Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:00

PaulSimonFan schreef:
Ik vind een stuur wat los voelt, en een rem die piept onveilig.

Maar dit merkt iedereen zelf op, op t moment dat ie gaat rijden.

Die lekkages kwam pas bij garage aan het licht.

Die lekkages geven mij het gevoel dat de auto in de hens kan gaan.

Al dat andere maakt de auto voor mij eveneens onveilig, en als dat ook flink zou kosten gaat hij terug.
Maar ieder die ermee de autoweg op gaat voelt dat alle 3. En kan dan zelf logisch nadenken.

Wij zijn niet boven de 50 uitgegaan met proefrijden.. en kwam dit niet tegen. Nadat we daar wegreden merkte ik het trillen direct. Mijn pap wuifde het helaas weg.
Daar had ik al hem gewoon al moeten terugbrengen.. heel stom..

Iig breng ik geen auto met enorme lekkages weg. Dat risico is me te groot voor de volgende koper..

Van een olielekkage vliegt een auto echt niet in de fik. Hooguit gaat er een lampje branden dat het oliepeil laag is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:02

Ik snap echt niet dat je niet gewoon een ingebrekestelling laat opstellen door het juridisch loket.

Wat deze verkoper doet en waar jij nu in meegaat mag gewoon niet.

Neem even een dag de tijd om dit te regelen, die tijd heb je echt wel. Dat het een kopzorg is, daar speelt de verkoper mooi op in. Zet een pas op de plaats, stuur een pittige mail in overleg met het juridisch loket en laat de verkoper mooi zelf opdraaien voor zijn oliebol.

Ik had het er niet bij laten zitten en mijn verlies niet genomen. Die honderden euro's zijn veel geld als ik het zo lees voor je. Laat je niet naaien.

En tip van Flip; als je de ballen verstand hebt van auto's, voor die paar honderd euro kun je door een onafhankelijke partij (Autocoach/ANWB oa) een aankoopkeuring laten doen. Scheelt je dit soort gedoe achteraf.
Laatst bijgewerkt door upendo op 07-07-25 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Tieneke

Re: Auto gekocht. Met 6 weken, doorgebrande schakelaar en3 lekkages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:03

Inderdaad, er moet al heel wat gebeuren om een auto in brand te doen vliegen. En er sterven meer mensen door ongelukken in het verkeer dan door defecte wagens.

Eerlijk gezegd, TS, vraag ik me af of één auto kopen wel het beste is voor je gemoedsrust. En dan zijn andere opties misschien beter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:16

xRivaldo schreef:
Sorry, ik was sarcastisch.

En je bent meer in het leven dan het geen jou is overkomen. Je bent meer dan de alleenstaande moeder, kind 24/7 in huis, hardwerkende medewerker, etc. Je bent ook iemand die voor jezelf mag kiezen en hier een grens mag trekken.

De gene die jou deze auto heeft verkocht heeft ook niet gedacht: wat als deze auto het op de snelweg begeeft met moeder en kind.

Tevens, ik citeer: "Als de auto niet veilig is gaat hij terug."

Dus zo nobel is het allemaal niet.. Wat zonde van je geld zeg. :n

_/-\o_

Dit dus... op je strepen gaan staan en uit dat cirkeltje komen. Kost ff wat energie, levert je een stuk meer op dan de topklant spelen.

Daarbij, na reparatie kan je gewoon de weg op. Geen enkele 2e hands auto, misschien zelfs geen enkele auto, is 100% betrouwbaar...
Kijk hoevaak er terugroepacties zijn...

Nu ga je een slecht gevoel over houden aan deze actie. Door anders te handelen kan je straks retetrots zijn op jezelf én af en toe lekker weg met je kinderen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:33

En wie zegt dat de verkoper de auto in deze staat doorverkoopt? Lijkt mij dat hij zelf de reparatie wel uit laat voeren, hij wil er vast niet 2x gedonder mee.
En als dat wel zo is, dan kun je meer mensen beschermen door het in de openheid te brengen want waar dit soort praktijken gebeuren worden anders nog meer mensen belazerd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:36

Hoewel je moet opletten hoe je dat aanpakt, ben ik het er wel mee eens dat je meer betekent op die manier inderdaad dan onbewust misschien het potje toe te dekken.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 22:56

Ik heb niet alle pagina’s gelezen, dus misschien is het al gezegd. Ik werk bij een garage dus hoor zulke verhalen vaker. Je hebt gewoon recht op wettelijke garantie, ook al is het tweedehands het moet deugdelijk zijn en dat is het niet.

Als je het bij een andere garage laat maken en probeert de verkoper het te laten betalen is hij vast niet happig op. Zijn wij niet, wordt veel mee gesjoemeld dus je kan de auto beter terug proberen te krijgen bij de verkoper.

Maar laat je echt niet zo wegsturen of je verlies nemen!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 23:59

Deze keuze snap ik dan weer niet TS... Waarom niet op je strepen staan? De koper geeft door zijn aanbod eigenlijk indirect toe dat hij fout zit. Hem daarmee confronteren is hartstikke goed. Daarmee leert zo'n handelaar juist dat er consequenties aan zijn gedrag zitten. Met jouw manier 'enable' je zijn gedrag alleen maar, want het werkt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 00:08

Is die autoverkoper nou helemaal belatafeld -O- .
Jouw de auto laten repareren op jouw kosten en dan betaalt hij jou de aanschafprijs terug. Dan ben je alsnog een paar honderd euro armer geworden en hebt niks meer. Hij kon mij de boom in. Juridisch loket al gevraagd om hulp? Ik krijg het idee dat je je al de adviezen hier in de wind slaat en de weg van de minste weerstand kiest. Dat is de makkelijkste weg maar ook de duurste. Die autoverkoper is nu spekkoper. Laat je dus bijstaan als je zelf de kracht er niet voor hebt om wat voor reden dan ook.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 07:16

janderegelaa schreef:
PaulSimonFan schreef:
Ik vind een stuur wat los voelt, en een rem die piept onveilig.

Maar dit merkt iedereen zelf op, op t moment dat ie gaat rijden.

Die lekkages kwam pas bij garage aan het licht.

Die lekkages geven mij het gevoel dat de auto in de hens kan gaan.

Al dat andere maakt de auto voor mij eveneens onveilig, en als dat ook flink zou kosten gaat hij terug.
Maar ieder die ermee de autoweg op gaat voelt dat alle 3. En kan dan zelf logisch nadenken.

Wij zijn niet boven de 50 uitgegaan met proefrijden.. en kwam dit niet tegen. Nadat we daar wegreden merkte ik het trillen direct. Mijn pap wuifde het helaas weg.
Daar had ik al hem gewoon al moeten terugbrengen.. heel stom..

Iig breng ik geen auto met enorme lekkages weg. Dat risico is me te groot voor de volgende koper..

Van een olielekkage vliegt een auto echt niet in de fik. Hooguit gaat er een lampje branden dat het oliepeil laag is.

Dit. En als de motor droog loopt dan kapt ie er mee. In de fik vliegen gebeurt niet. Op het moment dat een auto in de fik vliegt zit de oorzaak 9 vd 10 keer in de elektronica.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 07:55

paars schreef:
Is die autoverkoper nou helemaal belatafeld -O- .
Jouw de auto laten repareren op jouw kosten en dan betaalt hij jou de aanschafprijs terug. Dan ben je alsnog een paar honderd euro armer geworden en hebt niks meer.
Hij kon mij de boom in. Juridisch loket al gevraagd om hulp? Ik krijg het idee dat je je al de adviezen hier in de wind slaat en de weg van de minste weerstand kiest. Dat is de makkelijkste weg maar ook de duurste. Die autoverkoper is nu spekkoper. Laat je dus bijstaan als je zelf de kracht er niet voor hebt om wat voor reden dan ook.

Precies. Maar hoezo is de verkoper dan belatafeld. TS doet het toch wel dus lekker makkelijk. Ik werk in de garage en doe mij maar 100 van zulke mensen, wat een enorme winst kunnen we dan krijgen zeg. :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 07:56

Autobedrijven werken tegenwoordig met pakketten welke je erbij kunt aanschaffen, op de factuur zal er vaak ook wel heel duidelijk bij vermeld staan welke garantie er van toepassing is of dat er geen garantie is. Er vanuit gaan dat een bedrijf rdw erkent is of aangesloten bij de bovag is geen extra waarborg dat je dan maar zo garantie hebt. Vroeger was het zo dat als je een auto van een x bedrag kocht deze garantie er sowieso was, tegenwoordig dus de pakketten. Dan is het aan jezelf wat je erbij wilt hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 07:57

PaulSimonFan schreef:

Nobel, maar niet jouw probleem.

Eretria schreef:
janderegelaa schreef:

Dit. En als de motor droog loopt dan kapt ie er mee. In de fik vliegen gebeurt niet. Op het moment dat een auto in de fik vliegt zit de oorzaak 9 vd 10 keer in de elektronica.

En als er te weinig koelvloeistof in zit gaat er ook een lampje branden en houdt de motor er ook mee op.

Dus afhankelijk van wat er allemaal lekt zou ik zeggen: ga naar de Action. Haal bij het schap met automaterialen een paar liter olie (ff aan je kennis vragen welk type erin moet) en/of een paar liter koelvloeistof.
Ga onderweg naar de verkoper. Neem een dik boek en een kussen mee.
Stop halverwege om de vloeistoffen aan te vullen. Of eerder als er een lampje gaat branden.
Parkeer de miskoop voor de deur.
Ga binnen zitten met je boek en kussen en maak duidelijk dat je pas vertrekt als het geregeld is.
Succes.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:02

Ik heb vorig jaar een auto gekocht (13 jaar oud en 215k op de teller) en daar flink kosten en pech mee gehad. Uiteindelijk dik 2000 euro armer en een heel gedoe met de garage. Rechtsbijstand op gezet en een hele strijd geleverd om uiteindelijk iets van een 1000 euro overgemaakt te krijgen.

Ik was ook helemaal klaar met die auto, zeker na een paar keer stil te komen staan en pechhulp te bellen maar uiteindelijk loopt hij nu al een jaar prima. Ik weet wat ik er aan heb laten doen en wat nog eventueel zou komen. Ik heb er wel over gedacht om deze te verkopen en weer een andere te kopen maarja, dan ga je weer een heel avontuur aan. Nu weet ik wat ik heb.

Persoonlijk zou ik ook niet een andere garage er aan laten sleutelen en dan de auto terug brengen, je maakt je eigen positie erg zwak. Kan die bevriende garage hem niet gewoon op de autoambulance zetten en de auto afleveren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:13

meggiemeg schreef:
Autobedrijven werken tegenwoordig met pakketten welke je erbij kunt aanschaffen, op de factuur zal er vaak ook wel heel duidelijk bij vermeld staan welke garantie er van toepassing is of dat er geen garantie is. Er vanuit gaan dat een bedrijf rdw erkent is of aangesloten bij de bovag is geen extra waarborg dat je dan maar zo garantie hebt. Vroeger was het zo dat als je een auto van een x bedrag kocht deze garantie er sowieso was, tegenwoordig dus de pakketten. Dan is het aan jezelf wat je erbij wilt hebben.

Onzin. Je hebt wettelijk een garantie van 12 maanden. Die pakketten zijn een mooi verdienmodel voor de garage.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:19

Als je bij aankoop het gebrek had kunnen zien, kan het goed zijn dat die garantie vervalt. Daarom heb je als consument onderzoeksplicht.

Sowieso valt of staat het met goed onderhoud bij een auto, is het aantoonbaar, is het niet achterstallig. 100.000 km is op een moderne auto (en ja 1 van 2010 is ook gewoon modern) niks, maar is dat de daadwerkelijke kilometerstand en heeft de auto wel altijd degelijk onderhoud gehad? Dat zouden voor mij (naast de huidige staat en uiteraard het merk en type, de meeste Franse auto’s zou ik nog niet kopen van een paar jaar oud met alle veelvoorkomende storingen bijvoorbeeld) aandachtspunten zijn bij aanschaf.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:31

Roodvos schreef:
janderegelaa schreef:

En als er te weinig koelvloeistof in zit gaat er ook een lampje branden en houdt de motor er ook mee op.

Dus afhankelijk van wat er allemaal lekt zou ik zeggen: ga naar de Action. Haal bij het schap met automaterialen een paar liter olie (ff aan je kennis vragen welk type erin moet) en/of een paar liter koelvloeistof.
Ga onderweg naar de verkoper. Neem een dik boek en een kussen mee.
Stop halverwege om de vloeistoffen aan te vullen. Of eerder als er een lampje gaat branden.
Parkeer de miskoop voor de deur.
Ga binnen zitten met je boek en kussen en maak duidelijk dat je pas vertrekt als het geregeld is.
Succes.[/quote]
De afgelopen 6 weken is er ook geen lampje gaan branden dus als het oliepeil nu nog goed is dan is er weinig aan de hand. Olielekkages kunnen heel dramatisch lijken omdat het verspreid over de motor door het rijden. Feit dat het maar 300 kost om te fixen zegt eigenlijk genoeg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:01

_San87_ schreef:
Onzin. Je hebt wettelijk een garantie van 12 maanden. Die pakketten zijn een mooi verdienmodel voor de garage.

Ik vraag me echt af of dit zo is. Want zonder pakket koop je de auto op basis van een lagere "meeneemprijs". Waarmee je indirect akkoord gaat met een aankoop "as is".

En zelfs al zou je dan formeel wel iets van aankoopgarantie hebben (non conformiteit ed) dan nog kan gelijk krijgen wel eens heel duur worden.
Zeker bij autohandel is het bepaald geen gelopen race.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:04

Het juridisch loket hakte al vaker met dit bijltje en heeft er een pagina aan gewijd.
https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... ands-auto/

Edit: ik herinner me opeens (rijdt gelukkig nu al jaren nieuw…); ik liet voorheen mijn tweedehands keuren bij dakra en één keer bij de kwikfit of anwb meen ik. Ook om te kunnen voldoen aan de ‘eigen onderzoeksplicht’. Je staat dan sterker als er iets is. Mss een tip.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:11

Dees schreef:
_San87_ schreef:

Ik vraag me echt af of dit zo is. Want zonder pakket koop je de auto op basis van een lagere "meeneemprijs". Waarmee je indirect akkoord gaat met een aankoop "as is".

En zelfs al zou je dan formeel wel iets van aankoopgarantie hebben (non conformiteit ed) dan nog kan gelijk krijgen wel eens heel duur worden.
Zeker bij autohandel is het bepaald geen gelopen race.

Ja, dat is zo. Dat is een paar pagina's terug ook nog door FloortjeM bevestigd.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:34

Alleen moet je wel de garage de kans geven het te repareren en niet een willekeurige andere.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:59

Iedereen heeft het hier over lampjes, maar niemand behalve ts weet om wat voor auto het hier gaat. Lang niet iedere auto van 15 jaar oud heeft die sensoren erin zitten dat er lampjes gaan branden bij een laag oliepijl of koelvloeistof pijl. In het geval dat er te weinig koelvloeistof is zou die auto oververhit raken en er dan pas een lampje gaan branden. Of als er een metertje zit kan je het daarvan aflezen.
Ik kan er overheen gelezen hebben maar wat voor vloeistof er lekt heb ik ook niet zien staan. Er zijn wel meer vloeistoffen dan koelvloeistof en motorolie. Denk aan remvloeistof. Stuurbekrachtigingsolie als de stuurbekrachtiging hydraulisch is. Bakolie.

Ts ziet heel erg veel spoken, wat ik kan begrijpen als ze zelf niet zo veel verstand heeft van auto’s. Maar dat ding vliegt echt niet zo snel in de fik. Al helemaal niet door een lekkage. Ik ben wel benieuwd wat er nu dan uiteindelijk wél mis mee blijkt te zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:11

Er bestaat ook nog zoiets als een onderzoekplicht. Je kan niet er zomaar van uit gaan dat het allemaal oké dus maak een proefrit en doe elders een aankoopkeuring, dat zal veel ellende kunnen voorkomen. Bij een auto van 15 jaar kan je nu eenmaal dingen verwachten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 11:58

Idd meggiemeg, op een 15 jaar oude auto zijn gebreken te verwachten en zal menig garantieclaim daarom al weinig kans van slagen hebben. Non conformiteit werkt ook de andere kant op.

San_87, recht krijgen is vaak anders dan recht hebben. Ooit gehoord van het gezegde "de lak is duurder dan de brief".
Er zijn heel veel manieren waarop een discussie over de staat van een auto in een ontzettend groot grijs gebied komt. Want wat is 'een goed product' als het gaat om een 15 jarige auto van geringe dagwaarde?

Vaak is je verlies nemen de goedkoopste oplossing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:09

meggiemeg schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als een onderzoekplicht. Je kan niet er zomaar van uit gaan dat het allemaal oké dus maak een proefrit en doe elders een aankoopkeuring, dat zal veel ellende kunnen voorkomen. Bij een auto van 15 jaar kan je nu eenmaal dingen verwachten.

TS heeft een proefrit gedaan.

Dees schreef:
Idd meggiemeg, op een 15 jaar oude auto zijn gebreken te verwachten en zal menig garantieclaim daarom al weinig kans van slagen hebben. Non conformiteit werkt ook de andere kant op.

San_87, recht krijgen is vaak anders dan recht hebben. Ooit gehoord van het gezegde "de lak is duurder dan de brief".
Er zijn heel veel manieren waarop een discussie over de staat van een auto in een ontzettend groot grijs gebied komt. Want wat is 'een goed product' als het gaat om een 15 jarige auto van geringe dagwaarde?

Vaak is je verlies nemen de goedkoopste oplossing.

Sure, er zijn gebreken te verwachten in de toekomst. Maar niet na 6 weken al dusdanig dat er meerdere lekkages zijn, de banden niet zijn uitgelijnd en de pedalen trillen bij hogere snelheid. Dat is gewoon niet okay.

TS heeft garantie, ze kan dus de weg om die garantie te claimen volgen, dat is dus de verkoper informeren en hem de kans geven de boel te repareren. Ze kiest ervoor dat niet te doen, dat is aan haar, verder.

Het ging me puur om dat er gezegd werd dat er op tweedehands auto's geen garantie is, tenzij je dat erbij koopt, dat is dus niet waar.