Zelfscan supermarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:27

kimmie261 schreef:
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik via zelfscan afreken, ik hoef niet zo nodig lang te wachten omdat iemand om welke reden dan ook mega traag is.. Daar zijn dan ook die zelfscans voor , waarom is het dan raar als je niet achter een traag iemand in de rij wil staan?

Dit. En voor de mensen die dan korting willen omdat ze het werk van de caissière overnemen: de extra tijd en het gemak (boodschappen direct in de juiste tas doen en niet drie keer in je handen hebben) is mijn winst, daar hoef ik niet nog extra voor betaald te krijgen

capopjekop

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:28

Ik zie de zelfscan idd als een stukje service zodat ik lekker in een ruk door kan

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:32

Fijn toch? Als je het leuk vind om te wachten op anderen, te kletsen met cassieres en veel handelingen uit te voeren pak je de kassa, als je daar geen zin in hebt de zelfscan. Iedereen blij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:36

Exitium schreef:
Dit. En voor de mensen die dan korting willen omdat ze het werk van de caissière overnemen: de extra tijd en het gemak (boodschappen direct in de juiste tas doen en niet drie keer in je handen hebben) is mijn winst, daar hoef ik niet nog extra voor betaald te krijgen

Inderdaad, ik hoef maar 1x mijn boodschappen in te pakken, ik hoef het niet eerst weer op een band uit te stallen, en dan proberen alles weer netjes terug te stoppen met kassamedewerkers die met de snelheid van het licht bliepen. Resultaat, altijd een chaos in de boodschappentas en met pech belanden de kwetsbare dingen onder de zware dingen.
Nee hoor, laat mij maar lekker in mijn eigen bubbeltje bliepen en mijn boodschappen precies zo inpakken als ik handig vind. Niemand die met z'n karretje op m'n hakken rijdt, geen mensen voor mij die met slecht zicht en muntjes proberen 42,85 af te rekenen. Als ik dan sporadisch eens een controle krijg heb ik nog steeds minder frustratie en irritatie gehad dan zo'n controle me oplevert. Al voel ik me op geen enkele manier een crimineel ofzo hoor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:40

Ligt aan de winkel of ik de zelfscan pak of niet. Bij de AH pak ik die standaard mee, die van de Lidl vind ik niet fijn ook dat systeem dat je zelf kunt scannen bij de kassa vind ik daar niet fijn. Daar reken ik liever contant af.
Heb wel afgeleerd om haast te hebben als ik boodschappen ga doen. Dat werkt gewoon niet. Maak mijn lijstje op volgorde van de winkel want dat vind ik prettig, hoef ik niet tig keer door de winkel heen en met de zelfscan heb je inderdaad minder handelingen.
Wat ik wel jammer vind maar ook wel weer logisch is dat het aantal kassa's afneemt in de winkels met zelfscan. Daardoor is de rij al snel groter dan voorheen.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 15:54

Mars schreef:
Ik heb vaak zat controle maar hoef zelden langer dan 1 minuut te wachten op een medewerker hoor. Nog altijd eindeloos veel sneller dan bij normale kassa. Zeker met veel trage mensen of rimpelsauriërs voor je die uitgebreid hun Guldensch en Florijnen moeten zoeken of nog even over het weer willen praten met de cassiere.

Dan heb ik die dag pech gehad vrees ik :Y)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:09

Ik kijk gewoon waar het het rustigst is, dus vaak zelfscan, maar ook wel kassa. Ook als ik alcohol heb of produkten met een sticker die je niet kunt scannen. Anders moet ik weer wachten bij de zelfscan op alcohol controle of moet ik hulp vragen om een artikel handmatig in te voeren door de medewerker.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:20

Nico12 schreef:
Af en toe doe ik boodschappen bij een supermarkt. De laatste keer kom ik met mijn mandje bij de kassa en daar stond een rij van ongeveer 6 personen. Maar ik zie ook maar liefst 6 stuks zelfscan waarvan 1 bezet. Dus ik probeer een zelfscan en dat ging super, snel klaar. Nieuwsgierige vraag, wat is er aan de hand, veel mensen met zwart geld of ???

Ik heb een hartgrondige hekel aan zelfscan.

1 ik mis gewoon het fatsoen van kassa service
2 ik heb fysieke beperkingen waardoor zelfscan voor mij erg onprettig is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:42

Een portemonnee pakken terwijl de spullen op de band staan is toch niet moeilijk? Dan sta je toch te wachten.
Bij mij gaat de kruk in het karretje, boodschappen op de band, portemonnee of bankkaart in de aanslag, spullen terug in kar en betalen.

Ik heb nog nooit ongeduldige mensen achter me gehad, alleen behulpzame of mensen die zeggen dat ik maar rustig aan moet doen. Of ik nu met kruk en winkelwagen of met de scootmobiel in de winkel ben maakt niet uit, altijd goede ervaringen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:27

Exitium schreef:

Het is mij niet eens duidelijk of de boodschappen in de tas nou wel of niet de bedoeling is. Daarnaast wordt het niet heel erg handiger volgens mij. Komt ook omdat ik mijn boodschappen in mijn rugzak heb - misschien als je zo'n open tas in een winkelwagentje kunt zetten dat het wel handiger is? Maar dat heb ik niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:29

Voor de grote boodschappen zet ik een krat en tassen in m'n winkelwagen. Dan heb ik alles wat de koelkast of vriezer in moet bij elkaar. De zware dingen in het krat. Kleine boodschappen doe ik ook weleens in een rugtas. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:30

Nee, das handig wanneer je een tasje hebt waar je het meteen in kan doen of tassen die je in kar kan zetten. Maar niet in een rugtas nee, dan is een mandje praktischer en na afrekenen in de rugtas doen.
Laatst bijgewerkt door Marocje op 27-05-25 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:34

Biebz schreef:
Klopt, die melding kunnen wij niet uitzetten. Wel evt zachter. Wij zijn daar nog heel erg zoekende in. Want als het geluid zachter staat dan hoor ik hem niet meer. En zonder het geluid (en lampje, maar die kan ik niet altijd zien) weet ik niet wanneer er hulp nodig is bij de zelfscan.

Ja dat is wel een ding ja. Bij sommige zelfscans (niet alle, ik weet niet waarom niet) is het bliepje wanneer je een artikel scant OORVERDOVEND hard. Ik weet niet of het per apparaat of per filiaal is. Maar als ik het eenmaal ergens weet ga ik daar zéker niet meer naar de zelfscan toe.

Dan heb ik het over buiten het dorp waar ik woon.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:34

Kruidvat U KUNT NU BETALEN!!!!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:08

Hier bij de KV hebben ze, na klachten, het geluid een stuk zachter gezet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:37

Brainless schreef:
Hier bij de KV hebben ze, na klachten, het geluid een stuk zachter gezet.

Hier ook, want het schalde door de hele zaak :D . Mij boeit dat verder niet, maar bij 8 zelfscankassa's waarbij een deel aan het schreeuwen is werd het toch wel een beetje hectisch...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:50

Het is voor mij vooral het gemak en minder prikkels. Meestal draag ik een koptelefoon en heb ik geen behoefte aan sociaal contact. En ik ben echt al meerdere keren vergeten een product te scannen en nog geen enkele keer ben ik behandeld als een crimineel. Als er wel controle komt leg ik mijn spulletjes netjes met de streepjescode naar voren klaar geen gezeur en vinden ze altijd heel fijn.

Als er een zelfscan is gebruik ik hem altijd.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:06

Ik ga langs de gewone kassa uit principe. En ik vind zelfscans echt klantonvriendelijk. En dat de rijen bij gewone kassa's nu langer zijn om mensen te stimuleren om naar de zelfscan te gaan vind ik ook not done. :n Wees een beetje netjes en gastvrij naar je klanten...
Gelukkig heeft de Boni bij ons in het dorp geen zelfscan. Daarom ga ik daarheen en ben ik de Lidl gaan vermijden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:16

_Mar3 schreef:
Ik ga langs de gewone kassa uit principe. En ik vind zelfscans echt klantonvriendelijk. En dat de rijen bij gewone kassa's nu langer zijn om mensen te stimuleren om naar de zelfscan te gaan vind ik ook not done. :n Wees een beetje netjes en gastvrij naar je klanten...
Gelukkig heeft de Boni bij ons in het dorp geen zelfscan. Daarom ga ik daarheen en ben ik de Lidl gaan vermijden.

Sorry maar dit vind ik echt weer zo'n boomeropmerking. Er zijn ook heel veel mensen die het óntzettend fijn vinden dat er een zelfscan bestaat, en jij kan in alle rust gewoon bij de normale kassa aansluiten - niemand dwingt je iets. Je hebt een keuze, dat is pas gastvrij. Sta je je dan te ergeren aan het feit dat de zelfscan "bestaat", en vind je het feit dat zich op drie meter afstand een zelfscankassa bevindt klantonvriendelijk? Hoe moet ik dit zien?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:19

Exitium schreef:
kimmie261 schreef:
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik via zelfscan afreken, ik hoef niet zo nodig lang te wachten omdat iemand om welke reden dan ook mega traag is.. Daar zijn dan ook die zelfscans voor , waarom is het dan raar als je niet achter een traag iemand in de rij wil staan?

Precies :j
Ik vind zelfscan kassa's (icm handscanner) juist super klantvriendelijk! Er zijn hier twee supermarkten die geen zelfscan hebben en daar sta ik vaak balend in de rij. Dat duurt altijd veel langer dan even op een medewerker wachten als ik controle heb bij zelfscan. Ik begrijp ook werkelijk niet wat voor menselijk contact mensen allemaal willen in een supermarkt dat ze zouden missen met een zelfscan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:27

Soepblik schreef:
Sorry maar dit vind ik echt weer zo'n boomeropmerking. Er zijn ook heel veel mensen die het óntzettend fijn vinden dat er een zelfscan bestaat, en jij kan in alle rust gewoon bij de normale kassa aansluiten - niemand dwingt je iets. Je hebt een keuze, dat is pas gastvrij.

Maar dat is niet waar. Die keuze is er niet altijd. Op een paar plekken hier zijn de supermarkten heringericht zonder kassa's, of met maar 1 kassamogelijkheid (en dan ook nog ver weg en minder makkelijk toegankelijk.) En sommige supermarkten onderbemannen de kassa's die er zijn zodat er inderdaad een rij ontstaat.. en dan blijkt de zelfscan helemaal niet zomaar een vrije keuze te zijn.

Volgens mij had niemand er moeite mee toen het werkelijk een extra mogelijkheid was. Maar nu is het geen extra mogelijkheid meer, nu is het de standaard geworden. En dat is erg lastig voor de mensen waarvoor die standaard niet voldoet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:32

En de keuze is er ook niet altijd voor wel een zelfscan en die mijd ik dus zoveel mogelijk.

Dus er is echt wel keuze....

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:43

karuna schreef:
Ik gooi er een andere vraag tussendoor. Bestellen jullie dan ergens waar je bv eten of drinken kunt bestellen ook liever met een qr code of scherm dan bij een echt mens?

En wat is de reden van zo erg menselijk contact ontwijken?

Ligt er aan hoe snel de bediening is. Maar voorkeur voor gewoon mens. Terwijl ik wel sterke voorkeur heb voor zelfscan (met handscanner door winkel.)
Want vaak 1 of beide kinderen mee, die helpen met scannen helemaal mooi vinden (zijn ze meteen lekker bezig). En het scheelt me 2x de boodschappen vastpakken, want het hoeft niet uit karretje, op de band, en daarna weer inpakken.

Ik heb ook altijd al boodschappentassen mee dus pak in de winkel al in.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:52

Boodschappen doen is een noodzakelijk kwaad. Op het terras zitten of uit eten gaan doe ik voor m'n plezier. Dan voegt contact wat toe omdat je wat kan vragen (dagtopper, welke wijn raden ze aan bij het gerecht etc) en de service.

In de supermarkt voegt het niks toe voor mij. Het kost enkel meer tijd om te wachten in de rij. Spullen op de band te laden en weer in de tassen te stoppen. Terwijl ik inpakken gelijk doe na het scannen van het product. Daarna scan ik m'n telefoon, betaal en loop naar buiten. Efficiënt

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:11

Soepblik schreef:
_Mar3 schreef:

Sorry maar dit vind ik echt weer zo'n boomeropmerking. Er zijn ook heel veel mensen die het óntzettend fijn vinden dat er een zelfscan bestaat, en jij kan in alle rust gewoon bij de normale kassa aansluiten - niemand dwingt je iets. Je hebt een keuze, dat is pas gastvrij. Sta je je dan te ergeren aan het feit dat de zelfscan "bestaat", en vind je het feit dat zich op drie meter afstand een zelfscankassa bevindt klantonvriendelijk? Hoe moet ik dit zien?

Hahaha ik ben van verre een boomer.
Ik ben jarenlang verkoopadviseur geweest en heb daardoor geleerd hoe belangrijk klantcontact en service is. Daar past een zelfscanner naar mijn idee niet bij. :n
Fijn dat jij het anders ervaart, maar ik merk dat ze klanten nu langer laten wachten zodat ze maar gaan scannen, geen kassière bij de kassa etc. Not done.

Daarnaast denk ik dat zulke dingen ook niet per se gezond zijn voor de samenleving op de lange termijn. Steeds individualistischer, dingen moeten steeds meer snel snel snel, steeds minder menselijk contact, hoe klein die momenten ook mogen lijken. Dat vind ik jammer.