Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:30

flicka schreef:
Wendy schreef:
Is het niet ons pap en ons mam dan? Haha!

Nee, tenminste niet bij ons thuis. Wij spreken ook altijd over ons pa en ons ma. Maar niet op schrift. Het is spreektaal Haha!

Verder begrijp ik uit posts hier dat je voor je naar het mbo gaat al een vervolgschool na de lagere school moet hebben gedaan. Dat zal in de meeste gevallen wel vmbo zijn, vergelijkbaar met de huishoudschool of lts van vroeger. Toch moest je niveau van Nederlands daar ook voldoende zijn.

En na je 16e kun je zó in het mbo stappen? Heb je dan alleen maar lagere school nodig, iedereen is toch leerplichtig tot zijn 16e?

Dat is zo bij mijn opleiding ja, sommige leerlingen gaan van de middelbare school af om bepaalde redenen. Die komen dan bij ons in de "zorgenklas" en daar zitten ze dan 1 jaar het is een test om te kijken hoe ze het doen. Je loopt dan 3 dagen stage en gaat 2 dagen naar school als je het eerste jaar haald mag je naar de 1ste klas van de opleiding. Dus eigenlijk kan je dit een soort "vooropleiding" noemen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:33

_Linda schreef:
kirri schreef:
ik beheers het ook Lachen maar toch zie je op vele scholen dat ze toch Nederlands hebben. Op mijn school werken we met natuurlijk leren, Nederlands is daar een onderdeel van voor je diploma. Maar les erin krijgen we niet. Wat mijn punt is dat sommige scholen zoals de mijne er gewoon van uitgaan dat je het goed kunt. Maar een aantal leerlingen in mijn klas zijn niet goed in Nederlands en beheersen de taal ook niet goed, dus die hebben bijles van medeleerlingen.

Ben ik het mee eens. Maar ik denk dat ze het Nederlands op de middelbare dan beter moeten gaan aanpakken. Ik vind het niet echt de taak van het beroeps onderwijs om Nederlands te geven, terwijl die zaken op de middelbare al voorgelegd worden.

Op mijn opleiding wordt overigens ook geen Nederlands gegevens. Maar dezelfde soort opleiding op het MBO heeft wel weer Nederlands.

Ik denk dat dat tevens weer verscheeld per opleiding, in een reactie later kan je lezen dat mijn opleiding Natuurlijk leren is, daar is nederlands een onderdeel van je diploma. Maar wat wij moeten doen voor dat onderdeel heb ik niet op mijn vooropleiding gehad.

kippie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:07

Grappig dit topic, ik studeer Journalistiek en beheers daardoor de Nederlandse taal wel "redelijk".

Ik gruwel dan ook dagelijks bij het horen van bepaalde uitspraken maar zeker bij het lezen van Bokt.. Nagelbijten / Gniffelen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:24

Ik ken ook een meisje van 17 waar ik soms wel eens mee MSN. Maar ik geloof niet dat ze nog weet wat correct Nederlands is..... Ik vind dat echt zorgwekkend.... (oef ik word ook oud Haha! )

Zou een school daar nu niets aan doen? Ik irriteer me er mateloos aan, dat wel. Nederlands is toch een onderdeel op elke opleiding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:27

Ik had in de laatste klas van de Havo een docent Nederlands die "me fiets" etc niet eens meer corrigeerde. "Daar doe je toch niets meer aan", aldus de beste man.... Dat vind ik ook aardig zorgwekkend. Nagelbijten / Gniffelen

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:30

Perrokai schreef:
Ik verbaas me hier vaak over schrijffouten dus geen incidentele typfouten maar fouten zoals
" me paardje" terwijl dat "mijn paardje" moet zijn of " hij segt" terwijl dat "hij zegt " moet zijn.
En zo zijn er ontzettend veel ! Dan kijk ik in het profiel en zie dat diegene al 20 is en studeert of
zelfs accountant is of zoiets terwijl ik verwacht dat het een heel jong iemand is.
Is dit echt een gebrek aan kennis van de nederlandse taal of loop ik enorm achter of zoiets en is dit hoe men tegenwoordig zich uitdrukt. Het is gewoon een vraagje, ben gewoon erg nieuwsgierig daarnaar. Als je nog meer voorbeelden weet of ziet dan laat maar zien ?
MSN taal mag tenslotte niet op bokt meen ik in de regels te hebben gelezen.... Bloos
Blond

Ik vind het vaak ook erg irritant! Vooral als ze 'msn'-taal schrijven en elk woord met hoofdletter doen;
bijv. Ik Vin Mijn Paardjuh Duh Liefste Op Duh Hele Werluld! (is maar voorbeeld)
maar daar erger ik me echt enorm aan! Al die hoofdletters en die schrijftaal, erg onduidelijk vaak, en moet vaak iets 2x lezen dan om het duidelijk te hebben....

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:45

Dat vind ik ook nogal irritant. Gewone MSN taal, zoals: I'k vin men paardjuh duh liefste op de hele weruld' vind ik niet erg, dat doe ik zelf ook, maar die hoofdlettertaal is echt heel irritant.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:43

Perrokai schreef:
Het gaat hier om taalfouten die sommige maken en waarschijnlijk ook zo praten.
Alhoewel, ik zal eens opletten of mijn zus die ABN spreekt mij aan een ander voorstelt als :
dat is me zusje, dat is m'n zusje, of dat is mijn zusje.

Daar gaat het nu juist om: het verschil tussen spreek- en schrijftaal. Spreektaal is geen schrijftaal. Je mag best "me zusje" zéggen, als je het maar niet opschrijft. Het verschil is namelijk ook niet zo goed hoorbaar. Let er maar eens op. Vermoedelijk denken veel mensen die "me zusje" schrijven (of wat dan ook natuurlijk) dat het ook echt zo hoort.
Pas wanneer mensen willen benadrukken wat ze zeggen, zal je het verschil goed horen!
Maar als docenten al niet eens meer de moeite nemen om het geschrevene te verbeteren... Huilen. Er wijst derhalve ook een vinger naar het onderwijs (zie ook mijn reactie hierboven over rapport van neefje).
Overigens, de Nederlanders kloppen zich altijd op de borst dat ze hun buitenlandse talen zo goed beheersen....ook dat niveau is de laatste jaren flink afgenomen, helaas. Vooral in het bedrijfsleven doen we het wat buitenlandse talen betreft echt niet zo goed meer!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:01

dewitje13 schreef:
Dat vind ik ook nogal irritant. Gewone MSN taal, zoals: I'k vin men paardjuh duh liefste op de hele weruld' vind ik niet erg, dat doe ik zelf ook, maar die hoofdlettertaal is echt heel irritant.

Maar weet jij dan nog wel hoe het echt correct geschreven moet worden? En wat is de lol van dat rare schrijven? Als je bij mij kwam solliciteren dan kreeg je van mij echt geen baan!! Bloos

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:35

dorothea schreef:
@milo: Waar zijn je hoofdletters? En "beantwoort" is toch echt met een "d".... ik zou er in dit topic toch wel een beetje op letten Knipoog

whahahaa dat was een voorbeeld van spelfouten!!! Haha! Haha! Haha! Haha!

Citaat:
volwassen mensen die schrijven: ik heb dat dus niet beantwoort.
Clown joehoe! spellingscontroleknopje aanzetten Clown

[/quote]

en ja, ik weet het, hoofdletters. ik ben erg lui en het typt heel vervelend vind ik. daarnaast vben ik gewend aan Word, waar het automatisch komt aan het begin van elke zin.

gelukkig schrijf ik in handgeschreven dingen met hoofdletters en de juiste interpuncties Lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:16

Nouks schreef:
Ik had in de laatste klas van de Havo een docent Nederlands die "me fiets" etc niet eens meer corrigeerde. "Daar doe je toch niets meer aan", aldus de beste man.... Dat vind ik ook aardig zorgwekkend. Nagelbijten / Gniffelen

Dat is wel heel bijzonder Ja

Ik kan me écht irriteren aan me paardje in plaats van mijn...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:33

@Iefke: je bedoelt "ergeren".... Knipoog.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:36

Iets irriteert je óf je ergert je aan iets. Je kunt je niet aan iets irriteren Tong uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:42

Haha, inderdaad Haha!

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:42

Zou het niet een beetje een gewenning kunnen geworden, aangezien veel mensen dit soort taal op msn ook gebruiken?
Neemt natuurlijk niet weg dat het soms enorm irritant kan zijn!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:51

iefke schreef:
Nouks schreef:

Dat is wel heel bijzonder Ja

Ik kan me écht irriteren aan me paardje in plaats van mijn...

Je zegt 'me'...moet het dan geen 'mij' zijn? Clown

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:54

Manon88 schreef:
Iets irriteert je óf je ergert je aan iets. Je kunt je niet aan iets irriteren Tong uitsteken.

Dus dan zou mijn zin worden:

Ik kan me écht irriteren me paardje in plaats van mijn...

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:57

Citaat:
Je zegt 'me'...moet het dan geen 'mij' zijn?

Is dat zo ja?

Sjee. Wanneer je erover na gaat denken klopt er niets meer van eigenlijk Haha!
Laatst bijgewerkt door iefke op 23-12-06 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:58

Wat me ook nog steeds erg stoort is bijvoorbeeld "hun geven een cadeau". Dit taalgebruik wordt al járen gehanteerd. IK heb het er weleens met mijn zus over gehad die toen kinderen op de middelbare school had en ook altijd maar "hun" gebruikten als persoonlijk voornaamwoord. Volgens haar had de leraar gezegd dat de Nederlandse taal meegroeit. M.a.w., als iets maar vaak genoeg gebruikt en gezegd wordt, wordt het een norm. Hebben we het straks allemaal over me paardje Lachen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:05

iefke schreef:
Manon88 schreef:

Nee, "ik kan me écht ergeren aan (...)".

En Shalimar: "me" is in dit geval wel goed.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:11

dorothea schreef:
iefke schreef:

[/quote]

Owh... hihi... Haha! Ik begreep het wel hoor Ja

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 00:40

dorothea schreef:
Daar gaat het nu juist om: het verschil tussen spreek- en schrijftaal. Spreektaal is geen schrijftaal. Je mag best "me zusje" zéggen, als je het maar niet opschrijft. Het verschil is namelijk ook niet zo goed hoorbaar. Let er maar eens op. Vermoedelijk denken veel mensen die "me zusje" schrijven (of wat dan ook natuurlijk) dat het ook echt zo hoort.
Pas wanneer mensen willen benadrukken wat ze zeggen, zal je het verschil goed horen!
Maar als docenten al niet eens meer de moeite nemen om het geschrevene te verbeteren... Huilen. Er wijst derhalve ook een vinger naar het onderwijs (zie ook mijn reactie hierboven over rapport van neefje).
Overigens, de Nederlanders kloppen zich altijd op de borst dat ze hun buitenlandse talen zo goed beheersen....ook dat niveau is de laatste jaren flink afgenomen, helaas. Vooral in het bedrijfsleven doen we het wat buitenlandse talen betreft echt niet zo goed meer!

Dat klopt ! Ik hoor mijn zus namelijk zo zeggen: Dat is me zusje. Maar ik weet zeker dat ze het niet zo zou schrijven. En degenen die het zo schrijven weten niet beter, die schrijven zoals ze praten, denk ik althans. Ik heb ook al "men paardje" gezien of bedoelen ze dan een tuigpaard ? Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 00:46

O ja en het werkwoord "verschelen" ken ik ook pas sinds ik in een familie getrouwd ben die uit de richting Rotterdam komt.
Dat hoorde ik ook pas voor het eerst op mijn 32ste ! Volgens mij bestaat dat ook niet "het kan mij niks verschelen".??

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:29

Perrokai schreef:
O ja en het werkwoord "verschelen" ken ik ook pas sinds ik in een familie getrouwd ben die uit de richting Rotterdam komt.
Dat hoorde ik ook pas voor het eerst op mijn 32ste ! Volgens mij bestaat dat ook niet "het kan mij niks verschelen".??

Volgens mij is "verschelen" echt dialect, en komt het bij ons uit de buurt. En ik kom, jawel, uit de buurt van Rotterdam.....

Perrokai, je moet écht eens gaan kijken op "Update Taalbloopers", volgens mij is dit ook echt iets voor jou (ik weet even niet hoe je een link moet plaatsen, maar die is in dit topic al wel genoemd...) Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:47

dorothea schreef:
iefke schreef:

Of:

Foutief gebruik van de voornaamwoorden "me" en "mijn", irriteert me echt.