Als je kind op school word mishandeld....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Re: Als je kind op school word mishandeld....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:56

Ik ben van mijn 4e tot 18e zo ongeveer gepest en ik zit in mijn afstuderen voor Pedagogiek Knipoog

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:08

Caira
Gezien jouw eigen ervaring en opleiding moet jij zeker weten wat voor invloed dit gedrag op een kind heeft.
Wij als ouders hebben het zelfde meegemaakt en de lagere school deed er geen donder mee.
Genoeg ouders die je op straat staande houden maar het niet op school durven te zeggen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:28

Ik ben ook jarenlang gepest op de basisschool. We zijn zelfs op een gegeven moment met spoed naar een andere basisschool gegaan, omdat het niet meer ging. Toen ik op het middelbaar kwam, ging het weer mis. Ik heb van alles naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Aan het eind van het 2e jaar kwam ik op een andere school, maar nog veel knapte het niet op. De pesters wisten het vaak zo te draaien dat je zelf op een gegeven moment helemaal geen zelfvertrouwen meer hebt en je denkt dat ze gelijk hebben. Gelukkig werd ik thuis heel erg goed opgevangen.

Ik wens je heel veel sterkte met je dochter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:19

wat_nu schreef:
Helemaal mee eens Caira! Ik weet dat het niet alleen de school is. Toch vind ik wel dat de directie in zo'n ernstig geval wel meer ruggegraat kan tonen.

Je kunt als ouder in eerste instantie toch nergens anders terecht als de school? En je mag aannemen dat die hun wegen kennen?

Blijkbaar niet, als ik hoor van bijv. het AMK, dat hier totaal nog geen melding van is gemaakt en op dit moment alleen nog maar de leerplichtambtenaar er bij betrokken is en dat alleen omdat er die begeleister (zgn rugzakje?) er is.
Dat vind ik wel een tekortkoming van de school.....

Ik kan er niet over oordelen, omdat ik niet in die situatie zit, maar mij zelf kennende als een school een systeem hanteert dat mij niet past en mijn kind wordt er de dupe van, ben ik zo dat ik linearecta een andere school zoek voor mijn kind.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:35

Ik vroeg me als eerste gelijk eingelijk af waarom je je dochter niet van school daar afhaalde. Jou dochter raakt hier getraumatiseerd van, en ik denk dat als ik ooit kinderen zou hebben ik ze niet naar zo'n grote flut school zou sturen, en als het prongelijk wel zou gebeuren zou houden.

Ik zou liever mijn kind wat verder weg iedere dag brengen, als mijn kind daar zich veilig zou voelen en prettig zou voelen. Ik denk ook dat het voor jou als ouder(s) fijn zou zijn dat je, je geen zorgen hoefde te maken of jou dochter niet een schaar tussen haar ribben zou hebben die dag.

Ik praat dat gedrag van dat andere kind absoluut niet goed. maar als de school geen stappen onder neemt, ben ik helaas bang dat jij zelf stappen moet gaan onder nemen?

heel erg veel sterkte

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:38

Ik rijd iedere dag 2 keer heen en weer naar een andere plaats om mijn dochter naar school te brengen.Het gaat om haar welzijn.

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 14:27

Ja ik snap jullie standpunten, maar kunnen jullie/of die andere school, mij ook garanderen dat het daar niet nog eens gebeurt?

denk het niet.... Het lijkt mij het beste dit met de school en instanties op te lossen en er dan vanuit gaande dat het een goede les is geweest, pas dan kan ik mn kind met een gerust hart naar school sturen, wetende dat ze er van geleerd hebben....

Als ik nu mn kind daar van school haal is zij, nog maals de dupe, de school komt er met een sisser van af en is de kans groter dat het weer gebeurd.
Laatst bijgewerkt door wat_nu op 18-05-07 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:29

Waar jullie niet bij stilstaan is dat als je haar van school haalt de dader heeft gewonnen en school kan op dezelfde voet verder gaan. Ook kan ze deze jongen later weer tegenkomen bijv. in het dorp of stad waar je woont of op het vervolgonderwijs.Op deze manier blijf je slachtoffer en zal er niets veranderen.
De problemen moeten aangepakt worden en wel op deze school.
Het is te gek voor woorden dat een slachtoffer moet vertrekken of maar hulp moet zoeken.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:45

Pff wat een verhaal zeg. Ik vind dat jij het als ouder super doet, je vangt je dochter echt geweldig op!

Ik hoop dat deze rotsituatie snel voorbij is en je dochter met veel plezier naar school kan..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:52

wat_nu vind het juist heel sterk van je om te kiezen om ervoor te 'vechten' dat deze school voor iedereen een veilige plek is en niet te 'vluchten' naar een andere school. Misschien dat de school je nu een lastige tante vinden maar je hebt groot gelijk.
Veel sterkte en hopelijk kan je dochter spoedig weer met een goed gevoel naar school.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:01

Even over dat school verwisselen. Ik vind dat jullie daar heel makkelijk over praten. Door omstandigheden (verhuizen en idd pesten) ben ik regelmatig van basisschool verwisselt. Met als gevolg dat je geen echte vrienden kring op kan bouwen in die tijd, je wisselt immers vaak. En tuurlijk beloof je en je vriendinnetjes dat je contact houdt, maar daar ben je te jong voor en dat verwaterd binnen de maand. Ik vind het best jammer dat ik helemaal geen vriendinnen over heb uit mijn vroege jeugd. Om eerlijk te zijn, heb ik (op 1 na) alleen maar vriendschappen die ik de afgelopen 2 jaar opgebouwd heb(sinds ik studeer). Ik denk dat het heel goed is dat wat_nu haar dochter op die school houdt waar ze het verder wel naar haar zin heeft. Als het nu was dat haar dochter bewust door de klas gepest werd, dan is het een ander verhaal. Maar het gaat hier om 1 gestoorde jongen die de hele klas terroriseert.

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 16:13

sweetheart schreef:
Even over dat school verwisselen. Ik vind dat jullie daar heel makkelijk over praten. Door omstandigheden (verhuizen en idd pesten) ben ik regelmatig van basisschool verwisselt. Met als gevolg dat je geen echte vrienden kring op kan bouwen in die tijd, je wisselt immers vaak. En tuurlijk beloof je en je vriendinnetjes dat je contact houdt, maar daar ben je te jong voor en dat verwaterd binnen de maand. Ik vind het best jammer dat ik helemaal geen vriendinnen over heb uit mijn vroege jeugd. Om eerlijk te zijn, heb ik (op 1 na) alleen maar vriendschappen die ik de afgelopen 2 jaar opgebouwd heb(sinds ik studeer). Ik denk dat het heel goed is dat wat_nu haar dochter op die school houdt waar ze het verder wel naar haar zin heeft. Als het nu was dat haar dochter bewust door de klas gepest werd, dan is het een ander verhaal. Maar het gaat hier om 1 gestoorde jongen die de hele klas terroriseert.

Dat is dus precies wat ik wil voorkomen.... Bovendien wonen wij in een dorp en als ze naar de 3de school zou gaan word ze ook met de vinger nagewezen, ook niet bevordelijk voor zo'n kind lijkt mij.

Ze word ook helemaal niet gepest ofzo.... Dat jongetje kan volgens mij z'n fustraties niet normaal uiten, dat heeft ie waarschijnlijk ook nooit geleerd, en pakt voor mijn gevoel diegene die hij het makkelijkste aankan en dat was, tot nu waarschijnlijk, vooral onze dochter. Zal mij benieuwen wie er volgende week de klos is, omdat zij er dan niet is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:31

wat_nu schreef:
Ja ik snap jullie standpunten, maar kunnen jullie/of die andere school, mij ook garanderen dat het daar niet nog eens gebeurt?

denk het niet.... Het lijkt mij het beste dit met de school en instanties op te lossen en er dan vanuit gaande dat het een goede les is geweest, pas dan kan ik mn kind met een gerust hart naar school sturen, wetende dat ze er van geleerd hebben....

Als ik nu mn kind daar van school haal is zij, nog maals de dupe, de school komt er met een sisser van af en is de kans groter dat het weer gebeurd.

Of je kind de dupe er van is dat ze naar een andere school gaat, weet ik niet, ze kan dan wel een nieuwe start maken en alles doet haar niet denken aan die vervelende tijd. Dat de school er met een sisser van af komt, hangt af van de stappen die jij samen met andere ouders verder nog gaan ondernemen en of er een kans is dat het weer gebeurd, dat kan alleen de tijd maar leren. Er zijn meerdere scholen waar dingen niet pluis zijn en daar is ook met de bezem door heen gegaan. Dankzij vasthoudende ouders.

Ik zou de toekomst van mijn dochter en de nog af te handelen zaak met die school als 2 dingen willen zien. Dochter andere school en deze school zou nog niet van mij af zijn. Maar nogmaals ik kan makkelijk praten.

Veel succes, wijsheid en kracht.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:05

Sweetheart heeft wel een heel goed punt! Dat is ook wat ik probeerde te zeggen. Ze moet hier weerbaar gemaakt worden, het liefst zonder deze jongen!

Ik hoop zo dat de situatie voor jullie verbetert wat_nu!

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:17

russel schreef:
wat_nu schreef:

Of je kind de dupe er van is dat ze naar een andere school gaat, weet ik niet, ze kan dan wel een nieuwe start maken en alles doet haar niet denken aan die vervelende tijd. Dat de school er met een sisser van af komt, hangt af van de stappen die jij samen met andere ouders verder nog gaan ondernemen en of er een kans is dat het weer gebeurd, dat kan alleen de tijd maar leren. Er zijn meerdere scholen waar dingen niet pluis zijn en daar is ook met de bezem door heen gegaan. Dankzij vasthoudende ouders.

Ik zou de toekomst van mijn dochter en de nog af te handelen zaak met die school als 2 dingen willen zien. Dochter andere school en deze school zou nog niet van mij af zijn. Maar nogmaals ik kan makkelijk praten.

Veel succes, wijsheid en kracht.

Ik weet niet of ik het hier mee eens ben. Het kind is hier weer de dupe van de jongen met een stoornis. Het meisje word uit haar vertrouwde omgeving gehaald. Weggetrokken bij vriendjes en vriendinnetjes. Dan heeft ze als klap op de vuurpijl weer iets te verwerken. Mocht het intern niet op te lossen zijn dan is de laatste stap het kind van school halen!

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:04

wat erg !
heel veel sterkte !

wat_nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 22:12

Verdrietig ondanks de rotsituatie, ben ik heel blij met alle medeleven, meningen, tips enz....
Zal hier zeker veel aan hebben!

Het geeft ons de moed om door te zetten, neemt twijfels weg, als bijv. overdrijven we misschien niet een beetje?
Wat buiten keif staat iig, is dat die jongen een probleem heeft en dat ook hij zeker geholpen moet worden.
Ik hoop dan ook, dat door de stap die ik heb ondernomen, er meer ouders zullen volgen en daardoor misschien bij de school en instanties de ogen eerder open gaan, er druk op legt om de processen wat te versnellen, ook voor die jongen!

Onze meid is nu gelukkig vrolijk, snapt het allemaal, van de ene kant wel en toch ook weer niet.

Och, hopelijk nog 1 week en is HOPELIJK alles voorbij, ik hou jullie iig op de hoogte van de ontwikkelingen, nu eerst weekend dus kunnen we verder toch niks doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:41

Rl_PrincEsS schreef:
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben. Het kind is hier weer de dupe van de jongen met een stoornis. Het meisje word uit haar vertrouwde omgeving gehaald. Weggetrokken bij vriendjes en vriendinnetjes. Dan heeft ze als klap op de vuurpijl weer iets te verwerken. Mocht het intern niet op te lossen zijn dan is de laatste stap het kind van school halen!

Jawel, maar wat is erger. Die vriendinnetjes kan ze houden, die kunnen toch thuis nog komen? Nieuwe vriendinnetjes maken gaat ook snel. Kinderen passen zich snel aan in een nieuwe omgeving, mits die maar gastvrij is. Hoe lang zit ze al in een bedreigde omgeving? Juist de eerste paar jaar van een kind zijn heel belangrijk in hun emotionele ontwikkeling. Die willen we toch allemaal zo beschermd mogelijk houden zodat ze zich zo vrij en ontvankelijk mogelijk ontwikkelen? Om van ons uit te gaan denken is denk ik te relativerend gedacht.

Ik ken nl een kind dat heel erg gepest werd op school en de leerkrachten deden niets eraan. Een vrolijk kind veranderde in een stil kind en wilde niet meer naar school. Kind is naar een andere school gegaan en na een week ging ze weer zingend naar school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:01

Ben het er niet mee eens russel

Dat meisje doet niks verkeerd
Word verder ook niet gepest, alleen door een jongetje zonder normen en waarden, waar zelfs de volwassenen op die school geen raad meer mee weten.
Dat jongetje heeft hulp nodig en dat kan niet op die school
Dus hij is diegene die moet vertrekken
Laat hem maar nieuwe vriendjes maken, want dat hoeft dat meisje niet te doen.
Het is haar schuld niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:07

Nee, dat snap ik maar we moeten niet praten over schuld en dat meisje moet ook niet het gevoel krijgen dat ze ergens de schuld van krijgt. Ze kan ook het gevoel krijgen dat ze nu naar een prettige rustige omgeving gaat waar ze niet bang hoeft te zijn. Ze wordt nu wel steeds in de steek gelaten. Heeft ze wel het gevoel gehad dat als ze in nood was, bang was, er een volwassene op haar afstormde en haar hielp en de boosdoener goed op zijn sodemieter gaf waardoor ze heeft geleerd dat het boosaardige gestraft wordt?

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:07

jaantsje schreef:
Waar jullie niet bij stilstaan is dat als je haar van school haalt de dader heeft gewonnen en school kan op dezelfde voet verder gaan. Ook kan ze deze jongen later weer tegenkomen bijv. in het dorp of stad waar je woont of op het vervolgonderwijs.Op deze manier blijf je slachtoffer en zal er niets veranderen.
De problemen moeten aangepakt worden en wel op deze school.
Het is te gek voor woorden dat een slachtoffer moet vertrekken of maar hulp moet zoeken.

Ik ben in groep 7 verhuist naar brabant en kwam daar dus in een omgeving terecht waar ik niemand kende- nieuw begin zou je denken.. Op mijn 1e schooldag heeft een jongen een potlood in mijn hand gestoken, ik ben 2 jaar lang door dezelfde rotzakken gepest maar heb die school gewoon afgemaakt. Nu ben ik bijna 19, de betreffende jongens zitten soms vlak voor mijn huis te vissen in hun bomberjacks en hebben er geen problemen mee om me uit te schelden en na te roepen. In de buurt van mijn vriend zit een coffeeshop, je raad nooit wie ik tegenkom als ik naar mijn vriend ga..
Dusja: je komt ze later tegen, maar moet je daarom je kind nog jaren met die rotzakken door laten maken omdat je je anders 'gewonnen geeft' ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:30

ik lees al tijdje mee

als je het meisje nu van die school afhaalt
zal zij het idee krijgen dat het door haarzelf steeds misgaat
dat zij zelf het probleem is
dat zal haar zelfvertrouwen ontzettend schaden

ik heb ook twee keer van school gewisseld, elke keer hetzelfde probleem
heb geen zelfvertrouwen, ben bang voor mensen en ben depressief

ben blij om te lezen dat wat_nu zo goed haar dochter opvangt en er altijd voor haar is. Dat heb ik gemist, durfde nooit iets aan mijn ouders te vertellen, nu nog steeds niet

Wat_nu, ik wens jullie sterkte en succes in het gevecht voor gerechtigheid. Ook je kleine meid wens is veel sterkte en moed. Vind haar een dapper kind!

isabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:31

[quote="russel]

Veel succes, wijsheid en kracht.[/quote]
hier ben ik het volledig mee eens...

en wat nou dan heeft die jongen gewonnen?
ik word ene beetje misselijk van dit antwoord...

het is toch geen spelletje? het gaat hier om een kleine meid van een jaar of 10 wiens belang voor nu en voor later bepaald word en dan kunnen sommigen alleen maar zeggen: dan heeft die jongen gewonnen?

ik zou EERST aan mijn eigen dochter denken EN DAN PAS aan die jongen zijn probleem...idd als twee verschillende zaken zien...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:28

Nou wordt hier toch al door meerdere mensen het effect geplaatst van vaak van school verwisselen...
Geen zelfvertrouwen, depressie...

Ik ben nooit van school verwisselt, van terugvechten was ook geen sprake... maar ik heb straks wel een HBO diploma op zak. Terwijl men er vanuit ging op de basisschool dat ik niet verder zou komen dan de mavo...

De kinderen die mij altijd aan het pesten waren... zijn voornamelijk niet verder gekomen dan de mavo.

Ik heb er wel duur voor moeten betalen om het achter mij te laten... door dat ik in mijn stage in aanraking ben gekomen met het onderwerp pesten is er iets geknapt in mij een paar maanden later... ik heb een poos in een psychiatrisch ziekenhuis mogen doorbrengen zo'n 3 maanden en ben een jaar in therapie geweest.

Dat wil ik niemand toewensen. Onderzoek laat alleen wel zien dat kinderen die slachtoffer zijn van pesten door het pesten een bepaalde houding krijgen door de onzekerheid. Die onzekerheid nemen ze mee naar de nieuwe school, kinderen pikken dat feilloos op en het pesten gaat weer door. Met alle gevolgen van dien. Er moet een patroon doorbroken worden en daar is wat_nu hartstikke goed mee bezig!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:11

Sjee wat een verhaal zeg, wat een enorm nare rotsituatie voor jullie gezin, bah.

Wat ik nou niet begrijp he van die school. Waarom worden de ouder svan dat jochie niet geadviseerd hun kind te laten plaatsen op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen? Daar zijn de klasjes kleiner, meer individuele begeleiding om zijn probleem aan te pakken.
Ik las iets over dat de school het kind geen toegang mag weigeren etc wegens de leerplichtambtenaar die controles uitoefent, maar geloof dat de school het oook via diezelfde ambtenaar kan spelen..
Imo worden er veel te wienig maatregelen getroffen.

Ik zal je zeggen, ik ben zoizo heel erg verbaasd hoe et er op scholen al járen aan toe gaat. Ik ben vroeger enorm gepest, in elkaar geslagen, werd opgewacht door stel klasgenoten en van andere klassen achter de klapdeuren en als ik langsliep pakte ze me etcetc..het enge wat de leraren gedaan hebben destijds na een gesprek met mijn moeder was die kinderen erop anspreken. Zelgfs de middelbare school gebeurde het het eerste jaar..want ja, ik straalde iets uit door al het meegemaakte en dat nam ik vrolijk mee naar de middelbare school en dat voelen pubers, ze voelen wie ze pakken moeten.]
Later ben ik zelf 4 jaar in de kleuterklas aan de slag gegaan als onderwijsassistente..ik ontdekte dat er een meisje misbruikt werd door haar oom, althans er waren enrtsige vermoedens richting haar oom, door haar rare manier van spelen in de poppenkast en de naam van haar oom bij te gebruiken voor een poppetje.
Ik ben daarop doorgegaan en er een melding van gemaakt vn mijn vermoedens bij de klterleidster, dat ik zo geschrokken was, dat een kind van net 5 hjaar dit niet hoort te weten en haar eens uitgebreid in de gaten gehouden moest worden door de leerkrachten en een gesprek aangaan met de schooldokter desnoods en ouders.
Wat er toen gebeurde sloeg ik stijl van achterover.."We hebben het ook gemerkt, je mag je er niet mee bemoeien, gaan, hier kunnen wij als school niets tegen beginnen".
Dat ik mij er niet me emag bemoeien snap ik absoluut, daarom melde ik het ook zodat de directeur oid met de ouders kon gaan praten of overleggen met iemand over hoe te handelen.
Schandalig dat dat meisje niet in bescherming werd genomen en er niet verder werd gekeken naar de thuissituatie en er een geen melding van werd gemaakt...
Zo ook met dat jongetje die jouw dochter heeft misbruikt..die doet dat niet voor niets, dat gedrag komt ergens vandaan..

Ik wens jullie heel veel sterkte en ikzelf ben van mening dat haar laten overplaatsen naar een andere school geen optie is momenteel, er moet gewoon met dat jochie gebeuren..