Betalen jullie weleens iemand zwart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Vraag mij af of diegene die zo tegen zwart werk zijn ook eigen baas is!? Een eigen bedrijf hebben. Personeel hebben.. 60 urige werk weken maken. Of ze ook de helft van wat ze verdienen zo graag aan de belasting af geven. De helft ja waar je zo keihard voor gewerkt hebt!!
Waar o.a al die nietsnutten die dus geen poot uit willen steken van onderhouden worden.... ze oorlogen mee financieren..
Nou die geen die eens wat zwart bij beunt, mijn zegen heb je! En doe lekker wat leuks voor dat geld want anders doen die anderen dat wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

Popstra schreef:
Vraag mij af of diegene die zo tegen zwart werk zijn ook eigen baas is!? Een eigen bedrijf hebben. Personeel hebben.. 60 urige werk weken maken. Of ze ook de helft van wat ze verdienen zo graag aan de belasting af geven. De helft ja waar je zo keihard voor gewerkt hebt!!
Waar o.a al die nietsnutten die dus geen poot uit willen steken van onderhouden worden.... ze oorlogen mee financieren..
Nou die geen die eens wat zwart bij beunt, mijn zegen heb je! En doe lekker wat leuks voor dat geld want anders doen die anderen dat wel.

Niemand betaalt 50% belasting dat is echt zo’n irritant en hardnekkig fabeltje.

Popstra

Re: Betalen jullie weleens iemand zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Dat ligt maar net in welke box je zit

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Welke box heeft een tarief van 50%?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Ik zit ook voor een stukje in die 50%. Voor een stukje dus, niet bepaald het hele bedrag (en het is geloof ik net iets minder?)
Laatst bijgewerkt door prompter op Gisteren, 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Eleeke schreef:
koeke schreef:
Dit dus! Verzekering hebben ze ook nog nooit van gehoord, klanten rijden toch op eigen risico...

Zit er nu wel wat over te filosoferen. Ik heb hier via een hovenier een topkracht aan het werk. Spierwit dus. Maar die vertelt doodleuk dat ie bijtijds weg moet, want 's avonds bijbeunen. In het weekend idem. Die kan dus in loondienst en hier nooit het beste van zichzelf geven, want hij moet reserve houden voor de zwarte klanten. Echt even in spagaat wat ik daarmee moet :(

Ja daar vindt ik ook iets van. Wat iemand met zijn vrije tijd doet , zelf weten, maar eerder bij jouw " duur betaalde" klus weggaan zodat hij kan bijbeunen lijkt me not done.
Dan wacht de bijbeun klus maar even lijkt me.

En ja een chirurg die net 8 uur achterelkaar geopereerd heeft en zonder pauze mij gaat opereren wil ik niet. Idem voor een taxichauffeur ( ooit meegemaakt een nachtrit van 8 uur ,wij hem betaald om de dag ervoor rust te nemen ....... en dan midden op de weg staan , midden in de nacht met een slapende chauffeur ... ja lang geleden en in India , maar het principe is het zelfde) .
Iemand die 80 uur werkt levert niet 80 uur dezelfde kwaliteit. Een werkweek is niet voor niets 40 uur. We hebben rust nodig om optimaal te presteren.

Heel ander topic dan het zwarte werk, maar houdt in dit geval wel verband, zeker als hij eerder weg gaat.

De kwaliteit die een hovenier moet leveren is toch wel iets minder foutgevoelig dan een chirurg. De kwaliteit van je tuin wordt er echt niet minder op. De meeste mensen onderhouden hun eigen tuin ook naast hun baan.
En hoezo hij eerder weggaat; je betaalt hem toch per uur? Daar lijd je niks van.

Daarnaast werkt een chirurg ook bij lange na geen 40u.. dat is parttime.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

MarlindeRooz schreef:

Dat ben ik echt niet met je eens. Kan je dat uitleggen?

Omzetbelasting, loonbelasting, belasting over winst (die bij een ZZP'er op het inkomen geheven wordt), MRB. Dat alleen al moeten wij zakelijk betalen. Dan gaan we privé ook nog IB heffen in allerlei boxen, uiteraard hebben we daar ook MRB. Dan heb je nog allerlei uitgaven waarvan 9% of 21% ook bij de blauwebrievenbrigade terecht komt. En dan nog maar te zwijgen over gemeentelijke belastingen. Zo kom je wel heel rap bij 50 cent belasting en 50 cent voor jou per verdiende euro.

Las vanmorgen in de krant dat je tegenwoordig met twee keer modaal amper een gemiddeld huis kan kopen. In het artikel ging het over een inkomen van 96K op jaarbasis om nog iets te kunnen, met dat inkomen val je gedeeltelijk in schijf 3 á 49,5% belasting over je inkomen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

EvaC schreef:
MarlindeRooz schreef:

Omzetbelasting, loonbelasting, belasting over winst (die bij een ZZP'er op het inkomen geheven wordt), MRB. Dat alleen al moeten wij zakelijk betalen. Dan gaan we privé ook nog IB heffen in allerlei boxen, uiteraard hebben we daar ook MRB. Dan heb je nog allerlei uitgaven waarvan 9% of 21% ook bij de blauwebrievenbrigade terecht komt. En dan nog maar te zwijgen over gemeentelijke belastingen. Zo kom je wel heel rap bij 50 cent belasting en 50 cent voor jou per verdiende euro.

Las vanmorgen in de krant dat je tegenwoordig met twee keer modaal amper een gemiddeld huis kan kopen. In het artikel ging het over een inkomen van 96K op jaarbasis om nog iets te kunnen, met dat inkomen val je gedeeltelijk in schijf 3 á 49,5% belasting over je inkomen.

Geef mij dan maar graag een voorbeeld waaruit blijkt dat 50 procent van je inkomen naar de belastingdienst gaat want dit is niet waar.

Zelfs als je 150.000 per jaar verdient betaal je geen 50% belasting.

Maar goed niet iedereen kent het belastingstelsel goed? Het idee van de loonschijven is juist dat je over een deel weinig belasting betaalt en hoe meer je verdient hoe hoger het percentage wordt.

Niemand betaalt 50%.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Pantykous schreef:
Sorry hoor maar echt niet iedereen z’n werkweek is maar 40 uur :+ en dat kan prima, zeker bij fysiek werk

Wat bedoel je met sorry ?
Uiteraard is niet iedereen z'n werkweek 40 uur , maar dat betekend nog niet dat dat gezond is . Ik heb jaren veel meer dan dat gewerkt dus ook uit ervaring kan ik zeggen dat de kwaliteit van je werk er niet van omhoog gaat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Popstra schreef:
Dat ligt maar net in welke box je zit

Idd.
Ik heb een lager uurloon. Maar ga ik meer vragen dan gaat dat gewoon allemaal naar de BD.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

verootjoo schreef:
Eleeke schreef:
En ja een chirurg die net 8 uur achterelkaar geopereerd heeft en zonder pauze mij gaat opereren wil ik niet. Idem voor een taxichauffeur ( ooit meegemaakt een nachtrit van 8 uur ,wij hem betaald om de dag ervoor rust te nemen ....... en dan midden op de weg staan , midden in de nacht met een slapende chauffeur ... ja lang geleden en in India , maar het principe is het zelfde) .
Iemand die 80 uur werkt levert niet 80 uur dezelfde kwaliteit. Een werkweek is niet voor niets 40 uur. We hebben rust nodig om optimaal te presteren.

Heel ander topic dan het zwarte werk, maar houdt in dit geval wel verband, zeker als hij eerder weg gaat.

De kwaliteit die een hovenier moet leveren is toch wel iets minder foutgevoelig dan een chirurg. De kwaliteit van je tuin wordt er echt niet minder op. De meeste mensen onderhouden hun eigen tuin ook naast hun baan.
En hoezo hij eerder weggaat; je betaalt hem toch per uur? Daar lijd je niks van.

Daarnaast werkt een chirurg ook bij lange na geen 40u.. dat is parttime.

Nee? Mijn tuin is dan later klaar omdat diegene een beunklus voor laat gaan. Moet ik langer wachten. Die persoon had tijdens die beun uren ook bij mij kunnen werken om de klus af te krijgen.

Natuurlijk is een chirurg anders dan een hovenier , ik kom zelf uit een 40 uur is part-time cultuur, maar je wordt er echt niet beter van.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

MarlindeRooz schreef:
EvaC schreef:

Geef mij dan maar graag een voorbeeld waaruit blijkt dat 50 procent van je inkomen naar de belastingdienst gaat want dit is niet waar.

Zelfs als je 150.000 per jaar verdient betaal je geen 50% belasting.

Maar goed niet iedereen kent het belastingstelsel goed? Het idee van de loonschijven is juist dat je over een deel weinig belasting betaalt en hoe meer je verdient hoe hoger het percentage wordt.

Niemand betaalt 50%.

Klopt heemaal. Mijn salaris zat daar ongeveer. No way dat ik er 50% over betaalde. Ja over een klein stuk zat ik idd in de hoogste schijf, maar daar gaat dan ook hypotheekrente vanaf, vervolgens ook nog wat je zelf extra spaart in je pensioenpot, toen ook nog studiekosten eraf. Ik heb toen ik dat salaris had echt nooit rot gevoeld om belasting te betalen. Met zo'n salaris houdt je echt genoeg over om ruim van te leven.
Mensen met een dergelijk salaris die klagen -:(-

Nee dat krijg ik nu niet meer iets meer dan een jaar gelden geswitched en zit nu even fulltime op school. Ben nu net zo gemiddeld als iedereen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Dat kan zeker, maar dat ligt aan zijn planning. Dat lijkt me iets wat je gewoon kan bespreken, want die hovenier verdient niet veel meer aan zwart werk. De 21% wordt betaald door de opdrachtgever.
Meestal bespreek je gewoon van tevoren hoe lang het gaat duren en wat de werktijden zijn is mijn ervaring.

Ik word idd ook niet beter van meer werk, daarom werk ik er maar 26. Maar dat moet ieder voor zich weten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:38

Nou dan neem je een andere hovenier, de keuze is daar reuze.

Ik werk ook geen 40 uur want dat hou ik gewoon niet vol maar ik werk gemiddeld 28 uur.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op Gisteren, 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:38

Eleeke schreef:
Pantykous schreef:
Sorry hoor maar echt niet iedereen z’n werkweek is maar 40 uur :+ en dat kan prima, zeker bij fysiek werk

Wat bedoel je met sorry ?
Uiteraard is niet iedereen z'n werkweek 40 uur , maar dat betekend nog niet dat dat gezond is . Ik heb jaren veel meer dan dat gewerkt dus ook uit ervaring kan ik zeggen dat de kwaliteit van je werk er niet van omhoog gaat.

Eerder bij een klus weg gaan voor wat anders is echt not done. Maar ik blijf erbij dat mensen zich prima meer dan 40 uur in kunnen zetten en kwaliteit kunnen leveren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Toen ik jonger was werkt ik 60 uur staand in de horeca en dat ging prima. Dat zal dus ook persoon en beroepsafhankelijk zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

verootjoo schreef:
Dat kan zeker, maar dat ligt aan zijn planning. Dat lijkt me iets wat je gewoon kan bespreken, want die hovenier verdient niet veel meer aan zwart werk. De 21% wordt betaald door de opdrachtgever.
Meestal bespreek je gewoon van tevoren hoe lang het gaat duren en wat de werktijden zijn is mijn ervaring.

Ik word idd ook niet beter van meer werk, daarom werk ik er maar 26. Maar dat moet ieder voor zich weten.

Bespreken wordt lastig indien je een bedrijf inhuurt en zodra de werkzaamheden begonnen zijn de hovenier in loondienst aangeeft eerder weg te moeten ivm bijbeunen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Nou dan bel je het bedrijf op of dat gebruikelijk is. Waarschijnlijk heeft hij dan toch iets uit te leggen aan zijn werkgever.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Petpa schreef:
Welke box heeft een tarief van 50%?

Box 3
49,5%

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

BeFunny schreef:
Nou dan bel je het bedrijf op of dat gebruikelijk is. Waarschijnlijk heeft hij dan toch iets uit te leggen aan zijn werkgever.

Dan ben je de verklikker.
En dezelfde hovenier loopt de dag erna weer in mijn tuin rond.
Nee, dank je!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:55

Ze bedoelt natuurlijk schijf 3 ;)
Maar die 49,5 betaal je niet over je hele inkomen.

Petpa schreef:
verootjoo schreef:

Bespreken wordt lastig indien je een bedrijf inhuurt en zodra de werkzaamheden begonnen zijn de hovenier in loondienst aangeeft eerder weg te moeten ivm bijbeunen.

Oh, ik ken eigenlijk alleen maar eenmansbedrijven, dus vandaar mijn ervaring dat je zulke dingen bespreekt en dat diegene dan ook komt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

verootjoo schreef:
Oh, ik ken eigenlijk alleen maar eenmansbedrijven, dus vandaar mijn ervaring dat je zulke dingen bespreekt en dat diegene dan ook komt.

Iedereen heeft hier uiteraard andere ervaringen mee.
Mijn ervaring is met een middelgroot bedrijf.
Waarbij de medewerkers gedurende de avonduren bijbeunden.
En nee, mijn ervaring is geen goede ervaring _/-\o_

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Ja schijf 3
sorry

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

In loondienst is ook anders dan een eigen onderneming. Men heeft geen flauw idee hoe dat werkt die het zelf nooit heeft gedaan :+
Vraag mij ook niet om uitleg, maar dat dat anders werkt weet ik gelukkig wel.

Als je zwart bij beunt, ga ik er vanuit dat je de normale tijden voor de baas werkt en in je eigen tijd bij werkt. Dus je klus duurt niet langer. Het blijft bijzknder hoe mensen denken. Je hoeft niet perse over te werken, hoort er niet bij. Wordt niet altijd betaald (in geld).
Als je om 2 uur stopt terwijl je tot 4 uur hoort te werken.. ja dan is er wat van t3e zeggen natuuroijk