Overlast door studenten als buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Overlast door studenten als buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:48

Slim dat jij dan lekker ergens achteraf bent gaan wonen. Kan je gewoon je gang gaan :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:49

Sky_As schreef:
Doubtless schreef:

Dat is altijd een leuke uitspraak als je er zelf niet middenin zit.
Als je er wel middenin zit, en je baby/dreumes/peuter zit huilend beneden omdat er eng hard gebons klinkt op haar kamer, dan draait het voor jou wel even om je kind. En dan is het gewoon heel vervelend als je buren 's avonds aan het timmeren zijn.

Maar wanneer zouden ze volgens jou dan moeten klussen?
( Dan snap ik echt wel dat na half 10 savonds niet handig is. Maar mijn zoontje gaat om 7 uur naar bed, ik kan van mijn buren niet Eisen dat ze na 7 uur geen geluid meer maken tijdens een verbouwing)

In mijn ogen is het enige wat je dan kan doen vragen welke dagen/hoe veel ze gaan klussen en de kleine ergens anders onderbrengen of een paar dagen weg gaan tot ze klaar zijn.

En idd, klussen is over het algemeen paar dagen tot paar weken.

Een koter die iedere morgen om 6 uur loopt te huilen of spelen heb je veel langer "last" van.....

Dat kan je inderdaad niet eisen, maar het is als buren wel zo sociaal om wat rekening mee te houden en na die tijd andere klussen te gaan doen die geen herrie maken (opruimen, schoonmaken, schilderen, zaagwerk vast afmeten en aftekenen, gaatjes dichtsmeren, voorbereiden voor volgende klusdag etc)

Edit: en als het dan toch echt een keertje moet, dan even melden bij de buren zodat ze van tevoren weten waar ze aan toe zijn.
Zo'n herrieavond/periode is een stuk beter handelbaar als je weet dat het een avond/week duurt, tov herrie hebben maar geen idee tot hoe laat/en hoe vaak het gaat gebeuren.

En misschien geven buren dan ook wel aan dat kids er geen last van hebben, of vragen even galfuur/uur stil(ler) te zijn en daarna, leeg je uit, wabt als kind slaapt wordt ie ook niet snel weer wakker. Je weet het niet.

Belangerijkste is communicatie :Y)
Laatst bijgewerkt door Rintah op 06-10-25 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:51

Doubtless schreef:
Slim dat jij dan lekker ergens achteraf bent gaan wonen. Kan je gewoon je gang gaan :)

wat weinig is :D
Want dan vind mijn vriend de dag ook wel genoeg geweest.
Maar zou het om half 8 niet aso vinden, dat niet.

Maar onze reden is k.t kinderen, die ook hun gang gingen.
En ja daar kan je over miepen, of vertrekken :)

Maar het is wel de omgekeerde wereld als iemand om half 8 in de avond niets meer zou mogen doen.

Denk dat je daar op weinig plekken om gewaardeerd gaat worden en je heeeel hard in de handen mag knijpen met de huidige buren :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:53

Als iedereen rekening met elkaar houdt, dan kom je al een heel eind toch? Om 19:00 op een vrijdagavond volledige stilte verwachten is niet realistisch, net als op zaterdagochtend om 11:00 verwachten dat niemand stofzuigt zodat je kan uitslapen. Maar als je de mogelijkheid hebt om gedurende de dag je schilderijtjes op te hangen, of als je op zaterdag je auto kunt wassen ipv zondag waarvan je weet dat je buren het vreselijk vinden, of 's morgens vroeg je kinderen rustig houden en niet je stuiterende wasmachine aanzetten, dan lijkt me dat het gros van de mensen dat gewoon doet, zeker in een gehorige flat. Maarja soms past het allemaal niet in het schema (of krijst je kind de hele wijk bij elkaar) en dan moeten de buren maar even dealen met iets wat ze op dat moment minder graag zien of horen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:54

Als de buren klagen over overlast door mijn kinderen zou ik me ook rotschamen hoor. Je moet gewoon je best doen om elkaar niet in de weg te zitten. En wat dat inhoudt is voor iedereen anders. Als je weet dat je buurvrouw nachtdiensten draait ga je 's ochtends de radio niet hard aanzetten. En als de buren een keer een feestje geven ga je een nachtje uit logeren, zodat ze de boel op stelten kunnen zetten.

Ik word gelukkig wel gewaardeerd om die mentaliteit :D Wij hebben ook werkelijk nog nooit gedoe gehad met buren, ook niet toen we in de stad in een appartement woonden.

Edit: Dat is niet waar trouwens. Ik heb ooit een bovenbuurman gehad die graag de hele dag techno draaide. Die was niet blij met mij als onderbuurvrouw.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 06-10-25 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:57

Zou bij mijn buren ook aanbellen en overleggen als er na 2200 hard geklust wordt. Mijn buren maken graag 7 kattenbakken schoon in de groene container op zaterdag en zondag tussen 2300/2400 uur. Deze staan onder de slaapkamerramen van hun en ons. In overleg doen ze dat nu eerder.

Wij hebben in 2023 ons hele huis verbouwd, tussenwoning. Maar nooit na 2100 geklust. Moet ook zeggen we starten op zaterdag/zondag rond 9.30 en dan waren er ook wel klaar mee rond 1900. Dan lekker eten en chillen.

En het is ook hoe je naar de buren gaat. Je kan boos / op hoge poten heen rennen of even netjes overleggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:06

Doubtless schreef:
Als de buren klagen over overlast door mijn kinderen zou ik me ook rotschamen hoor. Je moet gewoon je best doen om elkaar niet in de weg te zitten. En wat dat inhoudt is voor iedereen anders. Als je weet dat je buurvrouw nachtdiensten draait ga je 's ochtends de radio niet hard aanzetten. En als de buren een keer een feestje geven ga je een nachtje uit logeren, zodat ze de boel op stelten kunnen zetten.

Ik word gelukkig wel gewaardeerd om die mentaliteit :D Wij hebben ook werkelijk nog nooit gedoe gehad met buren, ook niet toen we in de stad in een appartement woonden.

maar dan kom je inderdaad al weer uit op de 2 kanten :j

Maar zoals je eerder zei, zonder verdere info: jij hebt zeker geen kinderen.
Dan gaan mijn nekharen overeind staan.

uiteraard komt dat door die tokkies eerder naast ons.
En daar hebben we wat verhalen van gehoord toen oudste kind 16 was.... man man.... ja dat was te verwachten in de opvoeding die hij kreeg toen hij 3 was :n
En wij dus zijn gegaan.

Dat is inderdaad het hele punt.
Het op en weer van elkaar.

Hier zijn wij gisteren nog gaan uit eten met de buren en ook verteld dat ze er nog maar 15 jaar moeten wonen want we willen nog geen andere. Maar ze zijn ondertussen 75.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:10

DuoPenotti schreef:
maar dan kom je inderdaad al weer uit op de 2 kanten :j

Maar zoals je eerder zei, zonder verdere info: jij hebt zeker geen kinderen.
Dan gaan mijn nekharen overeind staan.

uiteraard komt dat door die tokkies eerder naast ons.

Dat schreef ik ook niet. Ik vroeg 'heb jij kinderen?'
Ik denk dat jouw negatieve ervaring misschien nog wel meer kleurt dan je zelf doorhebt ;-)
Fijn dat je nu betere buren getroffen hebt!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:17

Nee klopt je schreef het niet zo letterlijk.

ja ik weet dat ik hem kleur. :j
En hier op schrift zet ik hem ook nog even hard neer.

Maar ja met zulke buren word je inderdaad wel wat allergisch om kinder uitspraken als ze zelf onopgevoede morels hebben.

De buren hebben ook spelende kleinkinderen die ze 2 dagen inde week hadden en dat is een hele riedel volk daar :)
Maar als er dan geschreeuwd werd ipv gespeeld dan hoorde ik al snel de buurvrouw wat zeggen.
En ineens is het niet meer vervelend, want dan is het even wat het is.
Dat hoort weer bij kinderen.

Maar ja zo zijn er andersom ook dingen wat niet helemaal stop gezet kan worden voor een kind.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:40

Doubtless schreef:
DuoPenotti schreef:
@Doubtless

maar vanaf hoe laat mag dat dan niet meer?
Zeker bij de jongste kinderen dan ligt dat toch tot 7 uur in bed.
Mijn vriend komt vaak genoeg pas om 7 thuis en zal daarin niet de enige in de wereld zijn.
Die zou dan enkel alleen op zaterdag wat mogen doen?
Want als hij om half 8 iets doet houd hij geen rekening met?

Het is geen kwestie van mogen. Zoals mavantos al zei, die regels liggen vast. Dat betekent alleen niet dat die regels passend zijn voor de omgeving. Ik zou me rotschamen als ik 's avonds aan het klussen ben, wetende dat mijn buren daardoor met de gebakken peren zitten.
In de situatie die jij schetst zou ik vrij nemen om te klussen en de weekenden benutten.

Als je willens en wetens toch gaat klussen, dan houd je geen rekening met nee. Dan ga je, ondanks dat je weet dat je tot overlast bent, gewoon doen waar jij bij gebaat bent.

Vrij vragen om te gaan klussen en je verder beperken tot de weekenden vind ik niet echt rekening houden met elkaar. Dat is vooral een partij die dan heel veel moeite moet doen en vakantiedagen moet gaan opofferen. Rekening houden met elkaar houdt ook in dat je snapt dat je buren na het werk nog even wat klusjes doen. Als ze nou een hele renovatie houden die weken of zelfs maanden duurt dan snap ik dat het anders wordt. Maar een aantal dagen moet toch kunnen. Ik calculeer dat iig in als ik nieuwe buren krijg.

Ja dat is vervelend, zeker als je met een huilend kind zit. Maar omgekeerd zullen de buren ook regelmatig zitten te zuchten als er weer een kind huilt/krijst of luidruchtig aan het (buiten)spelen is als je wil uitslapen. Voordat de gemiddelde mens komt klagen over je kind dan moet het doorgaans wel extreem zijn. Want kinderen spelen nu eenmaal en huilen hoort er ook bij. Dat weet iedereen, dus je slikt het maar. Het zijn geen machines en je wil de ouders ook geen bezwaard gevoel geven. Want die hebben het al pittig zat met kleine kinderen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:50

Klussen is als het goed is maar tijdelijk, persoonlijk zou ik er dan voor kiezen dat ze dan een klus af maken ipv het een andere keer weer op te pakken ook al is het na 22.00 uur 's avonds, moet natuurlijk niet diep in de nacht worden, dat is voor niemand zijn nachtrust bevorderlijk. Dat betekend dan voor mij dat ze alleen maar eerder klaar zijn dus dat de rust ook weer eerder terug is. De buren van TS leven in een heel ander ritme dan diegene die kinderen hebben of werken. Die denken waarschijnlijk niet aan o het is 22.00 uur we moeten stil zijn. Ze er direct op wijzen had ik denk ik ook niet gedaan. Wel als ze meerdere avonden er mee door waren gegaan. Ze weten wellicht niet eens dan hun kleine buurmeisje in de kamer aan de andere kant van de muur ligt/lag te slapen.
Zitten ze ook in de buurtapp? De volgende keer zou ik wel vragen aan 1 van de andere buren om er langs te gaan, al was het maar om te voorkomen dat ze denken daar heb je haar weer. Plus als het een buur is die net wat verder woont dan TS zullen ze misschien ook wel gaan nadenken dat het erg gehorig is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:22

Kan deze discussie ergens anders gevoerd worden? Dit heeft niks meer te maken met het topic.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:56

Doubtless schreef:
Als je er illegaal woont moet je daar misschien niet te hoog op inzetten ;-)

Als ze dat überhaupt al weten natuurlijk. Goede kans dat ze geen idee hebben.

Wat tijden betreft, ik zou met lawaaiklussen niet snel tot of na 22:00 bezig zijn, maar toen ik naar m'n vorige woning verhuisde is het wel een aantal keer tussen 20:00 en 21:00 geworden. En heb ook wel een keertje in nood om 22:30 een paar spijkers staan tikken omdat er wat losgeschoten was.

Wel een keertje rond middernacht om de flat gelopen om uit te zoeken waar de herrie vandaan kwam en daarna bij de juiste buren aangebeld, die hadden niet het besef dat ik ze twee verdiepingen hoger overduidelijk hoorde en zijn er toen ook gelijk mee gestopt :+

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 08:38

Voor mij is dit onderwerp klaar dus deze discussie mag van mij prima hier!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:14

Je mag tussen 07:00 en 22:00 uur 'herrie' maken, maar in sommige gemeenten is dat tot 19:00 uur. Afhankelijk van de APV. Wij gaan binnenkort weer klussen en aangezien we voor de giga hoeveelheid werk maar een korte periode (6 weken) hebben zal dat ook in de avonduren zijn en weekend. Heel vervelend voor de buren en helemaal mochten ze kinderen hebben, maar daar kunnen we niks aan doen helaas. We gaan van te voren wel nog even langs om kennis te maken en aan te geven dat ze (over)last kunnen hebben.

Het is geven en nemen. Zo lang iedereen zich aan de regels houdt kun je er in mijn opinie niets van zeggen. Wij zijn bewust kinderloos en hou mij absoluut netjes aan de regels, maar ik ga mijn leven niet aanpassen aan iemand die wel kinderen heeft. Daarentegen verwacht ik ook niet dat buren tot bijvoorbeeld 08:30 uur in de zomervakantie hun kinderen binnen houden, omdat andere buren er anders wakker van zouden kunnen worden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:02

Ik vind ook niet dat je kunt verwachten dat een ander stil is na 19 uur omdat jij kinderen hebt. Natuurlijk houd je rekening met elkaar, maar soms is het niet anders. Tenzij je natuurlijk de vrije dagen voor je klussende buren 'koopt/betaalt' :D

Ik moest hierdoor wel aan mijn vader denken. Die schijnt vroeger heel vaak in de avonden geklust te hebben in ons huis. Ik denk dat wij daar dan gewoon doorheen sliepen?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:21

Uiteindelijk slapen kleinere kinderen ook nog overdag, ook in het weekend. Beetje aanpassen vanuit beide kanten is wel zo logisch, maar je kan niet verwachten dat er niet geklust wordt als de buren kinderen hebben. Net als dat je je peuter om 6 uur s morgens nog niet rond laat stuiteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:29

Tiggs schreef:
Ik vind ook niet dat je kunt verwachten dat een ander stil is na 19 uur omdat jij kinderen hebt. Natuurlijk houd je rekening met elkaar, maar soms is het niet anders. Tenzij je natuurlijk de vrije dagen voor je klussende buren 'koopt/betaalt' :D

Ik moest hierdoor wel aan mijn vader denken. Die schijnt vroeger heel vaak in de avonden geklust te hebben in ons huis. Ik denk dat wij daar dan gewoon doorheen sliepen?

Mijn zwager en schoonzus kochten ook een klushuis met kleine kinderen.
En als ik iets zeker weet is dat zij niet stopte met klussen als de kinderen in bed lagen.