Stellen die scheiden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Stellen die scheiden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:36

Arabesk schreef:
Die dan 's avonds onder het genot van een wijntje bij het haardvuur samen met z'n vrouw praat over de dingen des levens.. en misschien nog wel meer.

Dat was de functie-omschrijving toch ongeveer HC?

Dat vult iedereen toch zelf razendsnel in Arabesk Cool

Het heeft met het topic in zoverre wat te maken dat er meer is en dat er verschillende relatie-modellen prima duurzaam zijn in het licht van jaarlijks in NL 110.000 strandende 'duurzame' relaties.

Wat duurzaam werkt is loyaliteit en eerlijkheid in een kader van haalbare afspraken op basis van wat de partners écht belangrijk vinden.

hc

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:37

Scheiden gaat gewoon veel beter dan vroeger ook zijn er veel meer voor zieningen en regelingen die men vroeger niet had.Vroeger had je als alleen staande niet zo snel een huis, en scheiden was ook vaak een schande dus bleven mensen bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:39

Komt wel vaker voor de laatste tijd ja imo. Maar ik heb niks tegen scheiden, tenminste als je geen kinderen hebt. Als het op een gegeven moment niet meer gaat, tja, dan houd het op. Maar als je kinderen hebt vind ik het een ander verhaal, dan heb je hun er gigantisch mee. Als je relatie al niet zo goed is en je neemt kinderen ben je stom bezig imo. Er zijn zat mensen die denken: 'Ja, nu gaat het niet zo best, máár als we kinderen heb ben zullen we wel meer verbonden zijn en toch bij elkaar blijven.' Yeah right... Er zijn natuurlijk gevallen waarin het goed gaat, kindjes zijn een jaar of 10, en ineens gaat het helemaal fout door verschillende redenen. Dat is heel jammer, maar helaas. Maar in de meeste gevallen die ik ken heb ik zoiets van: 'Had even beter nagedacht joh.' ...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:39

Nou nou niet meteen mensen gaan aanvallen op hun persoonlijke keuzes he?
Dat was niet helemaal nodig vind ik zo tegen HC.

Even offtopic: Je woont wel prachtig daar zeg HC, echt een paradijsje lijkt het.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:40

Precies. Is idd sneu dat kids zo vaak de dupe worden van onnodige acties van impulsieve ouders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:42

detour schreef:
Precies. Is idd sneu dat kids zo vaak de dupe worden van onnodige acties van impulsieve ouders..

Idd. Je hebt mensen die eeuwig puber blijven hè tot ze een jaar of 80 zijn. Altijd na een tijdje weer een ander vriendje willen omdat ze erop uitgekeken zijn. En ja, dan zijn kids niet zo handig. Maarja op een gegeven moment wíl je wel kids. En dan heb je bij elk exvriendje er een paar rondhuppelen.. Tja, niezoslim.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:43

Ik denk dat kinderen daar veel meer schade van oplopen dan ouders zich kunnen voorstellen. Spanningen, ruzies, zwijgzaamheid, vreemdgaan(?), etc..

Maar goed. Hopelijk redden die kids zich toch een beetje.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:45

Huertecilla schreef:
Je vult inderdaad erg veel in Kymalin.

Dat komt ook een beetje doordat je antwoorden, wat mij betreft een beetje moeilijk te volgen zijn in dit topic. Je moet het me maar niet kwalijk nemen.
Huertecilla schreef:
Nee ik pleit niet voor vrije relaties.
Het enige wat ik stel is dat partners hun verwachtingen in heldere en haalbare afspraken moeten vertalen. Dat de uitvoering alleen duurzaam is als beide partners loyaal en eerlijk zijn.

Daar kan ik me wel in vinden alhoewel dat natuurlijk voor iedereen persoonlijk in te vullen is.

En wat mij betreft hoef je hier op Bokt echt niet je privésituatie uit te leggen, is niet interessant en gaat inderdaad niemand wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:46

Uhu detour. Je ziet ook vaak dat die kinderen later ook zo worden omdat ze gewent zijn dat mams en paps elke avond met een ander in bed liggen en dat 'normaal' vinden. Maar schade aanrichten doet het zeker wel. Het is niet gezond als je van jongs afaan nooit echt een stabiel thuis hebt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:48

Heb ook ergens gelezen dat dergelijke kids zelf ook sneller gaan scheiden.. Als ze al niet een gezond voorbeeld krijgen, hoe moeten ze het later dan zelf doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:49

Precies. Je blijft toch altijd iets in je houden van 'Hoe papa en mama het doen zo hoort het' Ookal weet je beter. Diep van binnen blijft dat toch ergens. Lastig. Ja

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:50

En toch denk ik dat een scheiding kinderen niet perse nadeling hoeft te beinvloeden. Volgens mij gaat het vooral om de manier waarop. Schadelijk voor een kind zijn ruzies thuis, ouders die negatief over elkaar praten, een van de ouders niet meer zien enz. Maar wanneer een scheiding goed verloopt, ouders alles in goed overleg met elkaar en het kind regelen, dan denk ik dat kinderen er best 'goed' doorheen en overheen kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:51

Anoeska schreef:
En toch denk ik dat een scheiding kinderen niet perse nadeling hoeft te beinvloeden. Volgens mij gaat het vooral om de manier waarop. Schadelijk voor een kind zijn ruzies thuis, ouders die negatief over elkaar praten, een van de ouders niet meer zien enz. Maar wanneer een scheiding goed verloopt, ouders alles in goed overleg met elkaar en het kind regelen, dan denk ik dat kinderen er best 'goed' doorheen en overheen kunnen komen.

Maar dat zijn echt uizondelijke gevallen die jij noemt. Dat alles goed geregeld is. Meestal gaat het helaas anders. Mensen die met knallende ruzie uit elkaar gaan en het allemaal niet meer zoveel kan schelen. Ze gaan niet voor niks uit elkaar. Vaak heeft het ook met manier van opvoeden te maken waar de ruzies door komen. En die ruzies blijven dan buitenshuis ook wel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:53

Juul schreef:
UMaar schade aanrichten doet het zeker wel. Het is niet gezond als je van jongs afaan nooit echt een stabiel thuis hebt.

Maar goed, stabiel is ook maar een rekbaar begrip. Want de kinderen die in een plaatselijke koude oorlog stammen waarbij de ouders zonder enig plezier grimmig bij elkaar blijven voor de kinderen krijgen daar vaak ook een flinke klap van mee. Die uitersten zijn er, alle kanten op, en dat is triest voor de kinderen.

Maar er zijn gelukkig ook veel gulden middenwegen, waarbij er sprake is van een daadwerkelijk positieve stabiele situatie. En dat kan zowel apart als samen en misschien op nog andere manieren. Ook een alleenstaande ouder kan een stabiel thuis bieden. En ik ken veel gescheiden ouders die heel zorgvuldig omgaan met eventuele nieuwe contacten en echt niet elke maand een nieuwe pseudopapa of stiefmama meebrengen. Het is maar hoe je daar invulling aan geeft.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:54

oh juul? hier gaat t anders helemaal niet zo zoals jij verteld...Heb je zelf gescheiden ouders? Ik ben nog jong en mijn ouders scheiden, en die doen dat allemaal zo goed mogelijk, en proberen zo weinig mogelijk ruzie te maken..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:55

Juul schreef:
Anoeska schreef:

Maar dat zijn echt uizondelijke gevallen die jij noemt. Dat alles goed geregeld is. Meestal gaat het helaas anders. Mensen die met knallende ruzie uit elkaar gaan en het allemaal niet meer zoveel kan schelen. Ze gaan niet voor niks uit elkaar. Vaak heeft het ook met manier van opvoeden te maken waar de ruzies door komen. En die ruzies blijven dan buitenshuis ook wel...

Je hebt vast gelijk. Misschien dat ik dat denk, omdat het bij mijn ouders zo ging. Ik heb namelijk helemaal niet het idee dat het mijn negatief beinvloed heeft. Het was geen leuke periode, maar alles werd goed geregeld, ik heb nog steeds 2 ouders die ik veel zie, die allebei aardig over elkaar praten, en regelmatig bij elkaar op de koffie gaan.

Het hoeft dus niet altijd crisis te zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:56

Shadow0 schreef:
Maar goed, stabiel is ook maar een rekbaar begrip. Want de kinderen die in een plaatselijke koude oorlog stammen waarbij de ouders zonder enig plezier grimmig bij elkaar blijven voor de kinderen krijgen daar vaak ook een flinke klap van mee. Die uitersten zijn er, alle kanten op, en dat is triest voor de kinderen.

Ik kan in mijn vriendenkring iig zo twee mensen noemen die ooit hardop de uitspraak hebben gedaan 'waren mijn ouders maar veel eerder gescheiden'. Natuurlijk is het geen prettige situatie als je er middenin zit, er verandert een hoop en er komen heel wat emoties bij kijken, maar de rust die de scheiding met zich meebracht hadden zij iig graag eerder meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:56

Pinuts, ik zeg dat het vaak zo gaat. Maar zeker niet altijd. Mijn ouders zijn zelf nog bij elkaar gelukkig, maar veel van m'n vrienden en kennissen heeft gescheiden ouders.

Stabiel is idd een rekbaar begrip, ik heb zelf ook niet echt een stabiele jeugd gehad zegmaar. Maar dat stabiel of niet bedoelde ik met ouders die steeds een ander vriendje/ vriendinnetje hebben. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:58

Suzanne F. schreef:
Nou nou niet meteen mensen gaan aanvallen op hun persoonlijke keuzes he?
Dat was niet helemaal nodig vind ik zo tegen HC.

Even offtopic: Je woont wel prachtig daar zeg HC, echt een paradijsje lijkt het.

Dank je.
Ja, er is hier wel meer goed voor elkaar dan 'alleen' onze afspraken, ook met de paarden waar tenslotte Bokt een forum over is Knipoog
Onze haremgroep buitenpaarden leeft hier duurzaam met elkaar en ons in respectvolle harmonie. Die paarden hechten eveneens waarde aan betekenisvolle relaties en zijn daarin even kieskeurig.

Er zijn hier trouwens ook slangen in het paradijs. Létterlijk, vijf soorten maar liefst!! Die slangen zijn een realiteit en daar kan je dan maar beter een positieve plek voor in de ecologie van de boerderij voor inrichten.
Dat is zo on-topic als het maar kan zijn Pling

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:01

Juul schreef:

Ik vind dat je hier nogal wat aannames doet over waarom mensen scheiden, maar goed, dat laat ik maar.

Maar afgezien daarvan is het wel mogelijk om het op een volwassen en goede manier op te lossen. En misschien zou het wel zinvoller zijn om niet te proberen om het scheiden tegen te gaan, koste wat het kost, maar het meer te accepteren als iets wat bij het leven hoort en waar we zo gezond mogelijk mee om moeten gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:02

De oorzaak van een scheiding geeft al spanningen aan een kind, stiefouders idem dito, 2/3 stiefouderrelatie mislukt binnen twee jaar. En kinderen krijgen ook daar weer klappen van. Ik zie niet in dat stabiliteit rekbaar is. Wle hoe een kind met die pjin omgaat. Zich loyaal voelende naar beide ouders..enorme last op zijn schoudertjes meedragende..

Zie ook veel schade in dat opzich om me heen, is wel verdrietig..
Laatst bijgewerkt door detour op 16-09-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:04

Heb je gelijk in. Ja Maar dit is uit eigen ervaring wat ik typte. Had ik er misschien even bij moeten zetten. Tuurlijk zal het niet altijd zo gaan, maar ik heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk. Scheiden blijft een moeilijk iets, en er mee omgaan als kind lijkt me ook moeilijk. Ookal is geen ruzie de hele dag beter dan wel ruzie om je heen. Lijkt me toch moeilijk als je eigen ouders ervoor kiezen om hun leven niet meer te delen en je niet meer samen in 1 huis woont.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:05

detour schreef:
De oorzaak van een scheiding geen al spanningen aan een kind,

Maar door niet te gaan scheiden neem je die oorzaak, en dus de spanningen voor het kind, niet weg.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:06

Juul schreef:
Heb je gelijk in. Ja Maar dit is uit eigen ervaring wat ik typte. Had ik er misschien even bij moeten zetten. Tuurlijk zal het niet altijd zo gaan, maar ik heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk. Scheiden blijft een moeilijk iets, en er mee omgaan als kind lijkt me ook moeilijk. Ookal is geen ruzie de hele dag beter dan wel ruzie om je heen. Lijkt me toch moeilijk als je eigen ouders ervoor kiezen om hun leven niet meer te delen en je niet meer samen in 1 huis woont.

Dat vermoeden had ik al, je sprak er echt met gevoel over.
Ach gut
En ik zelf heb ook een stiefdochter en ookal ben ik al 7 jaar bij mijn vriend, zij vind dingen soms ook erg lastig, hoor. Knipoog
Scheiden is voor eenkind altijd moeilijk, tuurlijk komt later als ze ouder zijn het bgerip: Waren ze maar eerder uit elkaar gegaan. Maar de lange weg voor dat besef is enorm pijnlijk voor ze. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:07

Shadow0 schreef:
detour schreef:
De oorzaak van een scheiding geen al spanningen aan een kind,

Maar door niet te gaan scheiden neem je die oorzaak, en dus de spanningen voor het kind, niet weg.

daar heeft het kind op jonge leeftijd dus geen boodschap aan, dat voelt zich in twee getrokken, Shadow0.