Moslims hier op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Re: Moslims hier op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:22

Ik ben al de hele tijd aan het meelezen. Nu toch maar eens reageren. Ook ik heb al bijna 2 jaar een marokkaanse vriend (en hij is moslim). Ik niet. We hebben respect voor elkaar. Dat is het belangrijkste.

TS: ik vind dat je zelf moet doen waar je je goed bij voelt. Geloof is een mooi ding, of het nu het rooms katholiek, protestants of hindoeïsme is. Verdiep je in de koran en de gebruiken in de Islam, praat er over met je schoonfamilie. Als het jou een goed gevoel geeft en je je er prettig bij voelt, wat zou je dan tegenhouden om je te bekeren?

Een hoofddoek is het eerste waar mensen aan denken als ze "moslim" horen. Voor veel moslima's is het dragen van een hoofddoek een eigen keuze, net zoals wij kiezen wat we de volgende dag aan doen.
Een burka vind ik weer een heel ander verhaal. Dat vind ik weer een stap te ver. Elke gek kan zich daar onder verstoppen en zich voordoen als "moslima", nee ik heb veel respect voor de islam en andere culturen, maar dat gaat me te ver!

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:34

Ik zeg niet dat het roken, drinken en vreemdgaan normaal is. Ik bedoelde daarmee te zeggen dat ik weet dat er hypocrisie is.

Het mannen en vrouwen apart kan voor jou achterhaald zijn, maar voor hen is dat normaal. En ik ben trouwens ook op genoeg nederlandse feesten en verjaardagen geweest waar die scheiding 'natuurlijk' gebeurde. Ik zeg hiermee niet dat ik het goed vind, dat ik dat graag wil, maar ik snap het probleem hierover niet.

Net als de problemen die mensen hebben met hoofddoekjes, ik zou er zelf ook niet mee willen lopen, maar als die meiden/vrouwen er zelf voor kiezen, waarom zou ik me er dan aan storen? Tegenwoordig zie je die jonge meiden met hoofddoeken in de kleuren van de rest van de kleding, ziet er hartstikke modern en modieus uit.

Burka's vind ik een ander verhaal, dat vind ik ook zwaar achterhaald. Maar zeg eerlijk, hoevaak kom je in NL per dag nou een vrouw in een burka tegen? En ik woon in Zaandam en werk in Amsterdam, beide steden met heel veel 'allochtonen' dus ga niet zeggen dat dat bij mij in de buurt wel anders zal zijn.

De Sharia weet ik niet zoveel vanaf dus discussies daarover waag ik me niet aan.

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:54

Ik heb geen probleem met de hoofddoek. En als ik aan een moslim denk, denk ik niet meteen aan de hoofddoek.
Zolang je geen voorbeeldfunctie hebt in het dagelijkse leven vind ik een hoofddoek dragen acceptabel.
Overigens zie ik nog vaak genoeg iemand met een burka lopen. Mijn zienswijze hierover maakt nog niet zoveel uit. Wat ik me dan wel weer afvraag is: Er gebeuren zoveel vreselijke dingen in naam van de islam en het geloof staat de laatste tijd al zo vaak in een kwaad daglicht, is het dan niet handiger om je als moslim zo op te stellen dat een nederlands-denkend iemand jou als moslim ook kan gaan begrijpen?

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:40

Het was ook niet als aanval op jou of iemand anders persoonlijk bedoeld hoor.

Tsja, ik snap wel wat je bedoelt en ik vind eigenlijk ook dat de burka's afgeschaft zouden moeten worden. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen, is dat ik heel vaak hoor: "Ik erger me aan burka's" en dan denk ik: Wat heb je er voor last van, hoe vaak zie je ze. (en eerlijk gezegd, ik zie ze ook nog, ik woon tegenover een wandelpad, langs het water, in de 'turkenbuurt' van Zaandam. En dan 's avonds zie je ze vaak langswandelen. Zelfs mijn vriend zegt dan altijd: Kijk, de burka fitnessclub komt weer langs Knipoog en hij is moslim)

Ik denk gewoon, maar dat is misschien een andere discussie, dat nederlanders ook wel iets toleranter kunnen worden. Natuurlijk moeten buitenlanders zich aanpassen, doe ik ook als ik in Turkije ben, maar moet dat alleen van een kant komen dan? Beetje respect voor elkaar bedoel ik.

Maar goed, inderdaad zouden moslims zelf natuurlijk ook wel meer kunnen doen om het beeld positiever te laten worden. Aan de andere kant vind ik ook weer, moet je je identiteit, je geloofsregels opzij zetten omdat een (relatief) kleine groep mensen (de radicale moslims dus) het beeld negatief hebben gemaakt?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:51

Hier zie je ze ook veel, met zwarte handschoenen enz. Achter de man aanhobbelen die lekker zomers is gekleed. Ik heb er toch medelijden mee sommige zomerdagen kan je de hitte in normale kleding niet eens weerstaan. En als ze dan roepen "vrouw ga daar staan en zwijg" betwijfel ik of ze er zelf voor gekozen hebben.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:57

Geven volgens jou, katiavl, die mensen een goed beeld van wat de islam is? In verhouding, hoeveel moslima's zie je lopen in leuke, hippe kleren? (met of zonder hoofddoek)

Je hebt ook heel veel katholieken. Degene van de "zwarte kousenkerk" zijn in de grote minderheid. Net zoals vrouwen die met een burka of helemaal ingepakt achter hun man aan lopen een minderheid zijn in de islam.

Bij mijn vriend thuis heeft zijn moeder de touwtjes in handen hoor!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:59

Voor mij niet nee, ik kijk liever naar mijn super buur die zijn ook moslims, en prachtige mensen.
Maar blijf het erg vinden voor de persoon die eronder zit.

Was eigenlijk meer een reply op "storen mensen zich eraan"

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:26

Ik weet even niet of ik het met je eens ben Natas, ik vind Nederland al zo tolerant! Niet alleen naar de moslims toe hoor!
Maar goed, als je nou kijkt wat een christelijk land als Nederland al voor moslims betekend heeft; er zijn moskees gebouwd. Het wordt getolereerd als moslim kinderen niet naar school komen met suikerfeest?! Dat terwijl als je normaal gesproken je kind zomaar thuis houdt je toch echt gezeur krijgt!
Er worden al vollop hoofddoekjes getolereerd en zo valt er nog wel meer op te noemen! Hier stoor ik me overigens niet aan hoor, moet allemaal gewoon kunnen.
Maar ik vind dat het begrip moslim ook wel iets heel relatiefs is! Want wanneer hou je jezelf er nou aan?
Net als de ts, nu wordt het misschien heel persoonlijk, maar een moslim (DUS OOK DE MAN) hoort maagd te zijn tot het huwelijk... Hier wordt het toch heel moeilijk voor de mannelijke moslims in ons land... Want de hollandse dames zijn toch wel heel makkelijk! En tolerant!

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:31

Ja, Nederland is heel tolerant. En toch ook weer niet. Hoe vaak ik wel niet merk dat mijn vriend wordt gediscrimineert. En hij merkt het zelf niet, want hij is het gewend. Maar ik merk dat mensen anders reageren op hem, dan op zeg maar mijn broer, of op mij. (lekkere blonde hollanders)

En Nederland hoeft ook echt niet toleranter. Denk ook dat het meer met respect te maken heeft. Ik bedoel gewoon, jij wilt het graag op die manier, prima, mij best, maar laat mij het op mijn manier doen.

En ik ben ook blij dat ik niet onder een burka hoef te lopen hoor, eerlijk is eerlijk. Maar naar mijn idee is dat ook de oudere generatie. En dat heb je met nederlanders ook. Mijn oma deed ook alles voor mijn opa. Die zat ook met zijn voeten op een voetenbankje de krant te lezen terwijl mijn oma kookte, schoonmaakte etc. Dat is ook veranderd maar wel door de jongere generatie en niet door opa en oma.

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:10

Oké daar heb je een punt,bij sollicitaties komt er ook nog een hoop discriminatie voor. Maar goed dat is niet de discussie.
Aangaande de burka heb ik juist het idee dat de jongeren dat juist weer meer gaan doen! Dat kan aan mij liggen hoor! (je ziet natuurlijk niet altijd wat er onder die doek schuil gaat)
Ik heb soms het idee dat sommige moslim-jongeren op een wat opstandige manier hun geloof willen uitdragen.
Respect heb ik absoluut voor moslims! Petje af, ook met de ramadan!
Alleen vind ik nog steeds: Nederland is een christelijk land, met christelijke waarden en normen. De moslims zijn hierheen gekomen met die wetenschap! Dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je je aanpast en de mensen hier niet tot last bent!
Dus denk ik ook dat als je dan persé een burka wil dragen (wat ik kan begrijpen hoor, als dat je geloofsoveruiging is) dat het dan handiger is voor je om te gaan wonen in een land met een islamitische grondslag.
Misschien kom ik nu wat extreem-anti over, dit is echter niet het geval! Ook best wel off topic allemaal!
Ben benieuwd wat de TS nog te melden heeft!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:14

Nee hoor ligt niet aan jou, het is al een heel groot discussiepunt dat jongeren extremistischer worden, inplaats van afzwakken.
Geen idee hoe dat komt, leer ik hopelijk later wel Lachen

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:41

Hihi, we gaan inderdaad lekker offtopic.

Ik merk niet dat de jongere generatie extremistischer wordt, maar ik ken eigenlijk ook voornamelijk turken en die zijn toch minder streng gelovig dan marokkanen/egyptenaren heb ik het idee.

En ik zie ook niet wat er onder een burka schuil gaat, maar gezien de omvang die het vaak heeft schat ik het altijd oud in Tong uitsteken Knipoog .

En ik ben het aan een kant wel met je eens dat nederland een christelijk land is, aan de andere kant wordt het natuurlijk steeds multicultureler. Over een paar honderd jaar bestaat de 'nederlander' misschien niet eens meer Tong uitsteken Sorry, ik word een beetje flauw. Vrijdagmiddag misschien.

In ieder geval om weer helemaal ontopic te gaan denk ik dat als de TS zich er goed bij voelt dat ze lekker moslim moet worden. Alleen jij weet hoe je vriend is en welke gevolgen dit met zich mee gaat brengen voor jouw verdere leven. (goed of slecht) De islam is een mooi geloof en als het je aantrekt dan moet je het doen. Aan de andere kant kun je ook heel goed een relatie hebben met een moslim man als niet-moslim vrouw, met respect voor elkaars ideeën en levenswijzen kom je over elke hobbel wel heen.

En daarom reageer ik waarschijnlijk ook zo fel. Mijn vriend en ik hebben zelf nooit ruzies of problemen om onze cultuur/geloofsverschillen. Het zijn altijd de mensen om ons heen die er moeite mee hebben.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:54

TS, als je je hier goed bij voelt moet je dat absoluut doen Lachen

Ik vind de Islam ook een prachtig geloof al ben ik het niet met alles eens, maar dat is met alle geloven zo. De regels van de koran worden gewoon door de shari-wetgeving veel extremer geïntepreteerd. Maar ik lees de koran in het Nederlands en al wil ik zelf geen moslima worden, kan ik het me heel goed voorstellen.

Is er bij je in de buurt niet ergens een moskee met bijvoorbeeld een koran-lees groep voor vrouwen met wie je kunt praten? Succes ermee, ook met de meningen van de buitenwereld.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:47

katiavl schreef:
Nee hoor ligt niet aan jou, het is al een heel groot discussiepunt dat jongeren extremistischer worden, inplaats van afzwakken.
Geen idee hoe dat komt, leer ik hopelijk later wel Lachen

Meschien invloed van de televisie of zo denk ik.
Het grappige is namelijk(Of heel triest eigenlijk sorry voor mijn woordspelling)
dat het inderdaad veel jongere zijn met extremistische gedachten, althans hier in Nederland terwijl ter gelijkerteid het dezelfde jongere zijn die totaal niets met het moslims zijn te doen hebben, ze roken, blowen, drinken sex, stelen enz.
En dan zulke vreemde ideeen er op nahouden zoals bv alle hlollandse vrouwen zijn.......
Hoe vaak ik dat al niet gehoord heb.

Een vreemd iets meschien hun manier om zich tegen hun omgegeving af te zetten, net zo als nederlandse jongeren dat doen, heb ik ook gedaan.
Blowen, verkeerde vriendjes, hele nachten wegblijven (sorry was best een felle tante vroeger)

Foute muziek draaien, was toen de tijd nog hardrock nu is het house geloof ik of hardcore of loop ik al weer achter.
Doet me denken aan de punkers van vroeger, sukkels vond ik het altijd en we deden ook regelmatig aan punkertjespesten.

Ja goh als ik aan mjn eigen jonge jaren terugdenk oke ik ben pas 37 maar heb geleefd voor 10 kan ik je wel zeggen en een hoop ben ik niet trots op.
Meschien is de islamitsche jeugd daar op zijn manier meebezig.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:28

even over de ramadan he..
het is toch zo dat jullie dit houden voor de armen? om daarmee aan te tonen dat jullie met ze mee leven of zoiets
maar waarom proppen jullie je dan vol als de zon onder is?? waarom dan ook niet 1 bakje rijst per dag oid..??

bedoel dit niet vervelend hoor.. vraag me dit gewoon af.. Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:12

We proppen ons niet vol hoor... Dat zou alleen maar slecht zijn!
Maar het is in mijn ogen niet alleen om stil te staan bij de mensen die het slechter hebben dan ons, het heeft ook te maken met zelfdiscipline. Niet toegeven aan iets wat je graag wil. Maar ik weet dat er veel verschillende gedachtes hierover zijn.

Las iets hierboven over jongeren die extremer worden en waarbij het lijkt dat ze op hun manier 'opstandig' proberen te zijn. Daar ben ik het wel mee eens.
Ik ken verschillende voorbeelden. Meisjes met een hoop make up en goud, maar wel een hoofddoek.. Sorry dat vind ik ook hypocriet. Of meisjes met een hoofddoek die vreselijk arrogant zijn.
Ik draag geen hoofddoek, maar draag geen goud en echt minimaal make up, en probeer altijd vriendelijk te zijn en goed voor mijn medemens. Dus tegenover zulke types vind ik me een beter moslim dan de meisjes die ik eerder noemde. (ik noem maar een voorbeeld hoor) Maar het valt me idd wel op dat dat vaak meisjes van 14/15/16 zijn. Puberaal gedrag dus en misschien toch ook niet goed weten wat ze willen?

Ik ken bijv ook een meisje van 14, Nederlandse praktiserende moslima, zoals ze zichzelf noemde van de winter. Met een hoofddoek uiteraard. Maar toen het warmer werd (ik dacht in april of mei?) liep ze ineens zonder hoofddoek; nu werd het wel erg warm met zo'n ding om je hoofd.... Daar ga ik niet eens een woord aan vuil maken.
Ach zo zie je maar weer dat zoveel verschillende mensen zoveel verschillende meningen hebben en alles interpreteren. Als ik zelf zou kiezen voor een hoofddoek, draag ik hem altijd, winter of zomer... Nu draag ik er geen, omdat ik me er niet goed bij voel. Op die manier heb ik zelf dus weer mijn eigen meningen en eigen interpretaties.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:18

Maar zijn die meiden met make up en een hoofddoek vaak niet diegene die verplicht zijn om eentje te dragen van thuis uit? Dat was bij mijn vriendinnen toch. Ze vertrokken thuis make uploos, en op school of in de metro.

Vind goed dat je zelf interpreteert, vind ook trouwens dat je goed kan vertellen Ja
Laatst bijgewerkt door lesilla op 07-09-08 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:21

Kan bij sommige best het geval zijn, maar ik ken er ook die er wel zelf voor kiezen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:14

Geen aanval, maar meer een vraag. Ik lees vaak iets over 'betere' moslim zijn. Ook weer in het stukje van Nathalie. Naar mijn idee is een geloof iets van jezelf, waarom dan toch zo beoordelend naar elkaar?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:24

Oh mij interesseert het verder niets hoor. Mensen moeten doen en laten wat ze willen. Wat mij wel irriteert is dus de mensen die zeggen praktiserend moslim te zijn en zich dus zo gedragen. Ik ben geen praktiserend moslim dus in sommige ogen geen goede moslim.
Dat is wat ik bedoel. Iedereen moet helemaal zelf weten wat hij met zijn geloof doet. Maar mensen die beweren een goede moslim te zijn en zich verschuilen achter een hoofddoek maar intussen een hoop verkeerde dingen doen, daar erger ik me aan.. Maargoed dat ben ik. Knipoog Nu komt dat misschien omdat ik persoonlijk wat dingen mee gemaakt heb waar ik me dan vreselijk aan erger. (wbt mensen die hoofddoek dragen om bijv aan kennisen/vrienden/familie te showen dat ze een goede praktiserende moslim zijn, maar zijn ze ergens waar ze niet gezien worden, zijn ze ineens anders... dan vraag ik me af... in mijn ogen is er toch altijd nog één iemand die je áltijd ziet, waar je het ook voor hoort te doen..en niet om roddelen te voorkomen..)