Je zal er maar naast wonen…..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 08:22

rien10 schreef:
Iemand plant op zijn eigen erf 2 bomen naast een weide waar geen paarden lopen.
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.

Dit denk ik ook..
Ik zou vooral kijken naar een oplossing waarbij je het weiland deels kan gebruiken voor je paarden. En deels kan afschermen tegen je buren en de gouden regen. Dat je dan een deel van het weiland moet 'opofferen' zou ik voor lief nemen.

rien10

Re: Je zal er maar naast wonen…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:05

Volgens mij hoeft TS niets op te offeren, het land is niet van haar. Ze is er m.i. over in onderhandeling.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:11

rien10 schreef:
Volgens mij hoeft TS niets op te offeren, het land is niet van haar. Ze is er m.i. over in onderhandeling.

Volgens mij gaat ze het huren.

Wat betreft beplanting van je buren. Ik heb een boomkweker naast me die o.a. Taxus heeft. Hij houdt ze goed op afstand van de omheining en na het snoeien zorgt hij ervoor dat het afval netjes opgeruimd is. Maar als mijn paarden alsnog een vergiftiging oplopen heb ik niet het idee dat hij dan aansprakelijk is.

Esdoorn zaaiingen is natuurlijk zo'n zelfde probleem. Volgens mij ben jij dan als eigenaar verantwoordelijk om je paarden daar niet aan bloottestellen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:17

Als het aan mij zou zijn ,dan zou ik zo,n brief niet sturen.Ik denk dat je het meer op de spits drijft hierdoor en dat je zeker ook niet in je recht staat.Je gaat het land huren ,er lopen nog geen paarden,hun planten staan er al.Dus neem jij het risico daar paarden te laten grazen.Ik vrees dat je de bal in eigen doel krijgt. Je hebt nog meer grond,de peulen vallen maar bepaalde tijden en verder gewoon qua snoeiwerk goed bij houden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:26

Er is nog één ding wat je zou kunnen proberen, maar dat is een beetje afhankelijk van hoe jullie er nu zelf in staan. Jullie mogen het weiland nu huren en jullie hopen het in de toekomst misschien te mogen kopen. Ik vermoed dat de buren exact hetzelfde idee hadden en dat de buurman nu niet alleen de huur, maar ook een mogelijkheid tot koop als verloren beschouwd.

Wat je nog zou kunnen doen is deze vraag bij de buren neerleggen en dan samen de afspraak maken, desnoods op papier dat als jullie de grond mogen kopen, de buren van jullie de gelegenheid krijgen om de helft van jullie over te nemen. Natuurlijk wel op voorwaarde dat de buren zich dan vanaf nu ook aan de gemaakte afspraken houden, zoals het niet plaatsen van giftige planten en struiken aan de erfgrens.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 10:35

rien10 schreef:

We hebben reeds een huurcontract.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:41

Ik zou helemaal niks doen. Hek plaatsen waar er eventueel iets van de Gouden Regen kan neerkomen en het er bij laten. Alles wat je doet is olie op het vuur.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 10:47

haha1995 schreef:
Als het aan mij zou zijn ,dan zou ik zo,n brief niet sturen.Ik denk dat je het meer op de spits drijft hierdoor en dat je zeker ook niet in je recht staat.Je gaat het land huren ,er lopen nog geen paarden,hun planten staan er al.Dus neem jij het risico daar paarden te laten grazen.Ik vrees dat je de bal in eigen doel krijgt. Je hebt nog meer grond,de peulen vallen maar bepaalde tijden en verder gewoon qua snoeiwerk goed bij houden.

Mijn man heeft 2 strafrecht advocaten in zijn team en zij begeleiden ons hierin. Er is wel degelijk jurisprudentie hierover. Ik ben van mening dat ik helemaal niets op de spits drijf, ik waak over de veiligheid van mijn paarden. Mijn verzoek is niet onredelijk, we willen zelfs de bomen vergoeden.
We hebben binnenkort een kleine bijeenkomst met buurtgenoten om te kijken of we mogelijkheden zien om weer in vrede met elkaar verder te kunnen.
Wat ik al aangaf we hebben een hele fijne buurt die voor elkaar klaar staat, dat willen we graag terug.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 10:50

rien10 schreef:
Ik zou helemaal niks doen. Hek plaatsen waar er eventueel iets van de Gouden Regen kan neerkomen en het er bij laten. Alles wat je doet is olie op het vuur.

Daarmee geef ik ze een vrijbrief om alles maar te doen wat hen goeddunkt, dat kan niet de bedoeling zijn, deze mensen zullen dat als een uitnodiging zien om de buurt nog meer te traineren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:52

JJ4 schreef:
rien10 schreef:

Daarmee geef ik ze een vrijbrief om alles maar te doen wat hen goeddunkt, dat kan niet de bedoeling zijn, deze mensen zullen dat als een uitnodiging zien om de buurt nog meer te traineren.

Ik denk dat je gelijk hebt, klinkt als zulk soort mensen.
Beter meteen je grenzen duidelijk stellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:53

Ja, zeker grenzen stellen. Maar ik vraag me oprecht af of je ze kunt dwingen de bomen weg te halen. Maar goed, de advocaten strafrecht zullen het wel weten, lijkt me.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:54

JJ4 schreef:
haha1995 schreef:

Mijn man heeft 2 strafrecht advocaten in zijn team en zij begeleiden ons hierin. Er is wel degelijk jurisprudentie hierover. Ik ben van mening dat ik helemaal niets op de spits drijf, ik waak over de veiligheid van mijn paarden. Mijn verzoek is niet onredelijk, we willen zelfs de bomen vergoeden.
We hebben binnenkort een kleine bijeenkomst met buurtgenoten om te kijken of we mogelijkheden zien om weer in vrede met elkaar verder te kunnen.
Wat ik al aangaf we hebben een hele fijne buurt die voor elkaar klaar staat, dat willen we graag terug.

In een eerder bericht las ik over een brief sturen door je RB en nu lees ik over strafrechtadvocaten.
Er is geen strafrechtelijk feit gepleegd, dus ik zou eerst mijn RB om advies vragen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:55

Er zitten soms fikse hobbels tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, en zeker gezien hoe TS de buurman beschrijft.
Ik zou een beetje meebewegen en willen voorkomen dat hij andere dingen gaat verzinnen.
Heel lastig allemaal. Wijsheid gewenst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:56

_San87_ schreef:
Ja, zeker grenzen stellen. Maar ik vraag me oprecht af of je ze kunt dwingen de bomen weg te halen. Maar goed, de advocaten strafrecht zullen het wel weten, lijkt me.

Nou dat. De bomen staan op eigen terrein. Maar als jouw advocaten beweren dat je wel een punt hebt dan zullen die ongetwijfeld gelijk hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:58

Ik zou ook juist niks sturen. Doen alsof er niks aan de hand is. Boel afzetten en geen aandacht aan schenken

Kleine kinderen die met een woede aanval op de grond liggen schreeuwen omdat ze geen snoepje mogen negeer je ook beter. Alles wat je aandacht geeft groeit

Je loopt grote kans dat het nog verder escaleert dat wil je ook niet denk ik. Gelijk krijgen en daarna een onleefbare situatie mogelijk lijkt me nog veel vervelender

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:01

Jessix schreef:
_San87_ schreef:

Nou dat. De bomen staan op eigen terrein. Maar als jouw advocaten beweren dat je wel een punt hebt dan zullen die ongetwijfeld gelijk hebben.

Ben ook wel benieuwd naar de jurisprudentie. Even los van deze klootzak, vind ik het nogal wat wanneer buren kunnen gaan bepalen welke bomen iemand wel of niet op het erf mag zetten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:02

JJ4 schreef:
rien10 schreef:

Op hun eigen grond? Zeker! Dat mogen ze. Als ik naast TS zou wonen en heel erg gehecht zou zijn aan mijn bomen gingen ze ook niet "op verzoek" de grond uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:04

rien10 schreef:
JJ4 schreef:

Op hun eigen grond? Zeker! Dat mogen ze. Als ik naast TS zou wonen en heel erg gehecht zou zijn aan mijn bomen gingen ze ook niet "op verzoek" de grond uit.

Geloof voor geen cent dat meneer gehecht is aan twee bomen die er een blauwe maandag staan, eigenlijk. Imo is dit gewoon pesten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:04

Maar er zit toch wel degelijk verschil tussen bomen die er al staan (en misschien giftig zijn) of giftige bomen die specifiek gepland zijn om de buren te pesten!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:05

Dat zal best. En wat win je er mee om een strafrecht advocaat in te schakelen? Die krijg je trouwens niet ingeschakeld, dit is geen strafrecht zaak.
Je wint niets anders dan veel meer gezeik dan je nu al hebt.
Mijn zegen heeft TS om de strijd aan te gaan. Ik zou het wel uit mijn hoofd laten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:06

DubbelFun schreef:
Maar er zit toch wel degelijk verschil tussen bomen die er al staan (en misschien giftig zijn) of giftige bomen die specifiek gepland zijn om de buren te pesten!

Ja, dat verschil bestaat zeker.
Maar ja, ga maar bewijzen dat het is om te pesten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:52

journee schreef:
Wat je nog zou kunnen doen is deze vraag bij de buren neerleggen en dan samen de afspraak maken, desnoods op papier dat als jullie de grond mogen kopen, de buren van jullie de gelegenheid krijgen om de helft van jullie over te nemen. Natuurlijk wel op voorwaarde dat de buren zich dan vanaf nu ook aan de gemaakte afspraken houden, zoals het niet plaatsen van giftige planten en struiken aan de erfgrens.

Ik denk dat je dit soort mensen geen afspraken kunt maken, zelfs niet zwart op wit. Die gaan hun eigen weg.
Wat Karuna ook al aangeeft: geen aandacht aan schenken, dat wat je voedt groeit, dat gaat ook op voor negatieve dingen/aandacht. Vaak kunnen dat soort personen er niet mee omgaan als er geen antwoord komt of een tegen reactie. Dan weten ze niet waar ze aan toe zijn, ga je ergens wel op in blijf je ze redenen geven om door te gaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:58

TS ik ben wel benieuwd naar de jurisprudentie in dit geval. Heb je misschien de ECLI nummers?

Ik ben ook jurist, maar ik vraag me ook af of een brief sturen geen olie op het vuur is. Volgens mij mag hij ze gewoon laten staan op eigen grond. Het is natuurlijk niet netjes, omdat jullie het eerder besproken hebben :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:02

_San87_ schreef:
Ben ook wel benieuwd naar de jurisprudentie. Even los van deze klootzak, vind ik het nogal wat wanneer buren kunnen gaan bepalen welke bomen iemand wel of niet op het erf mag zetten.

Ben ik ook wel benieuwd naar. :) Ik weet niet beter dan dat je dat zelf mag bepalen zolang je maar buiten de erfgrens blijft. Maar goed, mijn kennis is natuurlijk beperkt op dit onderwerp.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:06

JJ4 schreef:
rien10 schreef:

Ik denk dat het illusie is om te denken dat je de buren opnieuw op kan voeden. Zolang ze geen respect voor jullie hebben (en dat lijkt wederzijds te zijn) ga je dat gedrag toch niet veranderen.