Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:31

precies Shadow...dat begrijp ik ook niet....Ik laat iedereen in z'n waarde met zijn/haar manier van opvoeden en heb nog niemand be- of veroordeeld....TOCH..voel ik me in de verdediging gedwongen terwijl al wat ik deed is aangeven hoe ik het zie en hoe ik het zelf doe. Jammer dat het op deze manier moet.

Onze kinderen zijn 5,3 en 10 maanden en natuurlijk zeuren ze wel eens...ik snap niet wat dat ergens mee van doen heeft...het zijn KINDEREN....ze maken zich vies, zeuren, jengelen, maken troep en zijn ook wel eens boos en ga zo maar door...kortom....ze gedragen zich als kinderen...en zo hoort het ook....Ik wens dat onze kinderen zo lang mogelijk kind kunnen blijven....

Wat ze in de toekomst gaan doen, kan ik niet voorspellen maar wij zijn tevreden met hoe onze kinderen zich nu gedragen en hebben hier nooit een corrigerende tik voor hoeven uitdelen.

Ik snap niet waarom, als ik zeg dat ik er nooit voor zou kiezen een kind van 13 maanden een tik te geven, dit moet betekenen dat ik voor dit kind alles in woorden uit wil drukken want uiteraard begrijpt een kind van deze leeftijd hier niets van.

Je past je manier van opvoeden toch aan aan de leeftijd van het kind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:03

Shadow0 schreef:
Toch blijft het apart dat men blijft denken dat er maar 2 mogelijkheden zijn: of je geeft een tik, of je bent te toegeeflijk, praat teveel etc. Maar er zijn alternatieven waarbij je wel consequent en duidelijk bent, en toch niet een tik geeft. En waarbij je ook oog houdt voor je kind.

Dat zal vast bestaan...daarom schreef ik ook dat het niet voor iedereen van toepassing was.
Maar in mijn omgeving, zowel familie, kennissen als buren zie dat het vaak (goh weer niet altijd) wel met elkaar te maken heeft. Mensen die een dialoog aan gaan met hun kind wat nog geen bal van de hele gesprek begrijpt, maar anders moeten ze streng optreden en dat vinden ze zielig...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:07

En zo blijven de fabeltjes in stand, en leert men niet dat er ook andere en betere manieren zijn.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:12

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar zou zelf geen tik geven. Mijn kinderen hebben allemaal die fase gehad en gaat ook snel weer over. Ik heb zelf altijd boos nee gezegd en weggehaald van de plaats en b.v een stukje verderop neergezet. Lange gesprekken op die leeftijd heeft geen zin. Ik sla mijn kinderen nooit en nu met 9, 7 en 5 jaar( nee ze zijn niet perfect) zijn het best well ieve gemanierde kinderen. Soms wil ik ze ook wel achter het behang hangen , maar slaan nee dat niet. Met een beetje creatieviteit kun je al veel andere soort straffen bedenken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:14

singasong schreef:
Natuurlijk mag je rustig 'auw' of 'uh uh' zeggen. Maar leg haar meteen daarna uit waarom ze het niet mag doen!

Nou dat is nou net iets wat een kind van 13 maanden nog niet begrijpt.
Uitleggen oke, maar verwachten dat ze snapt nou nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:16

Mag jij fabeltjes noemen....dingen die je gewoon constateerd hebben niets met fabeltjes te maken....
Mensen die te soft zijn bestaan er tegenwoordig gewoon te veel.
Willen geen moeder zijn, maar vriendinnetje....

Dat het anders kan, zal vast , maar dat een corrigerende tik op die leeftijd werkt is ook gewoon waar...zonder taal is dat ook een makkelijk te begrijpen iets...
En het gaat niet om blauwe plekken meppen....

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:32

ik heb in mijn hele leven 4x gebeten, onze 4 kinderen (9-10-12-13 jaar) tot nog toe allemaal 1 x. Bijten doet pijn en dat mogen ze weten ook. Straks is de baby van de buurvrouw aan de beurt of de hond (die vervolgens wel terugbijt).
Volgens mij is het negeren van welke aktie van het kind dan ook nooit goed. Op aktie volgt reatie. Zo werkt het in de maatschappij ook. Dat die reaktie fysiek of mondeling is, is een keuze die een ieder zelf moet maken.
Mijn ervaring tot nu toe is dat onze kinderen weten waar ze aan toe zijn bij ons, waar onze en hun grenzen liggen. Duidelijkheid en consequentie is erg belangrijk voor kinderen. Dat geeft veiligheid en zorgt dat ze altijd een basis hebben om op terug te vallen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:01

ik ben opgevoed met een corrigerende tik
heb zelf geen kind maar vraag me af,

stel je hebt een kaars op tafel staan.
en jullie willen slecht gedrag negeren,
moet je kind dan eerst zijn vingers branden,
terwijl je dat had kunnen verkomen met een zachte tik op de vingers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:24

Je kan het kind ook weghalen, je hoeft geen tik te geven en ook niet hele verhalen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:25

En dan haal je het weg...dat vlammetje blijft echt wel trekken hoor....kun je het kind 600 keer weg halen..of haal je het kaarsje weg, is makkelijekr?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:29

Ik heb mijn kleine neefje zacht terug gebeten Nagelbijten / Gniffelen Hij heeft mij nooit weer gebeten... (was ook een kind apart moet ik zeggen) De andere koters was NEE en gelijk in de stoel zetten (kinderstoel, vonden ze nooit leuk Nagelbijten / Gniffelen) een uitkomst Lachen
Nu ze ouder zijn sleep ik ze aan hun arm mee naar de trap voor een time out.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:33

Nou ja, het is in elk geval niet verwonderlijk dat ook de 'jeugd van tegenwoordig' niet leert dat er andere manieren zijn om problemen op te lossen dan door boosheid of zelfs lichamelijk geweld.
Jammer...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:35

Niet voor niets luid het spreekwoord zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Een kind werkt iedere keer weer grensverleggend, iedere keer proberen ze weer tot HOE VER ze kunnen gaan.
En soms is het schrikeffect gewoon effectiever.
Het kaarsjesverhaal, handje er heel dicht bij houden voel maar hoe warm dat is.
En duidelijk wil je wat te drinken dan vraag je mag ik iets te drinken, en niet zelf pakken. Opruimen ook wil je je spullen even opruimen, nee oke doet mama het mag je er ook niet meer mee spelen verdwijnt het in de vuilnisemmer.
En doe je iemand pijn dan krijg je pijn terug. Ben je stout een maal waarschuwen ophouden nu anders op de trap, tweede keer op de trap niet blijven waarschuwen.
Duidelijk zijn. Je mag best proberen iets uit te leggen doe ik ook ik zeg altijd hoe wat waarom maar luisteren moet ze wel.
En ik ga nooit nooit in discussie met het kind, simpele regel ik ben de baas en jij luistert. Hef ik mijn vinger en zeg euhhhhhh denk erom, dan krimpt de mijne al in elkaar en laat het waar ze mee bezig is.
En werkelijk ze heeft twee maal een tik gehad. Een maal toen ze juist ja beet en een maal toen ze belachelijk aan het krijzen was en mij ook zo maar getikt had.
Een kind is gewoon te dom om aan het lot over te laten en vriendin met d´r zijn nou nee daar zijn ze volgens mij onder de 20 jaar nog te klein voor.
En een van 13 maanden die is al helemaal lekker grensverleggend bezig, bijten en daarna met hem iets leuks gaan doen. Dan associeert hij mama bijten betekend daarna iets leuks doen.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:37

juist de jeugd van tegenwoordig is lastig...de jeugd niet heeft geleerd wat normen en waarden zijn. Niet geleerd hebben dat nee ook zo bedoeld is.
En ramt er idd op los als iemand een verkeerd woord zegt.

Juist de oudere mensen, waar ik mezelf ook onder schaar en wel geleerd heeft dat nee nee is...en daar misschien wel eens en tik van op de vingers heeft gekregen, zijn niet de mensen die op straat hengen elke avond en mensen zomaar uitschelden en zelfs dood meppen...dat zijn de mensen zonder opvoeding die dat doen...
En voor de een zal ff weg halen vast helpen...de ander heeft echt wat meer nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:39

runningkawa schreef:
En dan haal je het weg...dat vlammetje blijft echt wel trekken hoor....kun je het kind 600 keer weg halen..of haal je het kaarsje weg, is makkelijekr?

Ja joh en alle planten weg, en fotolijstjes, en boeken en cd's, en...en.... Gestoord

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:41

Nee is nee! Door alleen maar lief te zijn los je ook niets op. Een kind stevig bij de arm meeslepen omdat het anders echt niet met je mee loopt is goed. Dan krijgt het kind niet zijn zin.

Van een wat hardere opvoeding is niemand slechter geworden, tegenwoordig is men veel te soft. Want stel je voor... straks denken ze nog dat je je kind mishandeld. Respect voor anderen leren is iets wat in veel opvoedingen ontbreekt...

Laat ze zelf maar ontdekken als iets heet is. automatisch trekken ze hun handen wel weg als het heet is, verbranden doen ze niet. Iets minder beschermend kan geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-10-07 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:41

Shadow0 schreef:
Nou ja, het is in elk geval niet verwonderlijk dat ook de 'jeugd van tegenwoordig' niet leert dat er andere manieren zijn om problemen op te lossen dan door boosheid of zelfs lichamelijk geweld.
Jammer...

Dat zie je helemaal verkeerd lieve Shadow dat komt omdat die koters van nu geen normen en waarden meer leren. Die komen uit school met de huissleutel om de nek en er is niemand want mama en papa zijn werken voor de centjes om de lening van lenen.nl voor de nieuwe badkamer, auto reis naar ibiza te kunnen betalen. Geen moederliefde maar veel cadeaus in de vorm van computer ( met bijbehorende spelletjes, televisie met DVD speler en dergelijke. Waar zijn de kinderen nog die ravotten vies worden boomhutten bouwen, gewoon buiten spelen. Nee die kinderen die zitten op de naschoolseopvang of creche of voor de televisie of spelcomputer.
Mama komt thuis papa ook moeten koken, huishouden en die krijgen van mama en papa gepland een uurtje qualitytime en zien in de vakantie de halve wereld in drie weken.

Dat de jeugd verknipt is is de schuld van de opvoeding van de ouders. Liever een tik over mijn vingers dan alleen thuiskomen en wachten tot er eindelijk iemand komt. Die kinderen schreeuwen om aandacht negatief of positief.
Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar de criminaliteit en de agressie was een stuk minder.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:42

oke jij haald het kind weg,
maar doe je dat nogmaals en nogmaals als hij/zij er weer bij staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:45

Juist kafue Ja

Jij omschrijft heel goed dingen die er mis zijn
Stil houden voor de tv.

En ja shadow, ik ken genoeg kale huizen...want kindje blijft er niet af...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:47

Het probleem bij de meeste gezinnen is juist het gebrek aan grenzen (door inderdaad het overcompenseren doordat pa en ma geen tijd meer hebben voor hun kinderen) ik zie het bij mijn zus: haar 3 jongen kinderen zijn nu al de baas in huis, zijn aggressief en luisteren niet. Over respect maar te zwijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:48

idd, ze willen vriendjes zijn...ipv ouders...
Is niet leuk streng zijn....
Nee is ook niet, maar brutale kinderen zijn ook niet leuk en daar heeft iedereen last van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:50

Gek, ik ken niemand die zo met de kinderen om gaat. Ik vind slaan absoluut not done, en het is ook niet nodig. Heb je bij je paard altijd een zweep nodig om consequent te kunnen zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:51

Brutale kinderen zijn trouwens een hel voor kinderen die wél netjes zijn opgevoed. Mijn neefje van 6 houdt van terroriseren (zijn broertje bij de keel grijpen is 1 van zijn favo onderdelen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:54

Wie heeft het over altijd faye?
Citaat:
En voor de een zal ff weg halen vast helpen...de ander heeft echt wat meer nodig...

En nogmaals, dit is geen slaan..of vind jij een paard een tik met de zweep geven achter je kuit als hij je been negeerd ook slaan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:55

K kom ook uit de ouderwetse opvoeding (een tik indien nodig) en ik durf best van mezelf te zeggen dat ik totaal niet agressief aangelegd ben Haha!
Dus niet iedereen die wel es een tik krijgt (let wel, een verschil tussen een tik en slaan) wordt een randgroepjongere... Clown

Ik zie dat veel meer gebeuren bij ouders die met hun kinderen 'praten'. Die krijgen weerwoorden, gaan altijd de discussie aan en zien hun ouders idd meer als gelijke ipv als ouder.

Ik ben blij dat mijn ouders niet mijn 'vrienden' waren, maar mijn ouders. In die rol had ik ze nodig..Vrienden maakte ik zelf wel..