jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:37

Het is trouwens niet alleen mentaal een probleem als je té jong moeder wordt, maar je lichaam is er niet op gebouwd om op je 16de al kids te krijgen. Vaak krijgen die lichamelijke problemen...
Klinkt misschien egoistisch, maar ik wil liever een goede opleiding op dit moment dan een kind. Ik wil eerst mezelf alleen kunnen ontwikkelen, en een stabiele baan krijgen na mijn titel. Dan pas vind ik dat ik dan een goede basis kan bieden voor mijn kind (qua financien, huis etc liefde kan ik nu al bieden Knipoog ). Ik wil eerst lekker van mijn tijd alleen genieten met mijn vriend en van mijn studie. Mocht ik zwanger raken morgen, dan is het kind meer dan welkom. Maar ik zal er absoluut niet bewust voor kiezen.
Statistisch gezien zijn jonge moeders idd lager opgeleid. Niet verwonderlijk aangezien die eerder werken etc. Ik was pas 18 en klaar met vwo en nu ben ik 21 en begin aan mijn derde jaar uni en moet er nog 2 Clown (en ja ik loop een jaartje achter Nagelbijten / Gniffelen)
Ik kende van het vmbo meer mensen die zwanger waren dan in het vwo (daar was niemand, en nu nog niet van mijn oude klas).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:39

16 lijkt me inderdaad ook niet fijn voor je lichaam, maar ik heb ooit ergens gelezen (vraag me niet waar) dat lichamelijk gezien 18 de beste leeftijd is en bij mij gaat alles ook perfect.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:48

Charos schreef:
BeLoVeD schreef:

En 'kinderen' van 16 en zelfs van 18 zijn mééstal nog lang niet genoeg ontwikkeld en volwassen.

Ik ben dus 18, inderdaad nog erg jong, maar ik weet zeker (oke natuurlijk nooit 100%, maar zeker 99%) dat het in mijn geval helemaal goed komt.

18 jaar ben je mentaal nog niet helemaal volwassen, dat dénk je. Je hebt net je identiteit gevormd. Kijk eens over een paar jaar terug dan denk je er heel anders over. De 1 is natuurlijk sneller volwassen dan de ander, en een kind versnelt dat proces.
Jammer dat je je kansen overschat, hoe kun je in vredesnaam weten dat het helemaal goed komt? Ik weet niet eens of het met mij goedkomt, laat staan met het opvoeden van een kind en de uitkomst ervan. Je kunt gewoon niet zeggen dat het goed komt, je hebt geen glazenbol waarmee je in de toekomst kunt kijken Knipoog
16 en 18 is ook nog een wereld van verschil, kun je geen vergelijking mee maken. immers met 16 puber je in principe nog en ben je aan het experimenteren met rollenspellen en met je 18de heb je je identiteit al aardig gevormd.
Persoonlijjk vind ik onder de 16 geen kinderen, omdat je dan jezelf niet goed kunt ontwikkelen (immers je moet eerst weten wie JIJ bent voordat je verder gaat) Hoe kun je een kind opvoeden als je niet eens beeld hebt van je eigen identiteit? Hoe kan je iemand opvoeden terwijl jij nog opvoeding nodig hebt? Hoe kan je iemand een basis bieden als jouw eigen basis (identiteit etc) nog instabiel is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:48

Charos schreef:
16 lijkt me inderdaad ook niet fijn voor je lichaam, maar ik heb ooit ergens gelezen (vraag me niet waar) dat lichamelijk gezien 18 de beste leeftijd is en bij mij gaat alles ook perfect.

18 jaar is fysiologisch gezien nog te jong, 21 jaar is perfect: niet alleen lichamelijk maar ook genetisch gezien.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:57

Welshcobfan schreef:
18 jaar ben je mentaal nog niet helemaal volwassen, dat dénk je. Je hebt net je identiteit gevormd. Kijk eens over een paar jaar terug dan denk je er heel anders over. De 1 is natuurlijk sneller volwassen dan de ander, en een kind versnelt dat proces.
Jammer dat je je kansen overschat, hoe kun je in vredesnaam weten dat het helemaal goed komt? Ik weet niet eens of het met mij goedkomt, laat staan met het opvoeden van een kind en de uitkomst ervan. Je kunt gewoon niet zeggen dat het goed komt, je hebt geen glazenbol waarmee je in de toekomst kunt kijken Knipoog
16 en 18 is ook nog een wereld van verschil, kun je geen vergelijking mee maken. immers met 16 puber je in principe nog en ben je aan het experimenteren met rollenspellen en met je 18de heb je je identiteit al aardig gevormd.
Persoonlijjk vind ik onder de 16 geen kinderen, omdat je dan jezelf niet goed kunt ontwikkelen (immers je moet eerst weten wie JIJ bent voordat je verder gaat) Hoe kun je een kind opvoeden als je niet eens beeld hebt van je eigen identiteit? Hoe kan je iemand opvoeden terwijl jij nog opvoeding nodig hebt? Hoe kan je iemand een basis bieden als jouw eigen basis (identiteit etc) nog instabiel is?

Jij noemt het kansen overschatten, ik noem het positief denken.

Maar goed ik ga mijn keuze niet verder verdedigen in dit topic, ik heb er zelf voor gekozen (en mijn vriend ook) om dit kind te houden.

Ook doordat ik nu zwanger ben ben ik heel veel veranderd in positieve zin, dat hoor ik vooral van anderen om mij heen die er ook alle vertrouwen in hebben dat het goed komt.

Charaz

Welshcobfan schreef:
Charos schreef:

18 jaar is fysiologisch gezien nog te jong, 21 jaar is perfect: niet alleen lichamelijk maar ook genetisch gezien.

bron?

paardje2005

mag je ook reageren als je juist hele oude ouders hebt?mijn mama was 34 en mijn papa 40. echt oud. mijn ene zus was 25 en mijn andere zus 33 toen ze kinderen kregen. ikzelf heb goeddankt geen kinderen en dat wil ik graag zo houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:58

Charos schreef:

bron?

Vak medische genetica Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:59

Wat voor nadelen merk je daar dan vooral van als je oudere ouders hebt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:03

@ charos: ik noem het toch liever het optimisme bias Lachen Het beschermd de mens tegen hetgene wat onwenselijk is.
Ik keur je keuze ook niet af, ik had namelijk hetzelfde gedaan als jou. Aangezien het bij jou een ongelukje was, en het niet express is gegaan. Gezien je leeftijd heb ik er ook vertrouwen in, daarom zeg ik ook: vergelijk 16 niet met 18, dat is mentaal gezien en lichamelijk gezien een groot verschil. Jou vriend is idd ook wat ouder, prima toch! Ik wens jullie ook echt het allerbeste toe Lachen
Mijn vriend is daarintegen 2 jaar jonger, wat het lastiger maakt aangezien ik sneller volwassen ben dan hij (hij is net uit de puberteit en ik ben al volwassen). dus mocht ik zwanger raken, heeft kindje iig wél een jonge papa Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:05

oudere ouders heeft voordelen, mijn ouders hadden al 2 kids gehad voor mij (die tevens geschikt waren als babysit voor mij Nagelbijten / Gniffelen), dus ze kenden de klappen van de zweep en ik ben erg goed opgevoed hierdoor. Ze hadden ervaring Lachen tja nadeel: mensen die aan mij vroegen: wat leuk dat je opa mee is Clown en de 'generatiekloof' .Moeders was wat ouderwets in gedachten, is nu al bijgetrokken waardoor ik eigenlijk mijn moeder jong houd Lachen

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:06

Volgens mij heeft het voor kinderen juist meer voordelen om oudere ouders te hebben dan jonge, om als eerste punt maar te noemen dat de ouders de carriere al hebben gemaakt en alle tijd hebben voor de kinderen en dus niet de kinderen naast de carriere hebben met als gevolg dat het kind 5 dagen per week op kdv of bso door kan brengen. Als ik kijk naar het verschil tussen mijn ouders (jong, resp. 23 en 24) of mijn vriend zijn ouders (38 en 42). Mijn ouders waren altijd aan het werk, nooit tijd voor vakanties of wat dan ook. Zijn ouders hadden de carriere al gehad, bedrijf draaide perfect dus personeel in dienst en alle tijd om leuke dingen te doen samen met de kinderen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:09

Dat ligt denk ik niet aan de leeftijd van je ouders Roosmarijn maar aan de keuze. Mijn moeder was 26, maar ik heb nooit op het kdv verblijf gezeten of druk bezette ouders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:10

ehh mijn oude ouders van 41 en 42 jaar hadden ook fulltime banen + 2 pubers in huis en een baby Clown
Ik zat op de peuterspeelzaal, en af en toe pasten mijn broer en zus op. Ook moest ik altijd overblijven (op school, bij buren of vriendinnen). Moeder was gelukkig wel altijd woensdagmiddag vrij maar moest daarintegen wel altijd zaterdag werken. Dus dat zegt soms niets hoor qua tijd voor de kids....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:32

Annemie91 schreef:
Ik wou dat ik jonge ouders had! Mn vaders is 46 en mijn moeder is 45 en ik ben 15 heb dan (mn oudste zus) is dan bijna 24 maar ja mijn moeder was 31! vink best wel oud. Mijn broer was vader toen die 18 was een ongelukje kijk dat vind ik wel weer leuk klinken als mijn nichtje straks 18 is en vragen hoe oud haar vader is zegt ze 36 kijk dat vind ik zelf wel cool klinken haha.

Jonge ouders zegt niet alles, mijn moeder is 45, woonde op haar 17e al samen met mijn vader(alweer 12 jaar gescheiden) en ik ben 14, en ik denk dat veel meisjes van mijn leeftijd dromen van zo'n moeder. Ze is echt nog jong, en ze wordt regelmatig gewoon versierd waar ik bij sta! terwijl ze zich echt niet uitdagend of ordinair kleed.

Verder vind ik dat als je rond je 18e, 19e etc in staat bent een kind op te voeden een prestatie, je bent opzich nog jong, ik de bloei van je leeftijd. maar ik ben van mening dat je die bloei ook best kan maken mét een kind. Als je daar aan toe bent!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:41

Precies! Als je iig zélf maar ontwikkeld bent en een stabiel zelfbeeld met daarbij emotionele stabiliteit hebt ontwikkeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:19

Kan me erg goed vinden in de mening van Welshcobfan. Vooral nu ik 24 ben en ik terugkijk dacht ik met 16 en zelfs met 18 al volwassen te zijn maar ik was met 16 echt nog jong/onervaren en met 18 al wel wijzer maar nog wel naief. Ik dacht ook dat alles wel goed zou komen etc.
Tuurlijk moet je ook positief zijn, dat is ook goed maar de levenservaring is klein, en zelfs met 24 is die nog klein.

Mijn vriend is 22 en die komt echt zo recht uit een stap/feest/sjans/scharrel periode zetten, dat is ineens een schok denk ik. Ik heb de laatste jaren al redelijk veel meegemaakt, ben rustiger geworden en kan wel zeggen dat ik in staat ben, denk ik, om een kind op te voeden.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:22

Ik was 18 toen ik per ongeluk zwanger werd , maar ik vond het totaal geen probleem, altijd vroeg kinderen gewild (niet zo vroeg maar kom...)
Mijn vriend zag het helemaal anders en de maanden die daarop volgden waren een hel, maar uiteindelijk kozen we (mijn beslissing stond al meteen vast, met of zonder vriend) er voor om er voor te gaan!
Op mijn 19 ben ik bevallen van mijn dochter (nu 2 jaar) en ik heb nu een dochter van 7 maanden en in februari verwachten wij ons 3de kindje...
Ik heb absoluut nergens spijt van, ik ben heel gelukkig als moeder en ik had geen betere 'levensloop' kunnen bedenken... heb me altijd al 'ouder' gevoeld dan mijn leeftijdsgenoten en echte vriendinnen had ik niet, omdat dat wereldje van 'welke make up gebruik jij en heb je die kerel gezien en wat vind je van mijn kleren enz enz?' me absoluut niks zei! Dat oppervlakkige gedoe...
Nu ben ik een half jaar gestopt met werken omdat ik er voor mijn kids wil zijn tot ze naar school gaan en omdat de derde zwangerschap nu ook lichamelijk wel iets zwaarder zal worden...

Maar wat de TS dus ook bedoelde: ik vind het ook jammer dat ik nog steeds geregeld scheef bekeken wordt op straat of dat mensen ook standaard vragen of ik bewust voor (eerst het tweede) en nu het derde gekozen heb?

Dat getalletje dat je leeftijd moet voorstellen vind ik trouwens niks zeggen! ik ken mensen van 30 die nog lang niet 'volwassen' genoeg zijn om kids te hebben en mensen van -20 die dat wel zijn...

ik heb geen diploma, maar dat heeft niks met de kinderen te maken, ik was al gestopt voor ik zwanger werd, omdat de richting me niks zei en er hier geen interessante dingen waren.
Maar ik begin volgende week aan een opleiding en als de kinderen naar school zijn ga ik ook weer studeren voor onderwijzeres...

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:24

Moet er nog bijzeggen dat mijn vriend het er wel moeilijker mee had en wel meer het gevoel heeft dat hij dingen mist, maar daar proberen we zo veel mogelijk aan te werken! Ik probeer hem ook zo veel mogelijk te laten doen met vrienden (uitgaan en zo). Hij heeft immers ook zijn verantwoordelijkheid opgenomen toen, hij kon ook gewoon opgestapt zijn, want het ging helemaal niet goed tussen ons in die periode...

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 10:26

Ik zit zelf op dit moment in het laatste jaar van de Pabo, ik heb gekozen voor de avondopleiding, dit om veel tijd over te houden om bij de kinderen te zijn. Als de kinderen slapen kan ik studeren. Ik vind dit een ideale situatie. Ik had al een mbo-opleiding af (op mijn 19de) en op mijn 24ste ben ik moeder geworden. Op mijn 25ste ben ik begonnen aan mijn opleiding, dit omdat er in de richting van mijn mbo-opleiding geen werk te vinden is en ik, als de kinderen naar school gaan, wel weer aan de slag wil. Niet fulltime, maar parttime, zodat ik er wel ben als de kinderen mij nodig hebben.
Veel jonge moeders brengen hun kinderen niet naar een kinderdagverblijf, dit zijn voornamelijk oudere ouders. Dit komt omdat ze carriëre hebben gemaakt en ze hun baan niet willen opgeven voor hun kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:29

Welchcobfan, ik kan me prima vinden in je argumentatie.

Nog even over moeder worden als je jonger bent dan 18. Voor de wet ben je dan minderjarig: Zolang je nog geen achttien jaar bent, ben je minderjarig. Een minderjarige geldt als 'handelingsonbekwaam'. Dat zegt denk ik wel genoeg.

Waar ik erg aan hecht is dat je als jonge moeder een gedegen opleiding hebt genoten en dat je in staat bent om voor jezelf en je kind te zorgen. Maar al te vaak blijven vrouwen alleen achter met kinderen en draaien ze zelf voor de zorg van hun kinderen op. Met een gedegen opleiding kun je zelf voorzien in het levendsonderhoud, zonder dat je kinderen de dupe worden van een echtscheiding. Bovendie ontwikkel je jezelf maatschappelijk breder door een reguliere baan en dat komt weer ten goede aan de opvoeding van je kinderen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:46

BeLoVeD schreef:
Als je nou eens verder kijkt dan je neus lang is en beter leest dan Charos dan had je mijn andere reactie ook gelezen. Dromen

Gedaan, toen ook al, ik blijf me toch aangesproken gevoelen, vooral omdat ik een ''uitzondering'' genoemd wordt. Ik ken zo'n 70 tienermoeders, allemaal zorgen ze goed voor hun kind, kind gaat werkelijk voor alles, de meeste kinderen zijn keurig opgevoed, zijn dit dan ook allemaal uitzonderingen? Volgens mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:50

Opvoeden is ook zelfstandig voor je kind kunnen zorgen Joyckuh. Hoe zit dat met die tienermoeders die zijn doorgaans toch afhankelijk van een sociale uitkering. En dat is gemeenschapsgeld dat we allemaal opbrengen. Ik vind at niet getuigen van goed/verstandig ouderschap.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:50

Joyckuh schreef:
BeLoVeD schreef:
Als je nou eens verder kijkt dan je neus lang is en beter leest dan Charos dan had je mijn andere reactie ook gelezen. Dromen

Gedaan, toen ook al, ik blijf me toch aangesproken gevoelen, vooral omdat ik een ''uitzondering'' genoemd wordt. Ik ken zo'n 70 tienermoeders, allemaal zorgen ze goed voor hun kind, kind gaat werkelijk voor alles, de meeste kinderen zijn keurig opgevoed, zijn dit dan ook allemaal uitzonderingen? Volgens mij niet.

Dan zijn jouw ervaringen met tienermoeders duidelijk beter dan die van mij. Het lijkt me trouwens sterk dat alle 70 moeders allemaal goed voor hun kind zorgen.

Ik ben gewoon van mening dat veel mensen overschatten hoe zwaar het is om een kind op te voeden. Iedereen kan wel een kind krijgen en dan zorgen dat het groot wordt, maar gebeurd dat op een juiste manier?!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:51

ben het zeker met Jippie eens