Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:58

friezenfan2 schreef:
Je verbruikt meer water als je de vaatwasser draait en het kost stroom en met de hand afwassen is dus milieubewuster.

Mijn vaatwasser verbruikt max 9 liter water, zeker op het eco programma. En voor de stroom heb ik 40 panelen op mijn dak liggen, dus dat wek ik zelf ruim op.
Dus dat valt best mee, het is meer water dan met de hand afwassen, maar niet meer zo extreem als vroeger toen ze 20 liter per wasbeurt verbruikten.

Orrie_VBW

Re: Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:02

Wij zijn met 3en en gebruiken de vaatwasser ongeveer om de 3 dagen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:32

Ik ben alleen en om de dag ongeveer. Soms 1 x per 3 dagen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:50

We zijn met zijn 2en en hij draait iedere dag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:17

senna21 schreef:
friezenfan2 schreef:
Je verbruikt meer water als je de vaatwasser draait en het kost stroom en met de hand afwassen is dus milieubewuster.

Men zegt dat een vaatwasser minder water verbruikt, maar vergeten voor het gemak de chemicaliën en plastics van het o zo handige blokje.
Ik ben weer op zoek naar gewoon waspoeder voor de afwasmachine, maar dat is slecht verkrijgbaar.

Mijn vaatwasser is idd zuiniger met water dan als ik met de hand afwas.

Poeder heb je van Sun.
Maar ik overweeg ook brauzz/mother earth.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:23

Antheman schreef:
We zijn met zijn 2en en hij draait iedere dag.

Hier ook en met visite wel 2 of 3x..
Haat met de hand afwassen

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:27

Zonder visite oid 1x per 2 dagen, wij zijn met 3. Maar grote pannen e.d. doe ik vaak even met de hand tussendoor.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:41

Wij zijn met z’n tweeën en de vaatwasser draait bijna elke dag. Ik denk gemiddeld 5-6 keer per week.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:47

3-4x per week. 2 volwassenen een peuter en een baby (die gebruikt dus nog helemaal niks). Borden worden hergebruikt (voor ontbijt en lunch) en ook glazen gebruiken we de hele dag door. Niet alle pannen gaan erin (eigenlijk alleen die grote ronde en steelpannen). Wokpannen enz worden met de hand afgewassen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 23:56

Daihyo schreef:
Ja die la mis ik wel in de ruimte inderdaad. Niet over nagedacht toen we de keuken uitzochten :+
Maar dat scheelt een pan of een paar borden onderin :j

Soms kun je die nog los aanschaffen! Hebben wij ook gedaan bij onze bosch.

Edit; wij gebruiken overigens de eco vaatwastabletten van de Jumbo. Goeie wel, ga eens even kijken of die wel zo ecologisch zijn als ik ze graag zou hebben :+ gebruiken sowieso zoveel mogelijk ecologische producten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:04

SansaS schreef:
Malle_meid schreef:
Hier voor 1 persoon en 1 kat en de vaatwasser draait zo'n 4x per week. Op dagen dat ik vrij ben soms 2x per dag om alles van de vorige dagen weg te werken. Het ligt er ook aan hoeveel ik kook in een week.

Over het afspoelen voordat je de vuile vaat in de vaatwasser doet, dat heb ik ook altijd jaaarenlang gedaan. Totdat ik een keer iemand op Youtube hoorde vertellen (ik houd van schoonmaak video's, haha) waarom dat eigenlijk niet nodig was. Sindsdien (2 jaar of zo) spoel ik dus niets meer eerst af en alles komt nog net zo schoon uit de vaatwasser. Heel blij mee, haha!

En ik doe echt alles in de vaatwasser, behalve de koekepan en hapjespan. Als iets niet in de vaatwasser kan, gebruik ik het niet of koop ik het niet :Y)

Ja tot je je verdiept wat er allemaal inzit dat het zo schoon eruit komt :=

Ik ben gestopt met die vaatwastabletten erom.

Ik geloof meteen dat het chemisch behoorlijk aktieve rommel is, het is mij opgevallen dat mokken die eenmaal in de vaatwasser hebben gezeten, daarna met de hand moeilijker schoon zijn te maken, alsof het glazuurlaagje is aangetast... onze vaatwasser is trouwens niet meer onder ons, hij is jaren terug kaduuk gegaan, en omdat we toch nog maar met twee personen thuis zijn, staat er nu een tafelmodell vriezer op de plek van de vaatwasser.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:13

Hier draait hij 1 keer per dag. Savonds na het avondeten gaat hij aan, sochtends vroeg ruim ik hem uit en door de dag vullen we de vaatwasser weer.

Wij zijn een gezin van 3.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 01:02

Oh wat fijn om eens te lezen waarom mensen zo'n verschrikkelijke bestekla willen. De extra ruimte dus. Kan ik begrijpen.

Ik laat het bestek altijd in het mandje vallen van vrij grote hoogte, en vindt een bestekla altijd een gruwel, want dan moet je het 1 voor 1 netjes erin leggen. En ook 1 voor 1 weer uitruimen.

En hier 6x pw voor 2p. Wassen zo min mogelijk met de hand af.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 01:27

Ladyson schreef:
Oh wat fijn om eens te lezen waarom mensen zo'n verschrikkelijke bestekla willen. De extra ruimte dus. Kan ik begrijpen.

Ik laat het bestek altijd in het mandje vallen van vrij grote hoogte, en vindt een bestekla altijd een gruwel, want dan moet je het 1 voor 1 netjes erin leggen. En ook 1 voor 1 weer uitruimen.

Zo heeft ieder een voorkeur.

Ik vind het met uitruimen echt ideaal. Doordat je goed kan zien wat waar ligt Pak ik alle messen in 1x en alle vorken in 1x. Terwijl ze bij een bakje vaak door elkaar zitten.
Scheeld het bij mij wel dat ik makkelijk bij de vaatwasser kan en en bestek la tegelijk.

Met het er inleggen vind ik het geen extra moeite. Ik ruim de vaatwasser gelijk in als ik iets gebruikt heb.
Dus heb eigenlijk nooit meer 2 dingen van bestek tegelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:17

Gezin van 3, draait 1 keer per dag.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:23

gemiddeld zo om de dag.
Wij zijn met 2 thuis.

Als ik de vaatwasser inruim gaat er meer in dan als mijn man hem inruimt hahahaha

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:38

Ladyson schreef:

Ik ruim de bestekla stuk sneller uit dan toen we nog mandje hadje.

Je pakt het zo bii elkar vorken bij vorken messen bij messen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:19

1-2 keer per dag, gezin van 3.

Is afhankelijk van wat we eten :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:50

met 5 personen 1x per dag.
Grote pannen vaak even met de hand.

Met verjaardagen 3 of 4x per dag. :7

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:10

Om de dag met twee volwassenen als we twee dagen op rij thuis koken/eten.

De grote pannen wassen we met de hand af, voor de rest gaat eigenlijk alles er wel in.

Wij doen alle typen bestek bij elkaar in het compartiment van het bakje, dus ik grijp ook één keer en gooi dan alles in de lade. En als er toevallig een lepel bij de vorken ligt, dan gooi ik die er ook bij.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:45

ik denk om de dag, ligt er een beetje aan hoeveel pannen we ook gebruiken met koken (ja deze doe ik er ook gewoon in)en of ik hem indeel of mijn vriend :') :Y) want bij mij past er altijd de helft meer in haha

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:49

Ladyson schreef:

Ik heb precies om die reden ook een hekel aan die bestek lade, dat 1 voor 1 het bestek er netjes inleggen, ik heb er geen geduld voor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:54

Wij zijn met 2 en de vaatwas draait minimum 3x/week, maar kan evengoed 2x/dag aan. Hangt er maar vanaf hoe uitgebreid we aan het bakken en koken zijn en hoeveel stroom onze zonnepanelen opbrengen.

Wat betreft water verbruik: gezien wij vrij grote spoelbakken hebben (vierkante waar een bakplaat inpast) is het in ons geval zuiniger de vaatwas aan te zetten dan met de hand af te wassen qua water verbruik.
Uiteraard wassen we sommige pannen en glazen altijd met de hand af.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:28

Keell94 schreef:
ik denk om de dag, ligt er een beetje aan hoeveel pannen we ook gebruiken met koken (ja deze doe ik er ook gewoon in)en of ik hem indeel of mijn vriend :') :Y) want bij mij past er altijd de helft meer in haha
Herkenbaar :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:32

Wij zijn met zijn tweeën en hij draait 6 dagen per week.
Alleen in het weekend 1x omdat we dan meestal makkelijk eten en ik vaak niet kook.