Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Little_Gift schreef:Popstra schreef:Moet er nog wel bij zeggen dat er bij de lening aan onze vrienden een notaris aan te pas gekomen is om het op papier te hebben.
Hoe kan je dan niets of maar een deel terug gehad hebben?
Wintu schreef:paars schreef:Wat ik nog niet heb gelezen en wel veel uitmaakt: wie van jullie 2 stelt die dingen (activiteten die jij vervolgens betaalt) voor? Als jij dat bent TS, dan heb je het er zelf langzaam in laten sluipen. Ik zou dan als ontvangende vriendin zijnde wel eens aan de rem hebben getrokken. Mss heeft ze dat ook gedaan, waarbij jij dan vervolgens zegt: “nee joh echt geen punt, ik betaal”?
In dat geval (weet dus niet of dat bij jullie zo is hoor TS) maakt het het terugdraaien wel iets complexer. Niet onmogelijk, maar toch wat complexer…
Ze is al 35 jaar mn vriendin. Haar situatie is in al die jaren al hetzelfde. We woonden eerder best wat verder uit elkaar en als ze dan een paar dagen bij mij kwam, dan legde ik haar in de watten, omdat ik het breed had en ik haar ook alles gunde. Handig? Nee achteraf niet. Maar zij had de benzine dan al er in gestoken en dat was voor haar al best een hap uit het budget. Nu wonen we dichter bij elkaar en zien we elkaar best veel, geen thuiszitters, dus op pad. Kan ook gewoon een wandeling zijn, maar ik vind het ook wel eens leuk om iets anders te doen en als ik haar mee vraag dan draag ik de kosten, geen probleem. Ik weet dat ze anders niet mee kan, het mes snijdt aan twee kanten, denk ik dan. Maar ze nodigt mij tegenwoordig ook uit voor een activiteit, maar verwacht dat ik ook dan de portemonnee trek en dat begint me wat tegen te staan. Aan de rem trekken doet ze absoluut niet, ze schaamt zich er niet voor. Niet alleen bij mij, ook bij anderen niet. Maar ik krijg nu ook wel vaker de vraag of ik haar wat kan lenen, want de hond heeft iets nodig of ze komt tekort met de verbouwing of de autoreparatie valt duurder uit. Maar daar kom ik tot nu toe mee weg, want die vraag staat ook uit bij wat andere mensen. Ik merk dat ik dat eigenlijk ook niet wil, maar vraag me dan of dat onredelijk is, om een financiële hulpvraag naast me neer te leggen.
Shiloh schreef:Freya6 schreef:Hoe zou ze het vinden dat er een heel topic loopt met deze vraag en info?
Wat overdreven.. anoniem om advies vragen of vragen wat anderen normaal vinden is toch niks mis mee. Snap dat nooit “een heel topic”, wat dan? Een half topic?
anjali schreef:Ze kunnen ook bij de bank lenen, of betaalpassen en creditcards waarop je rood kunt staan. Bij DA's kun je vaak later betalen. Het zou wel kunnen dat sommige mensen overal al zo veel schulden hebben gemaakt dat ze nergens meer krediet kunnen krijgen. Dan wordt het tijd voor een budgetcoach.
DuoPenotti schreef:Maar begrijp ik dan goed dat je hem geld hebt geleend wat je zelf niet eens had?
. Dat noemen we inderdaad wat luuntje zegt, een uitvreter.