gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:02

juval schreef:
Iedereen moet zijn leven voor zichzelf inrichten. Of dat nu werken of thuisblijven is.

In principe wel ja. Maar ik als belastingbetaler (bij mij gaat zowat de helft van mijn inkomen direct naar de belasting) heb er wel problemen mee als vrouwen koste wat het kost uit principe thuisblijven en hun handje ophouden. En daarbij ook nog eens het lef hebben om werkende moeders te bekritiseren. Want deze thuismoeders moeten goed realiseren dat hun uitkeringkje onder andere wordt mogelijk gemaakt door WERKENDE MOEDERS en WERKENDE VADERS. M.a.w.: door mensen die het hun eigen verantwoordelijkheid vinden zichzelf financieel te bedruipen en daarvoor meerdere uren per dag gescheiden te zijn van hun kinderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:07

jasmijn78 schreef:
Maar het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima een goede moeder zijn EN werken. Vaders kunnen toch ook een goede vader zijn EN werken? De nadruk ligt altijd zo op de moeder, maar in mijn ogen is de vader net zo belangerijk en niet alleen die man die op zondag het vlees komt snijden.

Wie zegt hier dat het een het ander uitsluit dan? Ik vind het heel goed als ouders beiden minder gaan werken om hun taken beter te verdelen en beide veel aandacht voor hun kinderen te hebben.
Mijn vriend is een hele zorgzame en leuke vader voor onze dochter (ze hebben een geweldige band samen, ze is dol op haar papa) en hij is ook minder buitenshuis gaan werken om meer voor haar thuis te zijn. Vlees snijden doen we al helemaal niet aan, want we zijn vegetarisch. Clown
Nee, grapje, maar ik heb daar niets tegen, hoor. Waarom meteen twee kampen? Ik heb wel moeite met twee ouders die beiden fulltime blijven werken. Dat vind ik persoonlijk niets en eerlijk gezegd ken ik ze ook niet in het dageljks leven.

Maar ik ben wel alsnog thuis tegenwoordig. En ik geloof niet dat ik mijn dochter daarmee te kort doe, hoor. Verre van zelfs...... En ik hou mijn handje niet op, hoor. Heb mijn steentje al aardig bijgedragen in deze maatschappij. En ik heb wel een paard, die ik zelf betaal en ik heb geen eigen auto, althans wij delen onze auto tegenwoordig. Ook wel goed voor het milieu. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-02-07 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:07

jasmijn78 schreef:
Bovendien heeft onderzoek uitgewezen (in psychologie magazine, oktober 2006 ofzo) dat kinderen van werkende ouders minder tv kijken, beter kunnen plannen en organiseren, en socialer zijn. Kinderen leren dan namelijk van hun ouders/moeder hoe ze met verantwoordelijkheden om moeten gaan, hoe ze contacten moeten leggen etc. Statistisch gezien doen kinderen van werkende ouders het ook beter op school.

Dus full-time thuis zijn voor je kinderen is heus niet altijd en op alle vlakken beter.

Daar zijn mijn oudere broer en ik een levend voorbeeld van OK dan!

dajos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:20

jasmijn78 schreef:
dajos schreef:
goede huisvrouw vindt ik niet echt belangrijk,
goede moeder des te meer

Dat schreef ik niet maar terorita.

Maar het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima een goede moeder zijn EN werken. Vaders kunnen toch ook een goede vader zijn EN werken? De nadruk ligt altijd zo op de moeder, maar in mijn ogen is de vader net zo belangerijk en niet alleen die man die op zondag het vlees komt snijden.

Nee, de een sluit het ander zeker niet uit! (als je even terug leest zie je dat ik ook volledig werk! of zie mijn profiel?)

Als ik straks misschien een kind heb, dan nemen gaan wij allebei wat minder werken en dan nemen we een huishoudster zodat we alle vrije tijd aan leuke dingen kunnen besteden (kind, paard etc)

En dat is dan ook een keuze die je kan maken Haha!

Bovendien heeft onderzoek uitgewezen (in psychologie magazine, oktober 2006 ofzo) dat kinderen van werkende ouders minder tv kijken, beter kunnen plannen en organiseren, en socialer zijn. Kinderen leren dan namelijk van hun ouders/moeder hoe ze met verantwoordelijkheden om moeten gaan, hoe ze contacten moeten leggen etc. Statistisch gezien doen kinderen van werkende ouders het ook beter op school.

Dus full-time thuis zijn voor je kinderen is heus niet altijd en op alle vlakken beter.

idd alle voordelen hebben hun nadelen en andersom, zeg ik altijd maar.

dajos schreef:
Als het er op aan komt zijn de vouwen van tegenwoordig zelfstandig en mondig genoeg om zichzelf te redden, financiel gezien.

Waarom zitter er dan zoveel alleenstaande moeders in de bijstand?

Tja,..... Weet jij het? Ik niet, misschien hebben die daar ook zo hun redenen voor?
Laatst bijgewerkt door dajos op 15-02-07 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:22

jasmijn78 schreef:
juval schreef:
Iedereen moet zijn leven voor zichzelf inrichten. Of dat nu werken of thuisblijven is.

In principe wel ja. Maar ik als belastingbetaler (bij mij gaat zowat de helft van mijn inkomen direct naar de belasting) heb er wel problemen mee als vrouwen koste wat het kost uit principe thuisblijven en hun handje ophouden. En daarbij ook nog eens het lef hebben om werkende moeders te bekritiseren. Want deze thuismoeders moeten goed realiseren dat hun uitkeringkje onder andere wordt mogelijk gemaakt door WERKENDE MOEDERS en WERKENDE VADERS. M.a.w.: door mensen die het hun eigen verantwoordelijkheid vinden zichzelf financieel te bedruipen en daarvoor meerdere uren per dag gescheiden te zijn van hun kinderen.

hier ben ik het geheel mee eens.
en dan niet werkende moeders/vaders gaan bekritieseren,
omdat ze hun kinderen her en der dumpen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:23

Ja, ga het ze vragen, zou ik zeggen. Maar om een aantal huismama's hier nou met bijstandsmoeders te gaan vergelijken vind ik wel erg ver gezocht, hoor. Net zoals wel meer dingen. Kom over een jaartje of 20 maar eens vragen hoe mijn dochter haar jeugd en haar ouders ervaren heeft. Dan zullen we meer weten, hahaha..... Haha! Haha! Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:24

jasmijn78 schreef:
Kathinkaaa schreef:
Wie nou meer gaat verdienen, doet er helemaal niet toe, als je van elkaar op aan kan moet dat ook geen probleem zijn.

Tsja, maar de zekerheid dat je de rest van je leven van elkaar op aankunt heb je dus nooit. En als mijn vriend om wat voor reden dan ook wegvalt (relatie kapot, overlijden etc) dan wil ik nog steeds gebakken zitten. Ik vind het heerlijk dat we het samen opperbest hebben, maar als ik er alleen voor kom te staan dan wil ik het nog steeds goed hebben en iet mijn handje op hoeven houden.

Even een vraagje voor alle vrouwen die full-time moeder zijn: hoe gaan jullie rondkomen als jullie man/vriend (en dus jullie bron van inkomsten) wegvalt?

Wat denk je zelf? Dan ga ik werken.

dajos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:30

precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:31

Nadya schreef:
Ja, ga het ze vragen, zou ik zeggen. Maar om een aantal huismama's hier nou met bijstandsmoeders te gaan vergelijken vind ik wel erg ver gezocht, hoor. Net zoals wel meer dingen. Kom over een jaartje of 20 maar eens vragen hoe mijn dochter haar jeugd en haar ouders ervaren heeft. Dan zullen we meer weten, hahaha..... Haha! Haha! Haha!

Jij denkt echt werkelijk dat jou kind dan gelukkig is dan ik nu ben?

dajos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:33

ShannaY, zo vatte ik dat echt niet op

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:33

Diablo schreef:
Wat denk je zelf? Dan ga ik werken.

Goedzo Haha!

Nadya schreef:
Maar om een aantal huismama's hier nou met bijstandsmoeders te gaan vergelijken vind ik wel erg ver gezocht, hoor.

Als je nagaat dat 1 op de 3 huwelijken/relaties stuklopen (ook statistisch), en dat er toch kennelijk heel wat huismoeders zijn die geen plan B hebben waardoor ze makkelijk weer aansluiting vinden in het arbeidsproces, vind ik die vergelijking helemaal niet zo ver gezocht...

Nadya schreef:
Net zoals wel meer dingen. Kom over een jaartje of 20 maar eens vragen hoe mijn dochter haar jeugd en haar ouders ervaren heeft.

In 20 jaar kan heel veel gebeuren hoor, heel veel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:34

Nee, maar het is even een voorbeeld. Ik ben het voorbeeld van een kind dat vroeger naar de creche ging als mijn pappa en mamma werkte..

Dus ik vraag me af wat ik nu momenteel mis in mijn leven omdat mijn mamma niet full time thuis zat.....

Ik ben benieuwd..............

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:36

ShannaY schreef:
Dus ik vraag me af wat ik nu momenteel mis in mijn leven omdat mijn mamma niet full time thuis zat.....

Maar snap je dat dan niet? Dat is toch de ultieme gelegenheid om alle mislukkingen in je leven te verantwoorden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:39

ShannaY schreef:
Nadya schreef:

Jij denkt echt werkelijk dat jou kind dan gelukkig is dan ik nu ben?

Geen idee; ik ken jou niet en daar oordeel ik verder ook niet over. Waarom weer die vergelijking? Ik heb het hier over jullie vergelijking met bijstandsmoeders. Huh???? Ik ben geen bijstandsmoeder, dus ik hoef daar ook niet mee vergeleken te worden.

Mijn kind heeft nog een hele mooie jeugd voor zich. Ik denk dat als ik kijk naar wat zij om zich heen heeft, de liefde, de veiligheid, de aandacht, de warmte en gezelligheid, ze in elk geval een hele mooie basis mee krijgt, ja. Een basis waar ik als kind alleen maar van kon dromen in elk geval (ik heb geen ouders meer). En dat heeft niets te maken met wel of niet werken als ouders. Maar alles met haar geven wat haar maakt tot de persoon die ze is en mag zijn bij ons als haar ouders.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:41

jasmijn78 schreef:
ShannaY schreef:

Maar snap je dat dan niet? Dat is toch de ultieme gelegenheid om alle mislukkingen in je leven te verantwoorden?

Pardon??? Doen wij dat als huismama's? Waar heb je dat gelezen?
Ik haak af, want deze discussie gaat nergens meer over, geloof ik..... En ik ga iets veel leukers doen. Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:55

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:12

ShannaY schreef:
Nee, maar het is even een voorbeeld. Ik ben het voorbeeld van een kind dat vroeger naar de creche ging als mijn pappa en mamma werkte..

Ik ben benieuwd..............

Daar is helemaal niets mis mee. Net als dat er niets mis met de kindjes waarvan de ouders thuisblijven.
Ik gaf alleen dat ik zelf liever thuis bij mijn kinderen ben, omdat ik het zo ontzettend zielig vond om mijn meisje(s) huilend achter te moeten laten. En omdat ik er hele dagen voor ze ben, samen met hun de dingen doen die ze leuk vinden, dat vind ik dan erg belangrijk. Daarmee bedoel ik niet dat anderen het fout doen.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:46

Tja dit wordt een eindeloze discussie vrees ik. Feit blijft dat huisvrouw zijn niet te vergelijken is met een echte baan. Het is niet meteen minder het is een vrije keuze die iedereen moet maken.

Iedereen die werkt (man, vrouw, alleenstaande etc) heeft een huishouden. Nog nooit gehoord dat ze dat niet erbij konden doen.

Ouders die parttime werken hebben genoeg tijd om ook nog voor het huis en de kinderen te zorgen. Het is maar net hoeveel tijd iemand nodig heeft voor een huishouden. Ik ken een huisvrouw die altijd verteld hoe Druk ze het wel niet heeft. Waarmee vraag ik mij dan af? Dat huis heb je nog wel een keer schoon dat moet een werkende moeder namelijk ook gewoon doen. Druk zijn en je druk maken is heel wat anders... Prima dat mensen 24/7 met huishouden en kinderen bezig zijn maar ga jezelf dan niet vergelijken met iemand die werkt. Een werkende moeder doet namelijk precies hetzelfde als een thuisblijver alleen in kortere tijd.

Zelf heb ik een moeder die altijd parttime heeft gewerkt. Voldoende tijd voor ons en er zat altijd iemand thuis te wachten. Gelukkig heb ik geleerd om zelfstandig te worden en te blijven. Als je stopt met werken ben je totaal afhankelijk van andermans geld. Geld waar je man voor werkt en dat jij krijgt. Ik wil gewoon zelfstandig blijven en zelf geld verdienen. Natuurlijk deel je elkaars inkomen. Maar het lijkt mij vreselijk om "huishoudgeld" te krijgen voor alles wat ik koop.

Daarbij kijk eens hoeveel mensen uit elkaar gaan of scheiden. 1 op de 3! Tja daar sta je met niets. Heb helaas de voorbeelden gezien van moeders die in de bijstand komen en niet meer in een normale baan worden aangenomen.

Wat is er mis met een paar (halve)dagen per week werken? Je hoeft dan niet met een kind te slepen (is met mij nooit gebeurd).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:55

dajos schreef:
tjonge jonge, dan heb jij het echt wel druk! Petje af hoor Haha! .
Als ik het goed begrijp ben jij dus een alleenstaande moeder?
Mn hand ophouden bij de staat zou ook mijn laatste keuze wezen idd.

ben inderdaad alleenstaand moeder Ja (en geniet er ook nog van) die geen bezoeksregeling en/of alimentatieregeling heeft met ex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:02

Ik denk dat iedereen een eigen keuze moet maken. Ik ben er idd alleen op tegen als niet werken betekent dat het handje opgehouden wordt. Ook vind ik het argument om thuis te blijven omdat een kind wegbrengen niet goed zou zijn achterhaald. Zoals al eerder aangegeven doen kinderen van werkende moeders (en vaders) het beter op school.

Ik werk omdat ik dat leuk vind en omdat ik in de maatschappij wil blijven staan. Mijn ervaring is dat je wereldje wel heel snel klein wordt als je thuis bent en alleen voor je kind zorgt. Daarom geniet ik van mijn werk (presteren en gewaardeerd worden om andere kwaliteiten). Dat een ander het prima vind om altijd thuis te zijn, ook goed.

Waar ik wel eens jeuk van krijg is als thuisblijfmoeders roepen dat het net zo zwaar is als een baan of zwaarder (en dat wordt vaak geroepen). Dan denk ik huh? Ik doe het huishouden naast mijn baan, dus ik denk dat dat wel drukker is en meer plannen en organiseren vergt Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:12

prima als mensen thuis willen blijven, dat is hun eigen keus.
waar ik wel op tegen ben is mensen die voor de kinderen thuis blijven en wel hun handje ophouden en kritiek hebben op werkende mensen. Als je huisvrouw/moeder wilt zijn moet je dit ook zelf (of werkende man/vrouw) bekostigen en niet de maatschappij. Mijn moeder heeft altijd fulltime gewerkt waardoor ik erg zelfstandig ben en niet over beschermt ben opgevoed (iets wat bij kinderen met mama constant thuis vaker voorkomt, niet altijd overigens). Ik was gelukkig geen sleutelkind maar kon naar opa en oma. Ook ben ik voor dat iedereen ooit eens heeft gewerkt. Ik hoor toch nog steeds veel meiden die van school af komen, trouwen, kinderen krijgen en nooit gewerkt hebben. Omdat je altijd gebruik zult maken van voorzieningen van de overheid enz. vind ik dat je daar ook een steentje aankunt bijdragen, doormiddel van belasting EN arbeidsparticipatie.

edit: sorry voor evt. typefouten even snel geschreven

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:56

ShannaY schreef:
jasmijn78 schreef:

Daar zijn mijn oudere broer en ik een levend voorbeeld van OK dan!

Jij vind jezelf echt helemaal geweldig he Rolleyes aangezien jij al een aantal keren benadrukt dat kinderen die werkende ouders hebben beter zijn? Scheve mond

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:22

Heeft niks met werkende ouders te maken maar met de opvoeding, een kind van werkende ouders kan even goed veel tv kijken.Plannen en organiseren zit gewoon in je of niet,daar voor hoef je niet te werken als ouder om het goed te kunnen.Ik ken genoeg ouders die werken maar niet kunnen organiseren, en juist omdat de ouders dan geen kijk op hun kinderen hebben hangen ze veel te veel voor de tv.Ik ben oppas moeder geweest en juist die kinderen keken veel naar de tv. Als de ouders dan moe thuis kwamen was het wel handig als de kinderen voor de buis zaten.Juist die kinderen konden erg zeuren om snoep, en vroegen erg veel aandacht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:47

Ach, ik studeer toevallig kinder- en jeugdpsychologie en zie zoveel onderzoeken voorbij komen. Ik hecht niet zoveel waarde aan de meeste onderzoeken, omdat een onderzoek vaak niet objectief gedaan is. Heb ik ook geleerd tijdens mijn studie. Haha!

Daarbij ben ik er zelf bij of mijn kind veel TV kijkt of niet en met haar bijna 2 jaar, kijkt ze nog amper TV, hoor. Ja, naar de Teletubbies, hahaha. Ze is veel te druk met andere dingen (ze is veel te energiek om lang TV te kijken, net als haar papa en mama), buiten spelen en zo zien wij het graag. Daarom zijn we juist ook verhuisd naar een dorp, waar ze rustig buiten kan spelen. Haha!
Wij zijn dus sowieso geen mensen die veel TV kijken, daar zijn we te actief en sportief voor. Haha!

Mijn moeder is thuis gebleven tot ik een jaar of 11, 12 was en ik was nogal een buitenkind, dus veel bezigheden heeft ze niet aan me gehad. Wel aan mijn zus, die zat gewoon meer binnen. Maar het was wel fijn om tussen de middag thuis te eten en 's middags na school wat te drinken samen met je moeder en vriendinnetjes om vervolgens weer naar buiten te gaan of naar de paarden.
Ik kan trouwens prima organiseren en plannen, het is jarenlang mijn werk geweest. Knipoog
En als er iets te organiseren is, thuis of in mijn vriendenkring, dan regel ik nog steeds van alles. Aard van het beestje, he.

En sociaal ben ik, volgens mij, ook wel, als ik zo naar mijn vrienden- en kennissenkring kijk Ja , dat ligt echt niet aan je opvoeding alleen, eerder aan je persoonlijkheid. Want mijn 'werkende' ouders waren helaas niet zo sociaal, dus een echt goed voorbeeld heb ik daar niet van gehad. Ik maak enorm makkelijk contact en heb erg leuke mensen om me heen. Ik heb bv. nog steeds veel contact met mijn ex-bazen en ex-collega's en die reageren gelukkig helemaal niet zo van 'dat ik nu buiten de maatschappij' zou staan en meer van die vooroordelen. Omdat ik toevallig even geen salarisstrookje krijg? Nou, voordat ik buiten de maatschappij sta, moet er wel iets meer gebeuren, hoor. Ik zit niet bepaald alleen maar tussen 4 muren, hoor, ook zo'n vooroordeel over thuismoeders. Nogmaals, dat ligt aan jezelf en wat je doet met je tijd.

Ik heb totaal geen problemen met mensen die hun betaalde werk en zorg en aandacht over kinderen goed verdelen. En als mensen die ik geen eens ken wel problemen hebben met onze manier van leven, jammer dan. Het is ons leven. Nu ik wat ouder ben heb ik niet bepaald meer de behoefte om het iedereen naar de zin te maken. Wel mijn eigen gezin, hun mening vind ik het belangrijkst. En wij zijn zeer gelukkig met elkaar en scheiding, ruzies, geldproblemen e.d. zijn voor ons gelukkig niet aan de orde. Tong uitsteken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:51

Ik weet zeker als ik een thuismoeder zou worden dat ik me dan diep ongelukkig ga worden en ik zal me ook compleet nutteloos voelen (ik dan)
Ik wil nooit nooit afhankelijk zijn van mijn partner

Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat hij/zij het fijnst vindt en oordelen doet men toch wel.
Of je nu niet werkt of juist weer wel werkt.
Laatst bijgewerkt door tita op 15-02-07 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt