Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:08

Dag 1 actief, ochtend 2 dood. Dat heb ik hier ook gehad, met kipjes 's avonds op stok en niet meer wakker geworden. Enige "term" die ik er voor tegen kom was JCOS (just crapped out syndrome) of engels voor geen reden te vinden en toch dood. Tig mogelijke redenen, maar hoe verdrietig en pijnlijk ook, sommige dieren leven niet lang. Er zijn fokkers die specifiek pas nageslacht kweken met oudere dieren (kippen dan wel, konijn is stuk lastiger) ivm selectie op levensduur en hardheid, die nemen dus pas eieren van het 3e legjaar om kuikens van te krijgen. Je zal altijd dieren hebben die niet bestand zijn tegen de omstandigheden waarin ze leven, ongeacht hoe goed de zorg is. Of je voerschema's moet veranderen als er geen duidelijk aanwijsbare oorzaak is, is de vraag. Je wil fokken met dieren die geschikt zijn voor jouw situatie en die dus bij jouw gezond blijven en vruchtbaar zijn (groot genoeg nestje).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:34

Ik vind er ook niet veel over. Buiten 1 virus bij konijnen maar dan had alles nu al dood moeten liggen. Ze zijn echt gewoon mooi op gewicht. Ze worden ook gewogen. Waarschijnlijk een gevalletje pech maar goed. Op een gegeven moment zakt de moed mij wel wat in de schoenen. Dan twijfel ik aan mij zelf.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:03

Ik weet dat kippen en eenden zeer slecht brood verdragen. Het vult wel maar ze kunnen er geen energie uit halen. Maar geen idee of dat bij konijnen ook zo is dus misschien zeg ik wel iets heel geks :o

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 14:09

Maak jij ze daarna ook wel eens open om te kijken of je iets kan ontdekken?

Wijzelf hebben er eigenlijk geen last van. Dieren die doodgaan zijn dan van te voren wel merkbaar ziek/zwakjes. Hou er ook rekening mee dat als je veel dieren hebt dat er ook gewoon vaker wat doodgaat. Vooral het maag/darm systeem van konijnen is wat fragiel. Maar meestal worden ze dan ook wel eerst zwak/ziek voor de er tussen uit piepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:40

Nee, nog niet gedaan. Kan het wel doen, heb die 2 nog niet bevraven :) Inderdaad, hoe meer dieren hoe meer uitval. Klopt zeker hoor. Zijn eigenlijk ook de eerste 3 die er tussenuit piepen. De andere 2 waren ontsnapt en de kat was mij voor. Bij de kippen bedenk ik mij net dat er wel een overeenkomst was. Ze gingen allemaal (diegene die dood zijn) in spreidstand zitten. Precies alsof hun poten wat verlamd waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:07

Nou ik heb haar open gesneden. Zag er eigenlijk niet veel speciaals aan. Moest alleen de maag heel erg zoeken. Die was vrij klein, zonder eten. Bij het begin van de darm zaten er 2 stukken van +- 3 centimeter lang met gas. Kan eventueel ook door de ontbinding komen. Er zat wel wat vocht met bloed in de buik, maar kan ook door de ontbinding. Het gas + de lege maag doet mij toch denken aan een gaskoliek. Voor de rest was alles tiptop in orde. Longen perfect, lever perfect, nieren perfect. Enkel het beginnend geurtje was wat minder :+ Ik hou het op dikke pech. Helaas voor mij dat het niet 1 van de rammen is die geslacht mogen worden, maar een voedster met een vrij zeldzame kleur voor het ras dat ik al even zocht en eindelijk had gevonden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 15:13

Klinkt inderdaad als gas, zijn konijnen ook wel gevoelig voor en het kan dan hard gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:10

Je kan eventueel even goed onder de loep nemen welke groenten je voert. Sommige soorten groenten geven toch meer gasvorming dan anderen. Als je dan een wat gevoelig konijn hebt zal dat dus sneller mis gaan.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:34

Misschien heb je hier iets aan, artikel uit de boerenvee over voeding van konijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:46

Thanks! Sla het even op! :)

Hier ondertussen talg (ossenvet) aan het maken :)

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:54

Vraagje over kippen en schriklint... Worden kippen geelectrocuteerd als ze schriklint aanraken? Ik wil ze los laten lopen maar we hebben schriklint gezet omdat de geiten anders de jonge aanplant op eten...

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:32

Nee, ze laten zich flink horen, maar lopen geen lichamelijke schade op (gelukkig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:39

Had net dezelfde vraag in gedachten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:53

Ik ben toch overstag gegaan en heb mijn eigen broedmachine gekocht. Mag zaterdag achter een R com King Suro Max 20.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:41

Leuk DeMolenhoek!
Ik kan niet wachten tot we hem hier weer aan mogen zetten, maar we moeten van onszelf eerst een nieuw fatsoenlijk kippenhok gebouwd hebben. Daarin maken we dan verschillende compartimenten zodat we fokkoppels apart kunnen zetten, en we 2 stukken hebben voor pasgeboren kuikens en de jeugd.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:06

Bummer. Gisteren weer een hen verloren aan die freakin' buizerd...
Kapvergunning ligt er, hopelijk krijgen we dit weekend die stomme bomen eruit. Als de kippen door de buizerd zijn gepakt gebeurt dat namelijk altijd onder dezelfde boom. De buizerd laat zichzelf gewoon uit de boom op een kip vallen.
Stomme is dat de hen die gisteren gepakt is, een paar maanden geleden ook al gepakt was. Ze had het toen overleefd, maar al wel een flink stuk uit haar rug weggevreten. Behandeld met blauwspray en ze was weer helemaal de oude. Nu dus alsnog vermoord...
Stand nu is nog maar 2 hennen en 2 hanen. Rotbeesten, echt waar.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:22

Als het vaker gebeurt moet je toch gewoon zelf zorgen dat je je beesten beschermd? Die buizerd doet gewoon wat ie hoort te doen. Jij kiest om kippen te houden, zorg dan zelf ook dat ze veilig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:23

Kun je ze niet tijdelijk ophokken? Snap dat het zuur is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:54

julius_juut schreef:
Als het vaker gebeurt moet je toch gewoon zelf zorgen dat je je beesten beschermd? Die buizerd doet gewoon wat ie hoort te doen. Jij kiest om kippen te houden, zorg dan zelf ook dat ze veilig zijn.

Lees iets terug, dan zie je dat ik ermee bezig ben.

1. ik ga een nieuw hok bouwen (uitloop volgt daarmee vanzelf)
2. ik ga de bomen in de uitloop kappen

@demolenhoek, geprobeerd, maar dat is geen optie met een te klein hok en hele grote kippen. Hopelijk krijgen we het nieuwe hok snel voor elkaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:55

Kan je niet gewoon een net onder die boom spannen. Net inknippen zodat je het om de boom heen kan doen en dan op de toppen van prikpaaltjes vastmaken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:59

Als het goed is gaat de boom er dit weekend uit. Een net hebben we geprobeerd maar kregen we niet goed voor elkaar. Dat wil ik straks wel goed voor elkaar hebben als we de uitloop aan gaan pakken als het nieuwe hok er staat. Dan moet de omheining sowieso vervangen/verbeterd omdat we in de maanden dat er mais staat ook last hebben van een marter.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:41

Hoe leuk ik het ook vind losse kippies, roofvogels zijn de reden dat ik ook een grote overdekte buitenren heb. Daar werkt nog wel eens een ekster zich naar binnen langs de randjes om een eitje te jatten, maar roofvogels komen er niet in. Ik vind het leuk om van iedereen te lezen hoe ze hun kippen houden.

Wij hebben er beetje chicken-paddock paradise van gemaakt, zodat ze toch genoeg te doen, klimmen, scharrelen en schuilen hebben.
Afbeelding
Overdekt met simpel fruitnet. Dit zijn oudere foto's, maar is het idee. Staat een bankje in dat we er gezellig kunnen zitten, ze komen graag op schoot, maar ze vinden het zelf ook fijn om op- en onder te zitten. En een extra hok erbij voor introductie van nieuwelingen, en als er bijvoorbeeld een wil broeden. Het grote hok is superfijn omdat je in de ruimte in het dak heel veel spullen, voer etc op kunt slaan.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:44

Hehe. Chicken paddock paradise. Geweldig! Hier zit voorlopig alles nog binnen in hokken. De rennen worden weldra roofdierproof gemaakt en dan hebben ze ook een grote uitloop.

Heb net kwartels besteld. Twijfel over hoeveel ik er zou houden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:50

Ophokken kan ik echt niet maken. Ik heb nog wel een krielhaantje welke niemand wil hebben, die zit al een paar weken in zijn eentje op de zolder van het hok. Iemand hier misschien interesse?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:54

Wat voor haantje is het? Wij hebben ruimte voor een krielhaantje, maar mijn moeder is nog aan het twijfelen.