Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:45

Volgens mij worden die vergast...

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:46

gas? spuiten?

echt neerknallen doen ze niet.
als je naar de foto's van MKZ en zo keek waarbij varkens geruimd werden, die zaten niet helemaal onder het bloed. ik denk platspuiten of vergassen??

Suusie22

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:47

hoe ontstaat talent?

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:49

geiten spuiten ze ( is bij de boer lang ons ook gebeurt, gaat heel snel! ) hoe talent onstaat weet ik niet, ik denk dat je dat al hebt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:50

Ik weet dat je al talent hebt (dat is namelijk aangeboren)
Maar hoe ontstaat het? hoe kom je eraan? het is staat toch niet vast in je genen dat je b.v. goed paard kan rijden?
dat heeft toch met omgevingsfactoren te maken?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:51

Suusie22 schreef:
hoe ontstaat talent?

Door veel doorzettingsvermogen, enthousiasme en toeschouwers ... :j

:')

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:52

Ik lees inderdaad dat ze vergassen met koolmonoxide en kooldioxide of door elektrocutie. :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:53

Talent is aangeboren op een andere manier dan men denkt; bv goed ontwikkelde stembanden, vergroot de kans dat iemand ook mooi kan zingen. Flexibel in lijf en leden is weer handig als je graag wilt turnen. Dus je erft het, maar komt pas tot uiting door de omgeving. Ik ben maar klein, dus voor bv hoogspringen heb ik gelijk al een gigantisch nadeel :')
Een kleine basketballer zul je op top niveau ook niet echt tegenkomen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:55

Boompje1985 schreef:
Suusie22 schreef:
hoe ontstaat talent?

Door veel doorzettingsvermogen, enthousiasme en toeschouwers ... :j

:')

talent is toch aangeboren?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:56

vuurneon schreef:
Talent is aangeboren op een andere manier dan men denkt; bv goed ontwikkelde stembanden, vergroot de kans dat iemand ook mooi kan zingen. Flexibel in lijf en leden is weer handig als je graag wilt turnen. Dus je erft het, maar komt pas tot uiting door de omgeving. Ik ben maar klein, dus voor bv hoogspringen heb ik gelijk al een gigantisch nadeel :')
Een kleine basketballer zul je op top niveau ook niet echt tegenkomen.

maar op welke manier kun je dan talent hebben voor de paardensport?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:00

Ik denk flexibele spieren, maar voornamelijk karakter (want dat is ook aangeboren). Al vind ik dat bij paardrijden lastig, want itt tot hardlopen moet je het ook vooral van een talentvol paard hebben. Dus daar ben je nog meer afhankelijk van de kansen van de omgeving.
In tegenstelling tot veel hardlopers uit Afrika die op blote voeten en zonder training al verrekte hard en lang kunnen lopen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:54

vuurneon schreef:
Ik denk flexibele spieren, maar voornamelijk karakter (want dat is ook aangeboren). Al vind ik dat bij paardrijden lastig, want itt tot hardlopen moet je het ook vooral van een talentvol paard hebben. Dus daar ben je nog meer afhankelijk van de kansen van de omgeving.
In tegenstelling tot veel hardlopers uit Afrika die op blote voeten en zonder training al verrekte hard en lang kunnen lopen.

Reagerende op bovenstaande: het staat los van talent of je ook succesvol bent.

Talent is een aangeboren lichamelijke eigenschap, gecombineerd met afhankelijk van de sport een bepaalde aangeboren of aangeleerde psychische eigenschappen. Bij paardrijden is feeling erg belangrijk. Iemand die goed blijft zitten, kan niet perse op elke knol wegrijden. Maar iemand die de lichamelijk beheersing niet heeft zal nooit een goede ruiter worden. Bijv; iemand die geen afstanden kan inschatten zal het in turnen ook niet maken, ookal kan hij het lichamelijk erg goed.

Talent staat los van de knol en mogelijkheden die je hebt. Iemand die jonge paarden inrijdt kan een stuk meer talent hebben (denk aan zeer rustige hand, zit en rustige beenligging en opvoedkundig vermogen), dan iemand die kunstjes voor een jury op de juiste manier doet omdat ze een paard heeft die het allemaal kan. Paardrijden is een sport waar je zonder echt talent ook tot op enige hoogte kunt komen door het juiste paard. Maar dat houdt op gegeven moment ook op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:25

Volgens mij is talent niet echt aangeboren, je wordt namelijk pas met veel oefenen ergens goed in. :) Natuurlijk moet je wel een soort aanleg hebben, iemand met hele korte benen wordt nooit een goede renner..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:26

Dan is talent in mijn ogen juist wel aangeboren.

Ooit las ik de uitspraak:
In de basis(sport) is het 80% talent en 20% inzet,
En in de top(sport) is het 20% talent en 80% inzet.

In mijn ogen klopt het absoluut.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:33

Hitime schreef:
Volgens mij is talent niet echt aangeboren, je wordt namelijk pas met veel oefenen ergens goed in. :) Natuurlijk moet je wel een soort aanleg hebben, iemand met hele korte benen wordt nooit een goede renner..

Talent is wel degelijk aangeboren (in mijn opinie), of succesvol wordt daardoor is afhankelijk van je inzet. Maar je hebt mensen die stappen 1x op een paard en hebben al gelijk een super zit, feeling ect. Dat heet talent (wat niet wil zeggen dat ze gelijk weg kunnen rijden...) Als iemand het vrij vlot oppakt noem ik dat aanleg hebben.

Alleen vaak worden talent en succesvol zijn aan elkaar gekoppeld en dat hoeft natuurlijk niet. Iemand met talent voor bijv volleybal wil misschien niet eens verder dan de lokale vrijdag avond club. En er zijn vast een hoop mensen met aanleg die wel op hoger niveau meedoen, maar daarvoor relatief gezien veel meer training voor nodig hebben.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:52

Talent is in mijn ogen ook aangeboren, neem bijvoorbeeld Mozart. Hij schreef op zeer jonge leeftijd al muziekstukken. En dit dus zonder al jaren te oefenen. Het zat er dus al in.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:53

Sky_Britt schreef:
Colorado schreef:
Wat ik enorm graag zou willen weten is of iedereen kleuren hetzelfde ziet, als in, is jouw groen hetzelfde als mijn groen of is jouw groen mijn rood (bijvoorbeeld). Geen idee of hij al voorbij gekomen is, ben pas net begonnen met lezen :))

Dit is iets wat wetenschappelijk (voorlopig) niet vastgesteld zal kunnen worden, maar het is wel aangetoond dat mensen verschillende "waarheden" vormen. Kleur is een licht frequentie en die wordt in principe in ieders hersenen op dezelfde manier gecodeerd dus je zou verwachten dat het hetzelfde is. Maar je kunt 100 mensen die op een zelfde plek waren (los van elkaar) kunt vragen de plek te beschrijven en niemand zal je precies hetzelfde verhaal geven, dit zou zo ook kunnen zijn met licht frequenties. Deze verschillen worden gevormd doordat verschillende mensen verschillende ervaringen hebben en daardoor dingen anders kunnen interpreteren en op verschillende details letten. Zo heeft iedereen in het verleden ook verschillende ervaringen met kleuren. Bijvoorbeeld bij mengkleuren - denk aan groen/geel ofzo - zijn er mensen die zeggen dat het meer naar groen neigt en mensen die meer naar geel neigen. Blijkbaar is er dus een verschil waardoor ze meer de nadruk leggen of op de een of op de andere kleur en deze dus anders waarnemen. Maar compleet omgedraaid is zo goed als onmogelijk, echter niet uit te sluiten.

Gaaf, bedankt! Had niet verwacht een echt antwoord te krijgen moet ik zeggen :D

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:01

Ha, dit is precies het topic waar ik naar op zoek was :D
Afgelopen week reed ik elke dag van Eindhoven naar het St Elisabeth ziekenhuis in Tilburg en tussen de A58 en A65, aan alle kanten omgeven door snelwegen, ligt een driehoekig stukje weiland waar wat paarden lopen (o.a een Shetje en een zwarte Tinker).
Ik heb niet kunnen ontdekken hoe die paarden daar gekomen zijn, neem aan dat het landje wel op één of andere manier bereikbaar is, maar hoe? Want het is echt ingesloten door snelweg en omgeven door vangrails.
Het hield me nogal bezig de laatste dagen :+

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:06

Klijntje :')
Zal toch wel ergens een tunnel zijn oid?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:16

Zo'n stukje zit hier bij Heerenveen ook. Daar zitten tunnels om de weilanden te bereiken :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:49

Ik had bijvoorbeeld talent voor tekenen. Ik kon op jonge leeftijd al erg goed tekenen :j Helaas en ik ermee gestopt toen ik een jaar of 14 was en daarna kwam het fotograferen toen ik 18 was (geloof ik :P ) Als ik nu zou moeten tekenen... het zal niet slecht zijn maar het zou veel beter kunnen zijn als ik door was blijven tekenen. Ik mis toch een aantal jaar ervaring nu :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:08

Toch heb je dan wel talent om te zien uuuh en nu weet ik niet hoe ik dat moet noemen :+

Als ik een paard wil tekenen loopt is vast op de anatomie, sommige delen zullen dan helemaal niet kloppen. Het beeld wat ik in mijn hoofd heb kan ik niet goed vastleggen zeg maar :P

Mooie composities ed. met fotograferen heb ik ook echt moeten leren, terwijl anderen dat gewoon direct al hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:20

je bedoeld ruimtelijk inzicht? :P Ik teken juist altijd uit mijn hoofd. Wel geinig, want ik ben niet heel goed in diepte zien :') heb moeite met trappen enzo hahaha

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:20

Klijntje schreef:
Ha, dit is precies het topic waar ik naar op zoek was :D
Afgelopen week reed ik elke dag van Eindhoven naar het St Elisabeth ziekenhuis in Tilburg en tussen de A58 en A65, aan alle kanten omgeven door snelwegen, ligt een driehoekig stukje weiland waar wat paarden lopen (o.a een Shetje en een zwarte Tinker).
Ik heb niet kunnen ontdekken hoe die paarden daar gekomen zijn, neem aan dat het landje wel op één of andere manier bereikbaar is, maar hoe? Want het is echt ingesloten door snelweg en omgeven door vangrails.
Het hield me nogal bezig de laatste dagen :+

googlemaps geeft de oplossing. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:13

Hoe werkt het placebo effect bij dieren?