Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:14

Het is soms ook erg krom. Gaan mensen er netto op achteruit als ze gaan werken. Want dan verliezen ze hun huursubsidie, bijzondere bijstand enz. Hoezo motiveren?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:18

Dat is waar, ik denk dat er dan nog een apart topic geopend kan worden over wie er wel en niet een uitkering mogen hebben Haha!. Maar in het nadeel van de mensen die het echt nodig hebben, wordt het geheel steeds meer verslechterd door degenen die er misbruik van maken.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:21

Op t moment dat je paardrijdt omdat het medisch verantwoord is heb je dit zwart op wit van de dokter en dan geld een ander verhaal..
Bij dsz zitten niet alleen maar boemannen hoor..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 01:09

russel schreef:
Perrokai, kan jij mij uitleggen hoe iemand met minder dan 700 euro per maand en ook zelfstandig woont, in leven blijft? Dan een paard erbij denk ik is een beetje overdreven. Wellicht is dit topic hypothetisch gesproken, maar zal ongetwijfeld meer dan 700 euro zijn geweest.

Zijn er mensen met een paard en zeer laag inkomen (< 700)

Dit was de vraag van de TS dus daar reageer ik dan ook op toch hoe fictief ook. Want volgens mij kun je dan echt geen paard onderhouden enzo ja dan is het imo onverantwoord.

Citaat:
Zo ken ik iemand die huurt een wei van de gemeente en heeft meerdere paarden, maar die betaald ook maar ongeveer 100 euro per maand voor de wei, wat extra hooi voor in de winter daar wordt je niet arm van.

Maar wat als het paard serieus wat mankeert dan ben je zo arm, zelf wij nog die dus geen laag inkomen hebben.

Citaat:
Niet per definitie zijn de paarden van de armen die er slecht bij zitten, ken mensen die het echt wel dik hebben, maar de dure laarzen van 300 euro die net in de mode zijn, gaan voor, paard is niet belangrijk, paard staat aan huis, maar stro nee hoor, lekker op een halve meter stront laten staan, anders wordt het te duur. Paard is erg mager maar 2 plakjes hooi per dag is genoeg, moet ze het op doen, dat magere komt omdat ze de andere paarden mist die er ooit stond.

Mensen met paarden en paardenmensen. Daar gaat het om en je hoeft niet veel geld te hebben om toch super voor je paard te zijn. Maar het is fout om uit te gaan van je eigen dure stalling om daar een ander mee te vergelijken.

Dat is mijns inziens de grootste dooddoener die er is op bokt, mensen met paarden en paardemensen.
Wie heeft bepaald dat de ene groep per definitie beter is dan de andere ? Ik ben een mens met paard en een mens met hond(en) en daarmee doe ik helemaal niet onder voor paardemensen. Ik ben echt geen paardemens en daar schaam ik me ook niet voor omdat dat niet betekent dat ik niet goed genoeg voor een paard of hond ben. Maar een paard noch een hond komt bij mij zeker niet op de allereerste plaats ten alle tijden. Maar ik ben wel zo verstandig en schat de verantwoording voor een dier blijkbaar wel hoger in dan een aantal paardemensen. Daarom heb ik nu pas een paard, nu het kan, qua tijd en qua financien.

Citaat:
Uitkering heeft er dan niets mee te maken. Het had weinig gescheeld of ik had in de WAO gezeten, heb gevochten om er niet in te komen, maar dan had ik nu geen recht op een paard gehad? Ik heb nog minder dan een WAO en betaal mijn paard zelf, ben wel gehuwd, maar het is mijn paard en mijn verantwoording. Na 5 jaar had ik een goed potje gespaard voor medische kosten en dat is helaas op toen hij naar de kliniek moest, nu is mijn reserve op aan een zadel. Maar als hij nu met spoed naar de kliniek moet, dan is LEEN.NL er ook nog. Wij hebben nog nooit een lening voor wat dan ook genomen, dus die zorgen hebben we niet, maar dan zal het voor mij ook de eerste zijn met een lening. Welkom in het land van de credieten, denk ik dan maar.

Jij neemt al die risico's en dat is jouw goed recht. Maar wat als je een keer echt tegen een kostenpost op loopt die je niet meer kan bijlenen of betalen ? Wat als er in het eerste jaar als zo'n kliniekperiode was geweest ? Wat doe je dan ? Ik weet gewoon dat het ook voor mensen met betere inkomen dan erg krap wordt en dat het ook bij die mensen wel eens heel rot kan uitkomen. Ik weet ook niet wat een ziektekosten en op verzekering kost in NL. Hier kost een all-in verzekering inclusief levensverzekering 35 euro per maand. Ik heb dat eerst uitgezocht voordat ik een paard kocht omdat ik het al helemaal voor me zag. Mijn lieve paardje word ziek en ik sta tegen een paar duizend euro kosten aan te kijken. Wel of niet opereren ? Niet is geen optie want dan is je paard er niet meer.

Probeer jij eens een lening te krijgen met een heel laag inkomen. Vergeet het maar hoor dat krijg je niet. En ik blaas hier niet van een hoge toren hoor, ik heb financieel ook slechte tijden gekend dus ik weet waar ik over praat. Ik was dan ook nog eens alleen dus dan is het nog moeilijker. Geen haar op mn hoofd die er aan dacht om toen een paard aan te schaffen. Had ik hem al gehad dan had ik toch echt een goed tehuis voor hem moeten zoeken hoe zeer het ook doet.

Citaat:
Wij zijn relatief rijker dan buum en co, want wij kopen nooit op credit, krijg steeds van die mooie creditcards door de bus, maar daar gaat steevast de schaar in. Er zijn meer mensen die zo leven als wij en die kunnen ook achter de hand iets regelen.

Dan heb ik mijn moeder nog, die heeft mij ooit geld geleend voor een vrachtwagentje en heeft de laatste DA rekening betaald omdat ze het zo sneu vond dat al mijn geld er in ging, ben echt de enige niet met ouders. Vind het dus wel kortzichtig.

Maar ik ben wel bewust dat alles steeds duurder gaat worden en dat er steeds meer mensen in de problemen gaan komen, de benzine is asociaal duur geworden en gaat nog duurder worden, medische kosten, levensmiddelen. Maar diegene met een goedkope wei, brokloos en goed hooi van eigen land en geen wedstrijden doen, zullen het het langst uithouden.... Haha! Knipoog Clown

De liefde voor een paard uit zich niet alleen door het houden van je paard ten koste van jezelf, je portemonnee of ten koste van alles. Je uit je liefde voor een paard ook door het te laten gaan , als het echt niet haalbaar meer is, je het niet alles kan geven op een moment dat hij dat nodig heeft ,naar een plaats waar hij het nog beter heeft dan bij jou. Bij iemand die in staat is wel alles aan je paard te geven wat het verdiend.
Dat getuigt ook van grote liefde voor een paard maar is dan iig niet op jezelf gericht.

Tja mensen nemen ook bewust kinderen terwijl ze het zich helemaal niet kunnen permiteren maar puur omdat ze kinderen willen. Ik vind het niet slim. Mijn buurman rijdt in een dikke mercedes, die zou ik ook wel willen maar helaas, ik heb er het inkomen niet naar, kan wel gaan lenen ervoor en niet meer gaan stappen of minder beleg op mn brood, maar een mercedes is geen levend wezen. Als je daar dure reparatiekosten aan hebt laat je hem toch gewoon kapot staan ?

Paarden houden en paardrijden is gewoon een dure hobby met levende wezens. Dus het is niet vreemd dat je dan een wat beter inkomen nodig hebt om het verantwoord te kunnen doen. En je hoeft niet gelijk rijk te zijn dat is ook onzin. Maar hoeveel paarden gaan er niet naar de slacht of worden ingeslapen omdat de eigenaar de dure medische kosten niet kan betalen ? Wat ben je dan een paardemens ?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 02:37

Ik denk dat het begrip uitkering ook even duidelijker moet worden aangegeven. Bij 100% WAO vandaag de dag ben je echt wel ziek hoor. Bijstand is een uitkering voor mensen die niet willen werken 9 van de 10 keer want als je niet kon werken zat je niet in de bijstand. WW is maar heel kort tegenwoordig. Welke zijn er nog meer ?

Bijstand is dan voor mij: geen paard op kosten van de maatschappij net zoals geen dikke mercedes.

WAO kan best een paard hebben als het lichamelijk en financieel kan worden opgelost.

WW, kan ieder mens zomaar opeens in terrecht komen. Meteen je paard verkopen ?? Nee zou ik niet doen wie weet hoe snel je weer een baan hebt. Een paard gaan aanschaffen ? Ou ik even mee wachten tot betere tijden.

Dit even in grotere lijnen. Op iedere regel bestaan natuurlijk ook weer uitzonderingen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 02:55

Ik woon samen,m'n vriend heeft wel een redelijk goeie baan van 40 uur in de week,maar ikzelf werk maar 15 uur in de week,in de thuiszorg,dus ook niet zo'n vetpot Haha!
Maar we kunnen redelijk rondkomen,maar we hebben ook nog geen kids,en ik denk dat als die wel zouden komen,dat we dan toch wel goed moeten uitkijken hoe we dat gaan doen...
Maar dat zien we dan wel weer...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 04:20

hier zit er nog 1 ik heb een vrij laag inkomen 800 euro per maand
en heb zelf ook een eigen paard.
hij staat dan ook zo goedkoop mogelijk gestald.
en ik heb hem zelf op afbetaling gekocht Bloos
naja afbetaling ik had al 1250 euro zelf en het resterende bedrag 500 euro heb ik dan in termijnen betaald

ook heb ik later op die stal een baantje gekregen om uit te helpen bij het klaarmaken van de manege pony's
zodat mijn stalling niet zo duur zou zijn.

dat ging allemaal prima
echter ben ik nu verhuisd en woon ik (nog) samen mijn paard staat dan ook best goedkoop gestald 185 euro all in maja als alles betaald is aan vaste lasten dan heb ik zelf bijna niks meer over
maar ja dat is dan waar je men voor kiest
mijn paard is mijn beste vriend en bedriegt me niet
dat kan ik op moment niet van mijn vriend zeggen
de waarheid blijkt wel anders Boos!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 04:26

de meeste mensen met een laag inkomen zijn goed voor hun paard. er zijn zat mensen met veel inkomen en meerderepaarden die er niet op of naar om kijken!

het is inderdaad waar je maar voor kiest en waar jij je geld aan wilt uitgeven. Of het altijd verstandig is?? dat is wat anders.. maar waar een wil is is een weg.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 05:16

meld zich ..

nu hebben wij een wat als spraarpot, in geval dat dierenarts kosten , opgebouwd in betere tijden , en staan de 2 paardjes (paard en shet) aan huis
en kost het me dus voer enting en we bekappen al jaren zelf(ook al in de betere tijden dus..en heeft dus niks met financieen te maken) we hebben een eigenhuis (ook gekocht in betere tijden) en is mijn paard (100 pmnd samen) goedkoper als de andere optie fysio (235 pmd)
tja idd geld voor luxe (buiten paard ..tja want hoe luxe wil je het hebben)
is er niet ..tanen we ook niet naar , dat scheelt
de paardjes zijn voor ons hobbie , ontspanning (lichamelijk en geestelijk)voor ale 3 onze gezindsleden ,mijn benen , fysio
en als we het zo bekijken zijn ze zo duur niet (rekent even niks aan geestelijke onstpanning maar wel club of hobbie kleine zoals bv voetbal, mijn fysio ,hobbie /sport man etc)
hadden we in dezelfde situatie gezeten valt niemand over een extra grote hond
(terwijl deze meer kost dan eenkleine pony ) en de voetbal club of de zwemles of de schietclub , you name it
en nu wil kleine nogwel eens stukkie fietsen bv , iets wat ik niet meer kan
dan ga ik op het paard mee , of klein boodschapje
ik rij nog maar zelden auto dus saampjes op fiets en met paard en zadeltasje
een halfje brood , boter (voor het zelf bakken van koekjes) of zomaar rondje om

op vol duur pension in het westen zou het een heel ander verhaal zijn
puur vanwege het kosten plaatje , operaties die ik zou laten doen of niet
als we geld genoeg zouden hebben zijn de zelfde die we nu kunnen laten doen

toen de paardjes kwamen hadden we geld zat , toen ineens ver ver onder bijstands niveau
ivm eigen huis dus geen bijstand .. heeeel erg krap .. dat kan ik je wel melden
erug moeilijk ..maar we hebben het gered

persoonlijk vind ik , dat over persoonlijke situaties
je daar geen oordeel over kan vellen, je weet het fijne er niet van ..en
ieder heeft zijn eigen priorititen ,,niemand die daar iets zinnigs over melden kan
over hoe een ander zijn/haar/hun leven indeelt en niemand die van te voren weet
hoe alles lopen zal

je vraagstelling komt me erg degrederend en jaloers over
wie ben jij om daar over te vallen ?
waar komt de vraag vandaan ?
jaloersheid , nijd , haat , het kan het niet hebben ?
gunning , inlevings vermogen oid komt iig niet in dat rijtje voor ..

weet zeker dat mijn artsen en fysio het , indien nodig, graag zwart op wit zouden willen
zetten dat paardrijden voor mij en ons therapeutisch is
maar dan nog ,, niemand echt niemand kiest bewust voor zo'n situatie
en door de wets verandering van een paar jaar geleden
krijgt iedereen in de ww/zw 70% van het laatst verdiende loon
al heb je daar maar een uurtje gewerkt ipv gemiddelde van de laatste 5 jr
en vaak kan je wel werk krijgen maar als , door welke reden dan ook
deze zou verliezen kom je in de problemen , serieuze problemen
en is het idd een te groot risico om een baan met iets hoger loon dan uitkering aan te nemen

nu ben ik voor 100% afgekeurd ..dat krijg je niet zomaar
mijn man heeft de zaak ik doe de bokt afdeling omdat ik daar toch vaak opzit
een heel klein gedeelte van het geheel , en dat mag
liefste werkte ik weer 60 uur per week voor een baas
(of was iig in de gezondheid om..) en ja luxe als in wat velen "gewoon"vinden
dat zit er voor ons (nog) niet in
maar geen haar op mijn en mijn gezinlden hun lijf peinst er over om de paarden weg te doen
en geen mens kan / mag daar zomaar over oordelen
zo ja mijn wedervraag ...hoeveel mag je uitgeven aan hobbie / sport / ontspanning
etc etc al je minder bedeelt bent ..?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:01

marietje27 schreef:
Dat iemand met een uitkering vacantiegeld krijgt is al helemaal belachelijk, ik kan ook niet op vacantie, kan ik niet betalen omdat ik een eigen paard heb. Waarom moet ik dan wel via mijn belastingsgeld meebetalen aan een vacantie van iemand met een uitkering?

vaKantiegeld (ja, sorry, ik heb wel gestudeerd en kan dus wel nederlands) is voor mij ook maar 100 euro hoor. daar kan ik niet van met vakantie, maar gaat naar mijn spaarpotje voor indi.

Pam schreef:
Maar op het moment dat je een bijzondere bijstand aanvraagt voor, een zorgverzekering omdat agis je bril niet geheel vergoedt, of je wasmachine gaat stuk, wordt deze geweigerd. Je kan immers ook maandelijks 150,- ophoesten voor je paard? Kwestie van prioriteiten stellen.
is dat zo? nahja ik heb nog nooit extra geld aangevraagd, maar heb een verzekering bij mijn wasmachine, dus wordt sowieso vergoed(ding is net een jaar oud, dus ik heb nog een jaar verzekering, dat is wat anders...

maarre... het gaat hier steeds een hele andere kant uit. de TS heeft haar antwoord denk ik wel: JA, DIE ZIJN ER
hoe?: PRIORITEITEN STELLEN

en dat jullie gaan discussieren over of uitkeringen terecht zijn of niet... daar gaat dit topic toch totaal niet over? laten we daar dan een ander topic over starten...

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:35

Vergis jullie niet he, wat mensen kunnen die van een laag inkomen leven. Ik zit ook benden modaal....heb mijn paard idd weg moeten doen, toen ik het huis uit ging.....Maar achetaf was het me misschien nog gelukt ook! Als je steeds weinig te besteden hebt, maak je er een sport van om zoveel mogelijk geld over te houden iedere maand. Als mensen dat eens zouden doen, zouden ze zich verbazen hoeveel geld ze over houden!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:37

perrokai, wao bestaat niet meer hoor. Is de WIA. En het is héél moeilijk om arbeidsongeschikt verklaard te worden tegenwoordig.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:21

natasja50 schreef:
Mijn moeder heeft ook 50 jaar bijgedragen aan de maatschappij door belasting en sociale lasten te betalen. Toch zit zij met haar AOW ver onder de minimum grens

Met AOW zit je NIET onder de minimumgrens.
Een bijstandsuitkering of een ww uitkering van 70% van het minimumloon is toch echt lager.

Ben wel met je eens dat het onmogelijk is om daar een paard van te onderhouden.
Van die 1200 netto salaris die al eerder is genoemd kan ik ook geen paard onderhouden.

Mensen die een uitkering hebben en toch een paard hebben die krijgen volgens mij geld van ouders / partners of ze werken zwart bij anders is het volgens mij compleet onmogelijk om een paard te onderhouden.

Mensen die te lui zijn om te werken en daarom maar een uitkering aanvragen bestaan volgens mij (bijna) niet meer. Wie gaat nou voor zijn plezier van zo weinig geld leven dat je aan niets leuks meer mee kan doen omdat het te veel geld kost?

En wat dat keuzes maken betreft. ja je kan best 2 jaar leven zonder nieuwe kleren te kopen maar eens zul je toch echt wat nieuws nodig hebben. Kleding heeft namelijk de vervelende eigenschap om te slijten. Je koelkast, wachmachine hebben ook niet het eeuwige leven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:23

lindsey schreef:
Mensen die te lui zijn om te werken en daarom maar een uitkering aanvragen bestaan volgens mij (bijna) niet meer. Wie gaat nou voor zijn plezier van zo weinig geld leven dat je aan niets leuks meer mee kan doen omdat het te veel geld kost?

.

beetje zwart bijklussen en dan heb je echt een heel goed inkomen hoor Lachen Lachen schoonmaken is tegenwoordig al 10 euro per uur.....

heb je 4 werkhuisjes van 3 uur dan heb je al 120 euro per week bovenop je uitkering..... das 500 euro per maand Hyper!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:27

maar toch krijg je een uitkering echt niet zomaar!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:29

Off topic: Ik ben zo'n sneu geval dat in de bijstand zit, zonder sollicitatieplicht omdat ik zowel psychisch als lichamelijk niet in staat ben om een echte baan aan te kunnen. Ze zijn er nu pas achter gekomen dat ik eigenlijk in de Wajong had gemoeten, maar destijds geloofde ik nog dat het met een jaartje wel bekeken was (dus ter overbrugging in de bijstand).
Verder ben ik ook van mening dat je zelf moet weten waar je je geld aan uitgeeft. Als ik om de week 20 euro kan betalen aan paardrijles, vind ik zelf dat ik niet moet zeuren als de wasmachine het begeeft en ik geen nieuwe kan kopen. Maar dat ik zelf uitmaak waar ik die twintig euro aan besteed vind ik logisch, prioriteiten stellen en verder niet zeuren (eh, ik dan, hé).

On topic: Ik krijg 700 euro nogwat per maand. Hier kan ik net van rondkomen én een klein beetje van sparen. Het is allesbehalve een vetpot, maar ik heb wel te eten, een dak boven mijn hoofd, iets om aan te trekken en af en toe een klein extraatje. Maar een heel paard? Nee, dat zie ik dus niet lukken. Op z'n aller aller goedkoopst zou het misschien nog gaan, maar dan moet het beestje wel onverwoestbaar zijn, net als zijn tuig én dan zou ik dus nog zuiniger moeten gaan leven. Ik moet er niet aan denken dat het paardje ziek zou worden en dat ik het dan net niet kan betalen...(nou ja, net...ik ben wel eens met de eigenaar meegeweest naar de kliniek met een ziek paard, niks net, gewoon niet dus...) Ik heb het ooit wel eens met een kat meegemaakt. Het diertje was erg ziek en eerlijk waar, ik wist niet waar ik me meer zorgen over maakte; de toestand van de kat of de toestand van mijn portemonnee. En dat was een heel erg lelijk gevoel. In die zin vind ik een kat eigenlijk al te veel...Ik bedoel maar, bloedproeven zijn al rond de 100 euro...
Ik ben alleen maar erg dankbaar dat ik nog wel de mogelijkheid heb om bij paarden in de buurt te kunnen zijn. Verzorgpaarden weliswaar, maar met een fantastische eigenaar en op een loopafstand van minder dan tien minuten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:36

toch vind ik daar alles uit zijn verband, zoals mijn quote slaat daar nu nergens op...
Persoonlijk zie ik die nu zelfs liever verwijderd....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:41

al gedaan;)

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:44

lindsey schreef:
Mensen die een uitkering hebben en toch een paard hebben die krijgen volgens mij geld van ouders / partners of ze werken zwart bij anders is het volgens mij compleet onmogelijk om een paard te onderhouden.

En daarom is het volgens mij onmogelijk een uitkering en paard te hebben. Als je nl. zwart bijwerkt is die uitkering ook niet nodig en pleeg je dus fraude.
En inderdaad: toch een paard houden van een (zuivere) uitkering vind ik onverantwoord i.v.m. dierenarts kosten.

edit: leuk onderschrift runningkawa!! (Die is ook op mij van toepassing Knipoog )
Laatst bijgewerkt door natasja50 op 11-11-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:45

Ik ben dus ook benieuwd hoeveel mensen dat dan zouden kunnen, dus zonder samen of thuis wonen.
Want er wordt hier een topic geopend...maar gebasseerd waarop? Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:47

het kan, mits samen met een ander de vaste lasten te kunnen delen van huis... in mijn geval dus!

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:49

Ik ben niet zo thuis in uitkeringen. Maar een vraagje: Als je samenwoont worden de inkomsten dan niet bij elkaar opgeteld? En wordt dan je uitkering niet aangepast?

Ik ben nl. een huisvrouw zonder inkomsten maar krijg geen uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:50

ja maar dat bedoel ik dus niet, ik bedoel als je echt alleen bent en niets kunt delen.
Dus de hele huur en vaste lasten op moet hoesten, zonder huisgenoot.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:51

jup, maar als die ander student is, en geen inkomen heeft zit je nog steeds op een inkomen van 0 euro samen, terwijl die student wel uitwonende beurs en studiefinanciering krijgt, en dus mee kan betalen in de lasten...

en als die ander weinig verdient...te weinig om jou te kunnen onderhouden krijg je ook nog steeds gewoon n uitkering.