Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
germie schreef:hagelslag schreef:Ik heb zelfs 45 euro meer betaald voor een super gezellige Weihnachtsfeier….
Aangezien de kollegas allemaal echt extreem hadden gezopen
En ik drink niet. Ik had dat gewoon NIET betaald. Ik had dan mijn deel op tafel gelegd, cash en was zo weggelopen als ze er op gestaan hadden dat zo veel voor een ander zou betalen. Het gaat niet meer om 2 euro he.
Als ik van te voren weet dat er gesplit gaat worden, dan geef ik aan dat ik niet het duurste neem en dus niet van plan ben om 10 euro te veel te betalen. Hebben ze er moeite mee (meestal niet gelukkig), dan kom ik gewoon niet.
Tazzey schreef:Dorine92 schreef:Ik snap je punt, maar als je bijvoorbeeld vegetariër bent en niet drinkt, dan ben je letterlijk altijd voor een ander aan het betalen, en fors ook.
Het gaat dus bij sommige mensen niet om 1 keer, maar altijd. Dat je dan elke keer 20 euro meer aan het betalen bent voor een ander. Dat is niet leuk, zeker niet als de anderen in de groep het wel zien, maar er niks van zeggen
Maar met vrienden onder elkaar maakt dat toch niet uit? Als iemand iets meer nuttigt dan een ander is dat toch geen probleem, de volgende keer is het andersom. In snap dat gehannes over dit soort kleinigheidjes nooit zo en ik ben blij dat onze vriendengroep daar niet zo vervelend in is.
hagelslag schreef:Opzich heb je een punt.
Maaaarrrrrrr ik snap de kant van de horeca absoluut!!
Vroeger veel in een restaurant gewerkt… en splitsen kost fiets veel tijd en aan t einde blijft vaak nog wat over.
Dus tijd technisch, ja…. Laat de klant het zelf maar uitzoeken.
Splitsen zou ik alleen doen als t ongeveer 10/20 euro verschil zou maken.
Of ik een keer 10 of 20 meer betaal en bij een volgende keer minder. Daar lig ik niet wakker van.
Want meestal is dat dan samen met familie als we het zouden splitsen.
En anders is de optie 1 iemand betaald en gaat dan direct het innen.
Offff een ieder neemt cash mee. Zoveel als dat ze ongeveer moeten betalen.
Dus jij hebt gegeten voor 45 euro.
En betaald cash aan de hoofdbetaler 45 euro.
Nu hebben we 2019 van het werk een leuke Weihnachtsfeier gehad….
Ik drink altijd water en heel soms een Fanta.
Het eten word betaald door onze werkgever en dan word er nog 25-30 euro van je ingezameld voor drankjes.
Oké ik drink fris maar naja…. Kom eigen keuze.
Nu hadden de collega’s in dit geval zo fiets veel gezopen dat er uiteindelijk nog nabetaald moest.
De avond was echt super super hilarisch….
En ondanks dat ik slechts fris heb gedronken. Heb ik ook 45 euro meer mogen betalen.
Aan de ene kant. Echt knap banketstaaf….
Aan de andere kant. De avond was echt prachtig, 1 waarover nu nog word gesproken.
Dus weet je, soms is het zoals het is
Soepblik schreef:Hoe wij het doen:
1 betaalt, maakt foto van het bonnetje, stuurt een open tikkie (kan je het bedrag wat je betaalt zelf betalen) en dan mag iedereen het verder zelf uitzoeken. Werkt altijd goed.
Tancreda4 schreef:Dat idd wel een beetje. En blijkbaar hebben mensen die dat zeggen nooit geld krapte. Wat overigens wel top is! Voor anderen is die 10 of 20 euro het verschil om wel of niet mee te kunnen gaan. En sluit je, onbewust, mensen buiten.
Tancreda4 schreef:Wiwabalia schreef:Ik vind het ook niet erg als het voor mij nadelig 10/20/30 euro zou zijn. Het gaat niet enkel om het eten, ook om de gezellige avond met fijne mensen. Ook bij een vereniging of iets dergelijks val ik daar niet over.
Als ik krap zit, ga ik niet uit eten.
Maar als die periode langer duurt, kan je dus ook in soort isolement raken. Ik heb lang zon periode gehad en nee zeggen is dan niet tof. Dat er dan gewoon gerekend kon worden was super fijn, want daardoor kon ik wel gezellig mee. Nam ik alleen een hoofdgerecht en het goedkoopste, en had ik toch een gezellige avond.
Gelukkig heb ik dat nu niet meer. Maar daardoor wel geleerd dat het helemaal niet erg is, en dat ik er niemand op ga beoordelen 'lastig' te zijn.
Mars schreef:Ik ben ook vegetariër dus mijn eten is ook goedkoper als we splitten. Maar dat trekt zich onder vrienden toch wel weer ergens recht?? De volgende keer trakteren zij eens op koffie of ze betalen de parkeerkosten of rij ik mee met hun auto.
En kijken jullie echt zo precies wat alles kost op een menukaart en wat alle gerechten van een ander gekost hebben? Daar heb ik helemaal geen erg in als ik gezellig uit eten ben
Dorine92 schreef:Tazzey schreef:
Maar met vrienden onder elkaar maakt dat toch niet uit? Als iemand iets meer nuttigt dan een ander is dat toch geen probleem, de volgende keer is het andersom. In snap dat gehannes over dit soort kleinigheidjes nooit zo en ik ben blij dat onze vriendengroep daar niet zo vervelend in is.
Je hebt niet goed gelezen. Het is nooit andersom. Als je vegetariër bent en niet drinkt bent je nooit, maar dan ook nooit duurder uit dan wie dan ook aan tafel. Het is elke keer voor een ander betalen. Wie is er precies vervelend dan? Moet je braaf elke keer betalen voor een ander om maar in bepaalde mensen hun ogen niet vervelend te zijn? Ik vind vooral de mensen die dit normaal lijken te vinden, vervelend. "Vrienden" die dit keer op keer signaleren, maar nooit zeggen van jij doet nu een paar keer niet mee met splitten, wij betalen even een paar keer alles, want jij bent elke keer serieus meer kwijt aan ons eten en drinken dan aan je eigen portie. Dat zijn vrienden.
Tazzey schreef:
Is het dan zo'n enorm probleem om iets meer te betalen voor een ander? Ik heb heel lang geen alcohol mogen nuttigen wegens medicijnen maar geen haar op mijn hoofd die ging lopen miepen over die paar euro die ik meer kwijt was omdat Truus en Henk in de groep een wijntje of mixje meer op hadden. Ik eet en drink altijd minder dan de rest maar kom op, ik ga daar toch niet over zeuren tegen mijn vrienden. Eet lekker wat je wilt en geniet van het eten en het gezelschap.
Wij hebben ook iemand in de groep die het niet zo breed heeft en zij spaart voor het moment dat zij aan de beurt is voor het gezamenlijke etentje. En nee, dan gaan we niet naar een sterren restaurant maar naar een all you can eat zaak waarbij ze amper de helft kwijt is van wat ik de keer daarvoor betaalde maar dat is toch prima? Het gaat om het gezelschap van de groep.
Het voorbeeld van de auto, als ik toch die kant al op moet ga ik geen benzine geld vragen aan de anderen, en als ik een stukje om moet rijden is dat ook geen probleem.
Als ik dit topic zo lees voel ik me enorm gezegend met onze grote vriendengroep.

Tazzey schreef:[b][i]
Is het dan zo'n enorm probleem om iets meer te betalen voor een ander?
Femke_Tweety schreef:Ik heb optie 3 gekozen, het hangt van de situatie af.
Maar in principe wil ik eigenlijk altijd betalen naar wat ik genuttigd heb, en niet splitten.
(Maar omdat er uitzonderingen zijn dus toch optie 3 gekozen)
Hoofdelijk omdat
- ik als single al heb meegemaakt dat mensen het normaal vinden om per stel of familie te betalen.
Dan ben ik dus altijd duur uit omdat ik meebetaal voor anderen (kinderen, duos)
- omdat ik erg weinig te besteden heb, en niet het risico wil lopen dat anderen duur of veel kiezen en dat ik daar dan aan meebetaal. Terras of restaurant is vanwege mijn situatie al een extreme uitzondering, dan moet het niet duurder worden dan nodig
-Ik mag om gezondheidsredenen geen alcohol (0) en om dan mee te betalen aan de (soms dure) alcohol van anderen vind ik ook een beetje een ding.
Als ik nu heel royaal geld zou hebben, kon het me waarschijnlijk niet schelen. Het is niet zo dat ik het uit principe erg vind om iets voor een ander te betalen.
Alleen afgekeurd en chronisch ziek maakt gewoon dat ik echt heel weinig te besteden heb, en dan kan 3 of 6 of 10 euro verschil écht uitmaken.
Ik ben hierom overigens ook wel vriendschappen kwijtgeraakt.
Mensen die het zo normaal vinden om elkaar altijd bij een terrasje te treffen (en dus niet bijvoorbeeld thuis bij koffie of bij een wandeling ergens)
En dan liefst lang blijven zitten met veel consumpties of zelfs high tea.
Was voor mij financieel niet meer te doen, en toen ik trachtte om dat bespreekbaar te maken en een vorm te zoeken waarbij we zonder geld uit te geven elkaar gewoon konden zien (en dat kan echt) was dat de laatste keer dat ik betreffende persoon gezien heb.
Na 16 intensieve vriendschap
germie schreef:Tazzey schreef:[b][i]
Ja, eigenlijk wel. Niet die paar euro een keer. Maar vorige week ging het om 10 euro, geen 'iets' meer.
Doe je dat 4 a 5 keer, dan kun je weer een keer extra uit eten. Zeker omdat het nooit andersom is.
Kennelijk zijn er best wel wat die graag profiteren van een ander.
germie schreef:Tazzey schreef:[b][i]
Ja, eigenlijk wel. Niet die paar euro een keer. Maar vorige week ging het om 10 euro, geen 'iets' meer.
Doe je dat 4 a 5 keer, dan kun je weer een keer extra uit eten. Zeker omdat het nooit andersom is.
Kennelijk zijn er best wel wat die graag profiteren van een ander.
Mars schreef:Ik ben ook vegetariër dus mijn eten is ook goedkoper als we splitten. Maar dat trekt zich onder vrienden toch wel weer ergens recht?? De volgende keer trakteren zij eens op koffie of ze betalen de parkeerkosten of rij ik mee met hun auto.
En kijken jullie echt zo precies wat alles kost op een menukaart en wat alle gerechten van een ander gekost hebben? Daar heb ik helemaal geen erg in als ik gezellig uit eten ben