Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:57

Ik vind dat belachelijk, ik zou dat niet kunnen!

Evelike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:25

Vind het echt vreselijk.

Las straks op bokt dat paarden ook gevoelig zouden zijn? Kan alleen het topic niet meer vinden

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:19

Nog geen zorgen maken. Er is nog niks aan de hand e.d. als de katten binnen moeten blijven word dit wel vermeld.
Vandaag nog bij een dierenarts geweest en die zei dat iedereen zich onnodig zorgen maakten, er is nog niks aan de hand (dit hoorde ik toevallig toen er een vrouw over belde)

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:12

Paarden zijn in principe ook gevoelig voor het paardengriepvirus, maar er zijn nog weinig gevallen bij paarden bekend geloof ik.

Wij (dierenartsenpraktijk) worden ook veel gebeld door ongeruste katteneigenaren, en we kunnen alleen maar bevestigen dat de katten het kunnen krijgen, en dat ze er dood aan kunnen gaan. Dat het nog niet in Nederland is, maar dat dat slechts een kwestie van tijd is. Wat er precies gaat gebeuren wbt entingen voor katten is nog niet duidelijk, daarover is men druk aan het speculeren, en zodra bekend wordt of er gaat enten, en zoja, waarmee en hoe en wat zal dat direct bekend worden gemaakt bij de dierenartsen. En dan pas kunnen we meer doen, dan afwachten en ophokken.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:32

idd het is een kwestie van tijd, het kan elk moment in nederland komen.
en dan barst de bom los ...

paarden en katten zullen vanaf dat moment ook onder strenge regels komen te staan ....

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:22

Cayenne schreef:

BERLIJN - De Duitse dierenbescherming heeft donderdag gezegd dat dierenasiels worden overspoeld met huisdierbezitters die van hun kat afwillen. Volgens een woordvoerster van de organisatie zijn veel kattenbezitters in "paniek" na de vondst van een dode kat in Noord-Duitsland die besmet bleek met het H5N1-vogelgriepvirus.

"We hebben een eindeloze reeks telefoontjes gekregen van mensen die onmiddellijk van hun kat afwilden. Sommigen zijn zelfs bereid hun dieren te laten inslapen", aldus Alexandra Diezermann. Volgens haar zijn vooral inwoners van de zuidelijke deelstaat Beieren bereid hun kat de deur uit te doen wegens de vogelgriep.

Het aantal bevestigde gevallen van vogelgriep in buurland Duitsland blijft oplopen. Volgens de Duitse minister van Landbouw Seehofer zijn er nu 140 besmettingen van vogels (en een kat) met het H5N1-virus vastgesteld. De meeste gevallen, 115, zijn op het Noord-Duitse eiland Rügen.

www.nu.nl

Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws Wat walgelijk voorspelbaar is dit weer zeg!!! poedersuiker volk. Sorry maar hier kan ik me zo boos over maken. En nogmaals werd erbij gezegd dat de kans heeeel klein is dat je kat vogelgriep krijgt en nog kleiner is de kans dat hij het overbrengt op de mens. Ook in de besmette gebieden.

Als het hier in NL komt dan weet ik zeker dat hier hetzelfde gebeurt. Er was sowieso al een toename van het aantal zwerfdieren vanwege de teruglopende economie dus nu is er zogenaamd een legitiem excuus bij gekomen.

Bah, krijg een steeds grotere hekel aan de mensheid.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 03-03-06 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:26

Hoezo paarden eigenlijk?? Kunnen die het ook krijgen dan? Dan zal dat ook voor een heleboel andere dieren gelden. En mensen zouden ook opgehokt moeten worden, tenminste, als je die lijn doortrekt.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:32

Via deze link kom je bij de draaiboeken terecht die gebruikt worden als de vogelgriep ook bij ons uitbreekt.

Op bladzijde 115 worden er adviezen gegeven over katten en honden, vanaf blz. 105 kom je bij "Paarden".

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:56

Weet je, voor die vogelgriep ben ik niet bang.
Ik ben bang voor de paniek die losbarst! De paniek van de mensen die in hun paniek straks mijn dieren komen vermoorden.

Straks moeten mijn paarden en honden OOK geruimd worden als het hier in de buurt uitbreekt. Daar ben ik bang voor. Kijk maar hoe die duitsers zich nou gedragen. Gelijk hun kat er uit doen omdat er 1 kat is gestorven aan deze ziekte.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:58

Desiree, in de link die Ann aangeeft staat dat paarden niet geruimd worden...
Wel kunnen er een boel regels komen waardoor je je paardenhobby op een laag pitje kunt zetten.

En idd belachelijk die actie van kattenbezitters om hun katten in het asiel te dumpen omdat ze vogelgriep-gevoelig zijn.
Anderen met hun probleem opzadelen...
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 03-03-06 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:00

MAar in het verleden bij uitbarsting van andere veeziektes hebben de acties van de AID mij bepaald geen vertrouwen gegeven. Want alle grenzen van ethiek zijn overschreden. Een mensenleven en een dierenleven betekende niets meer.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:01

De MKZ en de hysterie er om heen kan ik mij ook nog goed heugen...

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:53

vanavond maar eens met onze staleigenaar praten... hij heeft een paar hobbiekippen. Die moet hij maar zo lang naar een ander doen of zo... Anders mogen we onze paarden straks niet eens rijden. Of er zelfs naartoe. En alle entingsboekjes nakijken of alles ingeënt is...

Dat is alles aan voorzorg wat je doen kan.

Met katten weet ik niet. Ent je die ook in tegen griep?

{edit} met naar een ander doen is tijdelijk bedoeld, naar iemand die hij kent die ook kippen heeft. Heeft hij de vorige keer ook gedaan. Voordat ik nu de suggestie wek dat ze weg = dood moeten
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 03-03-06 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:02

Idd....belachelijk die massahysterie.
Of je ze nu thuis heb of in een asiel...
Ze leven toch nog?
Ik vind het te ver gaan.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:03

als de vogelgriep in nederland komt zal je je kat OOK moeten ophokken

honden aangelijnt en het kan niet anders dan je kat binnen te houden.. Ik weet het dat is niks voor een kat maar de dood is ook niks voor n kat

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:56

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:09

Lindy schreef:
Paarden zijn in principe ook gevoelig voor het paardengriepvirus, maar er zijn nog weinig gevallen bij paarden bekend geloof ik.

Ik zie nu m'n eigen typefout, ik bedoel natuurlijk vogelgriepvirus.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:13

Lindy schreef:
Paarden zijn in principe ook gevoelig voor het vogelgriepvirus, maar er zijn nog weinig gevallen bij paarden bekend geloof ik.
...
Het is niet waarschijnlijk dat het paard gevoelig is voor de aviaire influenzastammen die HPAI bij pluimvee veroorzaken, echter het is ook niet uitgesloten...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:20

Horsesandme schreef:
als de vogelgriep in nederland komt zal je je kat OOK moeten ophokken

honden aangelijnt en het kan niet anders dan je kat binnen te houden.. Ik weet het dat is niks voor een kat maar de dood is ook niks voor n kat

Dat is alleen binnen een bepaalde straal van de plek waar vogelgriep geconstateerd is. Dat geldt dan niet voor het hele land!
En natuurlijk hou ik mijn kat binnen als er in de omgeving vogelgriep uitbreekt. Maar niet nu. Dat is namelijk nergens voor nodig.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:41

PriscaZ schreef:
{edit} met naar een ander doen is tijdelijk bedoeld, naar iemand die hij kent die ook kippen heeft. Heeft hij de vorige keer ook gedaan. Voordat ik nu de suggestie wek dat ze weg = dood moeten

Ik denk wel dat katten ook gevaccineerd kunnen worden, als kippen dan ook kunnen. Maar het probleem bij kippen is: waarom enten als ze TOCH geruimd moeten worden als het in de buurt losbarst?

jazz-fan schreef:
Nou de vogelgriep is nu niet het enige probleem hoor. In Duitsland is er ook al varkenspest.

http://www.nu.nl/news/687015/21/Uitbraak_varkenspest_bij_Duitse_grens.html

O jee, nu ook al in Duitsland? en een paar weken terug in Turkije. Dat komt dus ook al deze kant op. We zijn niet goed bezig!

WEG met dat non vaccinatiebeleid! iedereen vaccineren, aziatische landen ook en Amerika, Australie en Nieuw Zeeland ernstig voor het blok zetten!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:58

Desiree schreef:
Ik denk wel dat katten ook gevaccineerd kunnen worden, als kippen dan ook kunnen. Maar het probleem bij kippen is: waarom enten als ze TOCH geruimd moeten worden als het in de buurt losbarst?

Dat enten is natuurlijk om te voorkomen dat het uitbreekt. Of bedoelde je dat niet?

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:27

Maar dat enten is ook niet zo simpel als het allemaal lijkt.
Om eens wat te noemen, hoe toon je aan dat een dier geent is? Je kunt moeilijk elke kip chippen en een entingsboekje geven als bewijs.
Of bijvoorbeeld dat het virus dan subklinisch aanwezig is, dus dat de dieren het bij zich dragen zonder er zelf ziek van te worden, maar het wel overdragen aan andere dieren en mensen.

Al ben ik niet tegen het enten, er moet nog wel een en ander voor geregeld worden.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:07

De geënte kippen worden toch geringd? Een probleem is dat de entstof pas na 2-3 weken bescherming biedt, en er eigenlijk 2x geënt moet worden voor optimale bescherming. Tegen die tijd is het misschien al uitgebroken in Nederland...

Hang me niet aan bovenstaande op, ik meende dit allemaal ergens te hebben gelezen.

EDIT:
Vaccin
Er zijn verscheidene vaccins beschikbaar. De dieren worden twee keer gevaccineerd met een tussenpoos van drie weken. Drie weken na de tweede vaccinatie geldt voor de gevaccineerde dieren de afschermplicht niet meer. Elk gevaccineerd dier moet geïdentificeerd en geregistreerd worden. Het effect van een vaccin is drieledig. Gevaccineerde dieren zijn ten eerste minder bevattelijk, ze worden zelf meestal niet meer ziek. Ten tweede is er aanmerkelijk meer virus nodig om de dieren te besmetten. Ten derde zullen geïnfecteerde gevaccineerde dieren beduidend minder virus uitscheiden waardoor ze op hun beurt andere dieren minder makkelijk zullen besmetten. Als kanttekening moet worden opgemerkt dat over het effect van vaccinatie bij andere vogels dan kippen, eenden, ganzen en kalkoenen op dit moment nog onvoldoende bekend is.

Bron: site Min. LNV
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-03-06 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:15

Ik vind dat ophokken van katten onzin. Een kat hoord niet constant binnen. Ik woon zelf op een boerderij heb 6 boerderij katten, en die kan je echt niet binnen houden. Moeten we dan de hele schuur af gaan zetten???
En trouwens die 6 katten zijn niet zindelijk, en zijn allemaal katers, dus denk dat mn moeder er niet blij mee zal zijn als 6 katers ons hele huis onder sproeien.

Het op hokken van hobby kippen is ook onzin. Vogelgriep komt toch wel naar nederland of de kippen nu wel of niet opgehokt zijn. Mij kipjes zitten nu zielig binnen, en ik denk dat ze het niet lang meer vol gaan houden. Ze zijn zo gestresst. Ik had ze beter gelijk af kunnen maken, dat is altijd nog beter dan wat ik ze nu aan doe.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:41

Iemand hier dacht dat paarden niet besmet konden worden:

Zoogdieren
Varken, fret, muis, cavia, rat, paard, zeehond, w alvis, niet humane pr imaten en
katachtigen kunnen, experimenteel en/of op natuurlijke w ijze, geïnfecteerd raken met
Aviaire influenzavirussen. Vooral het varken staat bekend als mogelijk tussengastheer
voor de reassortment van het Aviaire influenzavirus en kan zo zorgen voor het ontstaan
van een nieuw virus. De infecties bij deze dieren kunnen symptoomloos verlopen of tot
hoge sterfte leiden.
2.2.9 Volksgezondheid

Aviaire influenza is een zoonose en kan grote gevolgen hebben voor de
volksgezondheid. Zie verder hoofdstuk 13.