Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:54

taffy schreef:
Dat is de reden dat ik al jaren vegetarsich eet, ik snap ook niet dat je genieten van vlees belangrijker kunt vinden dan dierenwelzijn, veel mensen willen vooral veel vlees voor weinig geld.

Heb nu een ook tshirt bestelt http://www.milieudefensie.nl/webwinkel wie weet schud het sommige mensen wakker Haha!

Ik heb em ook!!!! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:17

Ik loop niet met t-shirts met boodschappen naar ánderen.

Ik probeer wat duurzamer verantwoord te leven en hou/rij eigen paarden zoals ik zelf behandeld zou willen worden als ik paard was.
Is al uitdaging genoeg Knipoog

Zoals ik het zie hebben mijn paarden er meer aan dat ik me daadwerkelijk fit trim dat dat ik er met een t-shirt over aan op ga ziten. Bijvoorbeeld.

...en dan nu even een komische noot:
Het is nu 35 graden in de schaduw maar ik wilde graag de dieren verwennen met wat vers afgesneden groene voedermaïsstengels. Terwijl de rest hier siësta houdt ik in de brandende zon me een halve zonnesteek zitten snijden om een kruiwagenlading lekkers te verzamelen.
Met een verhit hoofd onder het schrikdraad door, stoot de kruiwagen op een kei, stuitert met de handvatloze ijzeren handgreep hárd tegen mijn borst waardoor ik opveer en, heel voorspelbaar, geZAPPPPPPt wordt.

Ik ging echt plat. Blijkbaar geleidt een bezweet lijf erg goed Haha!
De dieren waarderen het echter beslist allemaal. Ja, je moet er wat voor over hebben, voor diervriendelijkheid Haha!

hc

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:11

fourth schreef:
rebati schreef:
Ja,maar vaak wordt dan dus de link naar pijn gelegt..:S

Mijn god, ik heb in geen eeuwen een post geplaatst, maar deze opmerking vind ik zo tenenkrommend dat ik er speciaal voor heb ingelogd.

Ik moest meteen aan die idiote theorie van Descartes denken:

Deze 17e eeuwse wiskundige, geleerde en wijsgeer verkondigde dat dieren helemaal geen ziel hebben. Volgens hem vallen dieren volledig samen met hun lichaam en hebben ze geen gevoelens, verlangens of gedachten. Ze zijn nog het beste te vergelijken met 'automaten', een soort vroege, mechanische robots uit zijn tijd. Om die reden mag je dieren ook gebruiken als nuttige apparaatjes, en ze bijvoorbeeld, terwijl ze nog leven, helemaal uit elkaar halen (vivisectie). Als een hond gaat gillen wanneer je zijn buik opensnijdt, kan dat volgens Descartes niets te maken hebben met echte pijn. Een hond is immers een robot zonder gevoel en daarom kun je het gegil nog het beste vergelijken met het geluid van een machine. Een fluitketel schrijf je toch ook geen gevoel toe, en dat moet je dus ook niet doen bij honden of andere dieren, volgens Descartes.

Wat is er in vredesnaam ":S" aan het idee dat zo'n biggetje niet krijst omdat het gruwelijk veel pijn doet dat hij in zijn volle bewustzijn ontdaan wordt van zijn ballen? het is niet erg zat zo'n big krijgt, maar dat gelijk het krijsen met pijn vergeleken wordt. terwijl als je ze alleen maar oppakt of je hand in hun richting doet ze al krijsen (en voor de mensen die nu gelijk denken ja maar dat komt omdat je ze pijn hebt gedaan NEE ook voor het casteren.)

Geloof jij nu werkelijk dat het voor zo'n beest niet veel uitmaakt - of is het toch meer een gedachte om jezelf te vrijwaren van schuldgevoel?

Ik maak me zelf niet vrij van een schuldgevoel want ik heb er helemaal geen schuldgevoel over. Voor mij is het normaal voor jullie niet. Jullie kijken er duidelijk met een ander oog naar dat ik doe. Het zal voor zo'n big wel wat uitmaken, maar hier in dit topic worden gelijk de boeren als martelaars bestempelt terwijl ze het beste met hun vee voor hebben!! En als het echt zooo gruwelijk veeel pijn deed werd het echt niet gedaan,want dat is gewichtsverlies-->uitval--> minder opbrengst.
Maargoed zoals ik al zei,ik kijk er met andere ogen tegen aan, ik weet hoe het echt zit. En ik ben echt geen barbaar oid want het is echt niet mijn lievelingswerk.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:31

Dat je er anders over denkt is prima. Lachen Maar dat het voor jou normaal is en omdat je ''weet hoe het echt zit'' wil niet zeggen dat het oke is, en diervriendelijk. Een big zonder verdoving castreren lijkt mij goedkoper en minder gedoe, dus aantrekkelijk voor de boer. En tja als het beest niet duidelijk aangeeft (op wat voor manier dan ook) dat het pijn doet, waarom zullen we het dan anders doen? Waarom kiezen veel boeren er uit zichzelf niet voor om te verdoven? Omdat ze zo om hun dieren geven? Op hun manier doen ze dat vast, dat geloof ik, maar het is en blijft broodwinning. Het is dat er nu zoveel aandacht voor is (geweest) dat de politiek zich ermee is gaan bemoeien. En terecht vind ik.

Dagelijks fiets/rij ik voorbij hetzelfde varkens- en kippenbedrijf en zowat IEDERE DAG liggen er dode dieren bij de oprit. Dan breekt mijn klomp (en hart) echt wel... Verdrietig Zelf eet ik sinds mei 2006 uitsluitend nog biologisch vlees. Daarbij maak ik geen enkele uitzondering, ook niet als ik ergens anders eet. Ik ben niet tegen het eten van vlees, wel tegen de manier waarop. Puur een keuze vanwege het dierenwelzijn dus.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:48

Huertecilla schreef:
...en dan nu even een komische noot:
Het is nu 35 graden in de schaduw maar ik wilde graag de dieren verwennen met wat vers afgesneden groene voedermaïsstengels. Terwijl de rest hier siësta houdt ik in de brandende zon me een halve zonnesteek zitten snijden om een kruiwagenlading lekkers te verzamelen.
Met een verhit hoofd onder het schrikdraad door, stoot de kruiwagen op een kei, stuitert met de handvatloze ijzeren handgreep hárd tegen mijn borst waardoor ik opveer en, heel voorspelbaar, geZAPPPPPPt wordt.

Ik ging echt plat. Blijkbaar geleidt een bezweet lijf erg goed Haha!
De dieren waarderen het echter beslist allemaal. Ja, je moet er wat voor over hebben, voor diervriendelijkheid Haha!

hc

Ach gut
Maareh... Je weet het wel erg leuk op te schrijven. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:00

Ik kan er zelf het hardst om lachen hoor. Het was zonder meer uitermate komisch en ik heb er niets wat het opschrijven waard is aan overgehouden. Ok, alleen het leuke verhaal dan Haha! én een goed gevoel dat de beesten er zo blij mee waren...

Volgende keer zet ik de stroom er tóch af Pling

hc

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:05

Toekie schreef:
Dat je er anders over denkt is prima. Lachen Maar dat het voor jou normaal is en omdat je ''weet hoe het echt zit'' wil niet zeggen dat het oke is, en diervriendelijk. Een big zonder verdoving castreren lijkt mij goedkoper en minder gedoe, dus aantrekkelijk voor de boer. En tja als het beest niet duidelijk aangeeft (op wat voor manier dan ook) dat het pijn doet, waarom zullen we het dan anders doen? Waarom kiezen veel boeren er uit zichzelf niet voor om te verdoven? Omdat ze zo om hun dieren geven? Op hun manier doen ze dat vast, dat geloof ik, maar het is en blijft broodwinning. Het is dat er nu zoveel aandacht voor is (geweest) dat de politiek zich ermee is gaan bemoeien. En terecht vind ik.Als de consument maar betaald...helaas hangt het daar vanaf

Dagelijks fiets/rij ik voorbij hetzelfde varkens- en kippenbedrijf en zowat IEDERE DAG liggen er dode dieren bij de oprit. Dan breekt mijn klomp (en hart) echt wel... Verdrietig Dat blijf je houden met veel beesten op elkaar.En de boer doet er echt wel iets aan om ze beter te maken maar dat gaat niet altijd (denk aan longontsteking,ontsteking,hersenaandoening) Elk dier dat uitvalt is minder geld.
Zelf eet ik sinds mei 2006 uitsluitend nog biologisch vlees. Daarbij maak ik geen enkele uitzondering, ook niet als ik ergens anders eet. Ik ben niet tegen het eten van vlees, wel tegen de manier waarop. Puur een keuze vanwege het dierenwelzijn dus.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 16:08

Jullie hebben wel gelijk, maar het eten zelf doden nee. Waarom omdat het met de pin veel vriendelijker is. Vlees waar je zeker van bent dat het een goed leven heeft gekregen ja. Daar betaal je natuurlijk wel extra Geld, geld! voor wat de meeste niet fijn vinden.

Maar de mensen die het kunnen doen zullen inderdaad niet snel schuldgevoel ontwikkelen. Eigenlijk psychologisch heel interessant, net als de beul.

En biggen castreren doet wel pijn, dat is al lang wetenschappelijk uitgedokterd. En op de universiteiten zijn ze er ook allemaal tegen. Net alsof alles dat pijn doet verboden word misschien in sprookjesland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:30

Het '600' was bij wijze van spreke, sorry voor de onduidelijkheid Lachen Alsnog komen ze later dicht op elkaar te staan... zo niet bij het opgroeien, dan wel bij het transport, onder het motto 'als ze met minder op de wagen gaan vliegen ze elkaar aan' (oid?)...

Dat een big praktisch niets van onverdoofde castratie voelt, sorry, dat gaat er bij mij niet in. Gewoon echt niet Lachen

Nakisha schreef:
Hee, vegetariers... slaan jullie wel eens een spin, wesp of mug dood?

Als het antwoord hierop ''ja'' is, moeten de mensen die praten over ''schone handen, schoon geweten'' ed. een toontje lager zingen...

Niets is zwart-wit, mensen!

(Sorry, maar ik háát dat soort uitspraken echt...)

Ik ben trouwens vleeseter, en daar kom ik ook wel voor uit. Ik zal daar ook niet mee stoppen... want zodra men in Nederland meer vegetariers dan vleeseters heeft, word het vlees gewoon over de grens verkocht.
Ik ben bang dat het een utopie is te denken dat ze zullen stoppen met dieren opfokken voor de slacht. De omstandigheden dienen echter WEL flink te verbeteren!

Een mug valt mij lastig, en die gaat er dus echt wel aan he Haha! Snel en zonder stress en hij heeft daarvoor vrij kunnen rondvliegen en meestal zelfs de kans gehad om mij te steken Clown Ik denk niet eens dat 't beestje tijd heeft om pijn te voelen zo snel als ze plat zijn. Dat vind ik wat anders dan een dier dat een rotleven heeft gehad laten transporteren op zeer nare wijze en laten doden (zonder na te denken erover, want hoeveel mensen leggen nu nog de link tussen hun hamburger en de daarvoor gedode en in mijn ogen slecht behandelde koe?) voor je eigen stukje lekker vlees, persoonlijk Knipoog
(Spinnen dood ik overigens ook nooit... wespen ren ik gillend voor weg Haha! )
Gelukkig zal je vanuit mijn mond dan ook geen uitspraak als 'schone handen, schoon geweten' horen komen... Ik ben vegetarier omdat ik zelf niets wil bijdragen aan de vleesindustrie zoals die nu is... een dier hoeft niet slecht behandeld en gedood te worden voor mij Lachen Ik kan ook prima zonder gelukkig.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:47

Wildwings; Omdat jij dergelijke uitspraken niet doet, doelde ik niet op jou. Ik vind vegetarische principes namelijk prima! Haha! Lachen Wat jij doet vind ik toppie. Lachen

Het enige waar ik dol van word, zijn die lui die vanaf de minuut dat ze vegetarisch zijn geworden, gaan neerkijken op vleeseters... het valt me namelijk op dat vegetariers, net als iedereen, ook wel eens dierenleed veroorzaken.
Denk maar eens aan de bestrijding van allerhande ongedierte; dat gaat lang niet altijd op de meest pijnloze manier. Geen probleem verder, maar als je je mond vol hebt over een ''schoon geweten'', ja... dan kom ik even om de hoek kijken. Knipoog

En ach, vegetariers die bijv. nog eieren eten hebben vaak ook nog gewetensbezwaren over hoe die eieren verkregen zijn. Dat soort ellende houd je helaas, tenzij je zelf in de mogelijkheid bent je eigen eitjes, kaas, boter ect. te produceren. Knipoog Of 100% zeker bent van biologische producten... maar zijn we tegenwoordig sowieso nog wel 100% zeker van de herkomst van ons voedsel...?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:50

Huertecilla schreef:
Ik loop niet met t-shirts met boodschappen naar ánderen.
Zoals ik het zie hebben mijn paarden er meer aan dat ik me daadwerkelijk fit trim dat dat ik er met een t-shirt over aan op ga ziten. Bijvoorbeeld.

Ik kreeg het T-shirt cadeau toen ik geld stortte voor een goed doel.
Ik droeg het eens een keer toen ik naar stal ging, en het lokte wel een leuke discussie uit.... en dan echt leuk dus. Vreedzaam.

Wel goed dat je je fit trimt, maar kijk je uit waar je met je bezwete lijf tegenaan rent in dat geval? Knipoog
'Love hurts' klopt als een bus in jouw geval....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 17:56

Heb niet alles gelezen,
maar wat ik hypocriet vind:

Vegatariers die wel melk dringen (waar laat je al die kalfjes, die niet bij hun moeder kunnen drinken? allemaal laten leven is geen optie) Of eieren eten, tja na een jaar gaat de kwaliteit van de eieren van de kip achteruit, waar laat je die duizenden kippen dan?

Ik ben wel van mening dat een dier een zo waardig mogelijk leven gehad moet hebben, maar heb echt geen moeite met mn stukje vlees...

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:29

Nimmy schreef:
Heb niet alles gelezen,

Vegatariers die wel melk dringen (waar laat je al die kalfjes, die niet bij hun moeder kunnen drinken?Ik hoop dat je wel snapt dat die gewoon kunstmelk krijgen...dus niet verhongeren oid allemaal laten leven is geen optie) Of eieren eten, tja na een jaar gaat de kwaliteit van de eieren van de kip achteruit, waar laat je die duizenden kippen dan?

Ik ben wel van mening dat een dier een zo waardig mogelijk leven gehad moet hebben, maar heb echt geen moeite met mn stukje vlees...

Jij zegt het goed,zo waardig mogelijk en wat de nl landbouw doet is zich aan de daarvoor opgezette regels houden. De regels die een dier een waardig leven geven, voor zover het KAN.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:32

Nimmy schreef:
Heb niet alles gelezen,

Vegatariers die wel melk dringen (waar laat je al die kalfjes, die niet bij hun moeder kunnen drinken? allemaal laten leven is geen optie) Of eieren eten, tja na een jaar gaat de kwaliteit van de eieren van de kip achteruit, waar laat je die duizenden kippen dan?

Ik drink geen melk.... geen enkel zoogdier drinkt nog melk nadat hij 'van de moeder' af is.... dus ik ook niet. Niet heel gezond.
Eieren haal ik uit het dorp, waar ik de kippen zie lopen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:33

rebati schreef:
Nimmy schreef:
Heb niet alles gelezen,

Vegatariers die wel melk dringen (waar laat je al die kalfjes, die niet bij hun moeder kunnen drinken?Ik hoop dat je wel snapt dat die gewoon kunstmelk krijgen...dus niet verhongeren oid allemaal laten leven is geen optie) Of eieren eten, tja na een jaar gaat de kwaliteit van de eieren van de kip achteruit, waar laat je die duizenden kippen dan?

Jij zegt het goed,zo waardig mogelijk en wat de nl landbouw doet is zich aan de daarvoor opgezette regels houden. De regels die een dier een waardig leven geven, voor zover het KAN.

En wat als het kalfje een stiertje is, die zelf geen melk kan geven? Lachen En wat gebeurt er als melkkoeien rond de 5 jaar oud zijn en de melkproductie steeds minder wordt?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:05

rebati schreef:
Nimmy schreef:
Heb niet alles gelezen,

al wel eens een stal ingelopen, met een boer gesproken, de meeste geven echt wel om beestjes, maar er moet ook brood op de plank komen...

zo heeft elke boer wel een koe staan die te weinig produceert en toch blijven, de lievelingetjes....

en tja de kalfjes krijgen kunstmelk en dan.... de meeste stiertjes gaan toch echt de opfok in en daarna naar de slacht en mindere vaarskalfjes mogen ook echt niet blijven.... (en de oudere koeien)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:14

Nakisha schreef:
maar zijn we tegenwoordig sowieso nog wel 100% zeker van de herkomst van ons voedsel...?

Kijk, dáárom is bij ons het vleesaspect maar één stukje in de grote puzzel.

Mbt melken van dieren kan het ook erg diervriendelijk. Wij laten de geitjes bij hun moeder drinken en melken wat over is. Vanaf de eerste dag is dat al knap veel.
Als de beheofte maximaal is houden ze ma aardig leeg doch als ze vast voer gaan meesmikkelen heeft ma weer over. Als we dit niet zouden melken, dan wordt de aanmaak van melk door druk in de uier vanzelf minder.
Zo lang wij blijven melken blijft ma aanmaken.
Wij hebben lokale Malageña berggeiten en die worden maan één keer per jaar drachtig en produceren niet idioot veel melk.
De bok loopt er het hele jaar gezellig bij.

Van de melk maken we van alles en nog wat. Tot licht alcoholhoudende yoghurt Haha! en idem yogi-drink met fruit uit/van eigen moestuin/fruitbomen en fruityoghurt-ijs.
Voor mij is vers tuinfruit met 'muesli', yoghurt en een scheut eigen fruitlimonade zowat een stapelvoer Haha!
Verder is geitenmelk een wondermiddel voor alle mogelijk jonge zoogdieren die om wat voor reden ook geen moedermelk tot hun beschikking hebben.
De wei welke een bijproduct is van de kaas, mengen we met bietenkorrels. Ongeveer 100 cc. per paard per dag als we het hebben. Het blijkt een positief effect te hebben op de algemene weerstand en tegen de lichte vliegenallergie in het voorjaar hier.
De yoghurt die over is gaat naar de kippen en is geweldig voor de leg.

Geen geitje echter wat ook maar één slok onthouden wordt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:50

Mijn lief zit nu naast me gehaktballen te draaien van een mengsel eigen iberico varken en eigen bergeit en vraagt wanneer ik weer eens huiden ga looien; ze heeft de rumte in de vriezer nodig. Er komt nu zoveel uit de moestuin dat voor de volgende geit de vachten uit de vriezer moeten...
Pffff. Ik heb nog een heel stuk varkensleer en een dozijn lamsvachten waar ik nog wat van moet maken.

We eten het hele jaar alles wat je met mega-creativiteit van tomaat kan maken van de half dozijn likkerbaardendlekkere tomaatsoorten uit de moestuin. Die komen nu echt met émmers per dag van de planten en wij maar indikken, drogen, conserveren Haha!
Komende winter verwachten we een overvloedige oogst aan 'jerusalem artisjokken' (topinambur). Hebben veel mensen in NL als kleine zonnebloem in de tuin zonder te weten dat dit een héél gezond 'knol'gewas is Pling

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:20

jeetje hc, ik word een beetje jaloers Scheve mond en hongerig
geweldig dat je op deze diervriendelijke en duurzame manier werkt!
mijn eigen bescheiden pogingen vallen hierbij in het niet Bloos

ik probeer uitsluitend nog biologisch gekweekt vlees/gevogelte/zuivel te kopen.
maar voor ons werk moeten we vaak uit eten, en je hebt niet altijd in de hand wat er dan op je bord komt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:31

BrittKitt schreef:
Dat vind ik ook altijd zo raar, mensen die worden vegetarier omdat ze zo tegen de bioindustrie zijn, maar vis wordt gewoon gegeten Rolleyes
Ooit bij stil gestaan hoe die beesten worden gefokt en geslacht?

ik doe daar dus aan mee, de reden: vissen worden door de mens niet mishandeld, vissen komen niet met mensen in aanraking, al zit een vis in een kleine kom hij heeft altijd nog het gevoel dat hij een redelijk vrij leven lijdt omdat hij niet met mensen in aanraking komt, een vis hoeft niet op levend transport, bij een vis worden er geen dingen als tanden en staarten afgeknipt.
De tonijnvangst vind ik dan weer wel echt belachelijk.
Wat ik ook belachelijk vind zijn mensen die gewoon vlees en vis eten maar er niet tegen kunnen als eskimo's 1 klein walvisje vangen waar ze letterlijk alles van opeten/gebruiken..
daar kan ik met mijn pet niet bij.

En om dan weer op de herten terug te komen: daarin ben ik het volledig met ts eens, ik vind een geslacht hertje over het algemeen stukken minder zielig dan een geslacht varken, want herten die voor het vlees gefokt worden hebben een veel beter leven dan de meeste varkens..

ps. ik moet toch eerlijk zeggen dat ik er wel over zit te twijfelen om veganistisch te worden en om ook te stoppen met het eten van vis. Maar dit vid ik een erg grote stap dus denk ik er goed over na..
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 31-08-08 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:32

ik ben ook zo'n hypocriete vleeseter.

ik eet graag vlees maar zelf een dier slachten? moet er niet aan denken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:40

fojoe schreef:
jeetje hc, ik word een beetje jaloers Scheve mond en hongerig
geweldig dat je op deze diervriendelijke en duurzame manier werkt!
mijn eigen bescheiden pogingen vallen hierbij in het niet Bloos

ik probeer uitsluitend nog biologisch gekweekt vlees/gevogelte/zuivel te kopen.
maar voor ons werk moeten we vaak uit eten, en je hebt niet altijd in de hand wat er dan op je bord komt.

Moet je voor je werk uit eten? Wat voor werk doe je dan? (ik ben jaloers! Knipoog )
Misschien kun jij dan eens het restaurant uitkiezen of vraag aan de ober of hij iets kan vertellen over de herkomst van het vlees e.d. Als je naar een goed restaurant gaat, zou je toch kunnen verwachten dat men kwaliteitsspullen koopt. In mijn opinie zijn dit niet de producten uit de bio-industrie (of ben ik nu erg naïef)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:06

Alet74 schreef:
(of ben ik nu erg naïef)

Ja. Behóórlijk.

Zelfs in restaurants voor de nichemarkt van de écht gezondeters blijft het eten noodzakelijkerwijze hoofdzakelijkerwijze een ketenproduct. Verder is 'biologisch' uiteraard een hilarische kwaliteistaanduiding. 'Ecologisch' zegt tenminste íets. Dat is een kwalificatie welke behoorlijk betrouwbaar is.
Het zal niet mee vallen een restaurant te vinden met een ecologisch verantwoorde kaart.

Wij hebben het geluk dat we beiden beter kunnen koken dan een modale kok en daar dan onze eigen ingrediënten bij... Kwijl
Dat 'geluk' is trouwens ook een investering in kwaliteit omdat een goed voedingsproduct ook een goede behandeling verdient.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:37

Huertecilla schreef:
Alet74 schreef:
(of ben ik nu erg naïef)

Ja. Behóórlijk.

hc

Ik was er al bang voor! Knipoog
Maar net wat je zegt, ik denk dat je de restaurants waar je over spreekt met een zaklantaarn moet zoeken. Jammer.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:12

Nimmy schreef:
Heb niet alles gelezen,

Jij zegt het goed,zo waardig mogelijk en wat de nl landbouw doet is zich aan de daarvoor opgezette regels houden. De regels die een dier een waardig leven geven, voor zover het KAN.[/quote]

al wel eens een stal ingelopen, met een boer gesproken, de meeste geven echt wel om beestjes, maar er moet ook brood op de plank komen...

zo heeft elke boer wel een koe staan die te weinig produceert en toch blijven, de lievelingetjes....

en tja de kalfjes krijgen kunstmelk en dan.... de meeste stiertjes gaan toch echt de opfok in en daarna naar de slacht en mindere vaarskalfjes mogen ook echt niet blijven.... (en de oudere koeien)[/quote]

Dat weet ik, maar het is niet zo dat als een oudere koe minder melk begint te geven dat die gelijk door de worsten gedraait wordt.
Hoe ouder de koe,hoe meer ze haar opfokgeld terug verdient. De boer wil een hoge gemiddelde leeftijd. Als een koe met haar 4 jaar al uitgemolken is en klaar is voor de slacht dat is helemaal niet goed. Dan heeft het dier maar 2 jaar melkgeld opgebracht en de opfok van 2 jaar terug verdient en verder geen winst gemaakt. Daarom fokt men op duurzame koeien die lang meegaan en dus veel geld opbrengen. Een melkkoe hoef je niet voor het vlees te houden want dat zit er amper aan.
Vaarskalveren worden in de regel toch bijna allemaal aangehouden voor vervangen van de koeien en tegenwoordig veel voor het uitbreiden!!