dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:59

Ik geloof best dat dyslecten moeilijkheden hebben met leestekens, maar om ze dan helemaal weg te laten vind ik dan weer getuigen van niet proberen. Probeer ze dan tenminste nog neer te zetten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:00

Ik denk ook dat mensen minder moeilijk doen als je ziet dat iemand het probeert, dan wanneer iemand niks probeert.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:02

katiavl schreef:
Jaduuh schreef:
Nou, dat vind ik al veel eerlijker.
Sorry, maar wij hebben nogal wat dyslecten in de klas en soms vind ik het wat overdreven dat ze een half uur langer krijgen voor een proefwerk waar je amper teksten hoeft te lezen e.d. Dan heb ik soms wel iets van 'ja je maakt er ook wel misbruik van'.

Nou aan dit heb ik ook moeite, vraagstellingen zijn heel moeilijk voor ons. En voor sommige bijna onmogelijk zonder dat iemand het voorleest. Denk je nu echt dat mensen het gebruiken, degene die het hebben ruilen het liever in en gaan voor de normale gang van zaken. Hoe kan je er nu misbruik van maken kom op seg...

Hier word ik toch soms grrr van

Edit: En over dat word, hoe zou je het vinden om elke keer, telkens eerst in word te typen. Mischien kun je dat niet begrijpen, maar het is gewoon ook vernederend voor jezelf. Gewoon even vlug iets zeggen kan al niet. Neen je moet telkens naar word, zodat andere mensen zich niet kunnen storen aan de schrijffouten. Een beetje begrip is ook leuk, stel dat jij elke dag daaraan hangt.

Haha misschien doe jij dat niet of bekenden van je maar geloof me er zijn wel degelijk dyslecten die wel graag misbruik ervan maken! Heb ze wel gezien hoor.

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:02

ik heb ook wel eens op school van dat ze wel andere versies hebben maar sdan zeggen ze zo van je krijgt tijd genoeg. snappen ze dan niet dat het ook veel makkelijker voor me is om een groter lettertype te krijgen? die versies ligeen altijd al wel klaar

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:03

Jaduuh schreef:
Nou, dat vind ik al veel eerlijker.
Sorry, maar wij hebben nogal wat dyslecten in de klas en soms vind ik het wat overdreven dat ze een half uur langer krijgen voor een proefwerk waar je amper teksten hoeft te lezen e.d. Dan heb ik soms wel iets van 'ja je maakt er ook wel misbruik van'.

Standaard he, ik snap wel dat ze niet voor elk proefwerk gaan bekijken goh is hier veel leeswerk? nee nou dan hebben ze ook geen exstra tijd nodig. Daarbij een half uur? wij krijgen hier maar 15 min exstra, op examens wel half uur geloof ik Knipoog
Kan me echt kapot ergeren aan vorige jaren dat mensen zeiden van oh ik ben ook dys krijg ik nu exstra tijd of "oneerlijk". Nou goed jij dyslectie en ik geen exstra tijd, prima! Verward Alleen al de exstra tijd die ik moet besteden om hele teksten door te lezen

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:03

Poeh he wat een harde conclusies trekken mensen hier tegenover dyslecten! Vooral die opmerkingen in het begin 'je weet toch wel waar een punt en een hoofdletter moet, dat weet iedereen'... Je zegt toch ook niet tegen een blinde: 'je ziet toch wel dat daar wat staat, dat ziet toch iedereen'.. Verward
Naar mijn weten kan het dat een dyslect echt niet ziet dat ergens een nieuwe zin begint, zoiets kost echt heel veel inspanning en moeite. Volgens mij is bokt nog altijd iets dat je voor je ontspanning doet en als mensen zich dan blauw ergeren aan een reactie zonder interpunctie dan moeten zij die reactie maar overslaan. Ik begrijp de reactie van Sabrinaboer hier ergens boven wel gewoon, vind sommige reacties hier dan ook heel overdreven en onvriendelijk!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:05

Mijn jongste broer is ook dyslecties, maar hij kan dus wel hoofdletters en punten zetten, dus de opmerking van BasNami dat dyslecten het echt niet kunnen ben ik het niet mee eens. Sommigen kunnen het dus wel, maar het zal wel een hoop geduld en oefening vergen.
Verder vind ik een blinde met een dyslect vergelijken niet helemaal relevant.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:06

Tong uitsteken Tuurlijk kunnen we wel hoofdletters zetten en punt Clown dat doe ik toch ook al de hele tijd en andere in dit topic? Maar goed je kan niet echt regel voor toepassen dus ik kan wel begrijpen dat mensen met hele ergere dyslextie het niet kunnen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:07

Tellie schreef:
Ik heb er geen moeite mee dat je typfouten maakt oid. Maar het lijkt me dat leestekens ed wel te gebruiken zijn, ook voor een dyslect? Lachen

Je kan er gewoon even de tijd voor nemen en het zo goed mogelijk proberen. Als ze er dan toch iets van zeggen, dan reageer je er toch gewoon niet op. Of je zegt gewoon dat je dyslectisch bent. Knipoog

Mijn moeder heeft ook dyslectie, en zij heeft ook moeite met de leestekens. Natuurlijk weet ze wanneer er een punt en een vraagteken moet komen, maar comma's laag en hoog, dat weet ze niet altijd. Dan heeft mijn moeder ook de dubbel a e.d die niet goed worden neergezet. Ik heb er geen moeite mee op bokt hoor, meestal staat het netjes in het onderschrift vermeld en dan is er niets aan de hand. Wat ik dan wel vervelend vind, is dat mensen met dylectie een eigen topic openen, en dan voor die ene post niet even word gebruiken voor de spellingscontrole. De kleine berichtjes die daarna komen maken niet uit, maar gewoon de begin post die dan duidelijk is voor iedereen, dat scheelt al een hoop!

lesilla

Ja, dat snap ik best. Maar zoals mijn edit in men vorig bericht. Je word er al dagelijks mee geconfornteerd ik ben vroeger dom genoemd door leraren, andere mensen. Dyslexie kon niet, ik was te lio/dom om te schrijven. En zo een dingen gebeuren nu nog. Dat je het op een forum, die voor ontspanning moet zorgen, weer telkens mee wordt geconfornteerd word soms ook teveel.
De hoofdletters en punten ben ik ook mee eens, maar als je hier ook telkens alles eerst op word moet typen. Neen, sorry been there done that. Mensen moeten me maar nemen met men fouten. Ik steek mijn tijd liever in het oefenen en studeren. Daar kom ik verder mee.

En da hoor je, dat je een profiteur bent omdat je speciale aandachtspunten krijgt, word het helemaal teveel.
Ik krijg ook geen multiple choice, soms wel want ik wil normaal zijn. Maar bij dingen waar ik weet dat ik het moeilijk heb, vraag ik het gewoon aan, of mondeling. En dat is allesbehalve een voordeel....

Zeg maar eerlijk profiteer ik van men status?

BasiNami

Ik zeg niet dat alle dyslecten het niet kunnen, maar sommigen hebben daar echt heel veel moeite mee.. Als zij een kwartier moeten swoegen om een reactie te kunnen plaatsen kan ik me voorstellen dat zij dat niet doen..
De vergelijking is misschien niet helemaal relevant, maar de desbetreffende opmerking vond ik ook wel heel erg hard!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:08

ja ik vind ook dat het makkelijker wordt alsje dyslectisch bent (welke dyslect heeft dat woord verzonnen trouwens..)

Je krijgt idd veel meer tijd voor profwerken en sommigen mogen gewoon vakken laten vallen. Dan wordt het wel makkelijker, maar voor de mensen die het erg hebben niet natuurlijk, die hebben ook meer tijd nodig om te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:09

Wat mij opvalt is dat Sabrina in een eerder bericht zinnen in een nieuwe regel kan maken.
Dan kun je daar ook standaard beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt. Dan laat je iig zien dat je je best hebt gedaan en moeite in je berichtje hebt gestopt.
Als mensen daar dan over gaan zeiken dat het niet goed staat, of dat er wat foutjes in staan vind ik het flauw.
Maar gewoon standaard zoals in een volgend berichtje alles maar weer achter elkaar zetten en in dat eerdere bericht geen enkele hoofdletter en punt, vind ik dan toch ook een stukje laks en daar mag best een opmerking over komen.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:10

Het id voor sommige mensen met dyslexie wel degelijk moeilijk om interpunctie goed te krijgen. Zelf ben ik ook dyslecties en heb er 1 uur in de week extra lessen voor. Dit is op school en gaat dus in het engels (zit op een internationale school in year 10.... dat is de 3e... ). We behandelen de engelse spellingsregels maar ook besteden we veel tijd aan hoofdletters en punten. Juist omdat je die met dyslexie makkelijker vergeet..... of het gewoon niet merkt als je ze vergeten bent.....
Zelf kan ik een berichtje 3X lezen en dan nog niet zien dat er geen hoofdletters in staan....

de extra tijd die ik krijg op proefwerken heb ik zeker nodig....
maar de mensen met dyslexie die misbruik maken van hun dyslexie bezorgen ons een slechte naam...
en sommigen trekken de conclusie dat alle dyslecten dat dus doen...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:14

Als je niet weet waar je komma's e.d. moet plaatsen, ook geen punt, maar een hoofdletter aan het begin van de zin en een punt/vraagteken/uitroepteken moet toch wel lukken dacht ik?

Begin dan gewoon iedere zin op een nieuwe regel (ik zie dat RK ook vaak doen), maak korte zinnen en neem gewoon de tijd Lachen.

Maar, dat vraag ik me gewoon af, hebben dyslecten ook moeite met begrijpend lezen? Gezien hun "woordblindheid" lijkt me dat ergens wel logisch.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:16

Nerwen heb ik al beantwoord. Toch een beetje, begrijpend lezen is voor sommige moeilijker dan andere.
Daarom krijgen wij ook meer tijd, niet omdat we het leuk vinden en er van profiteren. Maar omdat we moeite hebben met de vraag te begrijpen. Beter is eigelijk mondeling, of dat de vragen voorgelezen worden bespaard je problemen met de vraag lezen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:18

Goed ik reageer ook even, Heb een gedeelte gelezen van de reactie's

Ik denk niet dat mensen zonder dyslectie er echt een oordeel over kunnen geven, Mensen met dyslectie kunnen dat wel maar nooit echt precies, Want elk persoon met dyslectie is ánders. Geen een heeft het zelfde , En iedereen gaat er anders mee om . Ligt denk ik ook of je thuis goed gestimuleerd wordt en/of het erkend wordt door je omgeving.
Want je kan wel op papier hebben dat je het hebt , maar dat betekent niet automatisch dat je omgeving je daarbij helpt en of je steunt waardoor zo'n iem dan denk ik onzekerder word.

Daarbij is de éen al zo onzeker geworden door opmerkingen dat de 'angst' om het na het verbeteren nog fout te hebben groter is dan het doorzetten en toch nog eens goed nakijken..
De ander (voorbeeld een vriendin van mij) is heel erg dyslectisch maar heeft een vrij groot ego soms te groot en zet dus door, Tegen haar zeiden ze op lagere school jij komt nooit verder dan LBO .Nou ze is gewoon naar mavo gegaan van daaruit MBO en is nu bijna klaar met HBO-V!! .
Ze gebruikt overigens sinds kort wel spellingscontrole..

NB; Ik zeg niet dat de eerst genoemde voorbeeld hun best niet doen maar dat dat verminderd is door onzekerheid

En eigenlijk hoe kan je zeker weten of iem zijn/haar best doet ? Misschien kan iem zich de ene dag beter concentreren dan de ander

Ben het er mee eens dat dyslectie makkelijk gebruikt wordt door bepaalde mensen die liever MNS taal typen, Maar ik vindt niet dat iem met echt dyslectie daarop aangekeken kan worden.

Ik denk dat je snel genoeg ziet van hey 3 topic of 3 berichtjes gaat het goed nu is het 'onleesbaar' ipv vitten op zo'n iem kan je ook bijv zeggen; Sorry mar het is weer wat moeilijker leesbaar, wil je er weer op letten, want veelal gaat het automatisch als je concentratie minder is , Gaat denk ik dus niet bewust in de meeste gevallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:19

Idd Nerwen, ik doe dat ook vaak.
Ik weet zeker dat er mensen zijn die als ze mijn berichten lezen kromme tenen krijgen Lachen
Er klopt vaak geen biet van. Lachen

Toch krijg ik zelden tot nooit commentaar erop en ik denk zelf dat het komt dat mensen toch zien dat je het probeert om het duidelijk neer te schrijven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:19

Trouwens een beetje offtopic, maar vond het toch wel grappig:

De juiste spelling voor Dylectie is Dyslexy ROFL
Doen we het met zijn allen nog steeds fout Haha!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:24

Cayenne schreef:
T

dat hebben ze gewoon expres gedaan Haha!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:25

volgens google mag het allebei Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:26

katiavl schreef:
Nerwen heb ik al beantwoord. Toch een beetje, begrijpend lezen is voor sommige moeilijker dan andere.
Daarom krijgen wij ook meer tijd, niet omdat we het leuk vinden en er van profiteren. Maar omdat we moeite hebben met de vraag te begrijpen. Beter is eigelijk mondeling, of dat de vragen voorgelezen worden bespaard je problemen met de vraag lezen.

Ik denk dat Nerwen de vraag met een iets andere insteek stelde... als het zo moeilijk is om te lezen, dan is het ook heel lastig op Bokt, toch? Iemand die zoveel moeite heeft met lezen, leest die ook de andere reacties nog? Kun je daar een gesprek mee voeren als het begrijpend lezen zoveel moeite kost?

Daar twijfel ik beslist niet aan bij jou. Maar ik denk dat het in het algemeen wel een goede vraag is.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:26

Cayenne schreef:
Trouwens een beetje offtopic, maar vond het toch wel grappig:

Haha, en dyslectisch dan? Dyslexys?
Mehn, ik zie het even niet hoor. Clown

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:27

katiavl schreef:
Ja, dat snap ik best. Maar zoals mijn edit in men vorig bericht. Je word er al dagelijks mee geconfornteerd ik ben vroeger dom genoemd door leraren, andere mensen. Dyslexie kon niet, ik was te lio/dom om te schrijven. En zo een dingen gebeuren nu nog. Dat je het op een forum, die voor ontspanning moet zorgen, weer telkens mee wordt geconfornteerd word soms ook teveel.
De hoofdletters en punten ben ik ook mee eens, maar als je hier ook telkens alles eerst op word moet typen. Neen, sorry been there done that. Mensen moeten me maar nemen met men fouten. Ik steek mijn tijd liever in het oefenen en studeren. Daar kom ik verder mee.

En da hoor je, dat je een profiteur bent omdat je speciale aandachtspunten krijgt, word het helemaal teveel.
Ik krijg ook geen multiple choice, soms wel want ik wil normaal zijn. Maar bij dingen waar ik weet dat ik het moeilijk heb, vraag ik het gewoon aan, of mondeling. En dat is allesbehalve een voordeel....

Zeg maar eerlijk profiteer ik van men status?

Nee absoluut niet!!!!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:27