Het kan natuurlijk ook iets heel simpels zijn, bijvoorbeeld bouwtechnisch. Een heel gebouw compleet van glas lijkt mij nogal lastig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lillith24 schreef:Ik snap niet waarom men denkt dat veganisten wel de gehele wereld over vliegen. Weet je hoe vervuilend dat is? Weliswaar nog steeds niet zo vervuilend als het consumeren van dierlijke producten, maar alsnog. Bovendien, veganisten beperken het dierenleed tot een absoluut minimum maar helaas komt het inderdaad voor dat je soms een slak niet ziet en er op stapt of iets dergelijks. Hypocriet? Nee. Wel menselijk. Fouten maken mag, zolang je je er maar bewust van bent. Ik vind het nogal vreemd dat andere mensen mij gaan aankijken op wat ik allemaal fout doe, alleen omdat ik in een aspect van mijn leven het goede doe of probeer, naar mijn beste geweten, te doen.
Overigens is het niet voor elke veganist maar toch zeker voor een groot deel heel vanzelfsprekend dat je op alle vlakken je ecologische voetstap vermindert. Dus inderdaad geen (lange) vliegreizen voor de fun, geen auto, zo min mogelijk afval, waar mogelijk biologisch eten...
Resistance schreef:We zijn de enige diersoort die op latere leeftijd melk, van een ander dier (?) drinken. Da's toch hardstikke onlogisch? We zijn door grote zuivelbedrijven aangepraat dat we niet zonder kunnen, maar dat slaat nergens op.
Resistance schreef:Ik had toevallig een hele interessante toetsvraag op mijn VWO Biologie SE. Dat ging erover dat mensen vroeger helemaal niet op latere leeftijd melk konden drinken. Iedereen was zegmaar lactose intolerant. Maar kennelijk zijn we in West Europa als het ware "geëvolueerd", aangezien ongeveer 70% van de mensen het nu wel kan verdragen.Toch is het volgens wetenschappers gek, aangezien West Europa, ook 500 jaar geleden, geen plek is geweest waar mensen melk gingen drinken om de omstandigheden te overleven. In tegenstelling tot West-Europa zijn er bijvoorbeeld wel volkeren in gebieden zoals de Sahara, waar ze vermoedelijk ooit melk zijn gaan drinken door een vochttekort. In Azië is er bijvoorbeeld weer een heel groot percentage mensen die wel lactose-intolerant zijn. Het verschilt dus per gebied. Alleen wij in West Europa zijn een raadsel. Best interessant, vind ik!
(Ik wil hier verder niets mee zeggen, vond het gewoon een interessant gegeven om hier te delen)
Resistance schreef:Ik had toevallig een hele interessante toetsvraag op mijn VWO Biologie SE. Dat ging erover dat mensen vroeger helemaal niet op latere leeftijd melk konden drinken. Iedereen was zegmaar lactose intolerant. Maar kennelijk zijn we in West Europa als het ware "geëvolueerd", aangezien ongeveer 70% van de mensen het nu wel kan verdragen.Toch is het volgens wetenschappers gek, aangezien West Europa, ook 500 jaar geleden, geen plek is geweest waar mensen melk gingen drinken om de omstandigheden te overleven. In tegenstelling tot West-Europa zijn er bijvoorbeeld wel volkeren in gebieden zoals de Sahara, waar ze vermoedelijk ooit melk zijn gaan drinken door een vochttekort. In Azië is er bijvoorbeeld weer een heel groot percentage mensen die wel lactose-intolerant zijn. Het verschilt dus per gebied. Alleen wij in West Europa zijn een raadsel. Best interessant, vind ik!
(Ik wil hier verder niets mee zeggen, vond het gewoon een interessant gegeven om hier te delen)
Lillith24 schreef:Beperkend, zo'n vlees eet bril. Men gaat er altijd van uit dat rijst/aardappels/pasta absoluut niet gegeten kan worden zonder vlees of vis, dan wel vervangers.
Nogmaals, er wordt vanuit gegaan dat veganisten blijkbaar van alles fout doen naast het enige goede wat ze dan zouden doen. Dat is niet waar. Vegetariërs/veganisten zijn hele bewuste mensen die, over het algemeen, hun levensstijl doorvoeren in alle aspecten van hun leven. Je kunt als veganist ook een heel ongezond en egoïstisch leven leiden, maar over het algemeen is dat niet het uitgangspunt. De vleesvervangers van o.a. tivall zijn met name handig voor hen die niet kunnen koken en blijkbaar geen volwaardige maaltijd kunnen bedenken zonder iets dat lijkt op vlees. Het is ook voor diegenen die de overstap overwegen te maken of voor mensen die soms vegetarische/veganistisch eten (flexitariers). Ik persoonlijk, en veel veganisten die ik ken met mij, gebruik zelden zo'n dure vleesvervanger.