wel of geen donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: wel of geen donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:48

faye schreef:
Maar je kan wel gaan voor: je mag alleen een orgaan ontvangen als je ook wil geven. Beetje hypocriet

En dat was niet wat ik zei Lachen Ik kan niet begrijpen dat iemand ervoor *kiest* om wel te ontvangen maar niet te geven. Ik heb echter nooit gezegd dat je dan ook niet *mag* ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:50

maar je hebt er wel een mening over Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:54

Zeker Lachen Die heb ik vrij duidelijk gemaakt toch? Ik geloof niet dat ik ergens ontkend heb dat ik een mening heb - maar een bepaalde handeling niet goedkeuren, of niet begrijpen, is heel iets anders dan het iemand verbieden.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:04

Ik ben het helemaal met shadow eens. Ik begrijp echt niet als mensen niet willen geven maar wel willen ontvangen. Ik zeg niet dat het niet mag, is ieders eigen keuze. Alleen is het naar mijn mening erg hypocriet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:12

faye schreef:
Hetr staat een ieder vrij, goddank hebben we zelfbeschikkingsrecht

Helaas kan niet iedereen kiezen over het levne

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:26

ik ben donor, ze mogen alles hebben behalve mijn ogen en huid Lachen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:58

fiekhe schreef:
Ik weet niet dat wanneer je het echt nodig hebt, ook absoluut neen zult zeggen tegen een donororgaan. Het kan natuurlijk, alleen is het voor mij toch niet zo geloofwaardig Lachen (maar ik blijf erbij: het kàn).

Ik kan het wsl wel, vooral omdat een ander er zeer wsl meer bij gebaat is dan ik, die (ff realistisch gedacht) toch weer ziek word. Knipoog

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:19

Van mij mogen ze alles hebben, ook als het zou zijn voor onderzoeken of als leermethode voor dokters in opleiding, heb het toch niet meer nodig!
Ik vind het eigenlijk ook een beetje hypocriet dat mensen dan wel willen ontvangen en niet geven.
Of het moet zo zijn dat ze pas in die situatie realiseren dat het echt hun leven red en ze dan wel willen geven, snappie...?
Ik kan ook eigenlijk geen reden bedenken waarom mensen niet doneren, in mijn ogen weegt niks op tegen het redden van levens.
Begrijp me goed, iedereen heeft het recht op die keuze maar in mijn ogen is die er niet.
En als je dan nog bedenkt dat niet alle donors gebruikt kunnen worden, er is zoveel vraag na...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:22

Ik ben geen donor, ik mag zeer wsl niet eens doneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:27

ik heb gister via mijn digid het formulier ingevuld. ik ben dus officieel donor Haha! van mij mogen ze álles hebben.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:33

moyra schreef:
Ik kreeg net als iedereen die in 1989 geboren is , een brief of ik donor wilde worden.

Ik twijfel heel erg. Wil best mensen die ernstig ziek zijn helpen maar wat voor impact zal het op mijn familie, en eventueel kinderen hebben ?

Wie zit ook in twijfel. Of wie heeft zijn besluit al gemaakt en wat deed jou tot je besluit maken ?

ik wilde hier dus ook een topic over openen, heb hem ook gehad, maar twijfel heel erg, ik wil best donor zijn maar wil niets afstaan aan mensen die zichzelf kapot hebben gemaakt (denk aan alcoholisten) ik wil daar niets aan geven en heb t gevoel dat als ik donor ben, dat ze me sneller laten gaan als er wat met me is (lig in coma oid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:37

dat doen ze echt niet, als jij in coma ligt, denken ze niet, goh even kijken of ze donor is, en wat er nodig is voor diegne die op de wachtlijst staan, hebben we nog iets nodig? ja, oke! stekker eruit.. zo gaat dat écht niet.
ik heb voor mezelf zoiets, als ik in coma lig, ik kan eruit komen, maar kan dan niet meer praten,eten, enz. kan dus alleen nog maar leven als een kasplantje, trek de stekker er dan maar uit.
en als ik ga, dan wil ik diegene die er nog wat aan hebben, helpen. daar kan een alcoholist tussen zitten, maar als die nog zo graag wil leven, dan vind ik dat diegene nog een kans verdiend om in te zien dat hij/zij nog graag wil leven, en zijn leven ook echt wil beteren, anders staan ze vast niet op de wachtlijst.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:39

MISTRAL94 schreef:
faye schreef:
Hetr staat een ieder vrij, goddank hebben we zelfbeschikkingsrecht

Helaas kan niet iedereen kiezen over het leven

Er aangrijpend zinnetje, mooi gezegd

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:51

dees_daan schreef:
dat doen ze echt niet, als jij in coma ligt, denken ze niet, goh even kijken of ze donor is, en wat er nodig is voor diegne die op de wachtlijst staan, hebben we nog iets nodig? ja, oke! stekker eruit.. zo gaat dat écht niet.
ik heb voor mezelf zoiets, als ik in coma lig, ik kan eruit komen, maar kan dan niet meer praten,eten, enz. kan dus alleen nog maar leven als een kasplantje, trek de stekker er dan maar uit.
en als ik ga, dan wil ik diegene die er nog wat aan hebben, helpen. daar kan een alcoholist tussen zitten, maar als die nog zo graag wil leven, dan vind ik dat diegene nog een kans verdiend om in te zien dat hij/zij nog graag wil leven, en zijn leven ook echt wil beteren, anders staan ze vast niet op de wachtlijst.

dan toch blijf ik twijfelen, ik ga niets afstaan aan kettingrokers en/of mensen die zich helemaal klem zuipen en dan in het ziekenhuis belanden, sorry maar die gun ik het niet klinkt hard maar echt niet dat die mijn organen krijgen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:57

Ik neem aan dat mensen die op de wachtlijst staan gescreend worden. Daar hoeven wij ons dan verder niet mee te bemoeien Knipoog
Ik heb er persoonlijk vertrouwen in dat dat wel goed komt.
(en ik geloof niet dat ik me er druk over ga maken als een van mijn onderdelen verkeerd terechtkomt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:59

dees_daan schreef:

Tenzij je de enige geweldige match bent om Beatrix' leven te redden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:07

faye schreef:
dees_daan schreef:

Tenzij je de enige geweldige match bent om Beatrix' leven te redden Haha!

die kans is wel heel erg klein, en ach, als ik dood ben, of eruit kom als een kasplant, dan mag ook Beatrix mijn orgaan wel hebben Vork

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:11

Ik ben al donor sinds mijn 12e (inmiddels alweer bijna 33). Als ik niet een lage bloeddruk zou hebben zou ik ook bloeddonor worden.
Mij maakt het niet uit wat er met me gebeurt als ik er niet meer ben. Als dit andere mensen kan helpen prima. Ook als dit iemand is die door fouten in zijn leven (roken,alcohol) zelf zijn orgaan verkloot heeft. Tja als ik dood ben, heeft zelfs een alcoholist meer aan mijn lever dan ik zelf en ik weet dat die niet boven een gezond levend mens op de lijst staat.

Mijn ouders hebben destijds mijn rode donorcodicil ondertekend (draag hem trouwens nog steeds bij me ook al ben ik ook gewoon bij het register geregistreerd).
Die zullen er dus geen problemen mee hebben en hadden ze dat wel, hoe jammer dan ook dan hebben ze pech. Klinkt hard, maar ik kies er heel bewust voor om wel donor te zijn. Zij zijn het zelf trouwens ook en mijn moeder geeft denk ik al 40 jaar bloed.

Overigens ben ik van mening dat ze gewoon standaard iedereen donor moeten maken en moeten werken met en bezwaar systeem. Dus dat je moet aangeven als je het niet wil.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:12

Zo snel trekken ze de stekker niet uit hoor, alleen als je echt geen hersenactiviteiten meer vertoont. En die niet op te wekken met zolpidem of andere dingen. Daar zijn heel strenge procedures voor, zou anders maar zooi zijn. En veel rechtzaken met familie

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:20

CrazyCat schreef:
Overigens ben ik van mening dat ze gewoon standaard iedereen donor moeten maken en moeten werken met en bezwaar systeem. Dus dat je moet aangeven als je het niet wil.

En als je door een ziekte oid geen orgen/bloed/beenmerg MAG doneren en je komt te overlijden voor je je hebt laten registreren?
Dan zou jij dus iemand ziek kunnen maken met jouw organen... Scheve mond
Ik mag niets doneren ivm mijn ziekteverleden en wil ook niemand ziek maken, dus binnen een maand vul ik mijn donorcodicil (of hoe dat tegenwoordig ook mag heten) in, direct na het activeren van mijn digid. Knipoog
Daarentegen neem ik zeer wsl ook geen organen aan als ik ze "nodig" heb, ik gun ze liever aan iemand die er daarna veel beter door kan leven dan aan mij, waar het risico er ALTIJD is dat ik (weer) ziek word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:23

lor1_1984 schreef:
CrazyCat schreef:

En als je door een ziekte oid geen orgen/bloed/beenmerg MAG doneren en je komt te overlijden voor je je hebt laten registreren?
Ik mag niets doneren ivm mijn ziekteverleden en wil ook niemand ziek maken, dus binnen een maand vul ik mijn donorcodicil (of hoe dat tegenwoordig ook mag heten) in, direct na het activeren van mijn digid. Knipoog
Daarentegen neem ik zeer wsl ook geen organen aan als ik ze "nodig" heb, ik gun ze liever aan iemand die er daarna veel beter door kan leven dan aan mij, waar het risico er ALTIJD is dat ik (weer) ziek word...

het lijkt mij dat ze aan familieleden of huisarts vragen of je ziekteverleden hebt, en een dossier bij je huisarts opvragen?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:47

lor1_1984 schreef:
CrazyCat schreef:

Ik neem aan dat dit door artsen geconstateerd is. Dan kunnen ze toch een aantekening en groot rood uitroepteken in het systeem zetten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:33

CrazyCat schreef:
lor1_1984 schreef:
<knip>

Ik neem aan dat dit door artsen geconstateerd is. Dan kunnen ze toch een aantekening en groot rood uitroepteken in het systeem zetten.

Ja natuurlijk is dit door een arts geconstateerd. Knipoog
Ik heb een dossier van een aantal cm dik, gebaseerd op mijn ziekteverleden etc.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:45

Nou ja, dan zal er toch ook geen dokter zijn die jouw organen voor donatie zal gaan gebruiken. Dus hoe zou je dan iemand ziek kunnen maken met je organen???

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:52

Haha alle organen worden echt wel eerst nauwkeurig onderzocht voordat ze er bij iemand anders ingestopt worden! Om het maar bot te zeggen.