Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:49

daffie1986 schreef:
Edit:
@achterom: ik keur het niet goed dat bedreigingen plaatsvinden, maar ik snap wel degelijk de emotie waar het vandaan komt. En ik denk jij ook als je weet wat er allemaal gedaan is om de boeren zo ver te krijgen. Wij hebben door alles ervoor gekozen om het bedrijf niet over te nemen, ik ben blij toe. Burgers die gebruikt maakte van onze oprit die ook als wandelpad diende gaven ons elke dag een oor vol over dat we er niet mochten rijden met een auto/trekker. En ja dat zijn dus stedelingen die uit Amsterdam waren gekomen.

Overigens moeten ze nadat ze klaar zijn gewoon de modder op de weg schoonmaken.

Tja, je aanname klopt niet en heel eerlijk gezegd: jouw reactie is heel schetsend. Alles maar goed praten, je mag er geen kritische opmerkingen over maken want de boeren zijn echt heul sielug.
En dat is dus precies waarom ik me hier niet meer over uitspreek.

Overigens ken ik ook boeren die wél in staat zijn om er genuanceerd naar te kijken, en ook gewoon erkennen dat een deel van het leed ook zelf aangedaan is.

En over schoonmaken: ik weet dat het moet, maar ze doen het niet.

Net als die actie van de gemeente destijds, de boeren pikken al jaren stukken van de berm in. De gemeente was dat zat en is palen gaan plaatsen om de afscheiding aan te geven. De boeren trekken die palen er gewoon weer uit, en ploegen alsnog gewoon de berm mee en planten er mais in. En tja, niemand weet wie die palen er uit heeft getrokken, niemand die zijn mond open trekt. Dus de gemeente staat met lege handen, de boeren hebben hún grond in gebruik, en het gaat gewoon weer door.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:02

Dat is niet zo dat dit algemeen is voor alle boeren.

Dit soort dingen is hier namelijk niet aan de hand.

Dat is een beetje gelijk aan zeggen dat elke voetbalsupporter een hooligan is.

Er zullen vast hooligan boeren zijn.
Maar ik ken er ook die zich distantieerde van de rotzooi op de snelweg branden enz.
Daar waren zij het ook niet mee eens.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:35

Achterom schreef:
daffie1986 schreef:
Edit:
@achterom: ik keur het niet goed dat bedreigingen plaatsvinden, maar ik snap wel degelijk de emotie waar het vandaan komt. En ik denk jij ook als je weet wat er allemaal gedaan is om de boeren zo ver te krijgen. Wij hebben door alles ervoor gekozen om het bedrijf niet over te nemen, ik ben blij toe. Burgers die gebruikt maakte van onze oprit die ook als wandelpad diende gaven ons elke dag een oor vol over dat we er niet mochten rijden met een auto/trekker. En ja dat zijn dus stedelingen die uit Amsterdam waren gekomen.

Overigens moeten ze nadat ze klaar zijn gewoon de modder op de weg schoonmaken.

Tja, je aanname klopt niet en heel eerlijk gezegd: jouw reactie is heel schetsend. Alles maar goed praten, je mag er geen kritische opmerkingen over maken want de boeren zijn echt heul sielug.
En dat is dus precies waarom ik me hier niet meer over uitspreek.

Overigens ken ik ook boeren die wél in staat zijn om er genuanceerd naar te kijken, en ook gewoon erkennen dat een deel van het leed ook zelf aangedaan is.

En over schoonmaken: ik weet dat het moet, maar ze doen het niet.

Net als die actie van de gemeente destijds, de boeren pikken al jaren stukken van de berm in. De gemeente was dat zat en is palen gaan plaatsen om de afscheiding aan te geven. De boeren trekken die palen er gewoon weer uit, en ploegen alsnog gewoon de berm mee en planten er mais in. En tja, niemand weet wie die palen er uit heeft getrokken, niemand die zijn mond open trekt. Dus de gemeente staat met lege handen, de boeren hebben hún grond in gebruik, en het gaat gewoon weer door.

Hier is het helemaal prima als de boeren verder ploegen. Wordt de grond tenminste goed onderhouden en kun je er te paard ook prima langs. Anders veranderd het in braamstruiken en moet je over de verharde weg. Dikke prima dat ze het onderhouden daarom zegt de gemeente er ook niet zoveel van dan moeten ze het zelf gaan doen en dat gaat niet lukken met een paar keer per jaar komen maaien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:39

8nnemiek schreef:
Ik vind het juist heerlijk als er maïs staat <3 Het is zo mooi groen, wat meer privacy, nauwelijks spuiten.. van mij zou er elk jaar maïs mogen staan :D
[ Afbeelding ]

Ik vind het ook heel besloten als we mais hebben aan 1 kant maar dat is vaak maar eens in de zoveel jaar. Mais is vaak geen interessant gewas voor meerdere jaren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:46

Achterom schreef:
Goh, herkenbare dingen worden hier geschreven :j
Ik woon heerlijk in het buitengebied, maar ik wist wel waar ik aan begon, ben namelijk ook getogen in het buitengebied een half uur hier vandaan.

Het enige dat ik wel vervelend vind is de conservatieve mentaliteit. In deze gemeente is de BBB de grootste partij en voor veel mensen zijn de boeren heilig. Zoals eerder iemand al schreef moet je "dus" tegenwoordig alles maar van ze pikken en daar baal ik soms wel van heel eerlijk gezegd. Maar ik kijk wel uit om me daar in het openbaar over uit te spreken, dat doe ik écht niet :n
Dus ja, nu liggen de wegen in de omgeving weer eens vol modder, maar schoonmaken? Echt niet :n gewoon wachten tot het wegregent. Om maar eens een voorbeeldje te noemen.
In de tijd van de boerenprotesten werd ook het bedreigen van de burgemeester bijvoorbeeld niet geschuwd, men vond dat geheel terecht :j
Oh ja, ze zijn hier ook niet bepaald dol op vluchtelingen

Maar los daarvan, is het heerlijk wonen hier. Iedereen is vriendelijk, de enigen die elkaar niet groeten zijn toeristen :+ de meeste mensen zijn meer dan bereid om elkaar te helpen, het is leuk om samen een feestje te vieren en het is hier fantastisch wonen. Zeker door de natuurgebieden die hier vlakbij liggen!

Hier maken we onderling geen problemen over een vieze straat. Niemand klaagt over modder, niemand klaag over paardendrollen in de berm. Als het echt te gek wordt zorgt iedereen dat zijn troep weg is. Drollen van het wandelpad afhalen en modder van de weg. De meeste mensen zijn echt wel redelijk en je moet het met elkaar doen. Leven en laten leven is denk ik wel een mooie leus. En gaat het veel te ver dan zijn dingen ook uit te praten. Als je iedereen respecteert kom je een heel eind. Ik het veel meer moeite met de mensen die zich het platteland toe eigenen omdat ze vinden dat de weilanden wel van hen zijn. Honden door de wei,dat is echt aan de orde van de dag, drones over en om jouw huis en dieren. Hier wonen niet zulke dreigende boeren, die ken ik alleen van televisie. Overal heb je excessen. Persoonlijk vind ik het hun goed recht om te protesteren en van mij mogen ze de tractor meenemen. Van voetbalhooligans begrijp ik weer wat minder en van al die messentrekkerij enz. Gaat om niks denk ik dan puur agressie opzoeken. Gelukkig is dat nog duidelijk minder in de dorpen en op het platteland.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 08:46

Het is dus goed om na te vragen welke gewassen er worden verbouwd :D en inderdaad eventueel om de hoeveel jaar

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:02

Hier worden de straten geveegd als het werk klaar is. Ze plaatsen waarschuwings borden. Maar zoals met campagne zijn ze meerdere dagen weken, dat ga je niet na iedere trekker die wegrijd vegen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:09

belle_boef schreef:
Hier worden de straten geveegd als het werk klaar is. Ze plaatsen waarschuwings borden. Maar zoals met campagne zijn ze meerdere dagen weken, dat ga je niet na iedere trekker die wegrijd vegen.

Klopt dat is hier ook.
Als je dat wel verwacht ja dan kun je wel regelmatig mopperen.
Dat is geen doen.

Maar hier laten ze ook geen bende achter als ze klaar zijn.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:11

moonsparkle schreef:
Het is dus goed om na te vragen welke gewassen er worden verbouwd :D en inderdaad eventueel om de hoeveel jaar

Tot de grond verkocht wordt en de vruchtwisseling wijzigt :D

Ik zou dit een gekke vraag vinden als buurman zijnde :o maar ze zeggen hier altijd..
Je moet kopen zover als je wilt kijken. Recht op uitzicht bestaat niet. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:20

Ik moet zeggen dat ik ook nooit weet weet wat hier langs komt te staan. Wonen hier nu 20 jaar.
Het meeste mais.
1 keer wortelen. 1 keer gladiolen. Paar keer tarwe.
Paar keer aardappelen.

Dus of vragen zoveel zin heeft?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:40

Douce schreef:
moonsparkle schreef:

Tot de grond verkocht wordt en de vruchtwisseling wijzigt :D

Ik zou dit een gekke vraag vinden als buurman zijnde :o maar ze zeggen hier altijd..
Je moet kopen zover als je wilt kijken. Recht op uitzicht bestaat niet. :)

Idd grond van de buren is maar 1x Tekoop... :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 09:40

Haha ook dat is dan goed om te weten :D bij de stukken land hier dichtbij groeit eigenlijk al een paar jaar hetzelfde.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:19

Ik wil als boer zijnde best rekening houden met mensen maar dan verwacht ik dat ook terug.
Als ik tegenliggers tegenkom die stug middel op de weg blijven rijden terwijl ik eraan kom met een volle wagen hooi bijvoorbeeld en er maar vanuit gaan dat ik de greppel in duik om hun te laten passeren dan werkt dat helaas averechts.
Ik heb al een keer de trekker gewoon midden op de weg laten staan, motor uit gezet en ben thuis koffie gaan drinken (was 5 minuten loopafstand).
Man begon te toeteren en te gillen dat ik aan de kant moest want hij was te laat voor zn werk.. alsof ik daar voor mn plezier rond aan het rijden was.

Daar krijg je dan misschien verhalen van dat boeren asociaal zijn maar andere weggebruikers mogen ook een beetje moeite doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:26

palousa_boy schreef:
Man begon te toeteren en te gillen dat ik aan de kant moest want hij was te laat voor zn werk.. alsof ik daar voor mn plezier rond aan het rijden was.

Dit maakt mijn man met grote regelmaat mee, ik ben arts en moet belangrijke dingen doen, dan vraagt mijn man heeft u een spoedgeval? Nee ben gewoon te laat... tja aan die boodschap heeft mijn man niets, hij trekt zich er dan ook niets van aan.
We doen allemaal ons best en hebben allemaal vaak wel een reden om daar te zijn denkt hij dan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:28

moonsparkle schreef:
Haha ook dat is dan goed om te weten :D bij de stukken land hier dichtbij groeit eigenlijk al een paar jaar hetzelfde.

Maar dat geeft geen garantie dat het ook altijd zo zal blijven. Soms komt land te koop te staan en dan is het maar net wat de nieuwe eigenaar er mee wil.
Wat anderen al zeggen, bij aankoop een vrij uitzicht wil niet zeggen dat het altijd zo al blijven. Komt land van je buren te koop dan krijg je vaak maar 1x de kans om dat te kopen, dus is zeker de moeite waard om daar dan serieus over na te denken of het wat is of niet.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 03-04-25 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:29

Ja vooruit kijken leer je wel met de auto.
Al even in een inham gaan staan zodat groot verkeer gewoon voorbij kan (ook vrachtwagens)
Ja dan sta je even stil, je kunt niet door sjeezen, maar levert uiteindelijk tijdwinst op :D

Zeker met nat weer wil je met een vrachtwagen niet in de berm, want je kan zo wegzakken en omkiepen.
Dat zal de trekker minder last van hebben, maar de kar misschien wel.

Ik krijg altijd vriendelijk bedankjes en soms zelfs enthousiaste met zwaaiende lampen enzo.

En vorig jaar toen het eindelijk droog werd in de lente kwam alles in een week tot leven ipv verdeeld over de weken.
Dus het was een komen en gaan van trekkers.
Ik ga dan niet eens een buitenrit maken.
Ze zijn hier nog altijd netjes stil gaan staan of ruimte voor mij met mijn paard.
Maar op dat moment is de werkdruk zo hoog dat ik denk, laat ik mijn hobby maar even en laat ze maar hun ding doen.
Daarna is de rust toch weer terug.

Geven en nemen is hier veel meer dan in de stad.
Niet de egotripperij met ik heb toch voorrang of ze moeten maar vegen want er ligt wat zand.
Nee dat komt wel..... easy...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:33

Maarja dat heb je met een gewone auto ook op zo'n dijkje, dat je wel aso's tegenkomt die lekker door blijven kachelen terwijl je al met 1 band in de verharde berm rijdt en dan blijkbaar verwachten dat je er nog dieper in gaat :? Dan kom ik ook een stukje terug de weg op en zoeken ze het maar uit :=

Een beetje zand op de weg?? Hier liggen regelmatig hele sporen van bonken klei groter dan je hand _O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:36

Ja dat is misschien wel anders ja, kleigrond tegenover zandgrond.
Hier is het als het nat is dat ze modder de weg mee opnemen. Maar dat is een paar meter en nooit echt heel dik.

ja klopt, je merkt vaak prima welke auto's hier wonen en welke niet.
Die hier wonen merk je dat ze aan de kant gaan waar ruimte is, of voor een kruising (groot woord is dat :P) even stil staan als ze zien dat jij je knipperlicht naar links hebt en er juist voordoor kan ipv eerst kriebelen om elkaar te passeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:51

Nou hier op de volvette klei is het echt niet maar een paar meter hoor die sporen :=
Na de eerste 100 meter wordt het wel wat minder met een beetje geluk :=

Achter ons huis is een akker en de oprit daar naartoe ligt zo'n 200 meter dijkweg van onze voordeur af.
En er liggen bij ons voor echt heel duidelijke kleisporen met bonken klei nog. Zodanig dat ik dat dan maar met de mestboy weg sta te halen, zo groot als paardendrollen of groter... omdat je ook niet wilt dat iemand zijn nek er over breekt. (bezorger, bezoek...) Want het is spekglad en trouwens ook niet bepaald fijn als je uit de auto stapt en dan meteen tot je enkels in de bagger staat...

Het klöterige is ook wel, dat als ze dat aan de kant schuiven, ze het dus bij ons de straat op vegen of zelfs de spetters aan de gevel en op de ruiten zitten. Auto onder de baggerspetters enzo, want je weet natuurlijk ook niet wanneer ze dat gaan doen en je moet je auto toch parkeren :=

Hier achter staat vanalles. Aardappels, spruiten, erwten. Toen dat jaar met erwten stikte het hier van de rare smalle vliegjes en had mijn man ineens hartstikke last van hooikoorts, daarvoor nooit gehad :=

We hebben 1 keer gehad dat er ineens een zakje spruiten met een tientje er in in de brievenbus lag, van de spruitenboer die dat jaar blijkbaar het land huurde, dat was wel echt heel aardig. Briefje erbij met excuses, geld voor de wasstraat voor de auto :))

Maar we hebben ook wel meerdere keren gehad dat ze bij het bewerken van het land bij ons de afrastering kapot getrokken hadden. Het lint kapot. Dat het enkele tientallen meters daar de akker in ligt met palen en al.... of iets subtieler maar nog steeds het link en enkele palen kapot. En dan niks zeggen hè terwijl er dus wel paarden de weg op kunnen lopen dan -O-

Maarja in principe is het net als in een rijtjeshuisje, dat je buren soms vervelende dingen kunnen doen / overlast kunnen geven. Alleen dan op een andere manier :=

Als je naast kassen woont kan je weer last hebben van het licht of dat er vroeg vrachtwagens komen waar je geluidsoverlast van kan hebben. Maarja dat kan je ook hebben als je naast een supermarkt woont.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:55

Vind het dan altijd wel grappig als, ze eerst beginnen te duwen als ze achter me komen maar zodra ik het dorp uit rij en een beetje gas bij geef en dus de modder in de rondte vliegt dan kunnen ze ineens wel afstand houden }>

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:08

Mijn ervaring is dat de boeren uit de straat zelf wel rekening houden, maar dat het vooral anderen/loonwerkers zijn van buitenaf die overal doordenderen.

Buitenaf kan je allemaal wat doen, als je van een ander ook accepteert dat die wat doet. Maar er zijn ook mensen die altijd buitenaf wonen en imo niet echt hebben geleerd om rekening te houden met buren, de buurt etc. Dat heeft dus voordelen, maar het is anders dan als je op een rijtje woont. Daar zouden sommigen echt continu in conflict zijn met buren.

Het vooroordeel over stadsmensen vind ik ook niet altijd even eerlijk. Wij zijn dan die stadsmensen of mensen van buitenaf, maar passen hier prima en hebben nergens problemen mee.
Ik ken echt heeeeel veel, vooral paardeneigenaren dan, mensen die niet van platteland komen en zich prima aanpassen en helemaal niet voldoen aan het plaatje met de vooroordelen.

Daarnaast ken ik ook mensen die gewoon uit het dorp komen of altijd op platteland hebben gewoond en zelf ook weleens wat zeggen of klagen en dingen zouden willen zien veranderen. Maar vaak gaat dat met links en rechts een opmerking en wat gemopper, maar niet zo hardop of direct tegen degene waar ze last van zouden hebben.

Bij ons staat er normaal ook aardappel, ui, biet etc op, maar in de toekomst zullen er zonnepanelen komen. Zouden er al geweest zijn, maar is vertraagd.
Dat plan is pas gekomen nadat wij hier zijn komen wonen, dus konden we niet van tevoren weten. In principe zitten wij er niet tegenaan, maar we zullen het meemaken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:11

Ik ga ook waar kan netjes aan de kant. Alleen met de camper is dat soms best even een uitdaging, daarmee wil je ook niet schuin of in sappige klei. Je haalt daárin de stadse mensch er wel uit.ieeee mijn auto wordt anders vies en die blijven stug rijden, jammer mensen mijn bus of camper is net ietsje breder.

Palousa boy was dat een parijzenaar? :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:16

auto wassen doe ik heel zelden... hij wordt heel snel weer smerig namelijk.

boeren zijn verplicht de straat schoon te maken en kunnen aansprakelijk gesteld worden als er ongelukken gebeuren door de modder/gladheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:19

Waar ik zit in frankrijk is het soms lachen hoe de autos eruitzien. Soms is de kleur van het nummerbord niet eens meer leesbaar, en is alles ongeveer modder grijs. In de hooi ophaaltijd gaat het soms van 5.00 tot 2300 door met continue tractoren af en aan van boeren die overal hun balen van het land halen. Zeker als er regen dreigt. Dan ziet de weg er wel eens offroad uit van de modder. Maar dat is dan ook snel weer netjes

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:37

Nou sorry. Ik heb 2 auto's. De ene is een kleine, gewone personen auto en de andere een sterke 4x4. Met de kleine auto probeer ik ook niet van de weg af te gaan. Op sommige plekken kan het, maar er zitten op sommige plekken echt diepe kuilen in de berm, waar ik gewoon echt niet doorheen ga met zo een kleine, gewone auto.
De 4x4 merkt daar niks van. Maar ook de trekker kan natuurlijk zich gewoon normaal gedragen in het verkeer. Je weet dat er meer mensen gebruik maken van de weg. Er fietsen hier ook mensen, vooral kinderen, dus die rij je niet allemaal plat omdat je aan het werk bent en op een trekker zit.

Er zijn meer mensen aan het werk als ze in hun auto zitten. Zou te gek zijn, dat je dan geen rekening meer houdt met anderen.

Waar mogelijk hou je rekening met elkaar, maar waar het niet kan, moet de trekker zich ook aanpassen.