voor eens en altijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Re: voor eens en altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:39

MoonChloe schreef:
Hmm, dan ben ik erg slordig bezig want ik doe dat niet eigenlijk. Ik lees het vaak wel door als ik het heb gepost.

Ja dat doe ik dus ook, en dan ben ik af en toe blij dat de 'edit-knop' erzit. Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:42

Okee, dat kan ook. Maar dan lezen jullie het nog wel over en corrigeren jullie fouten.
Er zijn ook genoeg mensen die typen, klikken op "plaatsen" en meteen doorklikken naar een ander onderwerp.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:44

Kitty schreef:
Okee, dat kan ook. Maar dan lezen jullie het nog wel over en corrigeren jullie fouten.
Er zijn ook genoeg mensen die typen, klikken op "plaatsen" en meteen doorklikken naar een ander onderwerp.

Ja oke dat is wel zo, of die reageren om 't berichtje. Dus echt één of ander raar antwoord geven, wat soms niet eens over 't onderwerp gaat. Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:02

Ik typ ook wel eens te snel en merk dan later, wanneer ik mijn bericht doorlees, dat er spelfouten in staan. Als ik dan nog kan editen doe ik het ook wel altijd. Op zich kan ik wel goed spellen, ik ben op het VWO geslaagd met een 8 voor Nederlands. Alleen de typfoutjes die ik hier maak, komen vooral door het "snel even een reactie plaatsen". Mijn handen denken namelijk vaak dat ze de weg op mijn toetsenbord wel weten, en mijn rechterhand is iets sneller dan mijn linker, waardoor ik dus ook wel eens omgekeerde lettercombinaties typ. Zo heb ik dan ook al snel op verzenden gedrukt, voordat ik het hele bericht heb doorgelezen. Is dus gewoon een slordigheid van mij.
Echter, dit soort typfouten, die iedereen wel eens maakt, daar erger ik mij niet zo snel aan, dat kan gebeuren.

Waar ik me wel echt aan erger is die MSN en BrEeZah-taal. Het leest ongelooflijk onprettig en het is gewoon slecht voor de ontwikkeling van de Nederlandse taal onder jongeren.
Dat iemand niet zo goed weet of ergens een "d" of "t" achter moet, ja, daar kun je je aan ergeren, maar dat iemand structureel "ch" en "g" door elkaar haalt, verkleinwoord"juh"s gebruikt een "ij" typt als er "ei" moet staan etc. dat is echt irritant.

Als er mensen (meestal kinderen van onze manege) zo naar mij typen via msn of e-mail vraag ik altijd wat er staat. En meestal komt er daarna redelijk normaal Nederlands te voorschijn, hoewel ze sommige dingen gewoon echt niet weten, doordat het via msn verkeerd is aangeleerd. En dat is een kwalijke ontwikkeling, vind ik.
Ben blij dat er daarom op bokt regelmatig wat wordt gezegd van dit soort taalgebruik. Dit gaat dus specifiek niet over dyslexie, want deze mensen doen juist hun stinkende best om wel zo goed mogelijk Nederlands te typen. Het valt mij inderdaad ook op dat dat hier te pas en te onpas wordt geroepen door mensen die de moeite niet willen nemen om een klein beetje hun best te doen op hun Nederlands dat ze dyslexie hebben. Ok, mocht het waar zijn, dan is dat vervelend, maar dat geeft je geen vrijbrief om maar raak te typen en er verder niet naar om te kijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:13

KiWiKo schreef:
hihi ik loop zelfs met dit weer met stevige stappurts onder mijn korte broek Haha! ....... ook door schade en schande wijs geworden

is stappurts ook irritant???

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:15

KiWiKo schreef:
KiWiKo schreef:
hihi ik loop zelfs met dit weer met stevige stappurts onder mijn korte broek Haha! ....... ook door schade en schande wijs geworden

Ik weet niet wat het zijn, zullen wel van die bergschoenen zijn? Maar kan aan mij liggen hoor. Haha! Aan zoiets irriteer [of was het nou erger? Ik las dat ergens in dit topic] ik me niet.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:17

Het is idd 'erger' Tong uitsteken

KiWiKo schreef:
stefoo schreef:
Heel het n N ederlands zit raar in elkaar dus zullen we ons gewoon niet op het n N ederlands storten met zijn alleen (ik neem aan dat je ALLEN bedoeld) .. Slaat echt nergens op dit topic

heb het even gecorrigeerd Clown

o o wat fout!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:19

Jaduuh schreef:

Ik weet niet wat het zijn, zullen wel van die bergschoenen zijn? Maar kan aan mij liggen hoor. Haha! Aan zoiets irriteer [of was het nou erger? Ik las dat ergens in dit topic] ik me niet.

klopt, stevige schoenen : D: D

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:20

Jaduuh schreef:

KiWiKo schreef:

Bij KiWiKo zijn stappurts haar klompjes Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:22

haha of mijn klompen inderdaad Haha!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:26

Knipoog hahahaha

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:41

Kitty schreef:

Haha misschien doen zij dat ook wel, en zien dat ze een "tjuh" zijn vergeten Haha!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:44

Waar ik me ook aan erger:

Hij hebt Lips are sealed

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:56

Dat punten systeem moet er inderdaad komen! Haha!
Ik irriteer me ontzettend aan lakse taalfouten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:00

Chocotof schreef:

Je ergert je aan lakse taalfouten, of lakse taalfouten irriteren je ontzettend! Pling
Maar dat onderscheid kan lang niet iedereen maken hoor!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:02

Marije_jiplover schreef:
Chocotof schreef:

Je ergert je aan lakse taalfouten, of lakse taalfouten irriteren je ontzettend! Pling
Maar dat onderscheid kan lang niet iedereen maken hoor!

Gelukkig was dat een Nederlands voor gevordenen taalfout
en geen lakse. Knipoog

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:29

KiWiKo schreef:
stefoo schreef:
Heel het n N ederlands zit raar in elkaar dus zullen we ons gewoon niet op het n N ederlands storten met zijn alleen (ik neem aan dat je ALLEN bedoeld) .. Slaat echt nergens op dit topic

hHeb het even gecorrigeerd Clown

Ik jou ook. Clown

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:40

BedoelD is ook fout, het moet bedoelt zijn. Tong uitsteken

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:14

MoonChloe schreef:

Behalve als je iets "hebt bedoeld" (dus voltooid deelwoord), dan is het met een D. Slim

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:18

Haha dit is een leuk topic, waar ik misschien ook nog eens iets van leer.. Sigaar
Welk niveau school doen we hier allemaal ? Ik doe Atheneum Slim

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:24

Schoolniveau zegt weinig hoor, ik ken mensen met een vwo-diploma én een universitaire studie achter de kiezen die nog geen sollicitatiebrief zonder spelfouten kunnen schrijven.

Maar die kunnen weer dingen waar ik veel moeite mee heb. Knipoog

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:45

Simone_S schreef:
Haha dit is een leuk topic, waar ik misschien ook nog eens iets van leer.. Sigaar

Ik doe 4vwo, maar maak nog steeds fouten met de dt's en d / t hoor. Schijnheilig

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:47

tinkerLuna schreef:
MoonChloe schreef:

Behalve als je iets "hebt bedoeld" (dus voltooid deelwoord), dan is het met een D. Slim

In dat zin moet het 'bedoelT' zijn. Dat bedoel ik Haha!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:54

Jaduuh schreef:
Simone_S schreef:

Ik doe 4vwo, maar maak nog steeds fouten met de dt's en d / t hoor. Schijnheilig

Je bent niet de enige hoor. Zelf deed ik vwo maar ik ben overgestapt naar de Havo.
Maar ik heb ook veel moeite met talen. Engels is het een wonder als ik ooit een keer een voldoende haal. En bij nederlands sta ik meestal een zesje op m'n raport..

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:17

@ Marrke; Dat heb ik ook bij engels [en frans]. Duits gaat dan ietsjes beter, en Nederlands heb ik verder geen problemen jaa altijd wel onvoldoendes op de grammatica. Schijnheilig Maar de rest gelukkig niet. Nagelbijten / Gniffelen