Veel chronisch zieke bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Veel chronisch zieke bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:02

psychische problemen vallen niet onder chronisch ziek toch?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:04

nee, dat bedoel ik juist. Chronisch ziek zijn is al vreselijk maar je hebt in ieder geval een 'plakkertje'. Psychisch ziek zijn is nog veel lastiger te verdedigen terwijl het je leven net zo kan ontwrichten, maar die mensen worden helemaal al snel als aanstellers gezien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:05

Klopt inderdaad. Je kan soms nog beter lichamelijk gehandicapt zijn: mensen zien het en hebben vaak gelijk begrip voor je... dan hoef je je niet meer te verantwoorden.

(niet dat ik liever in een rolstoel zit hoor Knipoog en ik weet: je wordt aangestaard als gehandicapte)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:09

Blijf ik erbij dat ook daarbij een heel grote groep is die best in enige mate kan werken. Ik ben nou ook niet bepaald het schoolvoorbeeld van een uitgebalanceerde mens (en dan druk ik het heul zachtjes uit Clown ) maar ga gewoon werken hoor... desnoods ga je in de Kruitvat ofzo staan, dat je weinig 'hoofd'werk hoeft te verrichten, werkt imo ook beter tegen veel psychische toestanden dan zielig sippen op de bank.. want ritme en regelmaat kan al heel veel goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:10

met je eens kjoetie..maar zo ben ik ook doorgegaan en doorgegaan en doorgegaan...word je ook niet beter van Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:11

Ik ga juist overcompenseren: ik ziek nooit goed uit, ga altijd maar door totdat het écht niet meer gaat (zoals nu: op doktersadvies echt goed uitzieken nu). Ik wil nooit aan de buitenwereld laten merken dat ik 'anders' ben, met alle gevolgen van dien...

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:11

Lijkt maar zo, denk ik. Tja, als je niet-chronisch-ziek bent, open je geen topic dat je blakert van gezondheid, maar geloof me: die zijn in de meerderheid Lachen.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:13

imo kunnen psychische problemen ook een chronische ziekte zijn. Voor iemand met bijv een depressie of angststoornis kan werken veel onmogelijker zijn dan voor iemand met een lichamelijke ziekte.

Eigenlijk heb ik de "mazzel" dat door m'n zuurstofslangetje en rolstoel mijn beperkingen tenminste zichtbaar zijn

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:18

@ silkie daar heb je gelijk in maar dat maakt het voor jezelf niet makkelijker lijkt me

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:18

Sinds ik antidepressiva gebruik (ze zijn er hier ook achter gekomen dat mijn stemmingswisselingen ook te wijten waren aan een stofje dat ik niet aanmaak in mn hersenen) gaat het wel, ik ben uitgebalanceerder geworden en heb geen enorme woedeuitbarstingen meer.

Maar toch ben ik boos. Boos dat ik ziek ben, dat ik niet "normaal" ben, ook al zie ik er uit als hollands welvaren.... en dan de mensen die zeggen "je stelt je aan"

Ik geef het je te doen, ook ik wil graag ruilen, zou heel graag weer willen werken, maar bij de gedachte alleen al schiet in in de stress en word ik compleet GEK, ik zou niet weten HOE.

Ik kan niet omgaan met stress, drukte, veel mensen, veel denken etc etc. En ik ben daar boos over, ik kan soms wel gillen van boosheid, dat ik dat gewoon niet kan.

Op verjaardagen dus, dan zit ik met een big smile, netjes aangekleed en vol in de make-up om er maar niet uit te zien als de bruid van Frankenstein Haha! En dan denken mensen al snel: vieze profiteur.

Dat ik daarna plat lig voor twee dagen, ziet echter alleen mijn man. De liefste, geduldigste man op aarde, die al mijn leed ook eens mee moet slepen. Ik ben hem oneindig dankbaar voor alles, voor zijn hulp en liefde die hij mij ondanks alles blijft geven. Want vlak de partner van een chronisch ziek iemand niet uit! Die hebben het ook heel zwaar Ja

Mijn eerste epileptische aanval was 5 weken geleden, dat was een milde. Vorige week kreeg ik er eentje tijdens de EEG bij de neuroloog. Gut, wat ben ik "blij" dat ik iemand bij UWV straks die pagina's zou kunnen laten zien!!! Want ik ben doodsbang dat ik voor gek wordt versleten en dat ze me zó de arbeidsmarkt weer opgooien.... Verdrietig

Mijn laatste aanval was van het type op de grond vallen en schokken, niet meer aanspreekbaar zijn etc etc.

Stress doet veel met mij....

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:22

Nou inderaad dat viel mij ook al op ja , steeds meer mensen in WAO etc. klagen over te weinig geld maar wel kunnen paardrijden etc. Natuurlijk geld dit niet voor iedereen! Dat weet ik ook wel. Maar soms lees ik weleens dingen dat ik denk hmm vreemd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:27

Welshcobfan schreef:
Klopt inderdaad. Je kan soms nog beter lichamelijk gehandicapt zijn: mensen zien het en hebben vaak gelijk begrip voor je... dan hoef je je niet meer te verantwoorden.

(niet dat ik liever in een rolstoel zit hoor Knipoog en ik weet: je wordt aangestaard als gehandicapte)

je moet de koppen eens zien
dan zit ik op een paard , dan trek ik een sprintje (okee 5 meter maar toch ) en dan weer in een rolstoel ..voor mij al geen touw aan vast te knopen laat staan de rest vd wereld

op visite , de reis alleen al is al vermoeiend ,viite kan ook heel vermoeiend zijn
zo ook belangrijke telefoontjes waar je je aandacht er bij moet houden ..
zo is administratie , wat ooit mijn hobby was nu een rampenplan

SONY wij zijn NERGENS lid van , geen vereniging geen club krrant geen tijdschrift , laatste jaar voor mij zelf 1 paar sokken en 1 broek nieuw gekocht ..
als ik niet zou paardrijden zou ik naar de fysio moeten om het voor mij leefaar te houden en veel meer pijnstillers .. nu is de fysio maar x vergoed dat kost ons dan 125 euro permaand
onze paardjes(mijn pony + shet) kosten gezamelijk incl alles 100 euro per maand
dat is de hobby van mijn man mijn kind en van mij .. dus we besteden 33 euro pp aan een hobby per maand tevens fysio tevens mijn set benen .. als kind al dan niet incl man stukje gaat fietsen of lopen ga ik te pard mee ..lopend of fietsend is voor mij geen optie meer

we hebben net ons lekke dak vervangen ..
kosten 1 doos spijkers en schroeven dag tijd en 3 dagen herstel
platen lagen elders in de weg , bedekt met een vrachtwagen zel welke ook weer ergens anders in de weg lag .. het frame is oveigens een pergola die bij ons huis stond toen we deze kochten .. men wat een dure hobby enigste wat we wel hebben is ons spaarpotje
soms is het erg moeilijk hier af te blijven maar noodzakelik voor het geval dat

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:32

nickyu: ik wil best geloven dat mensen raar naar je kunnen kijken!
Ik ben financieel nog afhankelijk van pa en ma, en dat op mijn 22ste... (ik woon nog thuis en pa en ma betalen stalling, voer en dierenarts voor mijn pony). Ik zou graag vaker willen werken, maar dan heb ik te weinig energie voor de studie. Gelukkig heb ik hele fijne ouders die ook echt willen dat mijn studie voor gaat (en mijn gezondheid ook Knipoog ). Zij betalen overigens ook mijn verzekering (want ik zou dat echt niet kunnen ophoesten).

Het lijkt mij geweldig om studie, werk en hobby makkelijk te combineren. Heerlijk een weekendbaantje! maar het weekend heb ik nodig om bij te komen van de week (en nee: ik kan niet op stap vanwege mijn astma)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-07 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:33

Ik heb chronisch ontstoken ogen Clown

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:36

Welshcobfan schreef:
Ik ga juist overcompenseren: ik ziek nooit goed uit, ga altijd maar door totdat het écht niet meer gaat (zoals nu: op doktersadvies echt goed uitzieken nu). Ik wil nooit aan de buitenwereld laten merken dat ik 'anders' ben, met alle gevolgen van dien...

Dat ken ik.. Bij mij had het als gevolg dat ik weer geopereerd moest worden aan mijn darm Boos! en dus weer langer 'eruit' lag. Maar ik kan weer lopen en als ik kan lopen dan kan ik ook werken! ben daarom ook weer begonnen! (ook al mocht ik dat eigenlijk niet..)

rommulus

barmat zoals jij je voeld voel ik het ook wel een beetje
en je mag echt van geluk spreken met je mannetje bij mij is dit een van de redenen dat het bij mij het einden van m'n realtie was

sony ja ik heb een paard en ja ik heb weinig inkomen
maar als ik mijn paardje weg zou moetten doen word ik gek
mijn paardje daar kan ik plezier mee beleven
als ik op mijn paardje zit verdwijd al het gezeur en gezever en kan ik plezier beleven
als ik hem buiten in een galopje aan zet dan is dat gevoel bij meerdere bokkers bekend maar voor mensen met een beperking is het weer een overwinning een stukje vrijheid van alles

jij zegt eingelijk gewoon kei hard dan maar geen paard blijf maar leven ik je eigen met alles
dat is niet weg gelegd voor jou alleen voor de mensen die normaal zijn
dus nu heb je een beetje idee hoe hard zo iets bij iemand aan kan komen

ik bedoel dit niet als aanval maar als weerwoord op wat je costateerd

helaas zijn er de mensen diet het misbruiken en het bverbruien voor de genen die wel hun best doen en wel wat mankeren

Anoniem

Welshcobfan schreef:
nickyu: ik wil best geloven dat mensen raar naar je kunnen kijken!
Ik ben financieel nog afhankelijk van pa en ma, en dat op mijn 22ste... (ik woon nog thuis en pa en ma betalen stalling, voer en dierenarts voor mijn pony). Ik zou graag vaker willen werken, maar dan heb ik te weinig energie voor de studie. Gelukkig heb ik hele fijne ouders die ook echt willen dat mijn studie voor gaat (en mijn gezondheid ook Knipoog ). Zij betalen overigens ook mijn verzekering (want ik zou dat echt niet kunnen ophoesten).

Het lijkt mij geweldig om studie, werk en hobby makkelijk te combineren. Heerlijk een weekendbaantje! maar het weekend heb ik nodig om bij te komen van de week (en nee: ik kan niet op stap vanwege mijn astma)

Dat is ook heerlijk...ik zou zo weer terug willen naar vroegah....willen ruilen met een gezond lichaam...van iemand die het niet snapt...een maandje maar Ja

Een maandje kunnen doen wat je gedachten willen...niet alijd maar weer gestopt worden door dat kl*te lijf dat er de rem op gooit

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:37

kjoetie schreef:
....., en je eigen stal kan mesten, dan kan je imo ook best 2 keer per week een paar uurtjes licht huishoudelijk werk verrichten, thuiszorg ofzo. En ja, daar zal je wellicht andere dingen voor moeten laten, maar dat moeten gezonde werkende mensen ook. ....

zoalsmijn eigen huishouden Clown

kom op mens .. mijn eigen huishouden is al te zwaar en dan zou ik dan bij een ander wel moeten kunnen doen terwijl ik mijn eigen ramen niet eens kan lappen ..of in 1 x beneden kan stofzuigen (dat gaat paar m2 per m2 ) maar omdat ik wel mijn stal (slechts mest en in delen) kan doen moet ik dat dus ook maar kunnen ...

zou je bijna voor 2 weekjes bij mij thuis uitnodigen ..denk dat je dan een beter / heeeel ander beeld krijgt Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:40

Mijn kamer schoonmaken is al een ramp: ik heb een extreme stofallergie, dus ik ben nu bekaf en hoest enorm omdat ik net mijn kamer heb gesopt Clown
Ik kan niet eens tegen onze stofzuiger (dat is wel weer een voordeel: stofzuigen hoef ik dus thuis niet Haha!).
Vroeger... o ja toen kon ik nog rennen zonder te stikken, toen had ik de helft minder medicatie... vroeger... toen was ik bijna gezond. (al had ik 2 keer per jaar een volledige long controle in het ziekenhuis)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:42

Mijn paarden zijn mijn leven, zonder dat denk ik dat ik de hele dag op bed lig.

Wat een knuffel je al niet kan doen, zoveel liefde van een dier ontvangen... mijn katten die tegen me aankruioen als ik ellendig in bed lig, dan stroomt mn hart over van liefde hoor...

Wij hebben het ook niet breed. Met mijn ziektewetuitkering en mijn man die minimaal 2, maximaal 4 dagen kan werken per week is het voor ons ook letten op de centjes. Kopen groot in, hebben geïnvesteerd in een vriezer, die overgebleven eten invrienst, zodat we later nog wat hebben. Kopen alleen B-merken, aanbiedingen en goedkope rommel. Misschien niet altijd goed, maar ja, wat moet je?

Sommigen vinden dat ik dat paard dan maar weg moet doen, om ruimer te leven. Ja, en dán? dat ik doodongelukkkig ben?

Adriana

Wat ik persoonlijk heel belangrijk vindt is het gegeven dat paarden een therapie vorm zijn. Is gewoon een feit, of je er nou op zit (denk idd aan het aangepaste paardrijden wat op maneges en bij particulieren gebeurd) of er naast staat (denk aan al die zorgboerderijen die zelfs door uitmesten van stallen kinderen, pubers etc. wat proberen te leren en afleiding proberen te bieden en de geur van paarden en het gevoel hebben van een maatje dat je begrijpt).

Ik heb een Burn Out gehad, ben een jaar in therapie geweest en doe nu voor de derde keer het 4e jaar van HBO Pedagogiek. Dat ik dat voor de 3e keer doe laat ik meestal achterwege bij gesprekken... dat is echt iets waar ik mij voor schaam, ook al kan ik er echt niks aan doen.

Toen ik voor de eerste keer weer naar Josiane mocht was ik dolgelukkig, in de eerste 3 weken van mijn opname ben ik maar 1 keer naar huis geweest en dus naar Josiane. Ik mocht toen niet eens thuis slapen. Josiane heeft mij er door heen gesleept, niet de medicatie die mij hersendood maakte.

Paarden kunnen heel belangrijk zijn voor het welzijn voor de mens (voor degenen die daar behoefte aan hebben).

nickyu

RK weekje lijkt me al fantastisch ! (al zou ik tijd te kort komen met de dingen die ik nog zou graag had willen doen ..)

het gewoon doorgaan en weinig laten merken tja bekend bij velen van ons denk ik
zo hoorde een kennis van mij dat ik een rolstoel kreeg
"maa zo slecht gaat het toch niet met je "was het antwoord
deze zag mij alleen na overleg wederzijds en dus ook nooit op een echt slechte dag ..mensje had geen idee .. na 48 uur met elkander op trekken (logeerde op zelfe lokatie) ging er een wereld voor haar open ..

vroeguh .. toen we al scholden als iets een dag minder ging ..niet realiserend dat het veel erger kon
wat zou ik graag terug willen naar vroeguh met de beperkingen die ik toen had !

Citaat:
Paarden kunnen heel belangrijk zijn voor het welzijn voor de mens (voor degenen die daar behoefte aan hebben).

echt wel ..zou niet weten wat ik zonder doen moest ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 09-10-07 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:43

Als ik mn stallen gemest heb, moet ik minimaal een uur liggen.... gut, wat zou ik kunnen werken Clown

miss_kippie

weet je wat ik nou het ergste vind. dat iedereen weer moet uitleggen wat chronisch ziek zijn is . en waarom omdat iemand dat niet snapt. en nu snappen die mensen het nog niet want ze willen het gewoon niet snappen Lachen

holly

_rosita_ schreef:
PARDON?! jij wilt niet dat iemand jou veroordeeld, maar noemt de TS wél hersenloos, denk toch na zeg!!
je bent geen type voor een winkel, is dat dan niet kunnen of niet willen???
niet iedereen vind een baan die hij/zij geweldig vind,maar door te gaan werken ergens wat je niet geweldig vind, bouw je ervaring en werkjaren op, daarna kun je weer verder kijken. dat heb echt jij niet alleen.
kijk eens naar wat je wél kunt, in plaats van te beredeneren wat je niet kunt en wat je niet WILT!
daar komt bij dat mensen zonder chronische ziekte óók niet allemaal weten wat ze willen doen en wat bij ze past hoor, maar die leggen zich er toch ook niet bij neer en gaan darom maar niets doen,omdat ze geen mens zijn voor een winkel of niet voor bureauwerk?

Je begrijpt me verkeerd lieve schat.
Het is vervelend als mensen als TS aan komen zetten met opmerkingen als, als je kunt paardrijden kun je ook werken.
Dat is hersenloos, want denk even na voordat je wat zegt.
Mij boeit het niet, maar een ander kan je er bv heel erg mee kwetsen.

Ik zeg net dus(als je goed leest) dat er aardig wat mensen zijn die ME hebben en daardoor in de knoop komen met zichzelf.
Je moet bij 0 beginnen. Een nieuw ritme proberen te vinden, nieuwe keuzes gaan maken want je leven moet door. Wat voor werk zou je nog kunnen en waar ga je dat zoeken. Dat doe je niet binnen enkele weken.
Het kan dus kwetsend zijn als je mensen gaat zeggen, ja maar je kunt paardrijden, dus kun je ook werken.
De één heeft meer last van zijn ME dan de ander. Zo kan de één dus sneller het draadje weer opgepakt hebben dan de ander.
Wij proberen vriendelijk uit te leggen hoe het in elkaar steekt voor ons, terwijl TS het blijkbaar toch niet wil begrijpen.
Nogmaals, mij boeit het niet, maar een ander kan het kwetsen.

Niet kunnen of niet willen hoef je mij niet te vragen.
Ik heb een bedrijf en een 2de onderweg.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-10-07 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt