Mijn kat is vermoord....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:46

Ok, hier komt de broer van de webmaster van het hondenforum. Ik heb al een keer eerder een reactie in dit topic geplaatst en ik heb mijn standpunt nog steeds niet gewijzigd.

Ik wil graag nog even iets kwijt. Er wordt door mensen gezegd dat de hond maar afgemaakt moet worden en dat hem geen tweede kans gegund mag worden. Mijn vraag is nu... zou er precies zo worden gereageerd als het om een paard ging wat compleet over de rooie ging? Stel nu dat iemand hier een topic zou plaatsen dat hij zijn paard af zou maken omdat hij een ander paard tot bloedens toe bijt of slaat. Moet dan dit paard ook worden afgemaakt?

Ik vind dit hele topic behoorlijk pijnlijk omdat mijn broer webmaster en ontwikkelaar is van het hondenforum en ik zou niet graag willen dat het hondenforum hierdoor een slechte naam zou krijgen omdat enkele mensen graag een hond willen redden van de dood. Dat men dan hier reageert om te voorkomen dat de hond wordt afgemaakt lijkt me niet meer dan redelijk. We zijn tenslotte allemaal dierenvriendenen proberen alle dieren een kans te geven.

De man van de Zonnatura-reclame heeft gesproken Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maarten op 2001-11-23 19:48 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maarten op 2001-11-23 19:50 ]</font>

Esmeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:48

Moeten dan alle honden met jachtdrang maar afgemaakt worden? Waarom zijn deze honden dan uberhaupt ooit gefokt tot wat ze zijn, een jachthond? Waarom worden deze honden dan nog steeds gekocht, ondanks hun jachtdrang?

En laten we wel even reel blijven, een hond die kinderen bijt is een heel ander verhaal dan een hond die een kat heeft doodgebeten!

Esmeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:00

Ja natuurlijk betekende die kat veel voor Pril, mijn katten betekenen ook verschrikkelijk veel voor mij. Maar ik blijf wel zo reeel, dat je kinderen niet met katten kan vergelijken. Een hond die (meerdere keren) kinderen bijt, of een hond die een kat doodbijt, vind ik een heeeeel groot verschil

EvitaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:14

Malle Babbe,
waarom zou je een hond laten inslapen als hij ergens anders een heel goed leven zou kunnen leiden??
Dat mag jij me uit leggen!

Dit schreef je ook:
als een hond 1x bloed heeft geroken/geproefd hij het vaker wil.

Dan zouden er heel wat bloeddorstige honden zijn.Ze zullen heus wel eens bloed hebben geroken. Ik denk niet dat ze het om het bloed doen.

en dit schreef je:
de hond van mijn opa en oma heeft mijn opa een keer erg hard gebeten.
mijn opa en oma waren zo egoistisch hun hond niet in te laten slapen ,ondank het advies van de DA , omdat zij hem niet konden missen.
door die hond bleef de hele familie bij die lui weg omdat die klere hond in totaal 6 kleinkinderen van hem heeft gebeten ( waaronder mijn broertje die toen 2 jaar was)

Ligt het dan niet aan de baas, in plaats van de hond?
De hond is dan niet goed op gevoed of wordt niet goed begeleidt.Daar kan de hond niks aan doen, of wel soms?
Bij andere mensen zou hij waarschijnlijk een pracht hond Schijnheilig kunnen zijn.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:23

Lieve Pril,
Heel veel sterkte met je verlies.
Ik snap wel dat je zo reageerde.
Ik weet ook dat als je al schrijvend of typend je eerste emoties afreageert, die vaak dramatischer worden neergezet dan ze naderhand blijken te zijn.
Als schrijfster zijnde kan ik je vertellen dat ik heel vaak woorden heb gebruikt die erger klinken dan je je voelt, maar op het moment dat je het schrijft voel je het zo.
Nog geen tien minuten later, gekalmeerd en wel, voelt het al heel anders...
Pril ik denk dat je er wel wat tijd voor nodig hebt, maar misschien lukt het je wel om toch weer wat genegenheid te gaan voelen voor de honden.
En ik weet zeker dat je morgen eerder denkt aan 'een goed tehuis zoeken' dan aan 'de hond in laten slapen'.
Wie weet wil je zelfs nog wel een tweede kans overwegen?
Maar wat je ook beslist, heel veel sterkte met je verdriet, en ga daar eerst maar mee aan de gang, wat je met de honden doet, dat komt later wel.
Geen overhaaste stappen ondernemen.
Mocht je je weer willen afreageren, ik ben zowel een honden- als kattenliefhebber en je mag me altijd pbtje sturen.
Groetjes, Dorine.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 20:36

EvitaP, iedereen heeft het recht hier zijn zegje te doen, maar ik vind het wel erg vervelend als je mijn berichten niet goed leest (je bent niet de enige hoor). Hoe kun je dan oordelen? Ik weet niet waar je dat verhaal van mijn opa en oma vandaan haalt (die overigens nooit honden hebben gehad en mijn oma is trouwens dood) maar dat heb ik dus echt niet geschreven.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:37

Pril, de reactie van EvitaP is volgens mij gericht aan MalleBabbe... Haha!

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 20:38

Dank je Dorine, jij begrijpt me tenminste (en zo zijn er gelukkig nog veel meer)

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 20:44

Oeps, sorry EvitaP! Lees ik zelf niet goed Bloos

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:44

Citaat:
Op 2001-11-23 20:14, schreef EvitaP:
Malle Babbe,
waarom zou je een hond laten inslapen als hij ergens anders een heel goed leven zou kunnen leiden??
-----------------------------------

De hond is dan niet goed op gevoed of wordt niet goed begeleidt.Daar kan de hond niks aan doen, of wel soms?
Bij andere mensen zou hij waarschijnlijk een pracht hond Schijnheilig kunnen zijn.

Ik begrijp dat niet hoor; "zal het aan de baas gelegen hebben?" sorry hoor, maar sommige honden hebben nou eenmaal een poedersuikerkarakter, zo ook deze blijkbaar.
Laat Pril lekker boos zijn. Zou ik ook zijn.
En inslapen of afschieten maakt natuurlijk geen bal uit, in Texas doen ze het dus zo, wij doen het weer anders.

Ik heb een hond en 4 katten, maar als de een de ander wat ernstigs aandoet vliegt ie er ook uit. Zo ook een van mijn katten vond het nodig mijn dochter een nagel in haar been te jassen, terwijl zij (toen 4 mnd oud) in de box lag te slapen. Deze kat komt er sinds die dag alleen nog in als mijn dochter slaapt, verder blijft ie maar lekker buiten. Ik wil niet het risico lopen dat ie haar eens een oog ofzo uitkrabt. Iemand anders met deze kat opzadelen vind ik ook geen oplossing omdat het gewoon een poedersuikerkat is die ook volwassenen en honden en wat ook op zijn weg komt, aanvalt.
Pril, sterkte met je beslissing, jij zal het beste weten wat goed is!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:00

Pril ik begrijp je heel best. We hadden toen we nog een veebedrijf hadden 3 honden, 2 mechelse herders en een witte Tatra. We hadden ook nog schapen en het gebeurde ook vaak dat er zooglammeren waren. Die had ik dan in mooie hokjes zitten en de kinderen gaven ze altijd de fles met mij erbij. Ze kregen 4 keer per dag de fles altijd bijna op dezelfde tijd. Maar op een dag waren we wat later en een lam sprong uit zijn hokje en vloog naar mij toe, maar op dat moment vloog er een van de mechelse herders naar toe en beet het lam in de hals en jawel harstikke dood. Nou daar sta je dan. Wij overleggen en jawel de DA gebeld om de herder te laten inslapen, maar ja die was dus niet aanwezig maar zijn vrouw schreef het op voor de volgende morgen. Maar ja de volgende dag dan doe je dat niet meer he, want ach ja het zijn toch wel schatten en misschien doet ie het nooit meer.Maar nu hadden we een hele mooie veluwse geit gekocht, zeldzaam huisdierras met lang haar, heel oud maar had ook nog een jong geitje te voet en die hadden we uit voorzorg al in een paardenbox gezet. Op een avond we hadden visite en mijn man ging even naar de keuken en hoorde de oude geit bleren, hij rende er snel heen en wat hadden de herders gedaan, je raad het al denk ik, ze hadden het jonge geitje uit de box gehaald en helemaal verscheurd. Toen mijn man de stal opendeed vlogen ze naar buiten, de tatra bleef op stal en kwam naar hem toe, had gelukkig geen bloed aan zich.Weet je wat we toen gedaan hebben, direct de Da gebeld en nog die avond de herders laten inslapen. Ik denk dat het nu 20 jaar gelden is maar als ik nu nog aan die honden denk dat kan ik nu nog boos worden. Pril, ik wens je sterkte.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:07

Ik zal me verder van inhoudelijk commentaar onthouden, het is hier een paardenforum en ik HOOP dat jullie meer verstand van paarden hebben want van honden begrijpen jullie niks. Boos! Extreme duivel

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:19

Maarten,
als mijn paard zulk gedrag slechts 1 keer vertoonde bracht ik hem linea recta naar de slager!

Verder heb ik het vanavond (na het eten wel te verstaan, anders had ik geen hap meer door mijn strot kunnen krijgen!) met mijn ouders eens over dit voorval gehad en gevraagd wat onze actie zou zijn als 1 van onze honden dit had gedaan, ik zowat al in tranen...
Want hun hebben dezelfde mening als ik, beide zeiden onmiddelijk: "Ik bracht hem gelijk door!".
Het lijkt me verschrikkelijk om een 'gezond' dier te moeten laten inslapen, maar het is nòg verschrikkelijker als je dieren elkander afmaken
Verdrietig

EvitaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:29

Citaat:
Op 2001-11-23 20:44, schreef lis:
Citaat:
Op 2001-11-23 20:14, schreef EvitaP:
Malle Babbe,
-----------------------------------

Ik begrijp dat niet hoor; "zal het aan de baas gelegen hebben?" sorry hoor, maar sommige honden hebben nou eenmaal een poedersuikerkarakter, zo ook deze blijkbaar.
Laat Pril lekker boos zijn. Zou ik ook zijn.
En inslapen of afschieten maakt natuurlijk geen bal uit, in Texas doen ze het dus zo, wij doen het weer anders.

Ik heb een hond en 4 katten, maar als de een de ander wat ernstigs aandoet vliegt ie er ook uit. Zo ook een van mijn katten vond het nodig mijn dochter een nagel in haar been te jassen, terwijl zij (toen 4 mnd oud) in de box lag te slapen. Deze kat komt er sinds die dag alleen nog in als mijn dochter slaapt, verder blijft ie maar lekker buiten. Ik wil niet het risico lopen dat ie haar eens een oog ofzo uitkrabt. Iemand anders met deze kat opzadelen vind ik ook geen oplossing omdat het gewoon een poedersuikerkat is die ook volwassenen en honden en wat ook op zijn weg komt, aanvalt.
Pril, sterkte met je beslissing, jij zal het beste weten wat goed is!

Ik snap niet wat je bedoelt met poedersuikerkarakter......Zou je dat willen uit leggen?
Ik bedoel uit eindelijk dat de hond toch niet hoeft worden in geslapen.En als ie een fijn leven kan krijgen bij iemand anders, waarom zou je 'm dat dan willen onthouden??
Als Pril 'm zelf een leuk leven kan/wil geven, blijft ie bij Pril.Maar ik DENK (weet het dus niet zeker)dat zij dat niet wil/kan(van wegen de emoties o.a en herinnering).
Ik vind dat voor dat je er over denkt om een hond weg te doen, moet je alles doen om hem bij je te houden (door bijv. te trainen, andere tijden werken, uitlaat dienst).Maar als dat niet kan, lijkt het mij geen probleem om 'm bij iemand anders te plaatsen.
Als zij niet meer blij en vrolijk en vol enthousiasme met de hond om kan gaan, van wegen wat hij gedaan heeft (wat ik wel een beetje kan begrijpen), dan is het toch niet erg.Ik neem aan dat het 'nieuwe' baasje heeeel veel voor de hond over heeft en dat ie het geen probleem vinden, anders zou ie 'm niet nemen.

En ik heb toch echt niet gezegt dat Pril niet boos mag zijn.Of wel soms?

Hester1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:54

Hallo,

Sorry hoor, ik mis enig inzicht in honden en hondengedrag. Ik pretendeer niet dat ik dat heb, maar probeer het wel van een andere kant te bekijken. Dat mensen komen met verhalen waarin iets soortgelijks afgespeeld heeft en dat er dan emoties tevoorschijn komen, dat is heel naar, maar zet het de argumenten m.i. geen extra kracht bij. Elke hond is een individu met een eigen karakter en een eigen verleden. Ik ontken niet dat er zeker sprake is van ongewenst gedrag, maar in de optiek van de hond zal dit niet zo zijn. Kan een hond dit beredeneren? Nee! Nogmaals: hij handelt vanuit zijn instinct. Honden moeten niet onze taal spreken, wij moeten hun taal spreken. De vraag is niet of je dat wel wilt, het is feit is daar. Zoals iemand op het hondenforum al eens zei: wij moeten onze honden 'lezen'. Okay, wij leren ze wat 'gewenst gedrag' is, maar spelenderwijs en in hondentaal. Misschien zijn we ons daar niet altijd van bewust, maar vaak is het echt zo. Het feit dat mensen van het hondenforum reageren is inderdaad een poging om Pril inzichten te verschaffen en de hond niet aan zijn einde te brengen. Een relatie tussen mens en hond is gebaseerd op vertrouwen. Vanuit de menselijke optiek heeft de hond het vertrouwen van de baas geschaad, vanuit zijn hondse optiek heeft hij dat niet gedaan. Ik vermoed dat het vertrouwen van de hond in Pril nu wel geschaad is, en dat is erg.

En Puck, wat bedoel met mensen die geen verstand van honden hebben? Ik begrijp je opmerking niet zo goed.

Groetjes!

Hester

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:03

ik bedoel hetzelfde als jij hester. als mijn hond mijn kat zou doodbijten zou ik boos en verdrietig zijn. maar ik weet ook dat het zijn instinct is en dat het een jachthond is. wel afsrtaffen dus door zijn nekvel te pakken te schudden en boos te zijn. maar hij zou niet weggaan gewoon eten krijgen en that's it. ik snap werkelijk niet hoe iedereen zo meegaat in het verhaal van pril. het getuigt niet echt van zelfbeheersing, laat staan van dierenliefde of inzicht in honden gedrag.

Hester1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:08

Jeetje, ik ben blij dat je er zo over denkt. Ik probeer het zo genuanceerd mogelijk te bekijken, maar het mag duidelijk zijn wat mijn mening is. Dank voor je reactie. Normaal gesproken wil ik me er niet meteen 'tegenaan bemoeien'. Maar ik vond de uitspraken over de hond en de meningen daarover ronduit 'shocking'. Ik had het vanmiddag al gelezen, maar moest het even een paar uurtjes laten bezinken om mezelf niet te verliezen in mijn gevoelens over de hond.

Groetjes!

Hester

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:15

Jeetje dit is echt heeeeeel erg!!!!! Heel veel sterkte hoor echt waar!!!!!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:33

Citaat:
Op 2001-11-23 21:29, schreef EvitaP:

Ik snap niet wat je bedoelt met poedersuikerkarakter......Zou je dat willen uit leggen?

hmm, ik schreef k.u.t.karakter, dat wordt dus in bokt taal poedersuikerkarakter Haha!

Citaat:
Ik bedoel uit eindelijk dat de hond toch niet hoeft worden in geslapen.En als ie een fijn leven kan krijgen bij iemand anders, waarom zou je 'm dat dan willen onthouden??
Als Pril 'm zelf een leuk leven kan/wil geven, blijft ie bij Pril.Maar ik DENK (weet het dus niet zeker)dat zij dat niet wil/kan(van wegen de emoties o.a en herinnering).
Ik vind dat voor dat je er over denkt om een hond weg te doen, moet je alles doen om hem bij je te houden (door bijv. te trainen, andere tijden werken, uitlaat dienst).Maar als dat niet kan, lijkt het mij geen probleem om 'm bij iemand anders te plaatsen.
Als zij niet meer blij en vrolijk en vol enthousiasme met de hond om kan gaan, van wegen wat hij gedaan heeft (wat ik wel een beetje kan begrijpen), dan is het toch niet erg.Ik neem aan dat het 'nieuwe' baasje heeeel veel voor de hond over heeft en dat ie het geen probleem vinden, anders zou ie 'm niet nemen.

En ik heb toch echt niet gezegt dat Pril niet boos mag zijn.Of wel soms?

misschien heb je inderdaad gelijk dat Pril de hond waarschijnlijk niet meer wil omdat de relatie voorgoed verstoord is, maar toch ben ik er niet helemaal voor om dan een ander met een 'probleemhond' op te zadelen. Ik heb mijn hond ook uit het asiel en eerlijk gezegd is ie na 5 jaar nog steeds hetzelfde niet luisterende, bange, wegloperige hondje, dus ik denk; als t er eenmaal inzit krijg je het er moeilijk weer uit.
Waar ik vooral over viel is dat mensen zeggen; ligt het niet aan de baas?? Terwijl sommige dieren gewoon erg vervelend/naar/bijterig etc.. van aard zijn.

Verder kan ik mijzelf toch een redelijke hondenkenner noemen. Ik heb 2 jaar als hondentrimster gewerkt en heb daar dus ook een opleiding voor gedaan. Wat ik voornamelijk geleerd heb is dat je een hond (net als een mens) heel slecht kan veranderen. Bijvoorbeeld: Is ie bang dan zal ie altijd bang blijven, want hoe vrolijk hij doorgaans is, houd een krant omhoog en hij piest van angst. Daarom denk ik dat je het probleem alleen verplaatst door hem een andere baas te geven.
Goed, weer een warrige verhaal van mij, maar ik hoop dat ik een beetje duidelijker ben dan in mijn eerdere stukje. Lachen

EvitaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 11:06

Citaat:
hmm, ik schreef k.u.t.karakter, dat wordt dus in bokt taal poedersuikerkarakter Haha!

Ja, dat had ik in middels ook door gekregen : ).
MAar er zijn zoveel mensen die volgens jou of mij een poedersuikerkarakter hebben en toch zijn er mensen die hun weer heel aardig vinden.

Citaat:

misschien heb je inderdaad gelijk dat Pril de hond waarschijnlijk niet meer wil omdat de relatie voorgoed verstoord is, maar toch ben ik er niet helemaal voor om dan een ander met een 'probleemhond' op te zadelen.

Maar dat is 't 'm juist, misschien is het voor een ander juist geen probleem hond en vinden ze 'm geweldig!

Citaat:
Ik heb mijn hond ook uit het asiel en eerlijk gezegd is ie na 5 jaar nog steeds hetzelfde niet luisterende, bange, wegloperige hondje, dus ik denk; als t er eenmaal inzit krijg je het er moeilijk weer uit.

Je krijgt het er inderdaad moeilijk weer uit.Soms niet en soms wel alleen dan duurd het anderhalf jaar. En de meeste mensen hebben niet anderhalf jaar de tijd om het er uit te krijgen (ik beschuldig niemand) en op zich is het ook niet erg als je er goed mee kan leven, lijkt mij.

Citaat:
Waar ik vooral over viel is dat mensen zeggen; ligt het niet aan de baas?? Terwijl sommige dieren gewoon erg vervelend/naar/bijterig etc.. van aard zijn.

Bij mensen met (kleine) kinderen zou zo'n hond
(een bijterige) een antigelijke banketstaaf zijn. Omdat de kinderen niet met de hond om kunnen gaan, omdta ze bijv. het niet kunnen snappen. Bij andere mensen zonder kinderen zou het een super hond zijn omdat ze wel goed met de hond om leren/kunnen gaan. Het blijft dan misschien een hond met een handleiding, maar als ze er geen moeite mee hebben.....vinden zij het toch echt een prachthond!

Citaat:
Verder kan ik mijzelf toch een redelijke hondenkenner noemen. Ik heb 2 jaar als hondentrimster gewerkt en heb daar dus ook een opleiding voor gedaan. Wat ik voornamelijk geleerd heb is dat je een hond (net als een mens) heel slecht kan veranderen. Bijvoorbeeld: Is ie bang dan zal ie altijd bang blijven, want hoe vrolijk hij doorgaans is, houd een krant omhoog en hij piest van angst. Daarom denk ik dat je het probleem alleen verplaatst door hem een andere baas te geven.

Maar hiet komt de angst toch echt door de baas, want waarom zou de hond bang zijn van de krant.Waarschijnlijk om dat hij er alleen maar mee geslagen wordt of op gejaagt.Dan zou ik ook bang zijn.

Citaat:
Goed, weer een warrige verhaal van mij, maar ik hoop dat ik een beetje duidelijker ben dan in mijn eerdere stukje. Lachen

Nou zo warrig is het niet hoor Lachen

Ik hoop dat mijn stukje duidelijk is.

Esmeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 15:33

Juist Malle Babbe,
en daarom wordt er nu dus ook gezegd dat bepaalde mensen honden niet begrijpen.
Als jou opa zijn honden zo natuurlijk mogelijk opvoed, houdt dat ook in dat die hond uit zichzelf mag gaan uitmaken dat kinderen lager in rang staan dan de hond in kwestie, en dan is het inderdaad heeel natuurlijk dat een hond kinderen bijt.
Als baas en roedelleider is het noodzakelijk de hond er (heel duidelijk) op te wijzen, dat dit niet word getollereerd. Lijkt mij verder vrij logisch. Doe je dat echter niet, dan zal de hond kinderen als lagere in rang blijven zien en is het volgens hondse begrippen volledig terecht dat de hond het kind terechtwijst. En dan krijg je dus weer van die ongeleide projectielen waar geen land mee te bezeilen valt, de hond de schuld krijgt, en uiteindelijk een spuitje krijgt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 17:55

Tja Esmeetje, het is net wat je onder natuurlijk opvoeden verstaat. Voed je hem op zoals een wolf in de natuur door de roedelleider wordt opgevoed, of versta je er wat anders onder. In de paardenwereld is een stroming die 'natuurlijk' met paarden omgaat, niet door ze hun zin te geven en over zich heen te laten lopen (zoals jij het nu volgens mij opvat), maar door met het paard (in dit geval hond) te communiceren zoals de kuddeleider het ook doet, maw, in de paardentaal en niet in de mensentaal. Lijkt me zowel voor paard als voor hond erg duidelijk.