Vrijwillig uit het leven stappen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

supertammy

Re: Vrijwillig uit het leven stappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:19

Ik ben het helemaal met gekvanfleur eens! Het is meestal absoluut niet egoïstisch.
Personen die uit het leven willen stappen kunnen dit ook doen, zodat ze geen last meer zijn voor de anderen om hen heen.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:23

supertammy schreef:
Ik ben het helemaal met gekvanfleur eens! Het is meestal absoluut niet egoïstisch.
Personen die uit het leven willen stappen kunnen dit ook doen, zodat ze geen last meer zijn voor de anderen om hen heen.

ben het hier wel mee eens.....maar dan wel op een beetje "nette" manier.....
dat zal voor iedereen wel anders zijn...maar als je dan toch je leven wilt beeindigen probeer dan ook aan je nabestaanden te denken. Al geloof ik wel dat je dan al ver heen bent.

Wel een vreselijke verhalen hier....

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:40

Even de Dikke van Dale erbij genomen...
Egoistisch verwijst naar zelfzuchtig en zelfzuchtig verwijst naar 'tuk op eigen voordeel'. Technisch gezien is de keuze van iemand die zelfmoord pleegt egoistisch, hij/zij kiest immers voor zichzelf.
Waar we in dit topic wel eens mee te maken hebben is de negatieve toon die aan de term 'egoistisch' hangt. Los daarvan is natuurlijk de manier waarop iemand het verkiest te doen en wat de gevolgen daarvan zijn voor anderen (vinden/opruimen/gemis etc).

Dus als je zegt: het is een egoistische daad... ja, dat is het. Iemand kiest voor zichzelf.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 03:52

ook ik heb t van heel dicht bij meegemaakt 1 poging tot, en 1 gelukte..

de gelukte was mijn vader, nu 10 jaar geleden toen ik 8 was.
hij liet een moeder met 3 kinderen achter van 8, 5 en 3

Op dat moment begrijp je dat natuurlijk helemaal niet..
mijn eerste vraag aan de politie die bij ons thuis was, was ook of dat we een hele erge bekeuring hadden gehad?

maar toen ik in mijn "tiener" jaren kwam, krijg ik steeds meer vragen.. die moeten je toch helpen met het rouwproces..

vragen als idd waarom? en dacht hij niet aan ons?

mijn moeder wilde ook nooit echt duidelijk vertellen wat er nou allemaal speelde, ik wist dus niet of hij depressief was, of hij ziek was geweest, ik wist niet of hij hulp had gehad enzv.

ongeveer een half jaar geleden heb ik maar eens duidelijkheid gevraagd, maar als ik eerlijk moet zijn ben ik nu alleen maar bozer op hem.
vroeger vond ik het "niet zo erg" maar nu ik er meer van weet en ook wat waarschijnlijk zijn reden was des te meer.
dit klinkt heel gemeen natuurlijk, en ik voel me er ook schuldig over..

maar ik moet eerlijk zeggen dat boosheid bij mij in het rouwproces hoort..
net als ontkenning.. die tijd ben ik nu voorbij..
en hetvolgende deel gaat bginnen...

de tijd van hopen dat het de verkeerde man was die ze vonden, en dat papa gewoon weer eens zou bellen of voor de deur zou staan.. maar helaas..

hij heeft (zover ik weet) geen afscheidsbrief achter gelaten..

de 2e was de vriend van mijn moeder, nu zo'n 5 jaar geleden..
hij had een overdosis met alchol gemengd..
gelukkig was mijn moeder er op tijd bij en is hij met ambulance naar het ziekenhuis gebracht..
nu gaat het (zo ver de buitenwereld kan zien) goed met hem..

ik vind zelfmoord niet egoistisch.. zeker niet! vooral niet als mensen in diepe depressies zitten..

maar als ik eerlijk moet zijn kan ik het van andere mensen, zoals bijvoorbeeld de verhalen die hier staan, beter begrijpen dan wanneer het zo in eigen kring gebeurd (bedoel ik dus mijn vader mee)

ik ben op zich ook wel "blij" dat we allemaal zo jong waren toen het gebeurde.. we zijn opgegroeid zonder vader, en weten dus ook niet precies hoe het voelt om zo iemand te hebben of om te missen.
tegen mijn jongere broertjes kan ik alle leuke herrineringen vertellen zodat ze de vervelende juist uit kunnen bannen..

maar toch..

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 04:07

ik las trouwens een tijdje terug ook iets over een zelfmood hype..

was in engeland, onder de jongeren, kinderen 10 tot jonge volwassenen van in de 20..
allemaal waren ze in zoverre "bekende" vanelkaar dat er een verband gelegd kon worden.
blijkbaar was ook hier een website in het spel waar ze elkaar aanmoedigden..

en dit kan ik dan zo slecht begrijpen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 07:47

dat is idd verschrikkelijk.........
ik denk ook niet dat je egoistisch als iets negatiefs meteen moet zien.

maar ik vind iemand die voor de trein spring wel erg 'egoistisch' en het is ook vreselijk als je je ergens ophangt waar bv veel mensen je kunnen zien.......

ik krijg het koud van al jullie verhalen.
gelukkig nog nooit in mijn directe omgeving meegemaakt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:02

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt. Gelukkig niet zeg. Scheve mond
Persoonlijk vind ik het wel egoistisch. Bloos Want op dat moment maak jij een beslissing voor jezelf. Wat er dan met de nabestaanden gebeurd laat je dus koud. Je weet dat ze lijden onder jou dood en toch doe je het. Kijk, dat mensen het niet aan de buitenwereld laten zien en dus niet geholpen kunnen worden ok, maar als je hulp hebt en je doet het vervolgens toch vind ik het wel egoistisch.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:08

dat is niet waar bellatrix.
mensen zitten zo diep in de sh*t dat voor hun gevoel de buitenstaanders niks meer aan hen hebben

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:17

Ik heb het gisteren mee gemaakt...
Mijn ouders en ik zouden eigenlijk naar Acda en de Munnik gaan maar dat ging niet door op het laatste momemt, ze wouden niet vertellen aan de telefoon waarom..
Was ik uiteindelijk met een vriendin geweest allemaal leuk en aardig maar ik bedenken wat er er was. Toen kwam ik thuis en toen vertelde mijn ouders het, de neef van me moeder heeft zichzelf opgehangen.
Zijn vader is een paar maanden geleden overleden en hij had het hier heel moeilijk mee. Hij woonde nog thuis is ouder als 50, en heeft dus nooit helemaal altijd voor zichzelf moeten zorgen. Ik kende hem persoonlijk niet erg goed, maar je schrikt toch van zo'n bericht

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:39

Zelfmoord egoistisch? Ja.... Maar ik vind dat niet iets negatiefs. Als iemand het echt niet meer ziet zitten, echt niet verder wil leven, moet diegene dan alleen voor anderen verder gaan? Natuurlijk, als er andere mensen bij betrokken zijn (machinisten bijvoorbeeld) is dat heel naar, maar iemand die zo "ver heen" is, denkt daar ook niet bewust bij na denk ik. Die is er niet op uit om anderen te kwetsen, pijn of verdriet te doen, maar alleen nog maar bezig met eigen problemen, die blijkbaar heel groot zijn!

Iemand opperde dat er in Nederland toch genoeg hulpverlening is: misschien is dat wel zo, maar daar kan je lang niet altijd terecht! Daarnaast weet ik ook dat sommige mensen ook gewoon echt het idee hebben dat niemand ze kan helpen, dus die komen ook nooit in het hulpverlenerstraject terecht.

Ik heb een aantal pogingen meegemaakt, gelukkig (voor mij en omgeving Bloos ) nooit gelukt. Wel heb ik laatst iemand voorbij zien komen die van een dak sprong, en dat hakte er behoorlijk in. Vooral toen ik hoorde dat hij het overleefd had, maar wel alles in mijn lichaam gebroken etc had. De dag dat hij ontslagen is uit het ziekenhuis is hij voor de trein gesprongen Verdrietig

Ikzelf ben een aantal jaar geleden behoorlijk depressief geweest. Gelukkig is het nooit zover als zelfmoord gekomen, ik had mensen waarmee ik kon praten, en eerlijk is eerlijk, ik zou er ook niet moedig genoeg voor zijn geweest. Nu ben ik gelukkig, ookal is nog lang niet alles in mijn leven zoals ik het graag zou willen hebben. Toch kan ik me voorstellen dat mensen zo diep in de put zitten, dat ze geen andere uitweg meer zien.

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:48

Ik heb het zelf 1 keertje meegemaakt, 1,5 jaar geleden, weet nog als de dag van gisteren dat mijn broer mij vertelde dat mijn oom zichzelf opgehangen had, en ik heb er nog steeds wel moeite mee!

En nee ik vind het niet egoistisch of laf! pak zelf maar eens een touw, om die om je nek te sturppen en ergens aan te gaan hangen dan sta je op je benen te trillen of ren je weg!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:50

Ik vind het niet egoistisch. Ik heb het niet van dichtbij meegemaakt (gelukkig niet), maar wel van een iets verder familielid (die ik eigelijk nooit gekend heb) Ze was getrouwd en moeder van twee jonge kinderen. Eerst denk je, wat zielig voor die kinderen.
Maar die kinderen dachten er heel anders over. Natuurlijk hadden ze het er moeilijk mee, maar hun moeder was allang hun moeder niet meer. En dat is dan ook heel moeilijk om mee te leven als kind, denk ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:51

een poosje terug was op het nieuws een vader die met zijn zoontjes voor de trein sprong,die zag het leven ook niet meer zitten,maar zijn kinderen moesten dan ook maar dood..........dat vond ik heftig nieuws

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:36

Jeetje Zoetje, wat moet ook jouw moeder een enorm verdriet hebben om bijna 2 geliefden op zo'n manier kwijt te raken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:00

Voor jezelf kiezen (egoisme) wordt vaak gezien als iets negatiefs. Ook bij de dagelijkse dingen. Als je zus vraagt of je op haar kinderen kan passen maar jij een lui dvd-dagje hebt gepland en dit eerlijk zegt wordt dat vaak niet gewaardeerd.

Ik vind egoistich zijn in bepaalde mate juist heel positief.

Zelfdoding is wat mij betreft egoistisch. En dat kan net zo positief of negatief zijn als de omgeving die kostte wat kost een persoon in leven wil houden. Hoe egoistisch is het als je iemand die zelfmoord wil plegen hier wilt houden terwijl die persoon dat totaal niet meer ziet zitten? Houden van is ook loslaten, soms.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:14

Bellatrix schreef:
Persoonlijk vind ik het wel egoistisch. Bloos Want op dat moment maak jij een beslissing voor jezelf. Wat er dan met de nabestaanden gebeurd laat je dus koud. Je weet dat ze lijden onder jou dood en toch doe je het.

Maar jij verwacht dus van mensen dat ze - ongeacht hoeveel zij lijden - dat ze toch in leven blijven? Dan laat je toch evengoed een ander lijden doordat je zelf de pijn niet wilt hebben? Is dat niet egoistisch dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:17

Redrumfox schreef:
KiWiKo schreef:
deze vrouw is ondertussen 52.......... pas een jaar of 15 geleden is haar Psygische ellende begonnen..........

maar ik heb zo met haar te doen, weet je ............ klinkt heel stom, maar wij hebben haar medicijnen in beheer (ze mag ze niet zelf hebben omdat ze dus suicidaal is) maar ik heb wel eens op het punt gestaan om gewoon een doosje pammetjes "per ongeluk" te laten liggen

Mag ik vragen wat je heeft tegengehouden? Lachen

het is niet aan haar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:18

Bellatrix schreef:
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt. Gelukkig niet zeg. Scheve mond
Persoonlijk vind ik het wel egoistisch. Bloos Want op dat moment maak jij een beslissing voor jezelf. Wat er dan met de nabestaanden gebeurd laat je dus koud. Je weet dat ze lijden onder jou dood en toch doe je het. Kijk, dat mensen het niet aan de buitenwereld laten zien en dus niet geholpen kunnen worden ok, maar als je hulp hebt en je doet het vervolgens toch vind ik het wel egoistisch.

het is ook egoïstisch, maar uiteindelijk leef jij je leven voor jezelf en niet voor anderen..
egoïsme is in beginsel geen negatief iets.

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:23

Ik heb het zelf ook meegemaakt. Mijn vader heeft zich 6 jaar geleden ook van het leven beroofd door verhanging. Hij was manisch deppresief. Voor hem is het beter, hij heeft nu rust.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:23

Ik heb het ook meegemaakt,
Het was een man en had 2 kinderen

Dat weekend er voor hebben mijn ouders nog heel gezellig met hem gesproken.

Volgens mij 2 dagen daarna moest ik beneden komen van mijn vader.
Hij zei je moet in de krant kijken, enzag toen zn naam daar staan

Hij had zichzelf opgehangen aan de boom

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:24

Euthanasie heb ik meerdere malen meegemaakt.
Ik werk in de zorg en een ding is me altijd bijgebleven: een jonge vrouw met MS. Haar euthanasie verklaring werd niet goedgekeurd. Zij heeft hierop zichzelf uitgehongerd. Geen drinken, geen eten een zeer bewuste keuze van haar geweest.

Zelfmoord heb ik verder een aantal jaar terug ook meegemaakt.
Een klasgenootje van mij was in haar straat omgekomen door een auto ongeluk. 18 jaar jong. Ze heeft altijd alleen met haar moeder gewoont.
Haar moeder kon niet leven met dit verdriet en heeft zich opgehangen in het trappengat.
Het verbaasde dan ook niemand, het verdriet was ondraaglijk en alles wat ze wilde was terug bij haar kind zijn.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:36

x_Anne_x schreef:
Mijn moeder is ook voor de trein gesprongen. Daar heb ik t ook best moeilijk mee. Ik heb haar dus nooit kunnen zien daarna. Mijn grooste angst is dus ook dat ze nog leeft en opeens weer terug komt. Ik durf daardoor nog steeds niet 's avonds alleen thuis te zijn. (maakt niet uit in mijn eigen huis of bij mijn vader)

Wat vreselijk meis! Dat kan ik me heel goed voorstellen dat je denkt dat ze nog leeft. Het lijkt me echt vreselijk als je geen afscheid kunt nemen, dat is ook erg slecht voor het rouwproces. Dat gebeurt vrij veel met mensen die voor trein zijn gesprongen. De politie wil je het dan vaak besparen en dan blijft de kist dicht, maar ook al kun je maar een hand zien of iets zodat je zekerheid hebt dat het echt je moeder is.....

Ik leef met je mee. Heel veel sterkte toegewenst met het verlies van je moeder!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:37

Egoistisch...... is een terminaal kankerpatient die euthanasie laat plegen dan ook egoistisch Verward Ik vind dat hetzelfde, alleen weet/ziet de wereld daarvan dat die persoon ziek is! Bij iemand die psychisch in nood is begrijpt/snapt bijna niemand het.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:50

ja egoïstisch omdat ze voor zichzelf kiezen.....maar hoe egoïstisch ben je zelf bezig als je vind dat ze dat niet mogen....moeten mensen verder leven, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen/kunnen....alleen omdat jij dat zo graag wilt, omdat jij diegene niet kan/wil missen...

het blijft moeilijk maar zolang je er geen buitenstaanders mee raakt (zoals wel gebeurt wanneer je bijv. voor de trein springt) vind ik dat een ieder moet doen wat voor hem/haar de beste oplossing is, hoe moeilijk dat voor de nabestaanden ook is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:52

AnneOmie schreef:
Egoistisch...... is een terminaal kankerpatient die euthanasie laat plegen dan ook egoistisch Verward Ik vind dat hetzelfde, alleen weet/ziet de wereld daarvan dat die persoon ziek is! Bij iemand die psychisch in nood is begrijpt/snapt bijna niemand het.

'Zichtbare' aandoeningen worden over het algemeen beter geaccepteerd door de omgeving dan onzichtbare of ondefinieerbare aandoeningen. Om maar een voorbeeld te noemen: thuisblijven van je werk vanwege een gebroken been is 'logisch', thuisblijven vanwege overspannenheid of een depressie wordt vaak lastiger geaccepteerd door de buitenwereld. Om dus maar van terminaal zieken te zwijgen - tussen lichamelijk ziek en psychisch ziek zit voor de buitenwereld vaak ook een groot verschil.