Jehovah's getuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Jehovah's getuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:57

ik heb even een heel groot deel van het topic over geslagen omdat ik toch echt met wat dingen zat...
De meeste voorbeelden die ik las zijn allemaal tweede hands... "Ik heb dit van die horen zeggen" , "dat hebben ze bij vrienden van mij gedaan" etc... iedereen heeft een mening gebaseerd op iemand anders zijn mening... Ik ben zelf geen Jehovah´s Getuigen, maar vrienden van mij zijn het wel. Iedereen is zo snel met oordelen omdat ze niet de moeite doen of gewoon geen interessen hebben om zich erin te verdiepen. Dat kan ik begrijpen, niet alles in de wereld is interesant. Maar ga dan ook niet doen alsof je er alles over weet...
"Die mensen komen alleen zieltjes winnen" Sorry hoor, maar je hoord ook niemand zeggen dat wanneer ze in de kerk met de collectebus rond gaan dat dat weer is voor een dikke auto voor de priester ofzo... Als je niet weet wat er met het geld gedaan word dan moet je gewoon erkenen dat je er geen mening over hebt of een ongegronde mening. Maar ga niet dingen bij andere mensen als feiten verkopen tewijl je er totaal niets van weet...
Als iedereen die zo een grote mond heeft achter de rug van de JG om het gewoon eens in hun gezicht zouden doen dan zouden ze niet meer terug komen... Maar nee, schijnheilig aan de deur doen en dan stoere praat tegen andere...
dat si dus echt mijn probleem met een grote groep Nederlands... We hebben hier een geloof die niemand lastig valt. Die het beste voor hebben met mensen en er zelf hun tijd in steken om bij je langs de deur te komen om te praten als je dat wil, maar alleen maar commentaar en afgezeken worden... Zeg gewoon Nee, dank u en ik heb liever dat u ook niet meer langs komt. Dan zijn jullie van het gezeur af en dan hoeven hun weer een deur minder te doen... Denk je dat hun het leuk vinden om zo behandeld te worden terwijl ze gewoon alleen willen praten?
Ik vind die misvattingen die als feiten worden door gegeven zo een totaal stom iets... En dan afvragen waarom al die verschikkelijke dingen in nederland gebeuren... Intollerantie heet dat... en wat dehelft van de mensen hier in dit toppic zeggen is ook intollerant... We zin een vrij land en iedereen mag het geloof beleiden wat hij wil... zo toont dit topic maar weer eens aan dat er dus nog genoeg mensen zijn die geen steek weten van wat JG verkondigen... maar wel gelijk al hun mening klaar hebben... Durf te wedden dat iedereen die een sterke negatieve mening hebben niet eens duidelijk kunnen uitleggen wat een JG zijn geloofsovertuiging is...

Ik kan hier zo kwaad om worden... mijn excusses tegen iedereen die met goede bedoelingen zit... maar ik kan het gewoon niet begrijpen dat mensen in een tijdperk van zoveel informatie nog steeds zulke stomme dingen kunnen denken alleen maar omdat ze zelf niet de moeite doen om dingen voor zichzelf uit te zoeken, maar gewoon iemand anders zijn mening als feit aanneemt. Dat is een van de redenen waarom er nog steeds zoveel rassenhaat enzo is... ofdat het nu geloof is, rassen of wat dan ook... iedereen heeft zijn mening al klaar zonder echt te weten hoe het in elkaar zit...

Ik heb de grootste bewondering voor JG. Natuurlijk zit er hier en daar iemand tussen die totaal geen goed voorbeeld voor de religie is, maar als ik daar die religie op zou moeten oordelen dan zijn wij als nederlanders gedoemd... dan zijn wij drugsspuitende, hoerenlopende, wiettelende extreemrechtse mensen... nou, ik ken niemand die aan deze dingen voldoet hoor... jullie wel? En als ik dus van alle stoere verhalen die ik hoor een feit zou moeten maken dan is zo een beetje elke nederlander zo...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:33

Ik heb nog een kritische vraag:

Waarom maken JG de keuze voor hun kinderen om ze niet in te enten en geen bloedtransfusie's met alle vreselijke gevolgen van dien. Ik ken kinderen die getroffen zijn door polio en nooit meer normaal kunnen functioneren en beschadigd zijn voor de rest van hun leven, er zijn kinderen overleden aan dit soort ongein! Dat mensen er zelf voor kiezen prima, maar speel in godsnaam niet met het leven van de kinderen.

Mijn idee erachter: Als je in god geloofd, kun je dan ook niet geloven dat god ons de kennis heeft gegeven om mensenlevens te redden? Dat Hij ons in staat heeft gesteld door dit soort uitvindingen om mensen te redden?

Dit is de reden dat ik echt geen respect voor het JG geloof kan opbrengen. Sterker nog: ik vind het verschrikkelijk.

Geloven: prima
Dit willen delen: prima
Gelukkig zijn: Prima
Hierdoor een beter mens zijn: nog beter!

Maar speel niet met levens!!!!!!

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:43

Mijn ouders zijn jeh. getuigen en ik zelf ben er in opgevoed en lid van geweest. Voordat iedereen hier met een oordeel klaarstaat zou je je eerst eens moeten verdiepen in waar het geloof voor staat. Ik zelf ben er uitgestapt en wil ook met geen enkel geloof meer iets te maken hebben, maar dat voet tussen de deur is zo achterhaald en triest dat daar nog steeds zoveel ophef over gemaakt wordt. Ik geloof wel nog steeds en sta achter een hoop dingen uit het geloof, maar ik zie het nut er niet van in om in een hechte gemeenschap te moeten leven waar de sociale controle zo groot is. Je wordt letterlijk geleefd en daar pas ik voor. Voor wat betreft de kinderen die worden meegenomen, ze vinden het op die leeftijd ook nog leuk en spannend om een verhaaltje te vertellen. Het wordt pas vervelend als ze gaan puberen en dan worden gedwongen, terwijl ze natuurlijk liever niet worden gezien door vriendjes e.d.. Voor degenen die het irritant vinden dat ze aanbellen, je kunt je ook opgeven als nietbel-adres en dan bellen ze ook niet meer aan.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:44

merylin,
zoals ik eerder schreef moet je eerst de feiten op een rijtje hebben. Dat bloedverhaal kent iedereen, maar die inentingen zuig je uit je duim. Alle Jeh. getuigen worden voor iedere kinderziekte ingeent, daar is helemaal geen discussie over.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:51

bloedtransfusies mogen niet omdat JG geloven dat bloed heilig is. Maar zover ik weet is het nog steeds je eigen keuzen ofdat je wel of geen transfusie neemt en je word er niet voor uit de gemeente gegooit. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er gewoon zo verschikkelijk veel misvattingen zijn die als feiten worden aangenomen... Inentingen mogen gewoon zover ik weet... Heb nog nooit van vrienden gehoord dat dat niet mag. Dat is een ander geloof waarbij entingen enzo niet mogen.
Zo zijn er heel veel dingen die niet verplicht zijn... je mag gewoon omgang hebben met je kinderen als die besluiten uit het geloof te gaan, maar het is de keuzen van jezelf ofdat je dat nog wel wil of niet... Er zijn genoeg van mijn vrienden die niet meet JG zijn, maar gewoon nog met hun JG vrienden en familie omgaan. Het gaat om de instelling die je hebt... JG kiezen gewoon ofdat je een positieve of negative invloed op hun bent en daarom selecteren ze met wie ze wel en met wie ze niet omgaan... Hey dat doe ik ook altijd, maakt mij dat gelijk een extreem persoon?
En mocht er iemand bij jou aan de deur komen van de staatloterij dan stuur je ook niet de hond op die persoon af omdat hij bij je aan de deur staat. Dus wees duidelijk met het punt dat je wil maken... Het is de reden waarom die mensen aan de deur staan dat je zo een afkeer hebt, niet aan het feit dat die mensen bij je aan de deur staan...

en er zijn bloedvervangende opties, dus als je geen bloed wil dan hoeft dat helemaal niet het einde van je leven te zijn...
Ikzelf ben donor, maar wil totaal geen donor delen... geen bloed, geen organen... geen niets... ik zou niet met het idee kunnen leven dat er dingen van andere mensen in mijn lichaam zitten... Dus welk verschil zit daar tussen, tussen wat ik vind en voel en wat hun geloven? Waarom zeggen mensen tegen mij dat dat mijn eigen keuze is en tegen JG dat het hun word opgedrongen vanuit hun geloof?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:54

Laat ik nou bij een intelling hebben gewerkt die inentingen doen en dat er JG weigerden te komen met hun kinderen. De gemeente hebben zelfs een aanklacht ingedient om de ouders uit de ouderlijke macht te zetten. ja ja ik zuig het uit mijn duim Boos! bah!!!!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:56

@Lecytinker: Jij bent in staat om te kiezen een baby of een klein kind nog niet. dat is het verschril.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:00

wat een verhalen allemaal. Inderdaad ben ik het er ook niet mee eens wat betreft bloed, maar wat betreft inentingen heb je het echt mis. Weet je wel zeker dat het JG waren. en wat nou BAH? Ik heb er zelf tussenin gezeten, ik denk toch echt dat ik weet waar ik het over heb, BAH

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:01

merlilyn... ik geloof best dat dat zo zijn hebben kunnen zijn, maar dan was dat een persoonlijke overtuiging. Niet eentje die vanuit het geloof geleerd is... inentingen mogen gewoon, mijn vrienden enten zich ook tegen zo een beetje alles in...

en tuurijk kan een baby of een klein kind nog niet kiezen, maar je kan gewoon bloedvervangende dingen gebruiken... en dus hoeft zo een kind er niet onder te lijden.
Natuurlijk is dit met organen een ander verhaal, maar dat is ook nog maar sinds de afgelopen X aantal jaren dat wetenschap zover is om organen te transplanteren... voorheen stierven mensen dus ook gewoon... kijk, omdat er een mogelijkheid is wil nog niet zeggen dat we daar dan verplicht gebuirk van moeten maken... De amish hebben ook besloten om op hun manier te leven en die hebben nog strenge overtuigingen als de JG. Nou ik vind het persoonlijk een waanzinnige groep van de bevolking. deze mensen leven volgens hun overtuigingen en doen niemand kwaad ermee... Waarom moeten wij zo nodig onze levensstyl bij andere opdringen?

en dan komen de tegenstanders met het argument... waarom moeten hun, hun levenstyl bij ons opdringen?"
Dat doen ze niet, ze willen het graag delen... als je duidelijk zegd dat je niet meer wil dat ze langs komen dan doen ze dat niet!
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 06-10-06 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:01

Ik vind het BAH omdat ik meteen uit mijn duim zuig volgens jou. Ik heb het zelf meegemaakt!!! Daarom BAH.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:04

Ik heb verder geen problemen met gelovigen, zolang ze het anderen en kinderen niet opdringen. het moet een keuze zijn en een overtuiging. Maar ik heb het nu een paar keer meegemaakt toen ik bij de GGD werkte en tsja misschien was dit een beperkte groep, maar ik heb er een bloedhekel aan als ik meteen te horen krijg dat ik het uit mijn duim zuig. Ik ben verdorie niet gek. Ik heb het zelf meegemaakt. stond erbij en keek ernaar. heb er kinderen heel ziek door zien worden. 1 zit in een rolstoel nu. Dat is toch niet eerlijk. En ja ik weet heel zeker dat het JG waren.
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 06-10-06 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:06

als ze hier aan de duer komen en weer weggaan als ik zeg geen interesse te hebben vind ik het best. maar snap niet echt waarom ze hun geloof zo moeten verspreiden.
paar jaar gfeleden kwamen ze langs de deur bij een vriendin waar ik toen was. doen we open, zeggen ze: jullie zijn jong en kunnen nog veel leren. wij dachten: dat doen we wel op school Lachen

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:08

er staat inderdaad verkondig gods woord en zij doet dat zoals Jezus het deed, van huis tot huis, van deur tot deur, van streek tot streek! en Merylin ik vind het bah omdat jij je bericht zo plaatste dat niemand van JG zijn kind laat enten en dat vond ik BAH

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:11

Ik heb het echter meer dan eens meegemaakt en die mensen hebben verteld dat dit niet mocht volgens hun geloof. Misschien kortzichtig van mij om dan meteen te denken dat alle JG dit doen. Maar ik blijf het vreselijk vinden wat ik toen heb meegemaakt en heb gezien. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik zoiets mijn kinderen zou flikken....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:12

zo heeft elk geloof zijn extreme gevallen... kijk op die manier ontwikkelen er weer nieuwe geloven. Mensen hebben andere opvattingen dan wat hun geleerd word en vroeger heette je een ketter en tegenwoordig ben je dan een oprichter van iets nieuws...
Kijk, ik ben het zeer zeker ook met een paar standpunten van de JG niet eens, maar dat probleem heb ik met alle geloven en dat probleem heb ik ook met alle mensen.
Het is nu eenmaal dat we neit allemaal op dezelfde manier in elkaar zitten en dingen niet op dezelfde manier zien, voelen en ervaren.
Dus het is daarom ook gewoon stom om mensen iets op te dringen of te verbieden.
Maar ergens een hetse van maken is nog stommer... we creeeren een haat voor iets wat totaal ongegrond is... zoals we dus bijvoorbeeld nu bij de moslims doen...
En iedereen die maar zegt hoe slecht Hitler was met zijn joden, zigeuners en JG vervolging... het gebeurd gewoon nu nog steeds... Misvattingen of gewoon totale broodje aap verhalen ( bedoel niet van hier in het topic hoor, maar gewoon in het algemaan) de dan als feiten worden aangenomen en die dan weer bij andere worden ingeprint en al haat word gekweekt terwijl daar totaal geen reden voor is... Op een gegeven moment dan weten we niet meer wat waar is en wat niet... En het enigste wat ik wil zeggen is dat we zelf onderzoek moeten doen in wat we geloven. En als JG aan de deur komen en hun kant van het verhaal willen vertellen, dan kan ik alleen maar zeggen... Nou ik ben bmij dat hun de gelegenheid krijgen om dat te doen als ze dat willen en wij de gelegenheid krijgen om het te kunnen horen... we hadden natuurlijk ook in een land van strenge sencuur kunnen leven en dan hadden we niets anders geweten dan wat de overheid ons voor had gehouden... we zouden juist blij moeten zijn dat wij zo een verschikkelijke makkelijke toegang tot allerlei informatie hebben ...

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:24

Ik denk dat veel mensen een voorbeeld kunnen nemen aan de hoge waarden en normen die door de JGen beleden en in praktijk gebracht worden. Zelf ben ik Christen en zie wel grote verschillen met de JGen en mijn eigen gemeente, zowel in vorm als in leer. Het balngrijkste echter vind ik om een mens als mens te zien en niet direct een etiketje op te plakken en dus in een hokje te duwen. In mijn werk ben ik meerdere malen met mensen uit de JG in contact gekomen en heb hele prettige contacten gehad. Ik vind het jammer dat ik in de contacten merkte dat er bij die mensen een bepaalde angst heerstte om aan de maatschappij deel te nemen, hulp te vragen als het nodig is. De gemeenschap is hecht, maar dat betekent niet dat alles binnen de gemeenschap opgelost moet worden, als het kan is het mooi. Maar gelukkig zijn er ook andere manieren. Gisteren was het de dag van het respect, laten we dat dan ook met elkaar doen! Respect graag!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:24

Navidad schreef:
Ik heb toch even een vraagje Knipoog Las een paar pagina's trug iets over homosexualiteit?

Leggen jullie mij eens uit als jehova getuigen wat daar zo verkeerd aan is. ik ben zelf homo, En in de bijbel staat dus ook dat je iedereen moet accpeteren zoals ze zijn, en geen onderscheid moet maken.

Waarom worden homo's geweigerd in een kerk? Ik bedoel in jullie kerk?

Ik geloof in mezelf Lachen Ben er niet van gedient als er iemand bij me aan de deur komt, wat wel regelmatig gebeurden voordat wij onze waakhond hadden.. Terwijl ze dat wisten. Het aan de deur komen van vind ik dus zeer opdringerig.

Mijn oma was ook jehova's getuige, en die heeft me dus altijd geaccepteerd zoals ik ben, al was ik vroeger een halve meid.. En weet zeker nu ik al een tijdje out ben.. dat ze me nog steeds zal accepteren zoals ik ben. het gaat tenslotte om je kleinkind zou ze zeggen. hoe denken jullie daarover? en waarom? Leg me dat eens uit..

Aangezien ik iets las van dat homo's niet in een jehova gemeenschap hoeven te komen?

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:27

Ik ben helemaal niet thuis met de bijbel en bijbelteksten e.d.
Maar misschien is het omdat er in de bijbel alleen maar gesproken wordt over man/ vrouw en niet over man/ man of vrouw/vrouw.
Terwijl homoseksualiteit al heel oud is..

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:31

@ Navidad: In Romeinen 1 staat de mening van de Bijbel over homoseksualiteit. Kortgezegd komt het hierop neer dat God je als man of vrouw heeft geschapen en bedoeld heeft om alleen te blijven of te trouwen met iemand van het andere geslacht. Denk aan Adam en Eva. Jehova's getuigen en veel Christenen keuren niet zozeer de geaardheid af maar meer het praktiseren hiervan. Die geaardheid kan je volgens mij niets aan doen, als denken sommige JG en christenen daar anders over, Moslims trouwens ook. Het in praktijk brengen echter is een keuze en aangezien God die keuze in de Bijbel geen goede keuze vindt hebben veel JG en christenen, moslims daar moeite mee. Dat wil niet zeggen dat ze je meteen afkeuren als persoon, alleen je levenswijze in relatie tot je geaardheid. Want het is waar dat God zegt dat je je naaste moet liefhebben als jezelf. Ik hoop dat dit je wat duidelijkheid biedt!
Laatst bijgewerkt door meikie op 06-10-06 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:32

daarom was ik ook fel in mijn antwoorden merylin. Het is heel vervelend dat jij dus een aantal voorvallen heb meegemaakt waarin het draaide om hetzelfde en geloof me zo wordt het echt niet geleerd bij de JG. Over kinderen mag en kan niet beslist worden in geval van leven of dood en vind ik het ook goed dat er instanties zijn die dan ingrijpen door bijv. iemand tijdelijk uit de ouderlijke macht te zetten. Ik zou het ook niet kunnen beslissen hoor over mijn kinderen. Ik wil dat ze leven en blijven leven hoe dan ook. Er zitten een hoop rotte appels tussen ieder geloof waardoor je veel misverstanden ontstaan. Voor mij is het wel lastig want enerzijds wil ik er niets meer mee te maken hebben, maar omdat mijn ouders er nog bij horen is het wel lastig als je dingen hoort die niet zo zijn (terwijl wel door notabene JG-leden wordt gezegd dat de dingen wel zo zijn). Maarja feit blijft wel dat de meeste negatieve dingen door de leden zelf worden veroorzaakt en uiteraar is het zo dat negatieve dingen beter blijven hangen dan positieve.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:33

homosexualiteit is niet toegestaan bij JG. In de bijbel wordt gesproken over dingen die verfoeilijk zijn in gods ogen en dan wordt er gsproken over andere

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:34

hoereerders, overspelers, mannen die bij mannen liggen. Het is dus echt wel zo dat als je als homosexueel je wilt aansluiten bij JG je dus je geaardheid moet laten voor het wat het is. Ik zelf heb homo vrienden en vindt ze geweldig dus je begijpt misschien de dilemma's waar ik mee heb gelopen toen zelf nog JG was.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:42

oensan schreef:
hoereerders, overspelers, mannen die bij mannen liggen. Het is dus echt wel zo dat als je als homosexueel je wilt aansluiten bij JG je dus je geaardheid moet laten voor het wat het is. Ik zelf heb homo vrienden en vindt ze geweldig dus je begijpt misschien de dilemma's waar ik mee heb gelopen toen zelf nog JG was.

Zoals ik het lees zegt God dan het volgende: 'je bent homo, maar dat mag niet, dus je moet je eigen ik laten varen en net doen alsof je hetro bent'.
Hoe kan God, die alleen maar liefde, warmte zou moeten zijn, is dit nou vragen aan iemand?
Hiermee verraad je jezelf en doe je alleen maar een ander plezier mee!

Doordat andere mensen jouw geaardheid niet accepteren, accepteren ze jou ook niet! Ik dacht dat gelovigen niemand mocht buitensluiten?

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:56

@ Navidad: In Romeinen 1 staat de mening van de Bijbel over homoseksualiteit. Kortgezegd komt het hierop neer dat God je als man of vrouw heeft geschapen en bedoeld heeft om alleen te blijven of te trouwen met iemand van het andere geslacht. Denk aan Adam en Eva. Jehova's getuigen en veel Christenen keuren niet zozeer de geaardheid af maar meer het praktiseren hiervan. Die geaardheid kan je volgens mij niets aan doen, als denken sommige JG en christenen daar anders over, Moslims trouwens ook. Het in praktijk brengen echter is een keuze en aangezien God die keuze in de Bijbel geen goede keuze vindt hebben veel JG en christenen, moslims daar moeite mee. Dat wil niet zeggen dat ze je meteen afkeuren als persoon, alleen je levenswijze in relatie tot je geaardheid. Want het is waar dat God zegt dat je je naaste moet liefhebben als jezelf. Ik hoop dat dit je wat duidelijkheid biedt!

Lees dit eens Vanessa24

Dus God keurt je persoon niet af, ieder mens is even waardevol voor God! Het praktiseren van een homoseksuele relatie keurt God echter wel af, betekent niet dat Hij niet meer van je houdt.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:00

Dat stuk heb ik ook gelezen, drie keer zelfs. Of ik heb meer uitleg erover nodig, want ik vat het nog steeds op deze manier op: doordat mensen je levenstijl afkeuren, keuren ze jou ook af, aangezien je in je levenstijl laat zien wie jij bent.