk hypocriet eerlijk gezegd. Dat vind ik zo mogelijk nóg gevaarlijker aangezien fietsen op de verharde weg gebeurt en je enorm kwetsbaar bent tussen de motorvoertuigen terwijl paardrijden toch voor 't overgrote deel op zandgrond plaatsvindt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:35

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat het ook ligt aan het feit dat de hoge dressuur ruiters nu meer als rolmodellen worden gezien en zichzelf daar ook aan hoog willen houden. Zij willen die voorbeeldfunctie uitdragen denk ik

Dat hoop ik... maar ik denk niet dat dat het enige is.
De wereld wordt steeds kleiner, sinds Courtney King-Dye wordt een cap massaal gedragen op het hoogste niveau. Wetende dat een in stap struikelend paard je ook in levensgevaar kan brengen.

Zelf ooit ook voor de keuze staan, een internationale show in het buitenland rijden met een hoedje, of de reserve in mijn plaats laten gaan. Was een zeer eenvoudige keus voor mij.
Uiteindelijk de show wel gereden, met cap. Maar alleen omdat de eigenaar de verantwoordelijkheid niet wilde nemen voor de twee paarden en ruiters die hij in het team had. Terecht wat mij betreft.
Zelf kan ik nog altijd niet begrijpen hoe men denkt dat een hoedje meer aanzien brengt dan een cap.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:39

Janine1990 schreef:
fleurtjeuh schreef:

Dat hoop ik... maar ik denk niet dat dat het enige is.
De wereld wordt steeds kleiner, sinds Courtney King-Dye wordt een cap massaal gedragen op het hoogste niveau. Wetende dat een in stap struikelend paard je ook in levensgevaar kan brengen.

Zelf ooit ook voor de keuze staan, een internationale show in het buitenland rijden met een hoedje, of de reserve in mijn plaats laten gaan. Was een zeer eenvoudige keus voor mij.
Uiteindelijk de show wel gereden, met cap. Maar alleen omdat de eigenaar de verantwoordelijkheid niet wilde nemen voor de twee paarden en ruiters die hij in het team had. Terecht wat mij betreft.
Zelf kan ik nog altijd niet begrijpen hoe men denkt dat een hoedje meer aanzien brengt dan een cap.

Het past m.i. gewoon beter bij de tak van sport. Het zou evengoed bizar zijn om cowboys met caps te zien rijden ipv hun cowboyhoed en die halen een stuk gevaarlijkere capriolen uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:40

elnienjo schreef:
Janine1990 schreef:

In een land waar men nog steeds zonder helm mag fietsen vind ik dat redelijk hypocriet eerlijk gezegd. Dat vind ik zo mogelijk nóg gevaarlijker aangezien fietsen op de verharde weg gebeurt en je enorm kwetsbaar bent tussen de motorvoertuigen terwijl paardrijden toch voor 't overgrote deel op zandgrond plaatsvindt.

Doorgaans val je op constant gelijkende wijzen van je fiets. Dat is vele malen makkelijker coördineren voor het lichaam dan vallen van een paard, waarbij het levende wezen veel meer effect heeft op je 'valroute'.

Desalniettemin ben ik het met je eens hoor... Ik weet nog goed hoe mijn moeder altijd zei: "Doe voorzichtig en draag een cap." Maar zij is nu degene die zonder helm op een elektrische fiets naar het werk gaat á 25km enkele reis. Ik ben de discussie al meerdere keren aangegaan, maar zonder succes.

In dat opzicht is Duitsland wel echt het tegenovergestelde. Waar je voor gek wordt aangezien (heb ik mij dus laten vertellen door een Duitse amazone) als je een cap draagt boven M-klasse (hier Z toch?). Je telt alleen mee met een hoedje. :roll: Ook te zien aan Isabell Werth, sponsoring door Uvex is afgelopen en het hoedje is weer opgezet...
Maar op de fiets dragen ze allemaal braaf een helm.