roken??zonde?lekker?vervelend??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roken??

doodzonde
321 (39%)
waarom??
165 (20%)
ik rook..
191 (23%)
heb gerookt
61 (7%)
geprobeerd
31 (3%)
word mij verboden
19 (2%)
iets anders??laat het mij weten
21 (2%)

Totaal aantal stemmen: 809

Jess

Re: roken??zonde?lekker?vervelend??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:52

Ik heb van mijn 12de tot mijn 24ste gerookt. Ben nu dus iets meer als een jaar gestopt en het bevalt heel goed Haha! : geen stress meer als je lang het vliegtuig in moet en je op bestemming heel snel een plek moet zoeken om te roken, niet chagrijning meer omdat de rokers plekken al bezet etc. Mijn vriend rookt niet dus ik mocht al niet in de huiskamer roken. Achteraf ben ik daar blij mee want als ik nu bij mij ouders langs ga die allebei roken en dus ook in de woonkamer vind ik dat gewoon stinken. Ik merk ook nu pas hoe snel en hoe erg dat in je kleren gaat zitten.
Ik ben ook veel minder verkouden, eerst was ik dat om de maand wel maar nu nog maar heel afentoe.
Ik zou het niet erg vinden als ze roken in de horeca zouden verbieden. Ik heb 5 jaar in de VS gewoond (en toen rookte ik nog wel 1 pakje per 1,5 dag) waar dat ook niet mocht en je raakt eraan gewend. Kroegen, restaurants etc. zijn daar echt niet minder druk doordat je er niet mag roken. En geloof mij er roken wel heel veel mensen in de VS.
Het stoppen was moeilijk ik ben de laatste die zou zeggen dat het niet zo is, maar wat mij heeft geholpen na de 1ste paar dagen is denken: als ik nu weer begin en weer een andere keer wil stoppen moet ik weer door deze k u t dagen heen. En nu 1 jaar en 4 maanden nog steeds rookvrij Haha!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:53

Born2BCrazy schreef:
Oja, was ik nog even vergeten te zeggen..
Mijn lievingelingstante is destijds (toen ik 10/12 was) overleden en die rookte echt heel veel..
Weet niet of ze daar aan overleden is, want heb natuurlijk de echte doodsoorzaak niet te horen gekregen..Maar dat heeft nogal een impact op me gemaakt.

Heb nog nooit een sigaret aangeraakt..

Geen behoefte aan...en zoals ik al eerder gezegd heb, ik zie de meerwaarde niet..dus laat ik het.

Mijn oma is 97 geworden en die rookte ook heel veel, ik ben verpleegkundige en zie ook daagelijk niet rokers sterven

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:54

cojolly schreef:
Mijn oma is 97 geworden en die rookte ook heel veel, ik ben verpleegkundige en zie ook daagelijk niet rokers sterven

Goede argumenten Slapen Je vergeet wel even dat een roker toch echt gemiddeld 15 (!) jaar eerder doodgaat. Dus voor jouw oma, die met 97 is gestorven, is er ook iemand geweest die op zijn 50ste is gestorven aan de gevolgen van het roken (om het gemiddelde op die 15 jaar eerder te houden, puur geluk dus...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:00

nou en Clown
gemiddeld Gaaaap

er sterven vele mensen aan vele dingen en als je rookt heb je meer kans volgens de statestieken dat je eerder gaat en zo zijn er nog veel meer dingen waardoor je volgens de statestieken eerder kan gaan.

wat maakt jou het nou uit of iemands argument om te roken wel of niet goed is (naar jouw mening) ?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:02

suze_ schreef:
er sterven vele mensen aan vele dingen en als je rookt heb je meer kans volgens de statestieken dat je eerder gaat en zo zijn er nog veel meer dingen waardoor je volgens de statestieken eerder kan gaan.
Maar al die andere kansen om dood te gaan heb je ook als je rookt, dus het komt erbij, niet in plaats van..

Het maakt mij niet uit wat de redenen van mensen zijn, maar je moet wel argumenten gebruiken die ergens op slaan. "Ik ken iemand die met roken wel 100 is geworden", is echt een zinloos argument...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:03

Sim0ne schreef:
Goede argumenten Je vergeet wel even dat een roker toch echt gemiddeld 15 (!) jaar eerder doodgaat.

Dus dan was de oma van Cojolly geen 97 geworden maar 112...
Kom zeg het staat niet voor de regel dat je eerder sterft hoor...
Zullen we het dan moet niet over de statistieken gaan hebben
van de mensen die eerder sterven aan stres? Vork

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:04

Chiqa schreef:
Dus dan was de oma van Cojolly geen 97 geworden maar 112...

Dat zeg ik niet. Ik zeg gemiddeld 15 jaar eerder dood. Dat betekent dus dat sommige mensen helemaal niet eerder doodgaan (97 ligt beduidend boven de gemiddelde leeftijd), en sommige mensen gaan 30 jaar eerder dood. Dat betekent niet dat die oma anders nog ouder was geworden... Alleen weet je nooit of jij bij de ene of de andere groep zal horen...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:05

Chiqa schreef:

Kun je nagaan als je rookt en stress hebt, dat zullen je bloedvaten leuk vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:08

Sim0ne schreef:
Kun je nagaan als je rookt en stress hebt,

Nooit gerookt zeker?

En ik hoef geen 90 te worden hoor, oud en afgetakeld in een bejaardenhuis zitten ziekte van Alzheimer, nee dankje. Maar voor ieder wat wils.

En oja....ik ken ook meer dan genoeg mensen die 90 zijn geworden en rookten als een schoorsteen, en mensen die nog geen 30 zijn geworden, die altijd gezond hebben geleeft....... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:10

en als iemand die wil roken graag dat 'zinloze' argument voor zichzelf gebruikt, why not. maakt jou dat nou uit?

je kan ook stress hebben en langs de snelweg wonen of stress hebben en elke dag langs een zeer drukke autoweg moeten fietsen. of teveel wierook aansteken Clown

rokers weten zelf heus wel wat er allemaal niet goed aan is.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:13

zullen we het wel gezellig houden???!!??? Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:14

ik ben altijd voor gezelligheid Haha!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:15

Citaat:

Blijkbaar niet, want dan hadden ALLE rokers wel gezegt (scheert nu alles even over 1 kam) van ik rook wel buiten want het is zulke troep Knipoog wil niet dat andere mensen die NIET roken last van mij hebben omdat ik mijn longen wil verteren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:17

doom schreef:
Citaat:

Blijkbaar niet, want dan hadden ALLE rokers wel gezegt (scheert nu alles even over 1 kam) van ik rook wel buiten want het is zulke troep Knipoog wil niet dat andere mensen die NIET roken last van mij hebben omdat ik mijn longen wil verteren Knipoog

heeft weinig te maken met niet weten maar eerder denk ik met normen en waarden cq (geen) respect hebben voor anderen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:28

Citaat:
heeft weinig te maken met niet weten maar eerder denk ik met normen en waarden cq (geen) respect hebben voor anderen.

Tja dat is ook wel zo maar om eerlijk te zijn ga ik daar eigenlijk niet vanuit Knipoog
Ik neem aan dat zo goed als *iedereen* is opgevoed op een respectvolle manier OOK naar andere mensen toe Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:33

doom schreef:
Tja dat is ook wel zo maar om eerlijk te zijn ga ik daar eigenlijk niet vanuit
Ik neem aan dat zo goed als *iedereen* is opgevoed op een respectvolle manier OOK naar andere mensen toe Knipoog

A; omdat jij dr vanuit gaat wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt, dus hier maak je je eerste denkfout;

B; met mijn opvoeding is niets mis mee, sterker nog ik ben in een periode opgegroeid dat het de normaalste zaak van de wereld was dat een rokende dokter de kraamkamer inliep Lachen

We leven gewoon in een andere tijd, maar dat wilk niet zeggen dat het ook de waarheid is. Knipoog

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:34

Sim0ne schreef:
Chiqa schreef:

Kun je nagaan als je rookt en stress hebt, dat zullen je bloedvaten leuk vinden...

en overgewicht hebt en in de randstad woont en onder de rook van schiphol, en aan het verkeer deel neemt.
Leven brengt nou éénmaal risico's met zich mee de eenige zekerheid die je hebt in het leven is dat je dood gaat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:36

ik zou dat graag positief met je mee willen denken en probeer ook altijd van het goede van iedereen uit te gaan. maar vaak word je er wel in teleurgesteld.. maarja.. das beetje offtopic nu denk he Knipoog Haha!

Chiqa jouw B-punt.. bedoel oke vroeger was dat normaal. Maar vroeger wisten we ook niet dat het niet zulk oke spul was voor de gezondheid. Nu wel dus lijkt het me meer dan logisch dat de gewoontes er omheen veranderen en je dus niet meer rookt in de buurt van baby's, kinderen, mensen die er echt bezwaar tegen hebben.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:37

ook ik kom uit een tijd dat roken gewoon was, een verjaardag zonder sigaretten en sigaren was geen verjaardag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:37

cojolly schreef:
Sim0ne schreef:

en overgewicht hebt en in de randstad woont en onder de rook van schiphol, en aan het verkeer deel neemt.
Leven brengt nou éénmaal risico's met zich mee de eenige zekerheid die je hebt in het leven is dat je dood gaat Haha!

uhu Haha!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:38

wie zegt dat we dat doen dan.
ik rook voor mezelf, niet bij kinderen e.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:40

ik zeg niet dat jij dat doet

het was een reactie op Chiqa haar punt. wat met de zin betreft de 'waarheid' er wel beetje op leek alsof vroegah beter was.
maar wellicht heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd Haha!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:44

Het is wel zo dat je minder als paria gezien werd, als ik rook is het mijn verandwoording ik heb vroeger toen de kinderen nog klein waren ook niet bij de kinderen gerookt, en tijdens mijn zwangerschappen ook niet, maar het klopt ik ben wel heel erg verslaaft, en heb daar voor mezelf vrede mee, en ik vind dat het dan ook mijn verantwoording is, ik ben verpleegkundige ik zie rookers en niet rookers aan de meest vreeselijke dingen sterven, is mijn beroep het heeft me er nog nooit ver weerhouden om te roken

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:45

Chiqa@ vind het vervelend om te zeggen maar ik vind toch dat je veelste aanvallend in dit topic reageert.

Ik Wijs hier NIEMAND aan die hier roken hoor dat wilde ik er even bij zetten Knipoog
Jij geeft zelf aan dat in de periode dat jij opgevoed bent het heel normaal was dat een dokter rokent binnen liep Knipoog waarschijnlijk is er vanaf die periode naar nu een hoop nagekeken en getest.
Daarom reageerde ik op het feit dat suze schreef:

Citaat:

Dat als ze dat allemaal weten het NU in deze periode respectloos zou zijn (als je dus daadwerkelijk de gevolgen weet) dat je iemand anders die NIET rookt er bij betrekt en daardoor andermans longen onderteerd.

ik praat dus niet alleen over het feit roken maar over alle dingen die meer gevaar te weeg brengen
dat dat respectloos zou zijn om andere mensen daar in te betrekken als je dit weet Knipoog

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:45

ik rook, mijn ouders roken.

wie kan mij garanderen dat ik geen longkanker krijg als ik niet rook? en dat gel°l over dat de kans groter is dat....

ik geloof daar niet in. dat valt niet te onderzoeken. de kans dat je longkanker krijgt is net zo groot als je wel rookt als dat je niet rookt.

ik noem nicotine een beschermlaagje voor mijn longen. lekker puh.

ik werk voor de thuiszorg. heb bij 2 vrouwen schoongemaakt waarvan de man was overleden aan longkanker -) nooit gerookt. maakte bij 1 man schoon die longkanker had-)ook nooit een sigaret aangeraakt.

bij genoeg vrouwen/mannen schoongemaakt waarvan de vrouw/man een natuurlijk dood zijn gestorven en lekker gerookt hebben.

ik maak op dit moment bij een mannetje van 85 schoon, die rookt als een schoorsteen....
en kan nog wel veel meer oudjes opnoemen die roken maar geen longproblemen hebben!of anderzijds rookgerelateerde banketstaaf.

dus ik rook lekker door hoor!!

ik hou wel rekening met mensen die bv. astma hebben. maar komen er mensen bij mij thuis die roken vies vinden-) je weet waar de deur is toch?