OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:10

moet je nou in de treinen ook in en uit checken ? en wat is dat met dat activeren ofzo ? waar is dat voor? want ik heb nog niks geactiveerd ofzo en kan gewoon reizen ermee??

er staat op de site iets over een saldo ofzo ?
ik begrijp er echt niks van!
Laatst bijgewerkt door __Robijn__ op 05-01-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:12

_Tara_ schreef:
@ LizMD: Ik zou niet te veel op de informatie van de buschauffeur vertrouwen. Die weten er vaak ook niks van namelijk.

Daar ben ik achter gekomen inderdaad, "ja, je moet hem ergens opladen?" "ja waar?" "Ja ergens!" Maar ik had dus wel gelijk, dat gele ding met die gleuf op school was inderdaad een ovchipkaart ding. Dus op de terugweg heb ik hem kunnen gebruiken. *\o/*

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:24

Jolliegirl schreef:
er is mij vandaag weer verteld dat studenten met een OV jaarkaart doordeweek - niet hoeven in en uit te checken, aangezien zij gratis reizen.
dit staat ook op de site van studenten OV vermeld :D

ik hoefde dus alleen mn kaart te laten zien en dat wa sin orde.
nu alleen nog even eht vaste product erop zetten,en klaar is kees :D

Waar staat op de site weet je dat?

Ik hoorde dit ook van de mevrouw in de trein. (conducteur)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:28

__Robijn__ schreef:
moet je nou in de treinen ook in en uit checken ? en wat is dat met dat activeren ofzo ? waar is dat voor? want ik heb nog niks geactiveerd ofzo en kan gewoon reizen ermee??

Er staat een tijdelijk abonnement op, daar reis je nu mee. Je moet hem activeren om een vast abonnement er op te zetten.
In treinen hoef je op dit moment nog niet in en uit te checken.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:29

__Robijn__ schreef:
nou vandaag voor t eerst met chipkaart gereist! wat een k*t ding zeg, in de bussen moet je inchecken maar omdat je er dan even later were uit moet, ga ik niet iedere x m terug doen in mn portomonee waardoor ik m dus iedere kwijt ben ....... :(:) word er echt gek van! in de stadsbussen is het 1 kriem, hele opstoppingen omdat iedereen uit moet checken en iedereen dus moet wachten, vervolgens staat iedereen buiten te wachten die erin willen en staan te dringen! wat een ellende! wie dit heeft bedacht moet echt opgesloten worden!

je kan ook je portemonnee ervoor houden en m erin laten zitten, bij de metro in rotterdam werkt dat wel elk geval, of m in je zak laten zitten en dan er tegen aan leunen maarja dat is niet altijd even handig :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:31

__Robijn__ schreef:
moet je nou in de treinen ook in en uit checken ?

Nee. Als je vrij reizen hebt, mag je instappen. Reis je met korting, dan moet je gewoon een kaartje blijven kopen.

Citaat:
en wat is dat met dat activeren ofzo ? waar is dat voor? want ik heb nog niks geactiveerd ofzo en kan gewoon reizen ermee??

Je hebt nu een tijdelijk abo. Je moet deze maand je echte activeren.

Citaat:

Als je straks wilt reizen op tijden dat je moet betalen, moet je saldo hebben op je kaart. Anders kun je niet betalen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:32

Ik heb hem vandaag geactiveerd. Maar vroeg me dus ook af of ik al in/uit moet checken in de trein, maar zo te lezen dus niet :)

Vriendin van mij wacht nog op der goede OV chip, die heeft nu een tijdelijke. Op die van haar was de naam goed maar de foto was iemand anders :')

LizMD

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:40

Toch stond er op het station in Overveen toch echt een (werkend) in/uitcheck punt.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:46

Ik heb net bij zo'n apparaat met mijn ovchipkaart een doordeweekse.. opgehaald. Ik kreeg vervolgens te zien uitgevoerd. Is dit nu genoeg om te kunnen reizen of moet ik nog wat doen?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:48

Dat moet genoeg zijn :j

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:49

Ik had eerst dus al geen tijdelijk abbonnement gekregen. Nu hopelijk de 'vaste' geactiveerd, alleen gaf dat apparaat aan dat ik 2 bestellingen had opgeladen. Dus nu keek ik op de site en daar staat producten op de kaart:
studenten ov chipkaart week (dat wil ik ook, dus logisch) en
studentenkaart korting week.
Maar ik hoef in de week dus geen korting, want dan kan ik gratis reizen. In het weekend wil ik korting. Weet iemand hoe dit zit, want mij lijkt dit niet logisch?
Pfff ik dacht het helemaal te snappen tot vandaag.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:49

Oke laten we maar hopen dan haha.

Bij de tram moet je zeker wel al in/uitchecken?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:52

Ja tram wel, hier wel iig.

Hij gaf bij mij ook aan dat ie 2 producten geladen had, maar heb niet gekeken wat precies.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:53

Grrr..
Bel ik die studentenlijn, om eens te vragen hoe t dan zit omdat ik mijn ov chipkaart nog steeds niet heb.

'Op dit moment is het erg druk. We raden u aan op een later moment terug te bellen. De verbinding wordt nu verbroken'.

STELLETJE.................

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:55

Owh ik kon maar 1 product ophalen :?
Maar bij de trein hoef je dus nog niet in/uitchecken, maar is je ovchipkaart dan het bewijs ofzo? Aangezien ik mijn oude ovkaart niet meer kan terug vinden. Die was trouwens vorige maand wel verlopen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:00

Bij de trein is je ovchip idd je bewijs, de conducteur kan deze scannen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:04

Ik las vanmiddag in de bus een foldertje dat in groningen en drenthe pas in het najaar van 2010 de in en uitcheckkastjes worden geplaatst. Zullen ze leuk vinden als ik zo lang op een ov reis die geldig is tot dec 09 :')

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:06

Je ov is dan niet meer geldig hoor, vanaf 1/1 (of eigenlijk 1/2, want tot die tijd heb je de tijd om je ov chip te activeren) is je chipkaart je nieuwe ovbewijs.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:08

Wel slecht geregeld dat het pas allemaal zo laat kan om een keuze te maken. Heb vorig jaar mijn OV omgezet van Weekend naar Week en er staat nu dus nog Weekend op m'n chipkaart. Ik kan pas 13 januari omwisselen. Gelukkig zijn ze nog wel zo schappelijk om mijn OV weekkaart te accepteren.
Laatst bijgewerkt door Jurjen op 05-01-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:09

Lein_ schreef:
Grrr..
Bel ik die studentenlijn, om eens te vragen hoe t dan zit omdat ik mijn ov chipkaart nog steeds niet heb.

'Op dit moment is het erg druk. We raden u aan op een later moment terug te bellen. De verbinding wordt nu verbroken'.

STELLETJE.................

Hier zit nog 1 die ahaar OV niet heeft gehad. gisteren bijna hele dag zitten bellen. er werd aan mij verteld dat er een fout zou zijn. en zou een mail krijgen. maar geen mail gehad? :(

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:10

LizMD schreef:
Je ov is dan niet meer geldig hoor, vanaf 1/1 (of eigenlijk 1/2, want tot die tijd heb je de tijd om je ov chip te activeren) is je chipkaart je nieuwe ovbewijs.

En hoe wordt ik geacht met de ov-chipkaart te reizen zonder kastjes in de bus? :+ Ga al 2 dagen met de bus met mn oude OV, wat de chauffeurs helemaal prima vinden :))

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:16

Lyonesse, door je chipkaart als 'gewone' OV te gebruiken (lees: zwaaien naar conducteur en buschauffeur).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:17

LizMD schreef:
Lyonesse, door je chipkaart als 'gewone' OV te gebruiken (lees: zwaaien naar conducteur en buschauffeur).

Dat willen ze hier dus niet, omdat ze dan niet kunnen controleren of je week of weekend hebt :+

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:18

Een conducteur kan hem toch scannen?
Via een ''gewone OV'' kunnen ze dat ook niet controleren, je kunt je kaart omgezet hebben van weekend naar week of andersom.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:19

@ Mandy: ik heb het over bussen :7