Enge driftbui!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Enge driftbui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:46

essiedepessie schreef:
Het heeft al meerdere malen in de kranten gestaan dat de leraren van tegenwoordig moedeloos worden van alle ouders die de opvoeding van de kinderen overlaten aan de school.

Dus niemand kan ontkennen dat er geen probleem is.

Niemand kan ontkennen dat er een probleem is - maar dat wil niet zeggen dat 90% van de kinderen gedragsproblemen heeft, noch dat het gedrag van het jongetje zoals in de OP beschreven normaal is voor kinderen tegenwoordig.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:47

Caira schreef:
Ach kom op zeg! Hoe veel klassen heb jij al gehad?

Behoorlijk wat dus Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:49

ja puberklassen met kinderen die al grotendeels gevormd zijn, de diagnoses zijn al gesteld en een groot deel van het zelfbeeld is al bepaald.
Ik ben begonnen met een opleiding voor de middelbare school en daar na 2 jaar mee opgehouden. Daarna begonnen met de pabo en ik heb nieuws voor je: we zijn beiden leerkrachten. Maar de opleiding lijkt nog geen 10% op elkaar. Ook de kinderen in de klas zijn volkomen verschillend. Ze zitten immers met een hele andere belevingswereld in de klas.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:50

Barmat schreef:
nickyu: een kind dat om een beker MELK de juf open krabt en blauwe plekken knijpt???

en dat vind jij NORMAAL???

nee ..

maar als jij kijkt naar een 4 of 5 jarige die in zjin ogen de beste oplossing zoekt
en beet gegrepen word wel

veel kleine kinderen houden erg vast aan gewoonte en structuur
dat is hun houvast

kind moet snel drinken want daarna gaan ze spelen
heeft waarschijnlijk al jaar lang te horen gekregen
beetje door eten , drink je melk op
kom op nu opschieten
en dan moet die nu wachten en raakt in paniek

als die al een jaar aan het etterren is over andere dingen
is juflief dus al een jaar lang niet duidelijk en consequent genoeg

kan best zijn dat die thuis erg lief is
en op school die grenzen keer op keer kan overschrijden

we hebben het hier niet over een kind wat zomaar uit het niets gaat klauwen
maar een kind in het nauw gedreven

jammer dat die kant niet word gezien
vind zijn reactie bijna logisch

als juflief had gezegd even wachten roep ik even iemand erbij om op te letten
dan gaan we je beker ruilen zodat kind het nog in de daarvoor bestemde tijd zoals
hem aangeleerd is door school zijn drinken kon drinken
we hebben het hier niet over een onoplosbaar iets
zelfs die kleine had door oh dan ruilen we het om is het opgelost
was er nisk aan de hand geweest

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:50

Mpepers schreef:
Vjestagirl: Als je het toch over respect voor andermans mening hebt: Het respect voor het krijgen van een kind druipt er in jouw reactie wel vanaf zeg! Feit dat je zoiets zo beschrijft bevestigd eigenlijk alleen maar mijn mening; namelijk dat ervaringdeskundigen toch net ietsje meer verstand van zaken hebben...

Hoe moeilijk is het voor een kind om te luisteren. Doodgewoon doen wat je gezegt word. Ik kon het, de andere kinderen uit mijn klas konden het, mijn broertje kan het, mijn nichtjes kunnen het, mijn neefje kan het, de kinderen op ponykamp kunnen het, waarom is het dan zo verschikkelijk moeilijk, om als er gezegt word 'straks gaan we je beker omwisselen, want de juf kan nu niet weg' te gaan zitten, je brood op te eten en te wachten?

Mpepers schreef:
Fijn dat jij je zaakjes zo goed voor elkaar hebt wbt je omgang met kinderen en probleemkinderen. Mijn mening is echter dat als ik jouw reacties zo eens doorlees, ik geen behoefte zou hebben aan jouw inmenging als het ging om mijn eigen kinderen... En dat mag ik net zo goed hier zeggen, als jij jouw mening hier neerzet.

Ik weet niet of ik dit op zou moeten vatten als een belediging, maar misschien begrijp je het verkeerd: Ik WIL me ook helemaal niet bemoeien met jouw kinderen. Alsjeblieft niet zeg.

Mpepers schreef:
Verder, als ik toch op dreef ben; Zou ik wel eens willen weten welke van deze strenge mensen met meningen als dijken gebaseerd op "vroeger" hun paarden op soortgelijke manier behandelen... Helaas zie ik even vaak ongemanierde niet opgevoedde paarden, als dat ik onopgevoede kinderen zie.
[/quote]

Mijn paard word ook consequent opgevoed. Neem als we buiten gaan wandelen. Hoofdstelletje in, teugels over het hoofd (maar los in het midden, mocht er iets gebeuren). En de zweep mee. Madamme heeft nogal de neiging om zich aan te stellen. Dan is het stilstaan en kijken en proberen om te draaien en vooral niet verder willen. Ik heb het op iedere manier geprobeerd, koekjes, vrijheidsdressuur, wachten, toch maar omdraaien. Tegenwoordig sla ik 1x goed hard naar achteren. En kijk, ze snapt het, want ik hoef tegenwoordig maar ene rukje aan de teugels te geven en madamme loopt mee. Verschikkelijk onverantwoord, want misschien is ze wel bang, en misschien ligt er wel een kiezel en misschien dit en misschien dit. Feit is, dat zelfs als ze bang is en weet ik veel wat, ze naar mij te luisteren heeft. En sinds we die regel hebben gaat het geweldig goed.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:53

Caira schreef:
ja puberklassen met kinderen die al grotendeels gevormd zijn, de diagnoses zijn al gesteld en een groot deel van het zelfbeeld is al bepaald.
Ik ben begonnen met een opleiding voor de middelbare school en daar na 2 jaar mee opgehouden. Daarna begonnen met de pabo en ik heb nieuws voor je: we zijn beiden leerkrachten. Maar de opleiding lijkt nog geen 10% op elkaar. Ook de kinderen in de klas zijn volkomen verschillend. Ze zitten immers met een hele andere belevingswereld in de klas.

Ik weet dat ze niet op elkaar lijken Lachen

Het lijkt bijna of je op de lerarenopleiding neerkijkt Caira Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:54

Volgens mij bedoelt ze dat niet zo, maar wil ze alleen het verschil aangeven Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:55

Stel vjestagirl, jij bent ongesteld, misselijk, buikpijn, diarree, alles bij elkaar. MAAR je bent wel naar je werk gegaan. Daar ben je druk bezig met iets af te maken. Daar ben je erg op geconcentreerd. Maar om datgene af te maken moet je iets hebben uit een ander kantoor. Daar kun je alleen in met een sleutel of onder begeleiding. Degene die jouw moet begeleiden zegt elke keer: geen tijd, geen zin etc. Maar ja jij hebt een deadline over 5 min.

Om het voorval even in grote mensentaal te vertalen. Geloof mij, dan ga jij ook na 3x vragen kribbig worden hoor. Als die persoon je dan ook nog fysiek vastgrijpt terwijl hij 2 koppen groter is dan is de kans dat jij door het lint gaat ook nog vrij reeel hoor.

@Barmat: doe ik ook, maar dat heeft meer met het betreurende niveau van de pabo te maken dan met het vak.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:57

Caira: ik doelde die voor het voortgezet onderwijs Knipoog

Bij "ons" werd wél altijd gezegd: Als je de HKL niet kunt doen, ga je naar de PABO oid.... (om aan te tonen dat het zo slecht was)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:58

Geen wonder dat leraren tegenwoordig zo snel hun biezen pakken. Ik zou het geen minuut uithouden met kinderen die zich zo gedragen. Ligt natuurlijk ook aan de oorzaak. Maar ik neem aan dat wanneer een kind een 'stoornis' heeft of het een of ander dat bekend wordt gemaakt bij de juf. Dat is toch niet meer dan logisch?

Ik kom ook zodra ik bezig ben op stage of in mijn vrije tijd naar de manege ga om daar te helpen ook in aanraking met kinderen. En als die besluiten om een grote mond tegen mij op te zetten als ik ze wil helpen of ze terecht wijs dan ben ik daar heel snel klaar mee hoor. En de ouders zijn het daar mee eens. Natuurlijk is dit een andere situatie, omdat ze hier moeten omgaan met pony's en dat veilig moet verlopen. Ik heb er nog nooit eentje hoeven vastpakken en dat zal denk ik ook nooit hoeven voorkomen want de meeste krijgen gauw genoeg ontzag voor je als je niet op je mondje bent gevallen.

Ik kom zo vaak ouders tegen die totaal geen interesse meer in hun kinderen tonen waardoor deze natuurlijk moeilijkere in de omgang worden. Waarom zouden zij immers interesse en sociale omgang tonen naar andere als dat ook niet in hun getoond wordt? Vaak zijn ouders veel te coulant en keuren alles maar goed. Ja, en daar krijg je krengtjes van als je het mij vraagt.

Natuurlijk ligt niet altijd alles bij de ouders, maar zij zijn verantwoordelijk voor hun kind's gedrag. En als zij er niet zijn om die kinderen een draai om de oren te geven als die zich gedraagt als een losgeslagen Bokito wat moet je dan? Je maar laten slaan en bespugen? Dacht het toch niet. Ik pakte dat kind aan en belde de ouders op voor een goed gesprek. Er zijn grenzen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:59

Pabo stelt ook geen R*K voor.... maar goed, daarna ben je leraar en moet je wel wat kunnen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:59

o nee hoor niveau van de stoas was prima, ik ben eerder geschrokken van de mentaliteit van de pubers. Die van de basisschoolleerlingen is daar niet mee te vergelijken hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:00

Caira schreef:
Stel vjestagirl, jij bent ongesteld, misselijk, buikpijn, diarree, alles bij elkaar. MAAR je bent wel naar je werk gegaan. Daar ben je druk bezig met iets af te maken. Daar ben je erg op geconcentreerd. Maar om datgene af te maken moet je iets hebben uit een ander kantoor. Daar kun je alleen in met een sleutel of onder begeleiding. Degene die jouw moet begeleiden zegt elke keer: geen tijd, geen zin etc. Maar ja jij hebt een deadline over 5 min.

Om het voorval even in grote mensentaal te vertalen. Geloof mij, dan ga jij ook na 3x vragen kribbig worden hoor. Als die persoon je dan ook nog fysiek vastgrijpt terwijl hij 2 koppen groter is dan is de kans dat jij door het lint gaat ook nog vrij reeel hoor.

@Barmat: doe ik ook, maar dat heeft meer met het betreurende niveau van de pabo te maken dan met het vak.

Als dat zo is geef ik van te voren bij mijn baas aan dat ik me niet zo goed voel, en dat het kan zijn dat ik vandaag iets trager ben dan normaal.

En dit kind werd niet herhaallijk verteld op een ander moment terug te komen, er werd hem een tijd gegeven, en de belofte dat het dan gebeurde. En als de ander tegen mij zou zeggen, over 5 minuten loop ik met je mee, dan zou ik daarop wachten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:01

En hoe moet een kleuter van 4 of 5 dat aangeven als hij het zelf nog niet helemaal snapt?
Ik denk dat jij de belevingswereld van een kleuter nog niet helemaal snapt. Die KAN immers nog geen klokkijken en heeft dan ook geen benul wat 5 min. is. Voor hem kan dat best een halve dag duren.
Laatst bijgewerkt door Caira op 12-06-08 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Caira schreef:
o nee hoor niveau van de stoas was prima, ik ben eerder geschrokken van de mentaliteit van de pubers. Die van de basisschoolleerlingen is daar niet mee te vergelijken hoor.

En ik word dus juist niet goed van de agressiviteit van die kleintjes Haha! ROFL

echt waar Huilen van het lachen

Met pubers kun je tenminste een gesprek aan... meestal dan Knipoog En ik maak altijd handig gebruik van hun onzekere periode. Bovendien denk ik dat ik beter in staat ben mijzelf in te leven in hun denkwereld dan in die van kleine kinderen. Kleine kinderen moeten wat mij betreft gewoon luisteren Haha!

Sieppus

Allereerst, als dit een stagaire is dan MAG ze niet alleen zijn met zoveel kinderen, er moet altijd een 'echte' leraar aanwezig zijn, want als dit meisje 16 of 17 is kan zij niet de volledige verantwoording dragen voor een groep kinderen!!!! Als het ook nog eens moeilijk opvoedbare kinderen betreft vind ik dit een hele slechte zaak. Een kind kan niet voor een kind zorgen. Kijk maar naar de situatie, als er een verantwoordelijke aanwezig was geweest dan was dit drama vast niet gebeurt. De TS heeft niet gezegd waar ze stage loopt en heeft geen naam genoemd van het kind. Het is dus haar visie en in Nederland mag je die gewoon uitspreken.
Ik ben ook van mening dat er tegenwoordig teveel 'mis' is met de kinderen en dat de ouders zich het er af en toe erg makkelijk vanaf maken met de kinderen( ik kan er over mee praten heb elke 2 weken een onopgevoed kind van mijn vriend over de vloer).
Ik vraag me af hoe deze kinderen zich later gaan manifesteren in een keiharde maatschappij!!! Of gaan ze dan allemaal maar de ziektewet in als ze een scheet dwars hebben zitten! Een beetje disipline mag wel! Daar zijn wij ook wel groot mee geworden!!! Vork
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 12-06-08 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:02

xx_Horsiex schreef:
Geen wonder dat leraren tegenwoordig zo snel hun biezen pakken. Ik zou het geen minuut uithouden met kinderen die zich zo gedragen. Ligt natuurlijk ook aan de oorzaak. Maar ik neem aan dat wanneer een kind een 'stoornis' heeft of het een of ander dat bekend wordt gemaakt bij de juf. Dat is toch niet meer dan logisch?

Moet je het wel weten natuurlijk...

Citaat:
Ik kom ook zodra ik bezig ben op stage of in mijn vrije tijd naar de manege ga om daar te helpen ook in aanraking met kinderen. En als die besluiten om een grote mond tegen mij op te zetten als ik ze wil helpen of ze terecht wijs dan ben ik daar heel snel klaar mee hoor. En de ouders zijn het daar mee eens. Natuurlijk is dit een andere situatie, omdat ze hier moeten omgaan met pony's en dat veilig moet verlopen. Ik heb er nog nooit eentje hoeven vastpakken en dat zal denk ik ook nooit hoeven voorkomen want de meeste krijgen gauw genoeg ontzag voor je als je niet op je mondje bent gevallen.

Is erg verschillend van kind tot kind. Er zijn er ook zat die dat helemaal niet zo interessant vinden.

Citaat:
Ik kom zo vaak ouders tegen die totaal geen interesse meer in hun kinderen tonen waardoor deze natuurlijk moeilijkere in de omgang worden. Waarom zouden zij immers interesse en sociale omgang tonen naar andere als dat ook niet in hun getoond wordt? Vaak zijn ouders veel te coulant en keuren alles maar goed. Ja, en daar krijg je krengtjes van als je het mij vraagt.

Natuurlijk ligt niet altijd alles bij de ouders, maar zij zijn verantwoordelijk voor hun kind's gedrag. En als zij er niet zijn om die kinderen een draai om de oren te geven als die zich gedraagt als een losgeslagen Bokito wat moet je dan? Je maar laten slaan en bespugen? Dacht het toch niet. Ik pakte dat kind aan en belde de ouders op voor een goed gesprek. Er zijn grenzen.

Na dit stukje word ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe jij zo'n kind dan aanpakt...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:03

Caira schreef:

kijk jij kan het beter uitleggen dan ik Haha!

daarbij gaat het hier om een KLEUTER van 4 of 5
heel iets anders dan een puber of een volwassene

uit het niets zomaar aanvallen doen kids zelden
en als het zou gaan van we gaan nu met zijn alle naar buiten en die ene slaat door omdat die niet wil is het een heel ander verhaal

Vjestagirl

Niet. En daarom is het een kleuter. Zoals ik al eerder zei: juf verteld precies wanneer de beker omgewisselt gaat worden. En dat heeft hij te respecteren, daar heeft hij naar te luisteren. En als hij het dan toch probeerd, en hij word gecorrigeerd, en het dan nog blijft proberen, dan is dat in mijn ogen slecht opgevoed.

Lyonesse

Charaz schreef:
Nee Vjesta dat is geen excuus, maar sommige (en dus nee niet alle) kinderen kunnen daar heel heftig op reageren.

Ik vind het trouwens van de zotte dat een stagiaire in haar eentje die kinderen onder haar hoede heeft.

DAAR ben ik het mee eens Ja

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:05

En nu gaat deze kinderbeul haar broodjes in de oven stoppen, ze besmeren met wat lekkers en haar beker yoghie leegdrinken. Salut!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:05

Das op tijd! Knipoog Eet smakelijk!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:06

Vjestagirl schreef:
Niet. En daarom is het een kleuter. Zoals ik al eerder zei: juf verteld precies wanneer de beker omgewisselt gaat worden. En dat heeft hij te respecteren, daar heeft hij naar te luisteren. En als hij het dan toch probeerd, en hij word gecorrigeerd, en het dan nog blijft proberen, dan is dat in mijn ogen slecht opgevoed.

Kijk en daarom sta IK voor de klas en jij niet. Denk je nou werkelijk dat ik 4 (5 Bloos ) jaar gestudeerd heb om alleen maar kinderen te corrigeren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:08

Blue_Eyes schreef:
Das op tijd! Knipoog Eet smakelijk!

Ik ben net wakker Tong uitsteken

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:08

Wat een geitenwollensokkengezeik door sommige... blegh.

TS inderdaad je had wel wat meer respect in je bericht door mogen laten schijnen. Als ik de ouder was en ik zou dit lezen dan zou ik ook helemaal niet vrolijk zijn dat een studente die stage loopt zo over kinderen praat!

Verder horen we een éénzijdige kant van het verhaal. Als een kind om feitelijk niks helemaal door het lint gaat, bijten, spugen, krabben etc. dan is dat niet normaal en dergelijk gedrag dient ook niet geaccepteerd te worden!

Tegenwoordig worden er veel ziekte's/gedragsstoornissen aangepraat! Tegenwoordig krijgt bijna ieder kind die iets anders is als de rest het stempeltje ADHD of Autistisch. Ik wil niet zeggen dat dit kind niks heeft, want dat is echt niet te beoordelen uit een éénzijdig belicht verhaal!

Soms is een kind gewoon strontverwend, krijgt altijd zijn zin en als hij die niet krijgt breekt de hel los of krijgt het geen degelijke opvoeding omdat er niet na omgekeken word, is de thuissituatie niet goed, durven de ouders kind niet te corrigeren omdat ze vrienden met hun kinderen willen zijn etc.

Ook dergelijke zaken hebben wel degelijk invloed op het gedrag van een kind.

En over dat bij de arm pakken. Man, man, man er word over gepraat alsof zji degene is die het kind gespuugt,geschopt, en geknepen heeft!

Vroeger als wij op school niet luisteren werd je ook gewoon even aan je bovenarm gepakt en dan had je mee te lopen!

Vind het een beetje een raar topic de TS word bekritiseerd over het bij de arm pakken (alsof die geknepen is ofzo?) En de TS hoort dergelijke zaken niet te plaatsen in deze context! Jij bent student en loopt stage op een school, dan ga je niet over kinderen op internet schrijven op een onverantwoorde manier.

Stel dat de moeder hier op bokt zit en die leest dit, en denkt hé zelfde woonplaats dat was hier voorgevallen. Of dat andere ouders uit de klas van het jongetje dit lezen.

Wat ik concludeer is dat dit kind geen degelijke opvoeding heeft gehad, teveel verwend of inderdaad een woedebeheersing probleem heeft. Juf geeft aan wanneer die beker omgewisseld word en als dat kind dan op zo'n manier tekeer gaat? Bijten,spugen,schoppen,knijpen,slaan... Absurd! Dat hoefden wij vroeger echt niet te proberen. Daar dacht je nog geen ééns aan. En als je ouders het te horen zouden krijgen nou dat was nog een stuk erger als de reactie van de juf hoor als je iets gedaan had wat niet mocht.

Als mijn kind later ooit zulk gedrag zou gaan vertonen tegenover andere mensen of leraren dan zou ik iets ernstig verkeerd hebben gedaan in de opvoeding dat weet ik wel. En zou dan ook wel even heel goed gaan kijken waar het gedrag vandaan komt.

@ Caira, studie zegt lang niet alles hoor Knipoog ik ken de opleiding spw en als ik heel eerlijk ben vind ik dat er nog veel schort aan die opleiding. Ja Net zo goed als iemand die 4 jaar opleiding paardensport/houderij heeft gedaan diegene is ook niet meteen de nieuwe Jos Lansink!
Laatst bijgewerkt door SONY op 12-06-08 11:17, in het totaal 3 keer bewerkt