Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:44

Mijn oma had het dan weer over de dwangarbeid die haar vader moest verrichten in het kamp, en hoe mijn overgrootvader daar van gered werd maar wel met permanente trauma's terugkwam. Ik had ook een fijne oma.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:44

AppleSter schreef:
[q
En of hij in het hele klimaat gedoe gelooft.

Alleen zijn de klimaatproblemen geen religie. Het is wetenschappelijk onderbouwt. En daarbij, we hebben zelf ook steeds extremer weer en geen koude winters meer. Dus met een beetje logisch verstand zie je het ook.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:50

Benzz schreef:
AppleSter schreef:
[q

Alleen zijn de klimaatproblemen geen religie. Het is wetenschappelijk onderbouwt. En daarbij, we hebben zelf ook steeds extremer weer en geen koude winters meer. Dus met een beetje logisch verstand zie je het ook.

Blijkbaar zijn alle rechts stemmende mensen dan stekeblind _O- Door wie wordt die wetenschap eigenlijk gefinancierd? Wiens brood men eet… wiens woord men spreekt? Ken je dat gezegde?

En klimaatverandering is van alle tijden. En 20 jaar geleden was het ook 40 graden of meer in Spanje.
Nu we alle dooddoeners weer gehad hebben ga ik even omkleden. We krijgen zo eters over de vloer in real life. Een stuk gezelliger!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:54

Tieneke schreef:
Mijn oma had het dan weer over de dwangarbeid die haar vader moest verrichten in het kamp, en hoe mijn overgrootvader daar van gered werd maar wel met permanente trauma's terugkwam. Ik had ook een fijne oma.

Dat geloof ik direct! Arme oma, en over-opa’s, ontzettend knap dat jouw oma zo fijn was voor jou ondanks alles dat ze had doorgemaakt. :knuffel:

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:56

Ninx schreef:
AppleSter schreef:

Precies. En daarom bepaalt iedereen voor zich of hij / zij iets bij Ali of SHEIN of juist bij een winkel op de hoek koopt. En of hij/zij 3x per jaar op vliegvakantie gaat of in een tentje op een alternatieve camping gaat zitten.

Fijne oma had / heb jij! +:)+

Ik denk dat Mysa haar oma niet aanhaalt om jouw standpunt te ondersteunen…

Hahaha, ik denk het ook niet. Maar ieder mag er het zijne van denken hoor. En Applester: je mag doen wat je wilt, ook zeggen wat je denkt. Dat doen we allemaal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:59

AppleSter schreef:
Benzz schreef:

Dus het interesseerd je geen ene zak dat er mensen onder zware omstandigheden moeten werken omdat jij zonodig goedkope oliebol moet kopen?

Eerlijk: Nee. Dat gebeurt helaas in meer takken van sport. Onze boeren worden uitgeknepen, plegen zelfmoord door alle overheidsbemoeienissen omdat ze geen gat meer zien. Kinderen moeten in Congo in mijnen werken onder zware omstandigheden om kobalt te krijgen voor onze elektrische auto’s en de Oeigoeren maken onder dwang 90% van onze zonnepanelen….

Waarom wel zonnepanelen met zo’n wetenschap op de daken moeten/mogen van onze overheid en de deugers, die elektrische auto’s ook nog aanbevelen ondanks kinderarbeid maar iets kopen op SHEIN zwaar veroordelen, daar begrijp ik nu niets van. En dat vind ik dan ook behoorlijk schijnheilig. Ieder z’n ding.

Ik ben heel hooggevoelig (vandaar ook heel jong al vegetarisch gaan eten) dus vroeger had ik de hele wereld op m’n schouders, zeker als ik zag hoe verschrikkelijk mager de kindjes in Ethiopië waren (waar bijzonder genoeg de sperziebonen uit de supermarkt regelmatig vandaan komen) en hoe ze leden. Ik wilde de hele wereld redden en verbeteren.
Maar inmiddels ben ik erachter dat dat niet lukt in je eentje, zo werkt dat niet.
En dat de allerrijksten en machtigste mensen, die ons vragen te doneren en van alles op te geven, rustig hun miljarden besteden aan vliegen, dikke huizen, dikke boten, auto’s, helikopters en allerlei dure hobby’s. Zij hebben met al dat geld en macht wel de kracht om dit soort zaken te veranderen, maar ze doen het niet.

Jammer dat je je hooggevoeligheid hebt ingeruild voor onverschilligheid.
Dat eerste is juist een mooie kwaliteit en in de juiste banen geleid gezond.
Jouw onverschilligheid raakt ook de mensen waarvan je houdt uiteindelijk. Hopelijk vind je het midden daarin.

En ja. Ik denk ook echt dat links en rechts stemmenden vaak anders naar de wereld kijken.

Benzz

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:00

Mijn bubble is vrij rechts en die maken zich ook zorgen om het klimaat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:02

Benzz schreef:
Mijn bubble is vrij rechts en die maken zich ook zorgen om het klimaat.

Mijn bubble idem. Het thema klimaat is hier niet meer toe te schrijven aan links of rechts.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:04

Tieneke schreef:
Mijn bubble idem. Het thema klimaat is hier niet meer toe te schrijven aan links of rechts.

Behalve als je PVV of BBB stemt :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:05

Mijn Bubble is Belgisch :D De partij Groen hier is bijna onbestaande inmiddels.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:09

Benzz schreef:
Tieneke schreef:

Behalve als je PVV of BBB stemt :D

Hahaha, ja…… het is grappig wanneer het niet zo treurig was…

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:21

Ninx schreef:
AppleSter schreef:

Eerlijk: Nee. Dat gebeurt helaas in meer takken van sport. Onze boeren worden uitgeknepen, plegen zelfmoord door alle overheidsbemoeienissen omdat ze geen gat meer zien. Kinderen moeten in Congo in mijnen werken onder zware omstandigheden om kobalt te krijgen voor onze elektrische auto’s en de Oeigoeren maken onder dwang 90% van onze zonnepanelen….

Waarom wel zonnepanelen met zo’n wetenschap op de daken moeten/mogen van onze overheid en de deugers, die elektrische auto’s ook nog aanbevelen ondanks kinderarbeid maar iets kopen op SHEIN zwaar veroordelen, daar begrijp ik nu niets van. En dat vind ik dan ook behoorlijk schijnheilig. Ieder z’n ding.

Ik ben heel hooggevoelig (vandaar ook heel jong al vegetarisch gaan eten) dus vroeger had ik de hele wereld op m’n schouders, zeker als ik zag hoe verschrikkelijk mager de kindjes in Ethiopië waren (waar bijzonder genoeg de sperziebonen uit de supermarkt regelmatig vandaan komen) en hoe ze leden. Ik wilde de hele wereld redden en verbeteren.
Maar inmiddels ben ik erachter dat dat niet lukt in je eentje, zo werkt dat niet.
En dat de allerrijksten en machtigste mensen, die ons vragen te doneren en van alles op te geven, rustig hun miljarden besteden aan vliegen, dikke huizen, dikke boten, auto’s, helikopters en allerlei dure hobby’s. Zij hebben met al dat geld en macht wel de kracht om dit soort zaken te veranderen, maar ze doen het niet.

Jammer dat je je hooggevoeligheid hebt ingeruild voor onverschilligheid.
Dat eerste is juist een mooie kwaliteit en in de juiste banen geleid gezond.
Jouw onverschilligheid raakt ook de mensen waarvan je houdt uiteindelijk. Hopelijk vind je het midden daarin.

En ja. Ik denk ook echt dat links en rechts stemmenden vaak anders naar de wereld kijken.

Zo! Jij wint de zwartkijkerbokaal voor dit jaar! Je kent me niet eens. Onverschillig is het laatste dat ik ben, beetje makkelijk al die vooroordelen vanachter je veilige toetsenbord.
Fijne dag!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:24

Je postte daarstraks zelf een hele stroom aan vooroordelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:26

Tieneke schreef:
Je postte daarstraks zelf een hele stroom aan vooroordelen.

Nou echt he! De pot verwijt de ketel wel heel vaak.......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:27

@ Applester: iemand vroeg je enkele posts terug of je kinderarbeid, giftige stoffen in kleding en de milieubelasting niet zorgelijk vond.
Jij zei: nee.

Hoe zou jij zo iemand noemen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:29

Vind applestar niet persé onverschillig. Weliswaar totaal niet met haar eens, maar mis haar eigenlijk wel in het politiek discussietopic :') het risico wat je loopt als iemand 180 graden een andere mening heeft, is dat je soms negatiever denkt over iemand dan nodig is en daardoor vooroordelen maakt. Ik lees niet direct dat ze denkt dat ze denkt dat kinderarbeid helemaal toppie is. Meer twijfel over wat nu effectief invloed heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:36

Ninx schreef:
@ Applester: iemand vroeg je enkele posts terug of je kinderarbeid, giftige stoffen in kleding en de milieubelasting niet zorgelijk vond.
Jij zei: nee.

Hoe zou jij zo iemand noemen?

Volgens mij is dat haar antwoord nogal uit de context trekken.

Feit is dat veel NL producten ook vervuild zijn en de regering daar niets aan doet. (Pfas)

Wat betreft milieubelasting zijn hier in NL ook nog wel wat slagen te slaan. Denk aan de vervuilende fabrieken. (Chemours)

Ik denk ook dat er pas iets zal veranderen/ verbeteren als de hele maatschappij en economie zou veranderen maar dat zou waarschijnlijk beteken dat de economie instort en dat wil ook niemand.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:37

Massaal rechtstreeks bij deze webshops bestellen helpt natuurlijk de economie ook niet. We willen niet dat die ten onder gaat, maar dit is wel koren op de molen van de Chinezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:40

Maar wat is dan het verschil of jij er besteld of dat een winkelketen in NL dat doet? Behalve dan, dat hier betere controles op zitten en ze er drie keer zoveel voor kunnen vangen?

Want daar zit de crux denk ik, de tussenhandel die er zoveel winst op probeer te maken waardoor mensen het verschil zien en denken..w8 ff.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:43

Minder werkgelegenheid hier en banenverlies, minder inkomsten voor de bedrijven hier, minder geld dat hier kan rondgaan, minder service op jouw producten, minder controle op veiligheid...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:52

Raineri schreef:
Vind applestar niet persé onverschillig. Weliswaar totaal niet met haar eens, maar mis haar eigenlijk wel in het politiek discussietopic :') het risico wat je loopt als iemand 180 graden een andere mening heeft, is dat je soms negatiever denkt over iemand dan nodig is en daardoor vooroordelen maakt. Ik lees niet direct dat ze denkt dat ze denkt dat kinderarbeid helemaal toppie is. Meer twijfel over wat nu effectief invloed heeft.

Dat zou kunnen hoor.
Ik ken haar niet uit andere topics.

Wat werkelijk effect heeft is dat van bovenaf bepaalde zaken verboden worden en vervolgens gereguleerd. Maar dat zal niet snel gebeuren.

Het enige dat je dus inderdaad kunt doen is je eigen tuintje aanharken en links en rechts eens gesprekken voeren en kijken of je mensen kunt enthousiasmeren.

Enfin, het is in ieder geval heel duidelijk dat je hier niet uitkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:54

Ik denk dat het gesprek dan wel op een normale toon gevoerd moet worden, en mensen die 100% het niet met je eens zijn, ga je echt niet meekrijgen, denk ik

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:57

Tieneke schreef:
Minder werkgelegenheid hier en banenverlies, minder inkomsten voor de bedrijven hier, minder geld dat hier kan rondgaan, minder service op jouw producten, minder controle op veiligheid...

Dat kan toch ook allemaal nog steeds zonder dat ze er zelf driedubbel winst opmaken?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:00

Als je ziet hoeveel zaken er failliet gaan, is het toch duidelijk dat ondernemen heel erg duur is. Personeelskosten alleen al. Je moet die wel uit je verkoop halen. En dan hebben we het nog niet over belastingen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:01

Ninx schreef:
Raineri schreef:

Dat zou kunnen hoor.
Ik ken haar niet uit andere topics.

Wat werkelijk effect heeft is dat van bovenaf bepaalde zaken verboden worden en vervolgens gereguleerd. Maar dat zal niet snel gebeuren.

Het enige dat je dus inderdaad kunt doen is je eigen tuintje aanharken en links en rechts eens gesprekken voeren en kijken of je mensen kunt enthousiasmeren.

Enfin, het is in ieder geval heel duidelijk dat je hier niet uitkomt.

Nee is puur obv ik hier lees dat ik geen onverschilligheid zie zelf.

Het is ook de aard van de mens om verschillende drijfveren te hebben. Die ga je nooit meekrijgen met enthousiasmeren/kennis over waarom iets goed of slecht is. Mensen zijn super irrationeel. Het systeem (jeukwoord ugh) aanpassen om de drijfveer van een ander wel te treffen is soms het enige wat effectief is. Statiegeld is een mooi voorbeeld. Het heeft een aantal personen uit hun staat van inertia gehaald om wel voortaan blikjes in te leveren, en niet op straat te mieteren. Deze groep had kennelijk een financiële drijfveer.

Er is tegenwoordig ook best een redelijke groep die simpelweg graag uit de EU geproduceerde zaken wikt kopen vanwege de kwaliteit/Allure/vorm van patriottisme.