Alles maar regelen in relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:32

Ik herken het ook deels maar met name met uitjes en vakanties. Ik ben er ook gewoon veel handiger en sneller in.
Heb net de test ingevuld. Bij ons is de verdeling 40 60. Dus ik 40 en mijn vriend 60. Klopt qua test wel want mijn vriend doet de boodschappen, kookt en ruimt op.
Ik doe de was een ruim dat op. Verder hebben we een schoonmaakster.
Maar ik heb wel het idee dat het bij ons gelijkwaardig is als de invulling en regelen van de vrije tijd ook meegeteld wordt.
Ik zou denk ik niet kunnen leven met een partner zoals ts heeft.
Misschien even een lijstje maken met de dingen in je partner waar je energie van krijgt en wat energie kost en dan kijken welke kant de weegschaal opgaat...
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op Vandaag, 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:04

Voor mij speelt de potentie ook mee. Niemand is namelijk perfect. In dit geval is dat, erkent hij het? Ziet hij hoe scheef het is? Ziet hij hoe erg hij jou ermee belast?

Als het antwoord op bovenstaande 'nee' blijft, ook na een een aantal gesprekken, dan kun je je conclusies trekken. Zo lief en empatisch is hij misschien dan toch niet.

Als het antwoord 'ja' is/wordt, dan kun je het gesprek voeren wat hij daar vanuit liefde voor jou aan kan doen. En welke rol vanuit jou daar voor nodig is, bijv afspreken dat als jullie een huis willen kopen dat hij de adviseur regelt en niet dat jij dat toch maar gaat doen.

Waarom zet hij bijv niet structureel elk kwartaal tuinonderhoud in zijn agenda? Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar het gaat erom of hij wil erkennen dat hij hierin te kort schiet én of jullie praktische oplossingen kunnen bedenken waardoor het meer in balans komt.

Mijn man denkt weleens dat ik zijn secretaresse ben. Ik spreek hem daar direct op aan, en spreek ook regelmatig uit dat een bepaald iets op zijn to do lijst staat.

Lang verhaal kort: Ga dus bijv het gesprek met een adviseur niet zelf regelen, maar ga in gesprek waarom hij het niet regelt en spreek uit wat dat met jou doet. Zoek uit of hij in oplossingen wil denken, of dat hij het lekker zo wil laten..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:11

BarbaLala schreef:
Suzanne F. schreef:
Er wordt inderdaad een steeds groter wordende groep single vrouwen verwacht omdat ze geen man meer nodig hebben voor het inkomen of voor zekerheid. Vrouwen kunnen goed voor zichzelf zorgen en zitten steeds minder vaak te wachten op een man die ze moeten verzorgen, waar ze voor moeten koken, wassen, regelen etc. Ze willen geen 2e moeder zijn maar zoeken steeds vaker diepgang, interesse, een emotionele toevoeging in hun leven. En veel mannen hebben dit niet te bieden.

Je praat de MSM mooi na :D

Alu hoedje kan voor deze wel af hoor

Suzanne F.

Re: Alles maar regelen in relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:16

Ik weet echt serieus niet waar jullie het over hebben maar het zal wel. Ik weet niet wat MSM betekent en het alu hoedje slaat op conspiracy denkers? Dat ben ik dacht ik ook niet. Dus geen idee.
Er zijn gewoon steeds meer vrouwen die meer verwachten van een man dan een groot kind wat ze moeten verzorgen. Ze zijn onafhankelijker dan vroeger en hoeven niet zo nodig meer te trouwen voor zekerheid of een relatie in het algemeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:18

Wat een rare opmerkingen over Suzanne's reactie.

Juist bij oudere vrouwen zie ik dit ook terug komen, die hebben vaak al wat ellende mee gemaakt en zijn er wel klaar mee.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

Suzanne F. schreef:
Ik weet echt serieus niet waar jullie het over hebben maar het zal wel. Ik weet niet wat MSM betekent en het alu hoedje slaat op conspiracy denkers? Dat ben ik dacht ik ook niet. Dus geen idee.
Er zijn gewoon steeds meer vrouwen die meer verwachten van een man dan een groot kind wat ze moeten verzorgen. Ze zijn onafhankelijker dan vroeger en hoeven niet zo nodig meer te trouwen voor zekerheid of een relatie in het algemeen.

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Zie het zoveel om me heen. Ik ben eind dertig, zie veel vrouwen om me heen die ‘wakker’ worden en nadenken over hoe de rest van hun leven eruit gaat zien met een groot kind. Veel van die vrouwen kiezen daar niet voor. En gelijk hebben ze.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

Ik denk dat geen relatie hetzelfde is en dat het altijd een kwestie is van geven en nemen. De mental load, zoals vaker genoemd, is bij TS wel uit balans.

Toch wil ik het wel even opnemen voor TS: je bent ietwat een controlfreak waarschijnlijk (ik ben echt precies zo hoor, wordt onrustig als ik niet weet wat er gaat gebeuren, wanneer en hoe en regel het dan maar gewoon zelf met dezelfde details als TS, zoals het parkeren). Dat komt waarschijnlijk ook ergens vandaan, een ervaring met onveiligheid misschien. Misschien ben je ook een oudste dochter, waar dit soort patronen zich ook al jong ontwikkelen: door parentificatie binnen het gezin. Hier kun je zelf al mee aan de slag.

Anyway, jullie dynamiek werkt niet en je kan de relatie beëindigen of kijken of je er samen aan kan werken. Ik laat bijvoorbeeld mijn vriend wel eens dingen regelen die niet specifiek invloed heeft op mij, zoals de tijd- en routeplanning, maar ook cadeaus, van verjaardagen van zijn kant. Loopt die planning in de soep, dan voel ik zelf ook wel wat spanning (ik hou wel mijn mond), maar mijn vriend nog meer. Een volgende keer houdt hij dan wat meer rekening met bepaalde inschattingen en/of risico's.

Anderzijds is het ook aan jou om te bepalen wat je een ander gunt. Ik hou bijvoorbeeld van country muziek en ga graag naar concerten. Mijn vriend wil wel eens mee, dus ik check dat vooraf bij hem en koop dan de kaartjes. Hij gaat graag naar EDM festivals/feestjes. Ik wil best eens mee, maar heb in het begin de aanname gedaan dat hij dan in de gaten houdt wanneer de verkoop start en dan kaartjes koopt of mij een seintje geeft. Dit is een paar x misgegaan, de kaartjes waren uitverkocht. Hij teleurgesteld en ging ervanuit dat ik het wel zou regelen, want ik regel alles. Ik denk dan dat het niet belangrijk genoeg is voor hem, omdat ie mijns inziens dan wel actief er mee bezig zal zijn. Ditzelfde geldt voor vakantie: van mij hoeft het niet zo, ik ben het liefst thuis met de honden en paarden. Maar hij wil wel graag en gooit dan wel een balletje op voor de periode en locatie. Zal echter niet de details oid uitzoeken uit zichzelf of knopen doorhakken.

Wetend dat hij gewoon niet bezig is met het regelen van alles, neem ik deze taak gewoon met alle liefde op mij: ik vind het fijn om een planning te weten en voor hem iets te regelen (als hij aangeeft ergens behoefte aan te hebben) zodat hij af en toe uit de druk van fulltime werken en daarnaast verbouwen kan stappen.

In ons geval vind ik dat het verbouwen van ons huis en alle inzet voor het realiseren van een paddock paradise (puur mijn hobby, hij heeft weinig met paarden) zwaar genoeg is om "de rest" tegen weg te strepen. Maar dat kan TS alleen voor zichzelf inschatten: is er iets binnen jullie relatie waarbij hij de kar meer trekt en vind je dat voldoende om alles wat jij doet te balanceren? Als jij een gevoel van druk of oneerlijkheid blijft voelen, moet je sowieso ergens een knoop over doorhakken. Zeker op de toekomstgericht, je wil echt geen kind met een manchild.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Ik begrijp de reactie van Suzanne ook goed.
Vrouwen hebben een volwaardige baan. Daar waar dat vroeger niet zo normaal was.
En dan met een volwassen kind gaan zitten zien ze niet zitten.

Hier uit de test kwam overigens 47/53

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:35

Suzanne F. schreef:

Main stream media..

Maar ben het wel met je eens hoor, vrouwen hebben itt vroeger geen man meer nodig.. Niet voor financiele zekerheid ed. Dus de keuze om single te blijven wordt denk ik wel steeds vaker bewust gemaakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

Suzanne F. schreef:
Er wordt inderdaad een steeds groter wordende groep single vrouwen verwacht omdat ze geen man meer nodig hebben voor het inkomen of voor zekerheid. Vrouwen kunnen goed voor zichzelf zorgen en zitten steeds minder vaak te wachten op een man die ze moeten verzorgen, waar ze voor moeten koken, wassen, regelen etc. Ze willen geen 2e moeder zijn maar zoeken steeds vaker diepgang, interesse, een emotionele toevoeging in hun leven. En veel mannen hebben dit niet te bieden.

Ja enkel de lusten en niet de lasten want poeh hey, je zal maar voor elkaar moeten zorgen...

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Chickyy schreef:
Suzanne F. schreef:

Main stream media..

Maar ben het wel met je eens hoor, vrouwen hebben itt vroeger geen man meer nodig.. Niet voor financiele zekerheid ed. Dus de keuze om single te blijven wordt denk ik wel steeds vaker bewust gemaakt.

Vrouwen zijn ook gelukkiger singles dan mannen, blijkt uit onderzoek. Wat ongetwijfeld ook komt door de mental load in een relatie. Dacht zelf ook altijd voor eeuwig vrijgezel te blijven, maar ben nu toch dolgelukkig in een relatie. Onder andere het delen van lief en leed is mij zoveel waard binnen een relatie. Na een sterfgeval alleen naar huis gaan bijvoorbeeld, is echt heel eenzaam.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:00

Hier is dat gelukkig absoluut niet zo. Tja als vrouw zijnde en omdat ik thuiswerk doe ik grootste deel huishouden maar mijn man pakt dat ook gerust op. Hij doet overigens weer veel meer bij, met en rondom de paarden. Ik dan weer de honden. Koken is ook maar net wie de meeste tijd daarvoor heeft.
Financiële zaken liggen dan weer voornamelijk bij hem maar ik denk wel mee en maak gerust afspraken en voer die uit enz. Voorbereidingen doen we daarvoor eigenlijk altijd samen. Al met al komen we wel op 50/50 uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:02

Ik vind wel dat er her en der hard over de vriend van TS wordt geoordeeld want er zijn natuurlijk heel veel vrouwen die precies hetzelfde ervaren / voelen als de TS....maar waarbij het echt niet heel zwart-wit zo is dat ze een 'toxisch onzekere' man hebben maar gewoon een man met een ander karakter, die mee is gaan kabbelen op een vriendin die alles toch wel beter kan zeg maar.

Als jij als man in je vrije tijd liefst gewoon lekker thuis hangt. Beetje gamen, filmpje kijken, niet teveel vooruit plannen maar gewoon lekker zien wat de dag brengt en waar je zin in hebt. Dan is een vriendin die vanalles wil ondernemen en plannen best wel pittig hoor.

Ik kan me ook wel voorstellen dat je als man daar onzeker van wordt als de bal bij jou neergelegd wordt om iets te organiseren, want als je beseft dat je vriendin overal heel diep in duikt en dat zit gewoon niet in jouw systeem zeg maar, dan voel je al aankomen dat ze zelf iets in haar beleving veel beters had kunnen regelen :(:)

En wat betreft financiele gesprekken... als vriend weet dat TS al helemaal voorbij het naadje van de kous gaat met zich er in verdiepen, dan zal hij er wel op vertrouwen dat het goed komt zeker, wellicht ook met het idee, we gaan immers naar die financiel adviseur om ons voor te laten lichten dus ik laat me daar voorlichten :=

Ik ben zelf overigens ook zo dat ik voor dingen die moeten / gaan gebeuren wel graag een plan heb.
Dus moet je bvb. zooi wegbrengen naar de stort, dan denk ik van wanneer heb je tijd overdag. Zorg nou dat je ruim op tijd de kar bespreekt zodat niet ineens iemand anders hem heeft. Doe het op tijd voordat we die verjaardag vieren want anders ligt die zooi nog op de parkeerplaats en hebben we daar last van.

Dus bij mij broeit dat dan al anderhalve maand en het irriteert steeds meer dat ik dat nog voel duwen op de takenlijst. Terwijl man zoiets heeft van 'komt wel goed'. Puntje bij paaltje heb ik al een paar keer ervaren dat het soms helemaal niet goed komt, dus mij irriteert het en bij mij drukt het op die mental load, samen met tig andere 'komt wel goed' dingen.

Bij mijn ouders en veel anderen werkt dat ook zo dat die mannen er niet zo mee zitten als dingen niet zo efficient gaan...en niet zo vooruit denken.... dat ze bvb. gerust even een paar uur de baby meenemen ergens naar toe...zonder schone luiers of een flesje of wat dan ook mee te nemen wat je als moeder wel allemaal overdenkt en meesleept omdat je niet zit te wachten op de ellende die er uit voortkomt van alles onder de stront en een baby die de rest van de dag overstuur is enzo :=

Dat vader lekker zit te kroelen met de baby en je als moeder de hele zooi er omheen constant loopt te regelen omdat zo'n man er niet aan denkt. Dat is prima als je het graag allemaal op je eigen manier wilt regelen maar als je de mental load niet helemaal zelf wilt dragen dan kan je beter zorgen dat je een man hebt die iets minder 'makkelijk' is wat dat betreft.

Ben je een regelneef dan is dat an sich geen probleem, als je het prima of juist fijn vindt om de manager te zijn zeg maar. Maar heb je er last van dat je partner heel anders in elkaar zit en je wat jouw regel-behoeftes betreft weinig uit handen neemt, dan wordt dat alleen maar erger als er kinderen komen.....

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Wat een rare reacties op Suzanne F. Ik kan me heel goed vinden in haar stukje, maar uiteraard gaat dit niet voor iedereen op.
(Ik wist ook niet wat MSM was hoor:+)

Veel wijsheid gewenst TS!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

MSM is Mainstream Media. En wat Suzanne doet is niet MSM napraten BarbaLala, het is gewoon zichtbaar in de maatschappij dat vrouwen minder snel voor een partner kiezen dan vroeger. En dat komt mede doordat ze niet meer (zo) afhankelijk zijn van een man.

TS: heel veel wijsheid gewenst, ik zou niet weten wat ik jou plaats zou doen. Het lijkt me vreselijk vermoeiend.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Je zal ook maar zo'n typetje uit de manosfeer treffen :+ mij niet bellen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

Soms zijn dingen toch ook gewoon verschillend? Er is toch ook het plaatje van het vrouwen/mannen brein? ik wil niet teveel terugvallen op evolutie maar alleen bij de mensch is die rolverdeling echt veranderd, lijkt het.
Zit het zorgen dan niet over het overgrote deel ingebakken bij vrouwen (niet voor allemaal, maar voor het grootste gedeelte) en het veiligheid bieden bij de mannen. Ik heb daar niet voor gestudeerd dus ik heb geen idee verder hoor. Maar we willen zo graag dat dat allemaal gelijk wordt, is dat dan mogelijk? Ik zou ook wel willen dat vrouwen wat minder histerisch, zeikerig, roddelig, jankerig en aanstellerig zijn, maar ja, dat excuus is dan hormonen :D

Het moet niet echt oneerlijk verdeeld zijn, maar als je soms het commentaar hoort op een vrouw die het wel prettig vind om te zorgen? Misschien zijn er wel meer vrouwen die dat graag zouden willen, maar vanwege de financiele situatie niet kunnen, en dat daardoor kinderen vroeg naar opvang oid moeten, zodat zij mee kunnen blijven verdienen. Niet allemaal doen ze het vanwegen de carriere misschien.

Mijn vorige relatie was ook een man die gewoon niet zo aan dingen dacht, maar er was echt niks mis met hem verder. De liefste die je je kan voorstellen. Alleen ík kon daar niet mee omgaan. Zijn huidige vrouw is wel een zorger, en dat gaat supergoed. Ligt dat dan aan hem of aan mij?

Edit: ik heb er zeker niet voor gestudeerd :')
Laatst bijgewerkt door Cer op Vandaag, 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Nee het is niet erg als beide mensen in de relatie blij zijn met de rolverdeling, hoe die ook is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Cer, heb je er wel of niet voor gestudeerd :D

Antwoord op je vraag aan wie dat dan ligt, is imo aan geen van beiden, het is alleen maar dat je behoeftes en karakter te erg verschillen en je niet helemaal goed bij elkaar past :)

En de vraag is of iemand die alles tot in de puntjes wil plannen wel een match is met iemand die met het leven mee kabbelt, alles eigenlijk wel prima vindt en zich pas ergens druk over maakt op het moment dat het zich daadwerkelijk aandient.

Kan die planner het aan om (vrijwel) alleen die mental load te moeten dragen.
Kan de partner het aan om in die planningen mee te gaan.
Kun je elkaar ergens grofweg in het midden of op een voor beide acceptabele plek vinden.
En is dat dan vol te houden als dat eigenlijk niet past bij hoe je in elkaar zit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Het klinkt mij in de oren als
Deels hij is er gewoon niet handig in of heeft niet altijd zin in de uitjes de geplande staan en jij doet die dingen graag.

Heb je er al eens over gesproken met hem?
En dan vooral ook kijken naar wat hij wel kan en wil. En dan is het ook jou taak om dat dan los te laten ook al doet hij het anders ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

pmarena schreef:
Cer, heb je er wel of niet voor gestudeerd :D.

:') Overduidelijk niet, thanks ik heb het aangepast :D

En de vraag was inderdaad retorisch, het ligt aan geen van beiden.
de match moet goed zijn, en wat iemand goed vind, is zo persoonlijk inderdaad
Laatst bijgewerkt door Cer op Vandaag, 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Sintara schreef:
Nee het is niet erg als beide mensen in de relatie blij zijn met de rolverdeling, hoe die ook is

Dat idd!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Het maakt in mijn ogen ook niet uit hoe de verdeling is. Als beide partijen daar maar gelukkig mee zijn.
Ik ken ook genoeg vrouwen die heel graag zorgen voor hun man, kinderen, ouders, huishouden en dergelijke. Zij worden er heel gelukkig van als iedereen blij is en alles goed loopt.
Ik ben niet zo iemand :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Ik herken mijn man voor een vrij groot deel in het verhaal van TS. Heeft ook een fysieke zware baan en als hij thuis komt heeft hij helemaal geen behoefte aan hobby's. Op de bank samen een serie kijken vindt hij dan nog wel leuk, maar zal dat zelf niet aangeven. Nou ben ik ook een huismus, dus dit stoort mij totaal niet.

Ik wil wel meegeven dat dit gedrag niet zomaar veranderd. Ook niet als je kinderen krijgt. Daar moet je dus wel bij stil staan.

Er zijn vaak onuitgesproken verwachtingen, jij gaat er van uit dat hij A B en C. Hij heeft geen idee dat verwachtingen A B en C er zijn weet hij niet dat hij daaraan moet voldoen. Vervolgens ben jij gefrustreerd omdat hij niet voldoet.

Mijn advies is ga om tafel, geef aan hoe dit voor jou voelt. Het voelt alsof je niet aan mij denkt, het voelt alsof mijn wensen niet belangrijk zijn enz. Spreek de verwachtingen uit. Hou er wel rekening mee dat als je de lat hoog legt hij bij voorbaat al afhaakt omdat hij denkt dat hij er niet aan kan voldoen.

En bedenk of je er mee kan leven als dit is wat het is. Ik heb daar heel lang tegen gevochten, mijn man wil alles voor me doen, maar zal het niet snel zelf bedenken. Dat vind ik lastig, maar delegeren is wel beter dan alles zelf doen als daar een hoop frustratie achter zit.
Aan de andere kant is hij de eerste die in de auto stapt als mijn trein weer eens niet verder gaat dan Zwolle. En dan hoef ik daar niet eens naar te vragen. En als ik aangeef overprikkelt te zijn, dan gaat hij met onze dochter even op pad om mij rust te gunnen. Het gaat om een stukje balans en die zit niet altijd in de mental load of taken in het huishouden.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

De verschillen tussen regelen en meer laten gebeuren mogen er zeker zijn en uiteindelijk zou je daar een middenweg in kunnen vinden als je goed over kunt communiceren. Maar dat lijkt nu bij TS niet helemaal goed te gaan :+

Ik heb bij mijn ex ook wel geleerd om dingen meer op zijn beloop te laten, niks mis mee, en uiteindelijk vind je ook wel een weg erin. Hij was geen planner, maar stuurde wel de appjes van uitnodigingen aan me door, zodat ik het in de agenda kon zetten. Dat is dan een kleine moeite en werkt prima. Om maar een klein voorbeeldje te noemen. Maar als het huishouden ook 80% op jou draait, en, en, en.. Dan wordt het wat minder fijn.
Maar ook daarin zag ik zelf wel dat ik hem het gras ook wel voor de voeten wegmaaide door het zelf al te doen voordat hij de noodzaak zag. Hem iets vragen, hij vergat het en ik deed het alsnog zelf, dat helpt dan niet natuurlijk..