Universiteit en een paard hebben..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:07

Mijn verhaal

Ik studeer al 1,5 jaar in Maastricht terwijl ik oorspronklijk uit Dordrecht kom. Maar paard is daar ook. Ik zorg er zelf in principe vrijdag zaterdag en zondag voor, soms ook maandag. Woensdag rijdt mijn pappie en de andere 2 dagen heb ik ene verzorgster, nee geen Z-ruiter maar wel iemand die heel goed voor hem is en er niets aan verpest. (dat zijn vaak de B-ruiters met een zachte hand en weinig ervaring dat ze perse iets moeten!!!!!)
Het heeft als gevolg dat ik wel keuzes heb moeten maken
* geen buitenlandse stage ver weg maar in belgie (reistijd...)
* geen weekendjes met studenten, nee PAARD
* door de week rotwerken om in het weekend vrij te zijn
* niet hangen vrijdag maar direct naar huis #
* maandag al vroeg op stal

Ik heb het er voor over en gaat nu al bijna de helf van mijn studie goed zo dus heb er alle vertrouwen in.
Ik draai inderdaad ook wel rond de 30-40 uur per week aan en rond school maar daarnaast kan ik ook een studentenvereniging en dispuut erbij doen. Het is net hoeveel waarde je hecht aan bankhangen en wat je inzet is.

Aimee

Re: Universiteit en een paard hebben..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:14

Tja Curly.... en wie betaald dat allemaal?
Ik wil maar zeggen; als mensen studie en paardrijden niet kunnen combineren betekent dat niet automatisch dat ze veel waarde hechten aan bankhangen....

Bovendien: paardrijden kan heel leuk zijn, maar het is niet het einde van de wereld, zeker als je een groot deel van je lol erin verloren hebt. Dan kun je er beter een einde aan breien en je tijd aan nuttigere dingen besteden.

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:18

Nee ik snap dat ik het voorrecht heb dat zolang mijn paard bij mijn ouders staat ik financieel (net als de topicstarter) niet volledig alles op hoef te hoesten.
Het ging er bij mij puur om dat als je het WILT in zo'n situatie er wel een cominatie mogelijk is.

Verder als je er geen lol meer in hebt, stoppen en iets gaan doen wat je wel leuk vind. Ik zou alleen niet willen stoppen. Misschien als Ian er niet meer is niet direct een nieuw paard maar zolang blijf ik lekker met hem bezig

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:42

Wat enorm jammer Lenn...
Je hebt volgens mij echt een topper!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:34

Jeetje veel reacties weer!

Ik zat vanmiddag op m'n werk dus k zal nu even uitleggen hoe ik op mn besluit gekomen ben want ik heb er echt wel diep over nagedacht.

Ik ben inmiddels gestopt met de studie en ga in september weer een nieuwe start maken met een andere studie (filosofie). Ik heb dus ruim de tijd gehad om na te denken over hoe ik het dan wil gaan doen want de start die ik dit studiejaar gemaakt had was op alle fronten gewoon te beroerd voor woorden.

Sowieso was onderstaande reactie me het meest bij gebleven. Ik denk dat je aan sentimentaliteit niet altijd wat hebt maar je af en toe beter even hard kan zijn.

Disa schreef:
Ik zou zeggen, paard verkopen frisse start maken met een studie die je leuk lijkt en niet verdrietig of wanhopig gaan zitten doen.

Nu even 4/5 jaar knallen, daarna een leuke baan zoeken en het geld stroomt binnen. Er zijn paarden genoeg op de wereld en na je studie ben je van alle middelen voorzien om een geschikte te kopen.

De paar jaar van je studie zijn wel heel erg bepalend voor hoe de rest van je leven eruit gaat zien. Paarden blijven er altijd wel, de mogelijkheid om te studeren wordt steeds minder naarmate je ouder wordt.

Sorry maar ik vind het altijd wat kortzichtig als mensen een studie zwaar laten lijden onder de hobby. Een studie kan er ook juist (in de toekomst) aan bijdragen dat je een hobby met veel meer plezier kan uitvoeren. Door de extra verdiensten kun je dan denken aan een stal bij huis, fraai gefokt dier etc. etc.

Ik heb je profiel zojuist bekeken, inderdaad heb je een mooi compleet paard en dat maakt de beslissing taai. Maar..........first things first ook al moeten de kiezen daarvoor even op elkaar

Hoewel ik weet dat het wel degelijk mogelijk is om een paard te onderhouden en rijden naast je studie, wil ik het mezelf gewoon niet ‘aandoen’.

Mijn grootste reden is denk ik dat ik er niet tegen kan om dingen half te doen, en dat geldt zowel voor m’n paard als voor m’n studie. Zoals aimee al zei, het is wel zo prettig om je studie ook tijdig af te kunnen ronden (ook voor je portemonnee) en als ik al aan de cijfers zie dat slechts 30% van de filosofie-studenten dat in de voorgeschreven tijd doet, kost het kennelijk best wat energie om daarbij te horen. Bovendien ben ik al 20 als ik begin dus ik heb geen zin om nog meer tijd te vergooien.

Om dit te verwezenlijken zou ik mijn paard op een laag pitje moeten zetten en dat druist gewoon in tegen mijn fanatisme. Alles of niets zullen we maar zeggen. Ik rijd nog een paar buitenwedstrijdjes, maak nog een paar mooie foto's van em en dan is het mooi geweest. Voor augustus wil ik alles achter de rug hebben zodat ik een frisse start kan maken.

Klinkt allemaal hard.. Maar hij gaat alleen naar een goede baas met een grote stal (want die heeft ie wel nodig anders kan hij z'n kont niet eens keren ) waar hij dagelijks buiten komt. Mijn ouders zouden er anders ook nooit achter staan want die zijn ook hartstikke gek op hem want hij heeft echt een fantastisch lief en leuk karakter. Heel misschien wil mijn vorige instructrice hem, dat zou perfect zijn. Ik heb mijn vorige paard ook verkocht en dat is me helemaal niet zo tegen gevallen als ik gevreesd had. Hij is nu zeker net zo gelukkig dus ik hoef me helemaal nergens rot of schuldig om te voelen.

Daar in Tilburg ergens op pension zetten heb ik ook nog overwogen maar dan moet ik daarbij ook nog eens dubbel zo hard gaan werken om het te bekostigen. En dan moet ik op m’n fietsje (want ik heb daar geen auto, en laat staan een trailer voor Tycho) elke dag naar die stal fietsen (ook ’s winters in de regen of in het donker, terwijl ik eigenlijk geen tijd heb blabla, ik zie het al helemaal voor me.) Een bijrijder zie ik dan ook niet echt zitten want Tycho maakt misbruik van beginners , en ervaren ruiters willen weer niet meebetalen (logisch). Bovendien zou m’n vader het helemaal niks vinden want we hebben thuis hartstikke mooie stallen. Als ik hem nou al ergens op pension had was het maar een kwestie van het paard verhuizen, maar nu is het wat anders.

Wellicht klink ik verwend maar het is een hobby voor je plezier, het moet niet als een verplichting gaan voelen. En ik had er in de paar maanden dat ik daar in Tilburg op kamers zat en studeerde zelfs al last van dat het meer een ‘last’ was om telkens weer naar huis te ‘moeten’, een verantwoordelijkheid waardoor ik me echt geboeid voelde en daar kan ik slecht tegen. Ik wil gewoon bijv. een maand naar het buitenland kunnen en me niet altijd in hoeven te houden voor m’n paard. Een eigen paard is gewoon een fikse verantwoordelijkheid (zeker als hij aan huis staat) en dat zie ik op mijn leeftijd even niet zo zitten, ik wil vrij kunnen gaan en staan waar ik wil. Ook wil ik mijn zus niet extra belasten want ze zal dan wel vaak z'n stal en wei moeten doen en daar zit ze helemaal niet op te wachten. Daarbij ken ik zo nog wel een paar plaatsen waar ik altijd paarden kan rijden dus ik hoef er niet helemaal mee te stoppen.

Ook gaan mijn vriend en ik misschien een appartementje kopen in Tilburg en dan vind ik het al helemaal beroerd om om de dag te zeggen “Tabee, ik ga weer een nachtje naar huis voor m’n paard”. Je start dan als het ware een nieuw/ander soort leven op waar even geen paard in past, althans geen eigen paard.

Dit is allemaal niet als verantwoording bedoeld, maar het is voor mezelf misschien ook wel prettig om terug te lezen als ik op een kritiek moment terug wil gaan krabbelen want ik vind het echt jammer Ik heb al vanaf m’n 13e een eigen paard gehad en ze zijn voor ons echt huisdieren dus het zal wel een gat zijn. Op een gegeven moment wordt het gewoon een deel van je leven. Maar goed.. als dat leven dusdanig verandert dat er geen paard meer in past moeten de tanden maar even op elkaar. Het is alleen gewoon zo’n lief en mooi paard. Maarja die zijn er wel meer moet je dan maar denken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:42

Slim besluit Lenn! Ben stiekem wel een beetje jaloers.... wilde dat ik 5/6 jaar geleden net zo slim geweest was als jij nu....

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:10

Ik herken veel in je verhaal Lenn.

Ik heb destijds een heel duidelijke keuze gemaakt; ik ging studeren in een stad ver weg van mijn ouders, ik ging op kamers en een eigen paard paste even niet in dat plaatje. Ik wilde dat ook niet 'half' doen, het was gewoon alles of niets.
Nu nog is het moeilijk hoor, mijn ouders zouden met alle liefde een paard erbij nemen, zodat ik weer volop kan trainen en wedstrijden kan rijden maar mijn leven is er nu even niet naar. Ik zit hier in het westen, ik ben druk bezig met nog een studie en mijn werk, het gaat gewoon even niet.

Sterkte!

(en ik plaatste deze week net toevallig nog ergens het bericht dat ik Tycho zo'n knapperd vind . Dat hoor je vast véél vaker en hij komt vast op een fantastische plek terecht!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:24

Je hebt het goed overdacht, dus een erg wijs besluit.
En genoeg mensen die zulke lieverd willen en waar hij het dan ook goed krijgt.
En ook genoeg lieve paarden die graag een fijn baasje willen na je studie.

Imo een goede beslissing, maar wens je er wel veel sterkte bij want in de koude kleren zitten zal het vast niet doen.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:26

Ik hou dit topic evne in de gaten

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:33

Mooi paard ten eerste.
Misschien kun je hem iemand laten leasen.
En daar een contract over opstellen om misverstanden te verkomen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:24

Ik vind het een heel wijs besluit Lenn en heb veel respect voor je keuze. Ik heb mij erg laten leiden door de paarden in mijn studiekeuze.
Mijn keuze is gevallen op een studie waarbij ik thuis kon blijven wonen. Ik ben nu 5e jaars Medische Biologie en heb fanatiek paard gereden al die tijd. Ik heb geen spijt gehad van die keuze, maar weet niet of ik het weer zo zou doen.
Het beinvloed de manier van studeren wel. Ik merk dat ik geen studentenleven heb. Terwijl de rest in studentenvereningingen zitten en het nachtleven genieten, ben ik thuis mijn paarden aan het trainen en les aan het geven.
Je moet goed overwegen wat het je waard is. Ik ben niet zo'n kroeg ganger en het studentenleven spreekt mij ook niet zo aan, maar ik heb wel geleerd dat dat niet samen gaat met fanatieke paardensport.

Ik wens je erg veel succes met je nieuwe studie. Geniet van de vrijheid die het niet hebben van een paard met zich mee brengt. Als je klaar bent, pak je vast het rijden zo weer op

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:27

Ik hoef niet veel woorden meer vuil te maken, iedereen hierboven heeft het al gezegd......Toch wil ik ook nog even zeggen....een echte dappere en moedige beslissing. Heel veel sterkte en suc-6!!!

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:36

Ik vind het ook een hele dappere beslissing! Denk dat je er goed aan doet. Voor zo'n leukerd vind je vast wel een leuk baasje.
Had je eigenlijk nog nagedacht over een lease constructie? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. *misschien heb je dat al wel in eerdere posts gezegd maar ik heb niet heel het topic doorgelezen, sorry*

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:58

Ik denk ook dat het het enige juiste besluit is dat je nu kan nemen. En het berichtje dat je in de reactie hierboven quote, daar ben ik het helemaal mee eens; geniet van je studententijd, ga studeren. Later kan je werken en je paard betalen.

Ik heb zelf mijn paard verkocht voor ik aan mijn studie begon. Hem houden was nooit echt een optie omdat ik er simpelweg geen geld voor had omdat ik ook op kamers ging. Het viel mij best zwaar om na 6 jaar ineens weer paardloos te zijn, maar ik heb er totaal geen spijt van. Sterker nog, ik heb nu tijd voor dingen die ik anders nooit zou doen. Je studententijd komt nooit meer terug! Ik rijd nog 1x per week op een paardje hier en dat vind ik erg leuk ,maar voor meer heb ik niet eens tijd op het moment. Later wil ik graag weer een paard, maar nu mis ik het niet .

Succes met de verkoop en met je nieuwe studie!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:08

Het is waarschijnlijk wel het verstandigste besluit. Ik hoop alleen dat je gevoel er ook achterstaat..

Ik heb zon zelfde besluit genomen.. Maar na 1,5 is mijn gevoel het er nog steeds niet mee eens..

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:53

Leasen vind ik ook geen optie, je paard delen vind ik een beetje vragen om problemen

Bedankt voor jullie berichten.. Fijn ook om te kunnen lezen hoe anderen het in vergelijkbare situaties hebben gedaan.
@ trisca: ik vind het wel erg knap dat je het zo doet! Maar je hebt dan ook erg leuke paarden!
@ grassie: Je studentenleven heb je inderdaad maar 1 keer. En ik wil er geen spijt van krijgen dat ik dat nooit heb gekund vanwege wat dan ook. Maar ik ga niet bij een studentenvereniging ofzo hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:09

Lenn schreef:
Maar ik ga niet bij een studentenvereniging ofzo hoor

Waarom zo'n smiley ??

Studentenverenigingen zijn hartstikke goed voor je

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:37

je kan ook prima lol hebben zonder studentenverenigingen
zegt zij die na een halfjaar studie al gestopt was maar 5 jaar later nogsteeds weleens op studentenfeestjes in dr stamkroeg te vinden is

Dorée

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:49

Zep schreef:
Studentenverenigingen zijn hartstikke goed voor je

Dit blijft toch een eindeloze discussie altijd. En zeker op Bokt.
Maar ik ben het er absoluut mee eens!

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:52

Mwah, ik geloof niet dat een studievereniging voor mij 'goed' zou zijn hoor, dat lijkt me behoorlijk persoonlijk. Het kan vast iets toevoegen voor veel mensen maar om nou te zeggen dat het 'goed voor je is' zoals versgeperste sinaasappelsap of elke dag twee ons groenten dat gaat me wat ver

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:56

Hahahahahahahahaha.... Zep

Studentenverenigingen zijn heel goed voor je....
- de mate waarin je kunt zuipen neemt aanzienlijk toe
- zelfde geldt voor je zuipsnelheid
- je ritme verandert drastisch, nu kun je nachten zonder slaap
- je leert hoelang je zonder afwassen kunt doen
- watvoor effect ongezond eten heeft
- hoe je een dag brak overleeft

Voor de rest zijn er nog nuttige bijkomstigheden, die laten we echter liever onderbelicht, anders krijgt zo'n vereniging nog een negatieve reputatie.....

Dorée

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:03

vervolg op Aimee:

- je leert een compleet nieuwe taal
- je ontdekt hoe leuk het is om je huisgenoten 's nachts te keren en
- je ontdekt hoe je nachtelijke keersessies van je huisgenoten het beste kunt vermijden
- je leert lopen op hoge pumps die keihard zijn geworden van al het verschaalde bier dat erop zit van gala's van voorgaande jaren
- je leert je opstaanritme aan te passen aan hoe de avond ervoor eruit ziet

........................

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:33

Ik ga na de zomervakantie ook naar de Uni in Nijmegen terwijl ik nu in Noord-holland woon, ik neem mijn paard mee, als ik jou was zou ik dat ook proberen, ik begrijp dat het je dan geld kost, maar je kunt beter één ding goed doen (paard of studie) dan twee dingen half, als jij of je ouders dat geld niet kunnen opbrengen kun je beter je paard verkopen/ verleasen of meegeven aan iemand die naar deurne gaat, want zo loop je alles een beetje half te doen en dat is zonde. Ik neem zelf mijn paard mee en kijk hoe lang het goed gaat, als mijn studie er onder gaat lijden, of mijn paard gaat lijden onder mijn studie, ga ik maatregelen nemen, hoe erg dat ook is...

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 13:46

Jaa maar al die verplichtingen, ik ga liever zuipen als ik daar zelf zin in heb En zonder vernederd te worden het eerste jaar

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:53

Dat verschilt extreem per vereniging hoor Lenn, bij de vereniging van mijn vriend (ik mag geen officieel lid worden omdat ik op een andere school zit) is dat dus helemaal niet. 0 verplichtingen en ook geen ontgroening over vernederingen.

Maar toch vind ik het niets. Het moet gewoon bij je passen. Ik walg (en dat is niet overdreven) van dat 'oh oh wat horen we toch bij elkaar' en dat groepsgedoe. En achter elkaars rug om wordt er toch een partij gel*ld. Ik vind het echt hypocriet (en dat is mijn ervaring bij meerdere verenigingen, dus niet bij deze ene).