Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:24

ik rij ook 50 in zijn vier, in me eigen benzinetje dan heh. Diesel hou ik in drie anders ga ik te hard rijden Clown

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:30

Ikj heb een diesel. Ik rij altijd in een hoge versnelling ook 50 in zijn 4 60/70 al in zijn 5. Maar ik rij wel met optrekken hoog in de toeren. Ik ben een sportieve rijder, ik hou van door rijden en snel op trekken Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:38

Chiqa schreef:
Kan ik me voorstellen, leuk dat je daarnaar vraagt wil ik wel uitleggen hoor....Ik zit nu 18 jaar in de auto's...,,en kom dus bij veel garagisten en werk zelf bij een groot gerenomeerd Duist merk.
De tijden veranderen, net als de ervaringen.

Hierna komt een heel stuk dat eigenlijk niet ter zake doet. Nogmaals - de oom van Kawa of de baas van meissiej17 of de vader van MiiGurl (toch?) kunnen en zullen misschien ook al 18 jaar ervaring hebben. Dus wat wil je hier mee zeggen? Is het niet verstandiger om je verhaal inhoudelijk te onderbouwen? Want je kunt wel alles over jezelf zeggen en dat kunnen de anderen ook, en dat is voor mij geen reden om je meer of minder te gaan geloven.

Persoonlijk zou ik dan bv af gaan op andere dingen. Kun je bv informatie geven van je gerenomeerde Duitse merk die je verhaal ondersteunt? Onderzoeken en testen van TNO misschien? Een iets gedetailleerder verhaal met feitelijke onderbouwing?

Daarnaast vind ik het moeilijk om waarde te hechten aan je verhaal, als je al een paar niet-kloppende dingen vertelt en bovendien mijn ervaring afdoet als 'onmogelijk', zonder dat je de auto uberhaupt hebt gezien. Sorry, maar dat vind ik niet erg zorgvuldig of geloofwaardig overkomen.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:47

Ik rijd een automaat van een duits merk Rolleyes bouwjaar 1989
heb em net een paar maand en had voor zijn leeftijd maar 80.000 km op de teller staan.
(altijd van een oud mannetje geweest... Haha! )
hij schakelt over bij langzaam optrekken tussen de 2000 en de 2500, maar als je wat sportiever gaat
rijden dan schakelt ie al snel boven de 3000.
Ook als je in de 3 of 4 rijd en je moet bv snel ff inhalen en dan geef je volgas
dan schakelt hij een versnelling terug Whoosh!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:51

Ik zal een poging wagen;
Een auto(-motor) is een mechanisch ding.
Als je meer gas geeft, komt er meer brandstof in de motor en maakt ie meer toeren. In de juiste versnelling gaat ie dus harder! Knipoog
Als je (veel) laag in toeren rijdt, kán een auto (diesel) wat meer roken en op die manier wat meer afzetten aan de binnenkant van de uitlaat. Dat heeft zo weinig effect dat het nauwelijks merkbaar is.
Geef mij een auto van een 'oud vrouwtje' die technisch in orde is en ik laat zien dat ik net zo snel kan optrekken als hetzelfde model waar een coureur in gereden heeft.

Dat een auto na het tanken langzamer is / slechter loopt kan andere oorzaken hebben; brandstof kan vuil zijn (waar tank je?) misschien 'valse lucht' omdat de dop eraf geweest is enz.

Nogmaals; een motor is iets mechanisch en kan niet opgevoed worden o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:55

runningkawa schreef:
Zeker omdat je dingen zelf ondervind die er mee te maken hebben.
Zoals de stotter auto van mijn moeder.
Dan weet ik wel wie ik denk dat de kennis heeft... omdat het werkt wat hij zegt
Maar goed, jij wilt dat niet geloven...want jij hebt zo gelijk en wat wij zeggen is allemaal uit de dikke duim...incl de garage houders van ons Ja
Zijn we zo klaar in dit topic Lachen

Dat van jouw moeder is gewoon te vroeg doorschakelen. Dat krijg je als je te vroeg doorschakelt. Algemeen bekend. Maar als je auto niet begint te schokken en te prutteren en te schudden schakel je niet te vroeg door: of je nu met 50 naar de 3 doorschakelt of al met 30. Als 'ie niet schokt is het niet te vroeg.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:57

Leuke discussie wordt het hier. Maar om even de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: Mijn auto (Opel Frontera) vertelt me keurig hoeveel diesel 'ie op welk moment gebruikt. Dat is het minst als ik inderdaad snel schakel, bij een relatief laag toerental. Schokken doet 'ie dan niet (maar dat doet 'ie ook niet als ik per ongeluk in z'n 2 wegrij, of in z'n 3 een iets te krappe bocht neem). Als ik snel weg wil rijden of in wil halen laat ik het toerental wat verder oplopen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:59

Ik schakel op geluid. Als hij herrie maakt, dan schakel ik Haha!
Ik rij 50 in zijn 3. Anders gaat hij zo traag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:02

Maar de ene keer pruttelde die wel en de andere keer niet
Ze zat dus heel snel in de 3 en dat kon hij dus niet af.
Als jonge auto overigens wel, maar toen hij ouder werd niet Lachen

De renault (G3) van ons als je dus op wilt trekken in een te hoge versnelling knalt de luchtslang eraf Lachen

En ja, zeker merkbaar als er lange tijd korte afstanden mee getrut is
Zowel feroza als renault.

Dan ben ik maar gek...prima.... maar hij is dan echt traag op het gas.
Trap je hem dan een paar keer op zijn staartje merk je dat het daarna beter gaat.
Mensen die dat niet geloven prima...zegt mij meer over hun kennis dan over mijn gevoel Lachen

En kapot rijden van de auto dan... 240.000 loopt een gas auto niet als hij verschrikkelijk slecht afgeragd is Lachen

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:04

ik ben het niet met sflj eens,
als je auto alleen gebruikt word om lekker rustig te gaan toeren op zondag en nooit eens flink op zijn staart trapt dan kun je wel degelijk vernemen dat de auto langzamer word.
Als je een auto eens flink op de staart trapt dan word de kracht waarmee de diesel/benzine in de motor gespoten word groter.
Dit heeft ook als gevolg dat door deze kracht de motor word opgeschoont
Als je na jaren toeren de auto een paar keer flink laat trekken zul je vernemen dat de auto sneller word

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:07

Nou bassie (en de rest Knipoog )
Ik ben blij voor jullie! Haha! (maar t is echt onzin! Knipoog )

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:12

De auto van mijn werk (Mercedes Benz sprinter 515 CDI) loopt 's nachts bij nachtwerk de hele nacht zelfs stationair!
Dat moet dan wel volgens jullie het ultieme lui-wordt-systeem-recept zijn toch?

Nou, geloof me.. Hij heeft er niks van! Oh, en dat gebeurt minimaal 8 tot 12 uur op een nacht minimaal één keer per week!
Blijft even snel optrekken, even goed rijden en blijft de zelfde topsnelheid houden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:15

Een gewoon stilstaande motor lijkt me heel wat anders.

edit. motor is auto Lachen
zie nu de typo pas Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-08 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:17

Nee, die motor loopt. Vanwege omvormer, verlichting enzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:19

ik weet wel dat stationair met draaiende motor is... duh...

Is imo wat anders dan vroeg schakelen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:21

Vroeg schakelen is weinig toeren draaien/weinig vermogen leveren.
Stationair lopen is totaal geen toeren draaien/totaal geen vermogen leveren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:22

maar ook niet harder willen
motor hoeft geen kracht te leveren

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:24

zucht..

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:24

ja maar frank ik neem aan dat je dan als je weg rijd (naar huis bv)dat niet in standje kruipversnelling doet?
dus dan word ie nogwel iedere dag goed gebruikt, ondanks dat ie vaak stationaire draait

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:28

Tegenwoordig rij ik na het nachtwerk van Amsterdam naar Andijk. Voorheen woonde ik in Amsterdam. Mijn vorige auto heeft jarenlang hetzelfde gedaan 's nachts en kwam nooit de stad uit dus. Na het nachtwerk, hup, drie kilometer en thuis...

Maar die bleef ook op de snelweg goed lopen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:28

niks zucht
OPtrekken lijkt me idd heel wat anders dan stilstaan.
En hoe jij optrekt vermeld je niet.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:32

Optrekken doe ik heel normaal, anders liggen al mijn ladenblokken en kasten achterin overhoop! Kan ik alles weer van de vloer oprapen Scheve mond

Langzaam optrekken is echt minder slecht dan stationair lopen.
Bij langzaam optrekken doet de motor tenminste nog íets voor z'n geld. Moet hij nog iets aan prestatie leveren. Stationair staat hij maar een beetje dom onvoordelig te draaien!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:34

jah jij gebruikt je auto dan nog wel dusdanig.
Ik bedoel alleen de auto's die nooit op de snelweg komen, alleen gebruikt worden om ff naar de winkel te rijden,en eigenlijk nooit harder rijden dan 50/60 en bij lage toeren schakelen...geloof me die zijn er!
En dit dan jaren achter elkaar!
maar ja nu is mercedes natuurlijk ook een goed merk he OK dan! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:35

Ik blijf erbij dat het verschil in sloom en fel waarschijnlijk te maken heeft met de boordcomputer.

Wij kochten onze auto tweedehands en hij haperde altijd een beetje als je fel op wilde trekken.

Later is eens de boordcomputer gereset, en de meneer van de ANWB zei toen ook dat ik de eerste 50 km even flink door moest crossen.

Toen ik in de auto stapte reageerde hij echt heel anders, nog slomer dan normaal. Ik heb hem dus toen inderdaad even 'aangepakt'.

Sindsdien heeft hij nooit meer gehaperd bij het optrekken.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:39

Sommige auto's passen hardheid van chassis, manier/zwaarte van sturen, manier van schakelen tot soms zelfs het uitlaatgeluid aan aan de manier van rijden. Rijdt je relaxed, dan gedraagt de auto zich zo. Ben je aan het racen, gaat de auto ook in een soort van racemodus..

Dit wordt idd geregeld door de boordcomputer, maar is variabel. Als je als een oud vrouwtje rijdt vandaag, gedraagt de auto zich daarna. Als je morgen de formule één held uit gaat hangen doet de auto dat braaf en blijft niet in oude-vrouw-modus hangen hoor Knipoog