Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Popstra schreef:Vraag mij af of diegene die zo tegen zwart werk zijn ook eigen baas is!? Een eigen bedrijf hebben. Personeel hebben.. 60 urige werk weken maken. Of ze ook de helft van wat ze verdienen zo graag aan de belasting af geven. De helft ja waar je zo keihard voor gewerkt hebt!!
Waar o.a al die nietsnutten die dus geen poot uit willen steken van onderhouden worden.... ze oorlogen mee financieren..
Nou die geen die eens wat zwart bij beunt, mijn zegen heb je! En doe lekker wat leuks voor dat geld want anders doen die anderen dat wel.
Eleeke schreef:koeke schreef:Dit dus! Verzekering hebben ze ook nog nooit van gehoord, klanten rijden toch op eigen risico...
Zit er nu wel wat over te filosoferen. Ik heb hier via een hovenier een topkracht aan het werk. Spierwit dus. Maar die vertelt doodleuk dat ie bijtijds weg moet, want 's avonds bijbeunen. In het weekend idem. Die kan dus in loondienst en hier nooit het beste van zichzelf geven, want hij moet reserve houden voor de zwarte klanten. Echt even in spagaat wat ik daarmee moet
Ja daar vindt ik ook iets van. Wat iemand met zijn vrije tijd doet , zelf weten, maar eerder bij jouw " duur betaalde" klus weggaan zodat hij kan bijbeunen lijkt me not done.
Dan wacht de bijbeun klus maar even lijkt me.
En ja een chirurg die net 8 uur achterelkaar geopereerd heeft en zonder pauze mij gaat opereren wil ik niet. Idem voor een taxichauffeur ( ooit meegemaakt een nachtrit van 8 uur ,wij hem betaald om de dag ervoor rust te nemen ....... en dan midden op de weg staan , midden in de nacht met een slapende chauffeur ... ja lang geleden en in India , maar het principe is het zelfde) .
Iemand die 80 uur werkt levert niet 80 uur dezelfde kwaliteit. Een werkweek is niet voor niets 40 uur. We hebben rust nodig om optimaal te presteren.
Heel ander topic dan het zwarte werk, maar houdt in dit geval wel verband, zeker als hij eerder weg gaat.
MarlindeRooz schreef:Niemand betaalt 50% belasting dat is echt zo’n irritant en hardnekkig fabeltje.
EvaC schreef:MarlindeRooz schreef:Niemand betaalt 50% belasting dat is echt zo’n irritant en hardnekkig fabeltje.
Dat ben ik echt niet met je eens. Kan je dat uitleggen?
Omzetbelasting, loonbelasting, belasting over winst (die bij een ZZP'er op het inkomen geheven wordt), MRB. Dat alleen al moeten wij zakelijk betalen. Dan gaan we privé ook nog IB heffen in allerlei boxen, uiteraard hebben we daar ook MRB. Dan heb je nog allerlei uitgaven waarvan 9% of 21% ook bij de blauwebrievenbrigade terecht komt. En dan nog maar te zwijgen over gemeentelijke belastingen. Zo kom je wel heel rap bij 50 cent belasting en 50 cent voor jou per verdiende euro.
Las vanmorgen in de krant dat je tegenwoordig met twee keer modaal amper een gemiddeld huis kan kopen. In het artikel ging het over een inkomen van 96K op jaarbasis om nog iets te kunnen, met dat inkomen val je gedeeltelijk in schijf 3 á 49,5% belasting over je inkomen.
Pantykous schreef:Sorry hoor maar echt niet iedereen z’n werkweek is maar 40 uuren dat kan prima, zeker bij fysiek werk
verootjoo schreef:Eleeke schreef:En ja een chirurg die net 8 uur achterelkaar geopereerd heeft en zonder pauze mij gaat opereren wil ik niet. Idem voor een taxichauffeur ( ooit meegemaakt een nachtrit van 8 uur ,wij hem betaald om de dag ervoor rust te nemen ....... en dan midden op de weg staan , midden in de nacht met een slapende chauffeur ... ja lang geleden en in India , maar het principe is het zelfde) .
Iemand die 80 uur werkt levert niet 80 uur dezelfde kwaliteit. Een werkweek is niet voor niets 40 uur. We hebben rust nodig om optimaal te presteren.
Heel ander topic dan het zwarte werk, maar houdt in dit geval wel verband, zeker als hij eerder weg gaat.
De kwaliteit die een hovenier moet leveren is toch wel iets minder foutgevoelig dan een chirurg. De kwaliteit van je tuin wordt er echt niet minder op. De meeste mensen onderhouden hun eigen tuin ook naast hun baan.
En hoezo hij eerder weggaat; je betaalt hem toch per uur? Daar lijd je niks van.
Daarnaast werkt een chirurg ook bij lange na geen 40u.. dat is parttime.
MarlindeRooz schreef:EvaC schreef:
Dat ben ik echt niet met je eens. Kan je dat uitleggen?
Omzetbelasting, loonbelasting, belasting over winst (die bij een ZZP'er op het inkomen geheven wordt), MRB. Dat alleen al moeten wij zakelijk betalen. Dan gaan we privé ook nog IB heffen in allerlei boxen, uiteraard hebben we daar ook MRB. Dan heb je nog allerlei uitgaven waarvan 9% of 21% ook bij de blauwebrievenbrigade terecht komt. En dan nog maar te zwijgen over gemeentelijke belastingen. Zo kom je wel heel rap bij 50 cent belasting en 50 cent voor jou per verdiende euro.
Las vanmorgen in de krant dat je tegenwoordig met twee keer modaal amper een gemiddeld huis kan kopen. In het artikel ging het over een inkomen van 96K op jaarbasis om nog iets te kunnen, met dat inkomen val je gedeeltelijk in schijf 3 á 49,5% belasting over je inkomen.
Geef mij dan maar graag een voorbeeld waaruit blijkt dat 50 procent van je inkomen naar de belastingdienst gaat want dit is niet waar.
Zelfs als je 150.000 per jaar verdient betaal je geen 50% belasting.
Maar goed niet iedereen kent het belastingstelsel goed? Het idee van de loonschijven is juist dat je over een deel weinig belasting betaalt en hoe meer je verdient hoe hoger het percentage wordt.
Niemand betaalt 50%.
Eleeke schreef:Pantykous schreef:Sorry hoor maar echt niet iedereen z’n werkweek is maar 40 uuren dat kan prima, zeker bij fysiek werk
Wat bedoel je met sorry ?
Uiteraard is niet iedereen z'n werkweek 40 uur , maar dat betekend nog niet dat dat gezond is . Ik heb jaren veel meer dan dat gewerkt dus ook uit ervaring kan ik zeggen dat de kwaliteit van je werk er niet van omhoog gaat.
verootjoo schreef:Dat kan zeker, maar dat ligt aan zijn planning. Dat lijkt me iets wat je gewoon kan bespreken, want die hovenier verdient niet veel meer aan zwart werk. De 21% wordt betaald door de opdrachtgever.
Meestal bespreek je gewoon van tevoren hoe lang het gaat duren en wat de werktijden zijn is mijn ervaring.
Ik word idd ook niet beter van meer werk, daarom werk ik er maar 26. Maar dat moet ieder voor zich weten.
Popstra schreef:Petpa schreef:Welke box heeft een tarief van 50%?
Box 3
49,5%

Petpa schreef:verootjoo schreef:Dat kan zeker, maar dat ligt aan zijn planning. Dat lijkt me iets wat je gewoon kan bespreken, want die hovenier verdient niet veel meer aan zwart werk. De 21% wordt betaald door de opdrachtgever.
Meestal bespreek je gewoon van tevoren hoe lang het gaat duren en wat de werktijden zijn is mijn ervaring.
Ik word idd ook niet beter van meer werk, daarom werk ik er maar 26. Maar dat moet ieder voor zich weten.
Bespreken wordt lastig indien je een bedrijf inhuurt en zodra de werkzaamheden begonnen zijn de hovenier in loondienst aangeeft eerder weg te moeten ivm bijbeunen.
verootjoo schreef:Oh, ik ken eigenlijk alleen maar eenmansbedrijven, dus vandaar mijn ervaring dat je zulke dingen bespreekt en dat diegene dan ook komt.