Moestuinieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:03

Ik heb echt teveel bonenplantjes.
Ik ga nog meloen zaaien en aardbeien. Van t weekend nog even aandacht voor het verpotten. Dan mag alles nog n maandje binnen en daarna naar buiten rond koningsdag.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Ir111 schreef:
Dorine92 schreef:
Ik denk dat jij net als ik meer een permacultuur/voedselbos type bent. Bij mij lukt zaaien nooit en alles gaat dood want ik geef niks water. Echter zodra je vaste planten en bomen en struiken gaat zetten is het hele probleem opgelost. Gaat geweldig

Ja klopt helemaal! Ik vind alleen een geordend moestuintje, met bakken en een hekje eromheen zo gezellig. Dus ik blijf het proberen. :')

Daarnaast heb ik helemaal geen beeld bij hoe een voedselbos er hier uit zou moeten zien (en ik heb niet zoveel zin om me er in te verdiepen... := ). Dat maakt de switch ook lastig.

Snap ik. Maar je kunt ook gewoon iets geordends neerzetten. Ik heb ook gewoon gemaaid gras enz. En dat gaat dan over bomen. Met bakken en een hekje kan er ook heel veel wat permanent staat. Dat is dan dus ook veel minder gevoelig voor droogte. En er zijn zat mensen die veel kennis hebben dus die kunnen ook best wat voorkauwen voor je. Ik denk bijvoorbeeld dat daglelie een leuk gewas is voor jou. Die heeft veel grote bloemen die je zowel dicht als open kunt eten, rauw en gebakken. Rauw smaken ze naar hele lekkere zoete ijsbergsla. Je kunt ze ook vullen met bijvoorbeeld roomkaas en zalm, of wat je ook maar wilt. Komt elk jaar vanzelf terug, blijft op zijn plek, wordt alleen elk jaar meer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Wat een leuke die daglelie! Ga ik ook eens naar kijken.

Als je het liefst alleen maar stenen in je tuin hebt en niks wilt doen kun je beter voor kunstplanten gaan, maar verder ben je er ook zelf wel een beetje bij hoe arbeidsintensief je het maakt qua keuzes en inrichting. Met het (semi)automatiseren van het water geven heb je wel echt een bak werk minder en een veel grotere kans op succes. Als alles sterft of je hebt amper oogst en dan ook nog met beestjes erin is de lol er gauw af. Ik vind het leuk om zelf te zaaien, maar dat is wel een stuk bewerkelijker dan plantjes kopen - dat kost ook de wereld niet en vergroot de kans op succes ook aanzienlijk als je niet dagelijks wilt "rommelen".

Ik heb net wat bakken met zaailingen en m'n citroenverbena weer de kas in geschoven, die is verder ook niet verwarmd maar geeft toch wat bescherming tegen de hagel en voorspelde nachtvorst. Het is maar een klein muurkasje hoor, maar er staat een handig rek in met 3 verdiepingen en ik kan er toch behoorlijk wat in kwijt, heb er veel schik van.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:09

Mijn probleem is vooral dat ik enthousiast begin en ergens in juli de vibe kwijtraak en steeds denk 'doe ik morgen wel' :') . Maar wel leuk deze ideeen, ga ik op broeden.

Ik zaai inderdaad niet meer voor Margreet, lukt vaak niet goed genoeg en teveel werk.

Vorig jaar had ik heerlijke pompoenen, courgettes, uien, knoflook, snijbieten, spekbonen, sugar snaps, aardbeien, frambozen, peren, pruimen. En nog wel het eea. Dus best wel aardig wat hoor. Maar het is gewoon veel om te doen vind ik, werken, 3 paarden aan huis, onderhoud van het groen op het erf etc. Dan komt het er op neer dat als ik s avonds laat naar binnen ga ik langs de moestuin loop en denk 'oliebol, nog water geven/oogsten/dieven/vul maar in'. Dat gebeurd dan dus half of gewoon niet. :D

Maar nogmaals, leuke ideeen krijg ik aangereikt, dank daarvoor. Zeker die daglelie, prachtig om te zien in ieder geval.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Vorig jaar had ik het ook dat sommige dingen niet opkwamen met voor zaaien. Dit jaar weer geprobeerd maar eerst goed gelezen en gekeken of ik iets fout had gedaan, ja hoor had licht kiemende zaden net als andere zaden een mooi laagje aarde gegeven. Dit jaar dus wel goed gedaan en ze zijn opgekomen. Veel zaaitrays heb ik 100% opkomst, sommige een paar niet dus ja dat gaan we maar gewoon weer proberen. Dit jaar ook daglichtlampen er bij en wat scheelt dat in hoe de plantjes zich ontwikkelen.
Maar het is inderdaad frustrerend als je planten het niet lekker doen of de oogst tegen valt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Mijn grote tips zijn: niet te oud zaad en genoeg warmte.
Ik heb dit jaar veel betere opkomst nu :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 43 min geleden

Doen die daglicht lampen zoveel ja? Ik ben erg blij met mijn zaadrollen dat ik dit jaar voor het eerst probeer, warmte matjes had ik vorig jaar al en dat helpt ook erg goed. In ieder geval voor tomaten, meloen en paprika.

In het enorme natte jaar gaat ik uiteindelijk pas begin juli echt gezaaid in mijn moestuin en ondanks dat had ik echt nog een prima oogst. Ik ben dus wel iets minder spastisch geworden met op tijd zijn etc, en wat relaxter.

Ik ben ook type vroeg beginnen en dan overweldigd worden in de zomer en denken, dat komt morgen/later wel, en later is meestal pas na 1-2 maanden :')

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11 min geleden

haha ja herkenbaar van die lichtkiemers - mijn ervaring is sowieso dat je snel te diep zaait, 0.5cm is echt maar een deukje.