Venlo weer in het nieuws.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:24

Zo ook het verhaal van iemand die met 60 (!!) kilometer te hard een kind doodrijdt. Hij vertelt een meelijwekkend verhaal wat kennelijk geloofd wordt. De straf komt neer op ongeveer FL 5000,=, voorwaardelijke rijontzegging en een overplaatsing naar een ander politiekorps dan het korps van het gebied waar het gebeurde (de man was smeris). Dat is kennelijk de prijs voor het leven van een kind. Bovendien was hij zo getraumatiseerd dat hij nog 2 jaar in de bewuste auto bleef rondrijden Misselijk.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:28

youngster schreef:
Ik weet niet of jij de krant vanmorgen heb gelezen, maar daar stond in dat de moordernaar van die joep al weer vrij was!! Misselijk
het ging mij niet om de situatie rond venlo maar om jouw uitspraak: "als je iemand van het leven berooft (opzettelijk), heb je het recht ook niet meer om zelf nog te leven".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:38

Als iemand jaren is geterroriseerd ishet nog wat anders.
Het is dan een wanhoopsdaad.
Niet goed te keuren, maar begrijpelijk.

Maar in bv dit geval of dat van de sniper in Amerika is het gewoon zomaar ff iemand voor de fun dood maken, toch heel wat anders.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:41

ja als ze die gast met voor dat sniperverhaal gaan veroordelen. Het blijkt dat hij het gedaan heeft. Waarom zul je zo iemand laten leven. Dat lijkt mij niet nodig

stitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:56

kan toch gewoon niet, daar kan je hier in amerika echt voor worden aangeklaacht en een paar millioen verliezen, mensen moeten een beetje respect krijgen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:00

SuperPepeijn"]
[quote="youngster schreef:
Ik weet niet of jij de krant vanmorgen heb gelezen, maar daar stond in dat de moordernaar van die joep al weer vrij was!! Misselijk
het ging mij niet om de situatie rond venlo maar om jouw uitspraak: "als je iemand van het leven berooft (opzettelijk), heb je het recht ook niet meer om zelf nog te leven".
[/quote]

Oke, en je bent het niet met me eens??!! Dat kan!! Iedereen heeft zijn eigen mening, maar ik vind het belachelijk dat het rechtssysteem hier in nederland zo verdomde zwak is....

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:04

de Nederlandse volksvertegenwoordiging(die ook de wetgeving verzorgd) is gekozen door de nederlandse bevolking. Met het veroordelen van hetrechtsysteem, spreek je tegelijkertijd dus ook een veroordeling uit over de kiesgerechtigde in al die jaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:08

Wat het rechtssysteem betreft, zien wij daarin vooral het verkeerde, zoals bij zoveel dingen. Ons systeem heeft wel goede kanten, maar het wordt tijd dat er hier een daar een lek gedicht wordt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:10

youngster schreef:
Oke, en je bent het niet met me eens??!! Dat kan!! Iedereen heeft zijn eigen mening, maar ik vind het belachelijk dat het rechtssysteem hier in nederland zo verdomde zwak is....
ik ben het er niet mee eens dat iedereen die iemand een ander van het leven beroofd zelf ook het recht op leven verspeelt, een voorbeeld heb ik al eerder gegeven. zo simpel zit het niet in elkaar.

Haflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:20

Ik vind het heel erg voor die man uit venlo en voor zijn famillie

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:53

Ik ga over 5 minuutjes naar de stad toe, waar de stille toch begint. Ik ga daar een bos bloemen neerleggen, met een kaartje eraan. Ik weet niet of het veel nut heeft (en of dit nu tot de massa-emotie gerekend wordt) maar zo heb ik in ieder geval een soort laatste steunbetuiging aan Rene en tegen zinloos geweld gedaan.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:29

Heel goed As, van je! Zeker weten dat het helpt. Pure positieve gedachten en positieve onbaatzuchtige acties zullen altijd weer 'beloond' worden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:33

mijn hemel. wilde ik toch bijna hetzelfde schrijven als prima. schrik je daar even van. Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:10

ER was een verschrikkelijk grote opkomst! Ik kan voor geen meter schatten, maar ik denk dat het toch zeker meer dan 1000 mensen waren (zou ook 5000 kunnen zijn dus Knipoog )
De burgemeester hield eerst een toespraak, die jammer genoeg redelijk onduidelijk was, ook door de regen en het opklappen en inklappen van alles paraplu's dat daarop volgde.

Daarna een stille tocht van het stadhuis, door het centrum naar de plek waar het gebeurd is. Daar lag al een behoorlijke bloemenzee die alleen nog maar groter werd. Bloemetje en kaartje neergelegd en daarna door een gigantische onweers/stortbui naar huis gefietst.

Was erg indrukwekkend hoe ontzettend veel mensen er kwamen!

lein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:13

Nou mooi dat zoveel mensen eraan meedoen. Het lijkt mij ook wel heel indrukwekkend om zoiets mee te maken.

Tammyvlier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:14

ik ben ook net erug van de stille tocht. anderhalf uur door de stromende regen gelopen, en heeft het geholpen. niemand de je kan garanderen dat het nooit weer gebeurd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:59

Zo'n stille toch is natuurlijk prachtig, en een steunbetuiging aan de nabestaanden van Rene. Maar tegen zinloos geweld helpt het niet. Ook bestaat er een giro waar je geld op kunt storten...wat willen ze met dat geld gaan doen? Bloemetje kopen als weer iemand het leven heeft moeten laten na aanleiding van zinloos geweld? Er valt weinig aan te doen, maar men zou eens kunnen beginnen met het aanscherpen van het rechtsysteem, waar dus helemaal niets van klopt. De doodstraf is inderdaad zo gek nog niet, en ik denk inderdaad dat er geen grens te trekken is wie er nu wel of niet moet sterven na het plegen van een misdaad. Daar hebben we rechters voor Lachen Nu kan SP wel over die ene quote blijven doorzagen, maar ik denk dat youngster precies bedoelt wat ik nu net heb geschreven. Geen grenzen, rechters moeten bepalen of executie op zijn plaats is of niet.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:13

You may say I'm a dreamer(Imagine) John Lennon.

Zinloos geweld? Alle geweld is zinloos!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:13

Feitje nog ff: Als je het artikel in de volkskrant leest, hebben ze het niet over de komaf van de personen in kwestie(en zullen ze nooit doen). Telegraaf heeft (en doet het altijd) dat wel gedaan. Grappig hoe de kranten dan toch tussen de regels door aangeven wat voor een statements ze willen maken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:31

XoNo schreef:
Geen grenzen, rechters moeten bepalen of executie op zijn plaats is of niet.
het valt me wel op hoe makkelijk over leven en dood bepaald wordt. uit amnesty:
Citaat:
het aloude ‘oog om oog, tand om tand’. Dat is in een modern rechtsstelsel een oneigenlijke redenering. Straffen worden niet opgelegd uit wraak, maar om de samenleving een signaal te geven en de schuldige met harde hand te dwingen tot verbetering van zijn gedrag. Een rechter dient een zorgvuldige afweging te maken om de juiste straf te bepalen, in het volle besef dat dit voor de slachtoffers niet altijd een genoegdoening kan zijn.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:34

Hoe duur is het eigenlijk om die moordenaar te vermoorden? 100.000,- toch of zoiets? (meen ik ergens gelezen te hebben in dit topic). Als dat de prijs is om iemand te mogen neerhalen ben ik hard aan een inzamelactie aan het denken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:36

ja laten we meer bloed vergieten. dit keer dus met voorbedachten rade. dat wordt dan 2x de doodstraf volgens jullie strafrecht?

wat betreft venlo: nergens zeg ik dat de straf laag moet zijn, ik vind zelfs dat justitie echt goed mag laten zien dat dit gedrag absoluut niet getolereerd wordt door de maatschappij.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:58

Pff.. heeft iemand netwerk gezien? Verschrikkelijk zeg. Wat een domme mensen waren dat, de ouders van de verdachten bedoel ik dan. Oke, ze zijn misschien nog in shock en reageren daarom zo, maar dat kan ik eigenlijk ook amper geloven.

Voel me haast aansprakelijk dat er zulke mensen in Venlo wonen Lips are sealed
Dat je na 36 (!) jaar in Nederland wonen, als Marokkaan zijnde, nog niet eens Nederlands kunt praten, dat vind ik ook erg hoor!
Ik wil die ouders niet veroordelen, maar ik snap op zich wel dat die kinderen niet helemaal goed zijn opgevoed.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:14

ja he, eigelijk eng te noemen. Die mensen kunnen beter worden geholpen in hun eigen land, met ons geld denk ik.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:47

SuperPepeijn"]
[quote="XoNo schreef:
Geen grenzen, rechters moeten bepalen of executie op zijn plaats is of niet.
het valt me wel op hoe makkelijk over leven en dood bepaald wordt. uit amnesty:
Citaat:
het aloude ‘oog om oog, tand om tand’. Dat is in een modern rechtsstelsel een oneigenlijke redenering. Straffen worden niet opgelegd uit wraak, maar om de samenleving een signaal te geven en de schuldige met harde hand te dwingen tot verbetering van zijn gedrag. Een rechter dient een zorgvuldige afweging te maken om de juiste straf te bepalen, in het volle besef dat dit voor de slachtoffers niet altijd een genoegdoening kan zijn.
[/quote]

Wist je dat het misdaadcijfer NIET daalt bij het invoeren van de doodstraf? Een aantal jaar is de doodstraf namelijk afgeschaft geweest in de VS, vandaar dat dit toen mooi bekeken kon worden.
Het is namelijk zo dat wanneer (bijv.) er tijdens een bankoverval iets misgaat en de overvaller schiet iemand dood, terwijl dit niet zijn bedoeling was, de man er zonder doodstraf als dreiging vandoor zal gaan en het bij dat ene slachtoffer zal laten. Wanneer hij weet dat de doodstraf boven zijn hoofd hangt, zal hij het liefst alle getuigen ook neerknallen, omdat het dan niet meer uitmaakt of je 1 of 20 moorden op je geweten hebt, je gaat toch dood, dus zijn reactie zal zijn: ik kan alleen ontkomen als ik iedereen die het gezien heeft doodschiet....

En het gaat in het strafrecht nog altijd niet om het slachtoffer, maar om de verdachte, dus "wraak" nemen mag geen motief achter de doodstraf zijn, hoe begrijpelijk ook....