Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:31

superpony schreef:
Maar de ijscoman staat ook te werken om zijn rekeningen te betalen. Als we minder uitgeven, hebben anderen daar ook weer last van.

Maar op het moment dat ik keuzes moet gaan maken wat nog wel en waar ik op ga bezuinigen. Dan is die ijscoman toch 1 van de eerste dingen die afvallen.

Dat is inderdaad heel erg treurig voor de ijscoman. Hij zal dan ook weer moeten kijken waar hij minder aan uit geeft. Of in het ergste geval stoppen met zijn vak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:33

Dorine verwoordt het nu wel erg zwartwit.
Toch is het wel zo dat we in Nederland wel erg veel keus hebben om dan ook maar alles te kunnen eten, ongeacht welk seizoen het is.

Sinds wij die groenteboer in het winkelcentrum verderop hebben herontdekt, zijn wij ons veel bewuster geworden van wat er nu eigenlijk in het seizoen is.

Heb zelden in een winter zovaak bietjes gegeten, maar die zijn wekenlang voor 39 ct per pond geweest. Ik heb ze gekookt, geroosterd in de oven, soep van gekookt. Oftewel, we aten echt niet elke week hetzelfde, maar toch dezelfde goedkope groente om de andere week.

Een pompoen van 75 of 99 ct kunnen wij met ons 2en 2x van eten.
De spruitjes waren ook weken lang voor minder dan een euro voor een pond.

En daarnaast lagen dan boontjes, à 2,99 voor 400 gram.

Goed eten vind ik wel een recht, maar dat goede eten hoeft dus echt niet duur te zijn, wanneer je bewust koopt.

Voor 1 kg appels rechtstreeks van de teler betaal ik hier 1,75.
250 gram frambozen kosten iets van 4 euro.
Van die appels kan ik veel langer eten (en er zelfs een keer 1 aan het paard voeren) dan van een bakje ingevlogen frambozen.

En ja, ik vind frambozen op zich lekkerder dan appels, maar appels lenen zich nu eenmaal beter voor bewaren na de oogsttijd dan frambozen.
Als ik dan perse frambozen wil, kan ik ze beter diepvries kopen, maar niet die uit Verweggistan zijn ingevlogen.
En van appels kan ik ook nog lekker zelf appelmoes maken bijvoorbeeld, precies genoeg, ipv een potje wat allerlei toevoegingen bevat om het houdbaar te maken en waar altijd of te weinig of teveel in zit voor jouw huishouden.

En dat geldt dus voor heel veel producten. Om lekker en gezond te kunnen eten, heb je al dat bewerkte spul uit de supermarkt niet nodig, alleen de supermarkten laten ons dat graag geloven.

"We" willen met ons allen gemak. Maar gemak betekent dat iemand anders voor ons aan het werk is geweest en alles wat al voorbewerkt is, zit iemand tussen die er óók geld aan wil verdienen. Want die moet ook zijn rekeningen betalen.

Dus ja, gemak kost geld, maar basic en toch gezond valt kwa gestegen prijzen echt nog enorm mee, is mijn ervaring.
Laat ik het zo zeggen, ik heb ons boodschappen budget niet verhoogt en ik houd vaker iets over aan het eind van de maand dan een jaar geleden, zonder dat ik heb ingeleverd op lekker en gezond eten.

En we hebben niet ingeleverd op bijvoorbeeld de extra pure hagelslag die mijn partner graag eet. En die dus wel bijna 25% in prijs gestegen is.

Dus wat dat betreft kan ik de posts van Dorine best onderschrijven.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:46

Maar dan heb je het over mensen die de keuze hebben om voedsel van buiten het seizoen te eten.
Er zijn echt een heleboel mensen die het goedkoopste van het goedkoopste kopen en dan nog niet uitkomen aan het einde van de maand.
Ik vind goed eten, gezond eten, ook een recht, maar er zijn nog teveel mensen die niet van dat recht gebruik kunnen maken.

Daarnaast zijn er genoeg mensen met allergieën, die bijvoorbeeld geen producten met melk, soja, gluten, etc. kunnen nuttigen en het wordt nog leuker als het een combinatie van die dingen is.
Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben waar dit overal aan wordt toegevoegd, echt aan de meest onlogische producten, omdat het goedkoop is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:59

Polar schreef:
Maar dan heb je het over mensen die de keuze hebben om voedsel van buiten het seizoen te eten.
Er zijn echt een heleboel mensen die het goedkoopste van het goedkoopste kopen en dan nog niet uitkomen aan het einde van de maand.
Ik vind goed eten, gezond eten, ook een recht, maar er zijn nog teveel mensen die niet van dat recht gebruik kunnen maken.

Dat is dus iets waar Nederland zich heel diep voor moet schamen. Een rijk land en ook nog eens een zeer grote voedsel exporteur. En dan nog zoveel mensen die nauwelijks te eten hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:05

Elisa2 schreef:
Mij lukte dat tien jaar geleden ook nog met een oude pasfoto maar inmiddels niet meer helaas. En ik moet zowel mijn identiteitskaart als rijbewijs in hetzelfde jaar verlengen. :+

Lekker duur grapje dus..

Overigens interessante discussie, ik vraag mij vooral af waarom alles steeds maar duurder moet worden gemaakt. Die 21% BTW van de overheid..waar is dat nodig voor? Wat doen zij met al dat geld? Daar zou ik weleens transparantie over willen zien. Ik denk echt dat er daar wel veel winst te behalen is en ook naar Brussel toe. Bijvoorbeeld geen geld naar het buitenland wat er hier niet is en waarvoor er belastingen omhoog zouden moeten. En sowieso trouwens, zodra er belastingen omhoog moeten betekent het dat de overheid op te grote voet leeft. Dat mechanisme kan niet eeuwig zo doorgaan.

De miljoenennota is toch gewoon openbaar en daar staat in wat ze met al het geld doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:17

Loretta schreef:
Polar schreef:

Dat is dus iets waar Nederland zich heel diep voor moet schamen. Een rijk land en ook nog eens een zeer grote voedsel exporteur. En dan nog zoveel mensen die nauwelijks te eten hebben.
Eens. :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:32

mysa schreef:
Nou, gekke is: wij hebben een productiebedrijf en als wij de prijsstijgingen van onze inkoop en kosten zouden doorberekenen, verliezen we onze klanten. Die gaan dan naar China of Oost-Europa. Die inflatie waar de consument last van heeft, geldt dus vooral voor voedsel en energie, denk ik.

nou ja, wij hebben een voedselproductiebedrijf, maar ook onze inkomsten zijn niet gestegen hoor. Terwijl de prijzen in de winkels voor onze zuivel zowat zijn verdubbeld. Helaas merken we daar niets van.

Loretta

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:39

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:40

Als het allemaal zo simpel was als bv dan ga je bij je ouders eten....Dan was er geen wachtlijst bij de voedselbank.

En als ik regelmatig naar aanbiedingen kijk voel ik me echt wel voor de gek gehouden bij verschillende supermarkten.

Bv wat al zo rond ging op social media van de Robijn.
2+3 actie. Zou normaal boven de €90 kosten en nu iets van €37

Maar onlangs ook met brood. Degene die wij kopen kost €3,29 voor een heel, €1,25 voor een halfje.
Nu koop ik altijd een heel, maar dat terzijde.
Dan komen ze in je bonusbox, bijna wekelijks.
Dan kan een heel opeens 2 voor €3,50/3,00, halfje € 1,05. Tja dan neem ik halfje mee.
Maar opeens staan de halfjes voor €0 40 in de bonus. Wat neerkomt op €0,80 een heel.
Als dit wekelijks uit kan, waarom de prijzen niet standaard verlagen?
En dat is met heel veel producten, die zeker 2x per maand in de bonus zitten.
Vaak als 1+1 of 2+2

Wat mij en verschillende om mij heen op viel is dat bepaalde voedingsmiddelen vroeger als " voer voor de armen" werd gezien nu veelal enorm duur is geworden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:56

Polar schreef:

Daarnaast zijn er genoeg mensen met allergieën, die bijvoorbeeld geen producten met melk, soja, gluten, etc. kunnen nuttigen en het wordt nog leuker als het een combinatie van die dingen is.
Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben waar dit overal aan wordt toegevoegd, echt aan de meest onlogische producten, omdat het goedkoop is.

Dat is echt een drama, ik mag inmiddels zoveel niet meer hebben. Ik blijf lezen en dan is er weer zooi toegevoegd, ik heb dan wel stevige aftrek van de belasting ivm de allergieen maar ik red het daarmee gewoon niet. Als ik al iets mag hebben is het meteen het duurste van het duurste. Een voordeel de spotgoedkope afbakbroodjes zijn de enige die ik mag hebben. Maar ja 75/95 cent voor een of twee dagen eten. En stroom kosten ivm het afbakken. Zelf bakken heb ik uitgerekend maar is toch duurder.

Laat ik nu net de goedkope seizoensgroentes meestal niet mogen. Zeker de wintergroente is lastig. Zo kan ik maar doorgaan. Hartig broodbeleg is al nagenoeg onmogelijk en moet ik uitwijken naar speciaal winkels en bio winkels tegen 3/5 euro voor een verpakking hartig broodbeleg. Pindakaas mag ik alleen de 100% versie hebben. Die is ook veel duurder dan de goedkope met allerhande toevoegingen.

Mijn winkelwagen in nederland is altijd erg schaars gevuld met eigenlijk altijd alleen maar gezonde dingen en ben ik zeker 50 euro kwijt voor 1 persoon. En dan zit daar nog geen zeep of waspoeder of vlees bij.vlees haal ik bij de boer (in ieder geval geen toevoegingen want ja zelfs in rundvlees stoppen ze tegenwoordig vaak paprikapoeder of zo voor de kleur of aroma -:(- ) waardoor hoewel rechtstreeks gekocht toch flink duurder.

Ik ben blij dat ik regelmatig over de grens kan boodschappen doen. Waspoeder waar ik tegenkan zonder parfum op natuurzeep basis 2,75/3.00 euro per pak van 40 wasbeurten of zo. Ik zag laatst de prijs van waspoeder hier :oo

O ja bij ouders eten, die moet je wel hebben nog, en in de buurt wonen en het eten mogen hebben. Toogoodtogo. Helaas met mijn allergie niet mogelijk :n zelfs de voedselbank zou eigenlijk geen optie zijn daardoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:06

Marije_jiplover
Bij de groenteboer in het dorp ben ik minimaal twee keer zo veel kwijt als bij de supermarkt voor seizoensgebonden en lokale gerechten. De kwaliteit is super vers, maar mijn budget gaat daardoor omhoog. Dus ik denk dat wat jij zegt meer geluk is dan normaal.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:13

Het verschilt ook enorm per groenteboer. Mijn voorkeur heeft toch de markt. Waar ik eerder woonde staan 2 groenteboeren naast elkaar. 1 heeft een hele mooie kraam, veel personeel en doen alles voor je. Die is relatief duur.
Die ernaast moet je zelf je groenten pakken, soms ook goed kijken want niet alles is altijd even mooi, en loopt er maar een paar man personeel. Maar ben daar echt met tassen vol groente en fruit vandaag gekomen en dat was enorm voordelig.
Sowieso ga ik graag naar de markt, en als je tegen einde van de dag gaat dan gooien ze helemaal alles tegen bodemprijzen eruit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:22

Elisa2 schreef:
Overigens interessante discussie, ik vraag mij vooral af waarom alles steeds maar duurder moet worden gemaakt. Die 21% BTW van de overheid..waar is dat nodig voor? Wat doen zij met al dat geld? Daar zou ik weleens transparantie over willen zien. Ik denk echt dat er daar wel veel winst te behalen is en ook naar Brussel toe. Bijvoorbeeld geen geld naar het buitenland wat er hier niet is en waarvoor er belastingen omhoog zouden moeten. En sowieso trouwens, zodra er belastingen omhoog moeten betekent het dat de overheid op te grote voet leeft. Dat mechanisme kan niet eeuwig zo doorgaan.

Eén van de redenen is bijvoorbeeld vergrijzing. De uitkeringen (AOW, maar ook bijstand, toeslagen enz) worden betaald uit de belastinginkomsten. Met een kleiner wordende beroepsbevolking lopen de inkomsten uit de inkomensbelasting terug. Maar de begroting voor de uitkeringen groeit. Dat mes snijdt 2x. Simpel gezegd, iedereen die met pensioen gaat stopt met bijdragen en start met leven "opmaken". Als de overheid op dit dossier op kleinere voet wil/moet gaan leven dan moeten de uitkeringen en toeslagen naar beneden.
Of je probeert je inkomsten aan te vullen via een andere belastingroute, zoals bijvoorbeeld de BTW.

Een andere is de stijging van de zorgkosten. Die lopen op enerzijds door die vergrijzing. Maar ook omdat er steeds meer behandelingen mogelijk zijn. Dat kan je dan oplossen door bijvoorbeeld (verhogen van) het eigen risico of de premies van de ziektekostenverzekering. Of door bepaalde zorg niet (meer) aan te bieden.

En ja, zaken kunnen zeker efficiënter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:39

Dorine92 schreef:
Wat ik bedoel is dat je met boodschappen nog mogelijkheden hebt. Met name wb de voorbeelden die genoemd worden: je gaat niet dood als je geen chocola van 5 euro kunt betalen. Frisdrank is ook niet nodig en gerookte zalm is ook een luxe. Je kunt ook prima overleven op boodschappen van de Budgetfood. Of van Too Good To Go.
En sowieso gaat er nog steeds niemand failliet aan dingen als de goedkoopste huismerk havermout/rijst/bonen en afgeprijsde groente/fruit.
En als dat allemaal nog steeds niet kan, wat me erg sterk lijkt, dan kun je altijd nog bij je ouders gaan eten of gratis eten afhalen in allerlei facebookgroepen. Niemand laat jou verhongeren.
Dus nee, boodschappen zijn geen vaste kosten waar je echt niet onderuit komt. Het kan nog altijd low budget.
Toen er nog geen inflatie was, deed je ook boodschappen en toen was het nog geen probleem. Dus als je nu wat meer moet opletten, ja, dat kan. Maar dat je van het budget waar je toen boodschappen van deed, het helemaal niet meer zou redden, is maar voor een enkeling het geval. En die hield toen ook al nog maar net het hoofd boven water dus die had toen al een probleem.
Het is ook nu nog mogelijk om voor weinig geld boodschappen te doen. Als je maar niet chocola van een bepaald merk wilt, of kieskeurig bent wat je precies wanneer precies moet hebben

Prima als jij zo wilt leven, maar je gaat voorbij aan alles wat al hier genoemd is.

Mensen staan keihard te werken en konden eerst wel iets lekkers kopen. Dat moet ook kunnen als je hard werkt.

Je praat ook veel te makkelijk over wie het wel of niet redden. Doe maar even zus of doe maar zo. Je vergeet dat stress om geld ook een groot probleem is.

We leven in Nederland. Dit is onze standaard en de keuze is er nou eenmaal. Was de keus er niet, waren we dat gewend.
Het gaat er nu om dat veel in hele korte tijd snel en hard gestegen is. DAT voelen mensen nu en daar lopen mensen nu tegenaan. Dat je dat evt kunt oplossen door op water en brood te leven is heel leuk, maar kan nooit de bedoeling zijn in een modern land als je hard werkt.

En er zijn zoveel mensen die het voelen, dat winkels dat wel degelijk gaan voelen.

Overigens is mijn moeder nu 81, ziek en woont ergens waar het eten verzorgd wordt. Het eten is echt vreselijk. Dan heeft ze vanaf haar 15e tot haar 64 echt kei en keihard gewerkt en zit nu met tegenzin te eten. Net als veel medebewoners.
Gelukkig heeft zij genoeg budget om nog lekkere dingen voor zichzelf te kopen, maar het is wel om je kapot te schamen hoe ouderen moeten eten. En ja, ik/wij bieden van alles aan, maar echt dagelijks ander eten verzorgen heeft wat haken en ogen.

*edit* Je mag als je een bijstand hebt bijv niet eens zomaar van alles aannemen. Weet je die vrouw die een flink bedrag moest terugbetalen omdat ze van alles van haar ouders kreeg? oa vooral eten??

Loretta schreef:
superpony schreef:
Maar de ijscoman staat ook te werken om zijn rekeningen te betalen. Als we minder uitgeven, hebben anderen daar ook weer last van.

Maar op het moment dat ik keuzes moet gaan maken wat nog wel en waar ik op ga bezuinigen. Dan is die ijscoman toch 1 van de eerste dingen die afvallen.

Dat is inderdaad heel erg treurig voor de ijscoman. Hij zal dan ook weer moeten kijken waar hij minder aan uit geeft. Of in het ergste geval stoppen met zijn vak.

Ja, dat is wel echt heel makkelijk. Iemand bouwt ook iets op en staat ook te werken. Er zou heel veel wegvallen als we zulke keuzes gaan maken en dan moeten al die mensen maar even iets anders gaan doen.
Zoveel is onzin en kunnen we zonder.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:20

Polar schreef:
Dorine92 schreef:
Je kunt ook prima overleven op boodschappen van de Budgetfood. Of van Too Good To Go.
...
En als dat allemaal nog steeds niet kan, wat me erg sterk lijkt, dan kun je altijd nog bij je ouders gaan eten of gratis eten afhalen in allerlei facebookgroepen. Niemand laat jou verhongeren.
Overleven... wat een fijne manier om ouder te worden.

En ja, lekker bij je ouders gaan eten als je het zelf niet kunt betalen... :x Ik zal even tegen mijn buurvrouw van 70 zeggen dat ze dat maar moet gaan doen, of tegen de 21-jarige jongen die recent uit de kast is gekomen en door zijn ouders op straat is gezet. :j

Wat dat too good to go betreft, ik ken iemand die iets dergelijks kreeg via de voedselbank: hij werd dood en doodziek door voedselvergiftiging: vlees ontdooid en weer ingevroren, weer ontdooid, hele reis gemaakt, en weggegeven als onverkoopbaar aan de voedselbank... ja, zo raak je wel van de armoedzaaiers af. -O-
En hoe ouder je bent, hoe eerder een simpele voedselvergiftiging helemaal verkeerd kan uitpakken.
Graag fatsoenlijk voedsel voor mensen dus, geen afval.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:37

Tgtg is iets heel anders dan de voedselbank. Je haalt ter plekke het eten op wat de winkel over heeft maar dan voor een pakket prijs. Je hoeft dus niet bang te zijn voor voedsel vergiftiging of iets dergelijks

Eten van de voedselbank is ook per voedselbank anders. Bij ons in de gemeente is er veel en de kwaliteit is goed. Ik heb bij iemand gewerkt die er gebruik van maakte. Maar ken ook iemand uit de Randstad die er heen gaat en dan ben je blij als er überhaupt iets over is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:08

To good to go daar moet ik een beetje om gniffelen, sorry. Voor die prijs koop ik als minima liever gewoon volkorenbrood ofzo zodat ik zeker weet dat ik wat voedzaams heb. Wat moet een mens die weinig te besteden heeft met overgebleven luxe taart, cake, koekjes van de bakker? Ik zie tgtg meer als een soort Surprise Ei voor volwassenen: leuk als je geld over hebt en je voor de lol een mystery box wilt openen, waarbij het niet uit maakt of je voor jou nutteloze dingen krijgt omdat je toch naar de supermarkt kan voor wat anders.

No thanks

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:09

Het is gewoon schrijnend dat het een soort 'geluk' is geworden of je aan de goede kant van de lijn zit of niet...
Wat mij betreft heeft iedereen recht op een basiskwaliteit van leven, dus gezond voedsel, een dak boven je hoofd, een bed, de mogelijkheid om je warm te houden, mogelijkheid tot goede hygiëne, etc.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die hier niet voor zijn of die vinden dat daar dan nog voorwaarden aan gehangen moeten worden...
Gelukkig lijkt die groep niet zo groot.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:40

Telpeva schreef:
To good to go daar moet ik een beetje om gniffelen, sorry. Voor die prijs koop ik als minima liever gewoon volkorenbrood ofzo zodat ik zeker weet dat ik wat voedzaams heb. Wat moet een mens die weinig te besteden heeft met overgebleven luxe taart, cake, koekjes van de bakker? Ik zie tgtg meer als een soort Surprise Ei voor volwassenen: leuk als je geld over hebt en je voor de lol een mystery box wilt openen, waarbij het niet uit maakt of je voor jou nutteloze dingen krijgt omdat je toch naar de supermarkt kan voor wat anders.

No thanks

Bij ons in tgtg opgedeeld in soorten dus brood pakket is echt brood hele en halve vaak totaal 3 broden zak bollen/ krentenbrood en wat harde bolletjes ( verschilt wel iets maar meestal ongeveer dit bij nze bakker) en dan is het gewoon mooi voordelig

Gebak en cake zit is gebak pakket

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:44

Er was hier een supermarkt die echt een broodpakket had, met altijd 4 broden en 2 zakken broodjes.
Hoe dat altijd zo precies kon weet ik niet. Maar echt heel fijn.
Maar dat is daar niet meer.

De bakker hier een stuk verderop weet je niet wat je krijgt.
Kunnen zeker broden bevatten. Maar kunnen ook 3 vlaaien zijn. Ja lekker, maar wat moet je daar nu mee?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:45

ik had vorige week een tgtg broodpakket uit de supermarkt. Voor 4 euro had ik 4 hele en 4 halve broden, de diepvries zit weer vol. Ik vond het wel een goede deal.
Bij verrassingspakketten is het inderdaad wel meer gokken, zit ook vaak dingen in die we niet lusten of toch niet meer smakelijk eruit zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:02

Ik ga meestal voor het broodpakket van de Plus, daar krijg je vooral broden, en soms wat broodjes of bv klein gebak.. en het verrassingspakket van de Aldi.
Dit was mijn vorige Aldi pakket. Het meeste ging naar mijn zus en de hond, maar als je geen moeilijke eter bent zijn dit top pakketten.
Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:09

Ik eet de laatste maanden echt amper nog vlees, niet om de kosten, maar het staat mij steeds meer tegen om dieren op te eten.

Maar dat scheelt echt heel veel geld! Helemaal vegetarisch hoeft niet, maar doe als je het lastig vind qua portomonnee 2 keer per week vlees ipv iedere dag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:22

Hier gaat het gekruide vlees altijd naar familie, ongekruid is voor de hond, en groente/brood/vega eten we zelf :Y)

Voor de vleesvervangers vind ik de 70% korting stickers bij de AH geweldig. In het vega schap kom ik regelmatig mooie koopjes tegen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:25

De supermarkt hier heeft zelden nog maar een pakket.
Andere supermarkten zitten op 7 km of nog verder weg.
Altijd in de avond afhalen, dan zie ik het voordeel niet meer.

Kijk bij de jumbo wel altijd voor in die tgtg bakken, de aldi hier heeft dat helaas niet.

Mijn vriend wil wel echt 5 dagen in de week vlees, zelf hoef ik dat niet perse en zou 2 keer genoeg vinden.
Zonder vind ik ook niet gezond.
Maar doe er altijd minder in dan het recept aangeeft. Dus is het ook vaak maar een 100 gram per persoon.
Niet omdat het me tegen staat maar omdat ik vlees wel nodig vind, maar teveel zeker ook weer niet.