Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:37

Ik vind het ook een raar verhaal en het klinkt nu wel echt als gebruikmaken van. Of eerder misbruik maken van. Dat de ene meer of vaker betaalt dan de ander kan. Als het in goed overleg gaat. Maar er standaard vanuit gaan dat de ander betaalt. En om geld vragen? Ik krijg er plaatsvervangende schaamte van. Ik zou het echt ter sprake brengen. Zeggen hoe je je hierbij voelt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:56

Het cruciale verschil voor mij tussen voorschieten en lenen is dat degene die moet terug betalen het geld bij voorschieten wel gewoon nú op de bankrekening heeft staan, maar er vanwege praktisch ongemak er even niet bij kan óf omdat het gewoon makkelijker is om de rekening in 1 keer voor beide te betalen. Versus bij lenen dat diegene het geld nu niet heeft.

Voorschieten heb ik geen enkel probleem mee. Zelfs niet bij een collega die bijvoorbeeld tijdens de lunch zijn portemonnee op kantoor heeft laten liggen. Direct even een tikkie sturen en klaar.

Uitlenen doe ik dus niet. Als ik iemand uit de brand help, is het een gift.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:20

Ik zou zelf denk ik toch het gesprek aan gaan. Een vriendschap van 35 jaar zou toch tegen eerlijkheid moeten kunnen? Dan zou je toch op een punt moeten zijn dat je elkaar kunt aanspreken op wat je niet zo leuk vind?

De kunst zit hem in het vinden van het juiste moment en de juiste toon en de juiste woorden. Misschien stelt ze zich wel heel redelijk op en heeft ze die reality check gewoon even nodig. Misschien leidt het wel tot een diepgang van jullie vriendschap. Misschien stelt ze zich wel open voor meer substantiële hulp, dat je haar helpt een budget coach of zo te vinden? Misschien zet ze een masker op en lijkt ze er simpel over te denken, maar schaamt ze zich kapot. En misschien wordt ze kei boos en onredelijk en klapt de vriendschap hier op, maar was het dan wel een echte vriendschap?

Ga het gesprek aan, stel duidelijk grenzen en houd je daar aan. Ik denk dat een mooie basis kan zijn dat als zij het voorstel doet, ze ook haar eigen deel betaald en dat je daarbuiten geen geld uitleent.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:29

Little_Gift schreef:
Popstra schreef:
Moet er nog wel bij zeggen dat er bij de lening aan onze vrienden een notaris aan te pas gekomen is om het op papier te hebben.

Hoe kan je dan niets of maar een deel terug gehad hebben?

Dit is voor de lening aan de vrienden voor de verbouwing.

Mijn man heeft jaren geleden eens zijn broer&gezin geholpen met de koop van een auto want ze zaten zonder. Nooit terug gehad en contact is er nu niet meer.

Ook heeft hij mijn broer en zn nu ex vrouw financieel bij gestaan voor het starten van een bedrijf in Italie. Daar hebben we maar een deeltje van terug gehad.
Dat contact was ook jaren weg maar nu weer o.k. ( niet als vanouds helaas) ik heb maar 1 broer namelijk en het deed mij pijn ze te moeten missen maar snapte dat mijn man een flinke afknapper had. Ik zat daar echt tussen en dat is rete lastig. Daarom, nooit meer lenen aan fam.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:50

Wat maakt dat je het niet met haar bespreekt?

Je kunt toch aangeven dat als jij initiatief neemt tot betalen het jouw keuze is, en je het daarbij wilt laten?

Hoe zou ze het vinden dat er een heel topic loopt met deze vraag en info?

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:05

Wintu schreef:
paars schreef:
Wat ik nog niet heb gelezen en wel veel uitmaakt: wie van jullie 2 stelt die dingen (activiteten die jij vervolgens betaalt) voor? Als jij dat bent TS, dan heb je het er zelf langzaam in laten sluipen. Ik zou dan als ontvangende vriendin zijnde wel eens aan de rem hebben getrokken. Mss heeft ze dat ook gedaan, waarbij jij dan vervolgens zegt: “nee joh echt geen punt, ik betaal”?
In dat geval (weet dus niet of dat bij jullie zo is hoor TS) maakt het het terugdraaien wel iets complexer. Niet onmogelijk, maar toch wat complexer…

Ze is al 35 jaar mn vriendin. Haar situatie is in al die jaren al hetzelfde. We woonden eerder best wat verder uit elkaar en als ze dan een paar dagen bij mij kwam, dan legde ik haar in de watten, omdat ik het breed had en ik haar ook alles gunde. Handig? Nee achteraf niet. Maar zij had de benzine dan al er in gestoken en dat was voor haar al best een hap uit het budget. Nu wonen we dichter bij elkaar en zien we elkaar best veel, geen thuiszitters, dus op pad. Kan ook gewoon een wandeling zijn, maar ik vind het ook wel eens leuk om iets anders te doen en als ik haar mee vraag dan draag ik de kosten, geen probleem. Ik weet dat ze anders niet mee kan, het mes snijdt aan twee kanten, denk ik dan. Maar ze nodigt mij tegenwoordig ook uit voor een activiteit, maar verwacht dat ik ook dan de portemonnee trek en dat begint me wat tegen te staan. Aan de rem trekken doet ze absoluut niet, ze schaamt zich er niet voor. Niet alleen bij mij, ook bij anderen niet. Maar ik krijg nu ook wel vaker de vraag of ik haar wat kan lenen, want de hond heeft iets nodig of ze komt tekort met de verbouwing of de autoreparatie valt duurder uit. Maar daar kom ik tot nu toe mee weg, want die vraag staat ook uit bij wat andere mensen. Ik merk dat ik dat eigenlijk ook niet wil, maar vraag me dan of dat onredelijk is, om een financiële hulpvraag naast me neer te leggen.

Dat klopt in mijn ogen niet.. je kan niet iets gaan regelen en dan verwachten dat de andere betaalt. Ik zou toch duidelijk maken waar je grens ligt..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:49

Freya6 schreef:

Wat overdreven.. anoniem om advies vragen of vragen wat anderen normaal vinden is toch niks mis mee. Snap dat nooit “een heel topic”, wat dan? Een half topic? :o?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:04

Voor mij is het nooit een probleem om geld uit te lenen als iemand het harder nodig heeft dan ik. Dat is ook heus wel eens voorgekomen met een redelijk groot bedrag en dat werd heel keurig teruggegeven. Mijn echt zwakke punt is, is dat ik dat soort dingen vergeet en er ook echt nooit meer aan denk. Er zijn dus heel erg veel momenten geweest, met verschillende mensen waarbij ik even een 10tje of 20 euro voorschoot en daarna compleet ben vergeten het terug te vragen. Het is mij niet de moeite waard om te bedenken of de 'leners' het wel of niet per ongeluk ook vergaten of toch expres, het zal mij echt worst zijn. Met spullen idem dito, ik bedacht laatst dat ik nog ergens een bepaalde camera moet hebben, maar die heb ik kennelijk keertje uitgeleend en dat ben ik dan vervolgens vergeten. Of een springzadel dat al 10 jaar bij iemand anders in de zadelkamer ligt, niet vergeten, maar geen issue.
Belangrijk is om nooit iets uit te lenen dat je niet kan missen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 23:03

Sorry TS, maar dit klinkt echt wel of er misbruik van je gemaakt wordt... Ze ziet je gewoon als een soort geldschieter in plaats van vriendin. Ik zie ook echt niet in waarom ze niet af en toe aan de uitjes zou kunnen meebetalen. Mijn ervaring met mensen die het minder breed hebben is juist dat ze vaak te trots zijn om een ander te laten betalen. Verbouwen en een hond zijn natuurlijk ook gewoon luxe. Als ze al 35 jaar in deze situatie zit snap ik ook niet dat ze een hond neemt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:22

Shiloh schreef:
Freya6 schreef:

Wat overdreven.. anoniem om advies vragen of vragen wat anderen normaal vinden is toch niks mis mee. Snap dat nooit “een heel topic”, wat dan? Een half topic? :o?

Idd. En het is ook leerzaam.
Want het is best lastig een grens te trekken. Zeker bij goede vrienden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:59

Heel heel heel zelden ja, maar alleen aan die vrienden waarvan ik weet dat het terug komt en ik er niet achteraan hoef te gaan. Die zijn echter heeeeel erg zelden, maar daar leen ik rustig 1000 euro aan uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:57

Ze kunnen ook bij de bank lenen, of betaalpassen en creditcards waarop je rood kunt staan. Bij DA's kun je vaak later betalen. Het zou wel kunnen dat sommige mensen overal al zo veel schulden hebben gemaakt dat ze nergens meer krediet kunnen krijgen. Dan wordt het tijd voor een budgetcoach.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:11

We hebben ook een keer onze schoonzus in Amerika een bedrag gegeven omdat ze heel krap zat. Een paar maanden later verkocht ze haar huis, en zat weer ruim.
Ik had wel gedacht dat ze zou aanbieden ( een deel) of helemaal terug te betalen. Dat gebeurde niet.
Dus toen later ze weer krap zat, hebben we maar even niets gedaan.

Kortom, zit iemand in nood, wil ik best helpen. Wordt je gebruikt voor het financieren van een levensstijl, nee dat doen we niet.

( p.s. Moeten zelf ook sparen voor bijv, onderhoud, of vervangen auto etc.)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:21

Altijd wel gedaan, familie of vrienden, door schade en schande helaas wijzer geworden dat dat niet zomaar meer kan. Heb altijd geleerd: leven als vrienden en rekenen als vijanden, dat klopt heel vaak wel. Zowel zakelijk als privé maakt geld mensen vaak toch hele nare wezens als het er op aan komt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:43

anjali schreef:
Ze kunnen ook bij de bank lenen, of betaalpassen en creditcards waarop je rood kunt staan. Bij DA's kun je vaak later betalen. Het zou wel kunnen dat sommige mensen overal al zo veel schulden hebben gemaakt dat ze nergens meer krediet kunnen krijgen. Dan wordt het tijd voor een budgetcoach.

Wij hebben dus jaren geleden op deze manier veel geld uitgeleend aan mijn broertje. Wij hadden idd een krediet rekening, bijna afgelost. Broertje ging scheiden en had geld nodig.. dus wij leenden hem 10.000. Alles op papier gezet, rente zou hij ook betalen.

Helaas ging het allemaal niet zo soepel, als ie eens een meevaller had ging ie liever op vakantie dan extra af te lossen. Wij zaten dus veel langer dan nodig met die krediet rekening. Uiteindelijk heeft ie alles betaald toen ie zijn huis verkocht..

Ik ben er er echt te makkelijk in, en te goed van vertrouwen.

Maar toch als een vriendin het vraagt, is de kans heel groot dat ik het doe. (Geen krediet meer gelukkig, gewoon eigen spaarpotje). Het het iig weleens aangeboden toen er ineens veel onverwachte kosten kwamen. Gelukkig kon ze het zelf dragen tot de verzekering uitkeerde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:52

Maar begrijp ik dan goed dat je hem geld hebt geleend wat je zelf niet eens had?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:04

Freya6 schreef:
Wat maakt dat je het niet met haar bespreekt?

Je kunt toch aangeven dat als jij initiatief neemt tot betalen het jouw keuze is, en je het daarbij wilt laten?

Hier ben ik het volledig mee eens _/-\o_

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:14

DuoPenotti schreef:
Maar begrijp ik dan goed dat je hem geld hebt geleend wat je zelf niet eens had?

Klopt. Wij hadden een krediet rekening. Domste keuze ooit maar bijna 30 jaar geleden klonk het zo mooi vanuit de bank: veel geld kunnen opnemen en vast bedrag aflossen.

Dus tja, vandaaruit dus dat geld geleend, hij zou toch de rente daarvan betalen. Deed ie ook hoor, maar wij hadden zelf alles al afgelost en hadden gewoon schulden vrij kunnen zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:36

Ze leent dus al jaren geld bij jou en anderen.
Lenen, ze laat anderen betalen.

Ik vind dat nogal overkomen als een uitvreter.
In al die jaren had ze zelf kunnen proberen meer inkomsten te krijgen.
Of minder uit te uitgeven.

Eenmalig, oke. Maar dit zou mijn vriendin niet zijn.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:12

Vrienden, vriendinnen en familie, iedereen leen of geef ik wat ik kwijt kan. Wat dat betreft sta ik er hetzelfde in als TS, als ik het wat breder kan laten hangen deel ik dat graag met de mensen van wie ik hou, maar in het geval van TS niet :') . Dat noemen we inderdaad wat luuntje zegt, een uitvreter.
Verbouwen, honden en auto's en bij Jan en allemaal lenen, geld krijgen en het nooit terugbetalen? Dat is makkelijk!