Nederlands accent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje_

Re: Nederlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:00

Tavanta schreef:
Ik vind het overigens een enorm verschil of iemand met een accent praat of in dialect, en ik vind het nogal asociaal als mensen je in dialect aanspreken (ouderen die nooit anders geleerd hebben daargelaten)
Iedereen leert gewoon nederlands op school tegenwoordig.

Voor de duidelijkheid, het gaat hier over het accent van mensen.
Dus iets geheel anders als een streektaal/dialect. Maar volgens mij halen veel mensen dit nog wel eens door elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:01

Ja klopt.
Toen wij een poos geleden beide ons rijbewijs moesten verlengen, voor het eerst in Limburg, viel me op dat diegene aan de balie, echt zwaar limburgs sprak.
Ook nam zij zo de telefoon op.
Dat vond ik echt zo raar.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:02

ik kom uit noord-brabant daar kunnen de mensen er volgens mij ook wat van maar mensen uit limburg en friesland kan ik soms geen touw aan vastknopen

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:02

Ik denk als je een zwaar accent hebt je ook minder snel wordt aangenomen als bijvoorbeeld secetaresse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:03

Dat vind ik heel begrijpelijk Ja

Behalve bij het gementehuis in mijn woonplaats, daar word je dan wel aangenomen Tong uitsteken

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:04

kan me soms echt rot lachen om mijn zoon van
bijna 8
die heeft een heel apart accent
niet amsterdams.
wat het is waarschijnlijk een mengelmoes van mijn en mijn man's accent
hij heeft geen boot maar een boooaaaaat,
bloemen maar blommen,

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:06

Muislover schreef:
Ik denk als je een zwaar accent hebt je ook minder snel wordt aangenomen als bijvoorbeeld secetaresse.

Klopt!
Je kan dan trouwens wel heel goed een baan vinden bij de informatielijn van de belastingen, of een groot verzekeringskantoor..... Tong uitsteken Handig joh...

Don_Marcello

Re: Nedrlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:06

nightlover schreef:
Ikzelf kom uit Rotterdam (...)
Maar als hun dan beginnen te praten,kijk ik ook naar hun Haha!

Maar als zij dan beginnen te praten,kijk ik ook naar hen Haha! Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:10

Bij mijn eerste baan als secretaresse (jaaaaaaaaaren terug) kreeg ik tijdens mijn sollicitatiegesprek te horen dat ik de A te Utrechts uitsprak, dus echt richting de O. Tussen 9 en 5 moest ik ABN spreken -werd in het begin constant op m'n vingers getikt- en na 5 uur ging Diaantje los Hyper!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:14

Ik kom uit Friesland, en ik hoor zelf echt niet dat ik of mensen die uit Friesland komen met een accent spreken.. Ik hoor et wel als iemand ergens anders vandaan komt, maar dat zullen de meesten hebben.
Voor mij is het acccent dat ik spreek, normaal Nederlands, en voor iemand anders met een ander accent is dat natuurlijk weer anders. Conclusie; Normaal Nederlands bestaat niet.!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:36

Ik praat toch echt AN. Vork
Maargoed elke provincie heeft een iets andere uitspraak & wat andere woorden natuurlijk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:12

ik kom uit brabant en praat volgens mij best netjes nederlands.
loop nu stage in oosterbeek bij arnhem en daar kreeg ik de eerste week wel commentaar van sommige kinderen dat ik net een belg leek Haha!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:48

Luister naar de koninging.
Die praat ABN. Als het goed is. (:

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:56

Ik ben zelf Brabander, kan dialect, maar ook gewoon ABN. Als ik met vriendin ben praat ik wel dialect, omdat iedereen het kan verstaan. Voor mijn werk moet ik wel ABN praten en dat gaat me ook gewoon goed af. Alleen hoor je die zachte g wel.
Heb een jaar in Sittard gewoond en daar heb ik me zo geïrriteerd aan die Limburgers! Die vertikken het gewoon om in normaal Nederlands te praten als ze aan het werk zijn. Kom je in de Hema, wordt er gevraagd of DU er een TUUTJE bij wil Boos! . En ik verstond die mensen bij het postkantoor ook nooit. Dat vind ik echt asociaal.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:24

Ik vind accenten wel leuk Haha! Heb zelf geen accent, kom uit het midden van het land, maar vind het wel leuk om ze bij andere te horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:39

Eve_lien schreef:

Whahaha, dan praat alleen het koningshuis abn, zo bekakt praat verder niemand... Tong uitsteken

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:00

Tjaldur schreef:
Ik ben zelf Brabander, kan dialect, maar ook gewoon ABN. Als ik met vriendin ben praat ik wel dialect, omdat iedereen het kan verstaan. Voor mijn werk moet ik wel ABN praten en dat gaat me ook gewoon goed af. Alleen hoor je die zachte g wel.
Heb een jaar in Sittard gewoond en daar heb ik me zo geïrriteerd aan die Limburgers! Die vertikken het gewoon om in normaal Nederlands te praten als ze aan het werk zijn. Kom je in de Hema, wordt er gevraagd of DU er een TUUTJE bij wil Boos! . En ik verstond die mensen bij het postkantoor ook nooit. Dat vind ik echt asociaal.

Ik vind het vrij normaal dat je ervanuit gaat dat iedereen het verstaat, als 95% van de mensen het ook daadwerkelijk verstaat.
Anders is het inderdaad als je als Limburger naar het Noorden gaat en daar mensen gaan aanspreken in dialect. Ik vind het wel z'n charmes hebben, in ieder geval.

Maar ik heb er ook niet zo'n moeite mee. Mijn eigen accent is een mengeling van Alkmaars (wat weer heel veel raakvlakken met West-Fries en Amsterdams heeft) en Maastrichts/Limburgs (het accent dus, niet het dialect, want dat spreek ik niet). Ik kan zowel plat Amsterdams als plat Maastrichts perfect verstaan, en veel dingen daartussen ook wel, met wat moeite.

Ben het wel met iedereen eens dat je aan de telefoon met mensen waarvan je weet dat ze geen dialect spreken (dus in de functie van secretaresse, bijvoorbeeld), je dat ook niet moet doen, maar aan je accent kan je nou eenmaal weinig veranderen.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:03

Relaxed schreef:
Eve_lien schreef:

Whahaha, dan praat alleen het koningshuis abn, zo bekakt praat verder niemand... Tong uitsteken

Maar daarom is het nog wel het goede ouderwetse Abn. Lachen

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:11

Ik praat bijna altijd ABN, maar toch kan iedereen horen dat ik uit een boerendorp kom Haha! Ik slik de e in en gewoon mijn accent. Boer genoemd worden is niet altijd leuk Knipoog

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:15

Bij mij hoor je het oook ik zit achter de kassa en vooral in vakanties zeggen mensen dat ik echt plat rotterdams praat. Maar ik praat wel gewoon ABN heb niet andere benamingen voor dingen of woorden of hoe je dat ook zegt Haha!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:16

Eve_lien schreef:
Citaat:
Luister naar de koninging.Die praat ABN. Als het goed is. (:

Beatrix heeft volgens mij juist een superzwaar Haags accent.Haha! Met een aaaaarrrrrrrrdappel in heur keel.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:18

Waar ik vandaan kom, zuiden Friesland/Weststellingwerf, heb je ook veel plat praters. Ben er zelf ook 1 van, maar 'onder de normale' mensen ( Tong uitsteken ) kan ik wel normaal nederlands praten. Accent zit er wel in hoor Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:33

Je hebt plat en bekakt haags.. zit wel veel verschil in Tong uitsteken

Als mensen om je heen zeggen dat je erg plat praat, dan kan je er wel vanuit gaan dat dat ook zo is. Om dan te beweren dat je keurig abn praat... Verward Lijkt me niet Clown

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:35

Ik kom zelf uit limburg (bij venlo); spreek ook limburgs dialect. Maar als ik Nederlands praat hier in Limburg (bijv. op de middelbare school) dan praat ik wel vrij limburgs nederlands omdat je weet dat die mensen ook dialect spreken. Ook als ik voor de grap met vriendinnen nederlands typ via msn of nederlands praat dan gaat dat met een extra limburgs accent omdat we dat niet gewend zijn om zo tegen elkaar te praten.
Ik heb afgelopen jaar op kamers in Breda gezeten; op een gegeven moment praat ik dan ook gewoon zonder limburgs accent maar met een brabants accent. Mensen vonden het dan raar als ik zei dat ik uit limburg kwam 'o dat hoor je helemaal niet ik dacht dat je uit tilburg zou komen'. accenten neem ik wat dat betreft zo over...al denk ik niet dat ik ooit Amsterdams ofzo zou gaan praten als ik daar woon. Maar in ieder geval wel met een minder zuiderlijks-accent.
En sommigen mensen horen het wel nog meteen, vooral als ik zeg: ik kom uit Maasbree bij VENLO. Dat 'venlo' zeg ik blijkbaar heel limburgs want dan praten mensen me na Haha!. en als mensen hier in limburg mij nu Nederlands horen praten tegen de vriendinnen uit Breda dan moeten hun juist lachen: whahaha wat praat jij bekakt Nederlands. Ach en zo is het altijd wat..
Maar de zuid-limburgers hebben vaak echt een héél erg accent...die versta ik soms ook maar moeilijk. En per dorp/stad is het dialect/accent ook weer heel verschillend hier.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:35

Ik praat wel redelijk abn volgens mij. Als ik thuis wat Westfries/Amsterdamsachtig zei werd dat meteen afgestraft Tong uitsteken Al zal je aan hoe ik dingen uitspreek vast wel kunnen horen dat ik uit NH kom.
Vind andere dialecten wel grappig, zolang het maar een beetje verstaanbaar blijft.