Een vriendin van mij is zwanger! (14jaar) ZE IS BEVALLEN !!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 06:50

Prima schreef:
Meestal komt dit voor in de wat achterstandsgezinnen met een wat lagere opleidingsnivo.

Ik snap niet dat jullie je allemaal zo druk maken om deze opmerking. Ik vind dat Prima het heel netjes formuleert en het is ook een kwestie van lezen he, er staat meestal.

Of het waar is is een tweede, ik heb geen idee wat voor een onderzoeken daar naar zijn gedaan, maar toch kan ik er wel een beetje inkomen. Ik ken een heleboel voorbeelden van tienermoeders en stuk voor stuk komen ze niet uit de doorsnee gezinnen. Het gebeurt veel in de kindertehuizen of in (idd) in de wat achterstandgezinnen. Kan toeval zijn dat ik toevallig alleen maar van dit soort gevallen ken en het zal gerust ook niet in 100% van de gevallen zo zijn.

Ik vindt trouwens de aanvallen tegen de opmerking van Prima erg onvolwassen overkomen. En om Prima`s ongelijk te bewijzen, gebaseert op slechts 3 verhalen van medebokkers Lips are sealed Maar ja, de meeste aanvallen kwamen ook uit monden van onvolwassen bokkers Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 07:56

Ik vind het een vreselijk triest verhaal allemaal. Ik vind dat ieder kind er recht op heeft om voor de volle 100% gewenst te zijn. Ook denk ik dat een kind-moeder een kind minder te bieden heeft dan een volwassen moeder die bewust gekozen heeft voor zwangerschap. Dat gaat om materiele dingen en een stabiele thuissituatie maar ook om een stukje levendservaring en maatschappelijk ontplooing.
Veel mensen hebben hier al aangegeven dat het vreselijk moeilijk is een kind op zeer jonge leeftijd groot te brengen. Natuurlijk kom je dezelfde problemen tegen als andere ouders, maar daarnaast wordt je als jonge moeder met een hoop andere minder leuke dingen geconfronteerd. Omdat die toch zijn negatieve weerslag op het kind zullen vinden vind ik het allemaal erg triest.
Ik ben benieuwd naar de gevolgen voor het kind die dit met zich meebrengt. Vaak voelen kinderen zich schuldig wanneer ouders in problemen verkeren waarbij zij betroken zijn. Het geval van scheidingen en effect op kinderen is al door veel psychologen onderzocht. Ik vraag me af welke vormen dat aan kan nemen bij kinderen van kind-moeder.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:08

ah, dan is er 1 voordeel hier Jippie; dit meisje heeft geen partner meer en kan dus ook niet scheiden van de vader van haar kind. Daarbij groeit het kind ook nog eens op bij liefhebbende grootouders. Als het kind voldoende liefde krijgt gaat het wel. Ik heb het meest te doen met de moeder die zo jong al zo volwassen moest worden en door de leeftijd die niet echt samengaat met omstandigheden tussen wal en schip komt te zitten. Ik hoop dat dat meisje echte vriendinnen heeft die haar niet in de steek zullen laten. Ze heeft stom gedaan, daarvoor moet ze boeten; haar jeugd is weg. Ik hoop daarom niet dat ze blijvend gestrafd wordt, ik ga er van uit dat ze over 10 jaar zegt "het kind kwam niet op een goed moment maar ik had het niet willen missen want ik hou er nu te veel van, het is alle ellende waard geweest."

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:41

Cassidy"]
[quote="Laura schreef:
Citaat:
Het maakt namelijk niets uit of je dat op je 14e, 16e of 30 ste doet! Iemand die 30 is en zijn eerste kind krijgt weet ook niet hoe zij hij/zij op moet voeden, dat doe je op je gevoel.. en met de raad en steun van de mensen om je heen!

Met het grote verschil dat wanneer je 30 bent je een hoop meegemaakt hebt in de wereld en volwassen bent en verantwoordelijkheidsgevoel hebt ontwikkeld. Een 14jarige is nog een kind! Natuurlijk weet je niet meteen hoe je op moet voeden als je je eerste kind krijgt, of je nu 30 of 14 bent, maar je hebt imo een grote voorsprong als je zelf weet wat de wereld inhoudt, en niet alleen ' middelbare school ervaring' hebt.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ken 14 jarige die het huishouden runnen omdat de moeder ineens kwam te overlijden of ziek werd. Ik ken kinderen die in hun jonge leven meer hebben meegemaakt dan goed voor ze is geweeset. Maar ik ken 30 jarigen die in hun hele leven nooit verder zijn geweest dan het dichstbijzijnde dorp, en niets, maar dan ook helemaal niets van " wat de wereld inhoudt" hebben gezien....

Nogmaals, het is de leveninstelling, en dat is onafhankelijk van leeftijd. Een 14 jarige met de goede instelling komt er wel...
[/quote]

Mijn moeder is sinds ik 3 was ofzow ernstig ziek en ook veel niet in staat geweest het huishouden te doen of uberhaupt voor mij of mijn broertje zorgen.
Mijn vader werkte gewoon en oppas/hulp was er ook niet altijd.
Dit heeft er voor gezorgd dat ik idd vroeg zelfstandig werd en sinds mijn 12e ik zelfs deels het huishouden runde aangezien mijn moeder toen bij een andere man introk.
Ik moest vroeg volwassen worden, mijn eigen boontjes kunnen doppen etc, op mijn 15e ging ik zelfs het huis uit omdat ik intussen wegens mijn zelfstandigheid een stiefmoeder niet meer kon behappen.
Dat is niet goed voor een kind!!!!!
Een kind moet kind zijn, op latere leeftijd gaat dat aan je knagen als je dat gemist hebt.
Gelukkig ben ik me bewust van mijn situatie en leef ik ook volgens de instelling; je bent pas volwassen als je kind durft te zijn, geen zwaar serieus volwassen gedoe alleen maar, tot ik aan kinderen begin, wat nog wel enige jaren zal duren hoop ik, blijf ik lekker keten en haal ik ook een beetje is wat ik vroeger heb moeten missen, want als kind wil je ook zo snel mogenlijk volwassen zijn en zie je niet in dat je je kindertijd echt nodig hebt om jezelf te ontwikkelen op een goede manier.
Het kan, een 14jarige die een kind opvoed, maar wel met een erg minimale basis.
Ik persoonlijk kies voor de maximale basis, wellicht omdat ik een beetje een perfectionist ben en ik gewoon alles netjes voor elkaar wil hebben voor ik aan kinderen wil beginnen, dus ook mezelf zodat ik mijn kinderen een goede basis mee kan geven voor het leven.
Ik heb zelf hard genoeg geknokt in mijn leventje tot nu toe, ik heb er voor gekozen niet verder te hoeven knokken door vroeg een kind te nemen, want dat is het; je moet gewoon keihard voor jezelf en je kind knokken dan!

Dat vroeg volwassen worden wens je niemand toe; het is leerzaam allemaal, maar niet makkelijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:22

Llewella schreef:
Ik persoonlijk kies voor de maximale basis, wellicht omdat ik een beetje een perfectionist ben en ik gewoon alles netjes voor elkaar wil hebben voor ik aan kinderen wil beginnen, dus ook mezelf zodat ik mijn kinderen een goede basis mee kan geven voor het leven.
Dat vroeg volwassen worden wens je niemand toe; het is leerzaam allemaal, maar niet makkelijk.

dit meisje had geen keuze, ze heeft niet gekozen voor een baby. Ze moest kiezen voor abortus of krijgen misschien. ze heeft gekozen voor het minste kwaad.

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:33

Pril schreef:
En om Prima`s ongelijk te bewijzen, gebaseert op slechts 3 verhalen van medebokkers Lips are sealed

Snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld Verward

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:44

Desiree"]
[quote="Llewella schreef:

dit meisje had geen keuze, ze heeft niet gekozen voor een baby. Ze moest kiezen voor abortus of krijgen misschien. ze heeft gekozen voor het minste kwaad.
[/quote]

Ze kon niet voor abrotus kiezen angezien ze er net pas achter was dat ze zwanger was

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:48

Pril"]
[quote="Prima schreef:
Meestal komt dit voor in de wat achterstandsgezinnen met een wat lagere opleidingsnivo.

Ik snap niet dat jullie je allemaal zo druk maken om deze opmerking. Ik vind dat Prima het heel netjes formuleert en het is ook een kwestie van lezen he, er staat meestal.

Of het waar is is een tweede, ik heb geen idee wat voor een onderzoeken daar naar zijn gedaan, maar toch kan ik er wel een beetje inkomen. Ik ken een heleboel voorbeelden van tienermoeders en stuk voor stuk komen ze niet uit de doorsnee gezinnen. Het gebeurt veel in de kindertehuizen of in (idd) in de wat achterstandgezinnen. Kan toeval zijn dat ik toevallig alleen maar van dit soort gevallen ken en het zal gerust ook niet in 100% van de gevallen zo zijn.

Ik vindt trouwens de aanvallen tegen de opmerking van Prima erg onvolwassen overkomen. En om Prima`s ongelijk te bewijzen, gebaseert op slechts 3 verhalen van medebokkers Lips are sealed Maar ja, de meeste aanvallen kwamen ook uit monden van onvolwassen bokkers Knipoog
[/quote]

Naja pril waar slaat dit nou weer op????? Frusty Frusty Frusty Wat een stomme reactie zeg! Dat er 3 bokkers zijn die tienermoeder zijn en die alle drie uit een normaal gezin komen zegt al heel veel lijkt mij??
En ik ben echt wel volwassen hoor. En de rest ook btw Ik geloof zelfs dat wij alledrie ouder zijn dan jij dus please hou zulke denigrerende opmerkingen maar voor je!! Boos! Boos! Boos! Boos!

Andy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:45

Ik ben hier pas nieuw , maar wat ik hier op deze site allemaal lees is echt verbazingwekkend en dan dit verhaal van een meisje dat op haar 14e al moeder word. Ik vind dit een hele domme actie , ik ben zelf ook van dichtbij bij zo'n verhaal betrokken geweest. Ik vind het wel goed van ze dat ze het kind willen houden want ieder kind , hoe het ook ter werled komt moet recht hebben op een goed leven.

Ik wens dit meisje veel succes in haar verdere leven als moeder en denk er niet te licht over dat je moeder wordt.

de groeten Andy

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 17:03

dit gebeurd helaas te vaak. meisjes die een vried krijgen. ze willen niet preuts lijken of het idee hebben dat die jongen raar over ze zal denken dus doen ze maar wat hij vraagt. heel erg zonden.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 17:19

obsession schreef:
Naja pril waar slaat dit nou weer op????? Frusty Frusty Frusty Wat een stomme reactie zeg! Dat er 3 bokkers zijn die tienermoeder zijn en die alle drie uit een normaal gezin komen zegt al heel veel lijkt mij??
En ik ben echt wel volwassen hoor. En de rest ook btw Ik geloof zelfs dat wij alledrie ouder zijn dan jij dus please hou zulke denigrerende opmerkingen maar voor je!! Boos! Boos! Boos! Boos!

LEZEN Lips are sealed

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 17:31

Pril"]
[quote="Prima schreef:

[/quote]

Op zich is de opmerking van Prima idd niet heel erg. Maar Prima's 'forum-manieren' komen een aantal van de bokkers een beetje de strot uit. Hij heeft overal een vooroordeel over en dat is nogal irritant als je in een situatie zit die hij als 'asociaal' beschrijft en je zelf weet dat het niet altijd (of meestal) zo is.

Ik ken zelf ook een aantal tienermoeders en ik heb niet die ervaring. Ik denk niet dat Prima één tienermoeder kent, dus waar hij die wijsheid vandaan haalt is altijd maar gissen. Ik heb hem meerdere keren gewezen op het feit dat wanneer je zulke uitspraken doet, dat men daar graag een bronvermelding bij wil zien.

Ik vind de verhalen van Simone en Obsession niet onvolwassen. Er staan idd onvolwassen reacties bij, maar die zijn in de meeste gevallen ook niet geschreven door de volwassenen op bokt.
Verder gedraagt Prima zich ook niet erg volwassen door op Obsession te reageren met; 'ach rot toch op, man'

(wat een stom woord zeg 'volwassen' als je het een paar x uitspreekt Scheve mond )

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 18:35

Ach ja, waarom niet, ik zet er ook even mijn mening bij.

Over dat het meisje nu een kind heeft: baby, moeder en opa en oma errug veel sterkte gewenst, en dat jullie ondanks 'dat er iets mis ging' (hoe zeg ik dat he Haha! ) toch erg veel van elkaar zullen kunnen houden, dat hoop ik van harte.

Ik ken een meisje die op 22 jarige leeftijd per ongeluk zwanger raakte, het kind hield, de vader (relatie was al uit) zag er na enige tijd vanaf om nog belangstelling te tonen voor het kind.

Na een jaar of zeven heeft moeder nu een superrelatie met andere man, ze zijn dolgelukkig met z'n drieën, maar de eerste jaren zijn vooral goed gegaan dankzij enorm doorzettingsvermogen van de moeder, en hulp van derden zoals haar ouders, andere familie en vrienden.
Ik heb veel respect voor haar, ze had het niet gemakkelijk.

De bewering dat dit soort dingen vaker voorkomen in gezinnen met een wat lager niveau, dit heb ik echter vaker gehoord en ook meegemaakt in mijn omgeving.
Daarbij gaat het dan niet over wat voor diploma je daadwerkelijk op zak hebt, maar vooral op wat voor niveau je denkt en lééft.

Voorbeeld: een jongen die een meisje zwanger maakte. Hij zat oorspronkelijk op het gymnasium, maar is daarna niet verder gaan studeren, gewoon het huis uit gegaan en op kamers gaan wonen.
De baan (in een winkel) raakte hij weer kwijt en overdag zag je hem vaak in de kroeg, dronk niet veel maar rookte veel en ook jointjes.
Zijn bestaan was nutteloos, hij 'maakte niets van zijn leven'.
Vrienden had hij wel, daar zat hij mee in de kroeg. En dat was dan dat.
Af en toe een relatie... 20 jaar oud... Toen raakte een vriendinnetje zwanger. Hij maakte het uit, had geen belangstelling meer voor haar, en kreeg later te horen dat ze zwanger was. Pech voor haar, maar hij wilde niets met het kind te maken hebben.

Nu is het vijf jaar later.
Maar of zijn leven veranderd is, of hij eraan gewerkt heeft om zijn dromen te vervullen? Nee.

Deze persoon is dus niet gegroeid de afgelopen jaren.
Niet maatschappelijk: hij werkt als vakkenvuller maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Maar hij heeft geen opleiding, wil ook niet meer studeren dus tja... Hij zal nooit verder komen.

Maar ook geestelijk is hij niet gegroeid.
En ik denk dat dit het punt is.
Dat hij ooit op het gymnasium zat, heeft daar schijnbaar niet aan geholpen...
Hij leeft nog zoals hij destijds leefde, heeft niet specifiek een hobby om zich lekker in uit te leven, geen doel dat hij wil bereiken.
En waarom zou hij ook?
Je leven verbeteren, daar wordt je toch alleen maar moe van? Boos!

Dit is dus een voorbeeld van een mens die op 'lager' niveau zit, en niet hoger WIL.
Mensen kunnen altijd hoger, daarvoor hoef je niet een hoger niveau opleiding te hebben, maar als jij gelukkig bent omdat je levensinvulling hebt (een baan of kinderen of vrijwilligerswerk of andere bezigheden), en je ook nog eens fijne relaties hebt (partner, familie, vriendenkring), dan kun je zeggen dat je al een aardig niveau hebt bereikt!

Aan het eind van je leven terugkijken en zeggen:
Ooit kwam ik op deze aarde en kreeg een leven.
Daar heb ik wat van gemaakt, hoe k*t het soms ook ging.
En nu ben ik trots op mezelf, heb een hoop geleerd, ik hou van mezelf.

Als je dat lukt, zal God naar jou glimlachen en zeggen:
ik vond je geweldig toen je werd geboren.
En nu nog veel meer! Party!! *LOL*

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:30

Pril"]
[quote="Prima schreef:

[/quote]

Nou ik denk dat jij de enige bent die het met me eens is, of de andere 'durfen' niet.
Ach ja, mensen willen toch altijd lezen wat ze willen zien/horen. Kijk maar een pagina hiervoor, daar heb ik het een beetje willen onderbouwen, en dan nog allemaal van die onnozele reakties.
Laatst bijgewerkt door Prima op 07-06-02 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:32

Wens haar maar heel veel succes van mij en feliciteer haar met haar zoon. Ik hoop dat ze de juiste keuzes maakt en dat ze verstandig met hem omgaat en hem de juiste normen en waarden leert.
Hopelijk groeit hij op in een evenwichtig en stabiele omgeving.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:46

Ik hoop ook voor haar en haar ouders dat alles goed komt. Gelukkig maar dat het een gezond kindje is, anders was alles nog zwaarder geweest voor de oma en opa en voor de moeder. Vraag me af waar die vader nu is en hoe zijn ouders ermee omgaan.

Als het mij was overkomen dan hadden mijn ouders geeist dat ik mijn deel moest leveren aan dit geheel, aangezien ik besloten heb met het met een minderjarig kind naar bed moest, zonder condoom. Snappie?

Met de verhalen hierboven ben ik mee eens. eigelijk had ik het woord 'opleiding' tussen haakjes moeten zetten.

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:47

Prima schreef:
en dan nog allemaal en onnozele reakties.

Sorry ik vind dat jij nu echt te ver gaat, denk niet dat wij onnozele reacties leveren!!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:54

Simone20"]
[quote="Prima schreef:
en dan nog allemaal en onnozele reakties.

Sorry ik vind dat jij nu echt te ver gaat, denk niet dat wij onnozele reacties leveren!!
[/quote]

Ik ga te ver; ja hoor nog ff. Maar goed. Ik vind dat de reakties op mijn schrijven vaak onnozel zijn. Ook duiden ze er vaak op dan mensen bijzonder slecht kunnen lezen. Dat is nogal onnozel vind ik. Met name als er zo fel gereageerd wordt. Ik probeer niemand aan te vallen. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling.
Laatst bijgewerkt door Prima op 07-06-02 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Simone20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 21:05

Ik begrijp dat je mensen niet persoonlijk aan wil vallen, maar blijkbaar lok je dat op de één of andere manier uit.. Als jij zegt "Meestal komt dit voor in de wat achterstandsgezinnen met een wat lagere opleidingsnivo." leest men al gauw over dat woordje meestal heen en is de conclusie al gemaakt..

Ik voel me hier niet op aangesproken en vind ook niet dat ik "onnozel" gereageerd heb..

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 21:07

Er zit één groot voordeel aan dit topic:
We hebben er allemaal iets van geleerd.

1. Mensen die niet van plan zijn kinderen te krijgen en toch sex willen: condoom of iets dergelijks gebruiken, afhankelijk van de relatie en situatie.

2. Via internet komen woorden vaak harder/verkeerd over dan in werkelijkheid bedoeld werd, of worden anders geïnterpreteerd.

3. Het belangrijkste: het niveau.
Dan bedoel ik dus het geestelijke niveau, hoe je denkt, bewust en onbewust met jezelf en anderen bezig bent.

Dat laatste: dat dus ieder mens in staat is te groeien, te leren, dat je leven een leerschool is en dat je kunt kiezen:
óf je blijft op dit niveau Gaaaap
óf je leert van andermans fouten en die van jezelf Bloos , en probeert verder te komen en je dromen te verwezenlijken.

De keuze is aan u.
Maar voor er wat gebeurt...
beslis NU. Knipoog

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 21:13

Mooi gesproken dorine!

skipperfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 09:15

Het lijkt me echt vreselijk om op zo'n jonge leeftijd al zwanger te raken.
Ik weet niet zo goed wat ik allemaal moet zeggen, maar ik vind dat sommige van jullie wel hele onnozele reacties geven.
En ik vindt dat jullie niet allemaal het meisje de schuld moeten geven!
Het is net zo goed de fout van de jongen.

wens haar maar veel sterkte!!

p.s. Goed dat het zo goed is gegaan!! Lachen En Robin is een leuke naam Haha!

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 09:31

waarom moeten wij meisjes altijd de dupe zijn??!~!
zal ik het eens op een rijtje zetten de risico`s voor meisjes en voor de jongens:

meisjes:
1.ze kunnen zwanger raken als ze geen condoom gebruiken!
2. kunnen een soa krijgen
3. lopen meer risico `s avonds zegmaar gepakt te worden
4.jongesn hebben vijf minuten lol en wij zijn negen maanden bol

jongens:
1. soa krijgen
2 sorry er zijn er vast wel een paar meer maar weet ik zo gauw niet!

oja wens haar sterkte!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 09:32

Tja Laratjuh, ik ben het met je eens, vrouwen zijn altijd de l u l en de natuur heeft ze zo gemaakt. MAar ze zijn er nog altijd zelf bij om beslissingen te nemen en als ze het dan niet goed doen is het eigen schuld en (in dit geval ook letterlijk) dikke bult. MAar daar staat tegenover, dat de vader van dit kind toch ooit de rekening gepresenteerd zal krijgen. De dag komt dat hij heel eenzaam zal zijn en zijn kind zal waarschijnlijk dan geen belangstelling meer voor hem kunnen tonen omdat er teveel tijd overheen is gegaanb (en dan spreek ik toch over ettelijke tientallen jaren). Ik vraag me net zoals Prima af hoe de ouders van de vader van dat kind er over denken en of die hem niet zullen wijzen op zijn verantwoordelijkheden (een kind verwekken op deze wereld en het vervolgens te laten stikken). Mijn ouders zouden daar ook nooit accoord mee zijn gegaan, het zou hebben geleid tot de grootste ruzies bij ons in huis.
Ik snap overigens niet dat Prima altijd ruzies uitlokt. MIsschien reageert hij hier en daar soms wat "ongezouten" maar na zoveel keer moet je toch in staat zijn om daar doorheen te prikken. Het is gemakkelijker om iemand altijd af te zeiken om zijn reacties dan om hem gewoon te accepteren en de positieve dingen in hem te zien.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 10:56

Desiree schreef:
Ik snap overigens niet dat Prima altijd ruzies uitlokt. MIsschien reageert hij hier en daar soms wat "ongezouten" maar na zoveel keer moet je toch in staat zijn om daar doorheen te prikken. Het is gemakkelijker om iemand altijd af te zeiken om zijn reacties dan om hem gewoon te accepteren en de positieve dingen in hem te zien.

Het staat een beetje ongelukkig, maar ik begrijp je wel, denk ik. Ik snap ook niet waarom de 1 zo reageerd en de ander zo. Maar dat maakt het leven gevarieerd, denk ik maar!