Is het terecht dat ik niet met 'grap' van schoonvader kan lachen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Is het terecht dat ik niet met 'grap' van schoonvader kan lachen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:51

Ik heb niet alles gelezen, maar zou ook echt wel kwaad worden om zo een "grap".

Hier de hele zwangerschap gespuugd en ook echt niks kunnen eten, zelfs medicatie voor gehad. Daar vraag je echt niet om.

Maar ik denk wel dat de reactie van de mannen een stuk schaamte en onhandigheid is.

Zelf zou ik er vrij eerlijk over zijn en kan ook wel behoorlijk de confrontatie aan gaan. Maar ik hoor ook wel dat mensne schoon familie vaak met fluwelen handschoentjes behandelen, zo bang dat er iets mis gaat. Ik denk dat het juist mis gaat als je niet open en eerlijk bent.

Wel denk ik; als je zwanger bent en je hebt al kinderen samen, hoe goed ken je elkaar dat dit zo onverwacht komt blijkbaar? Ook je man hoort echt wel te weten imo dat je dit echt niet oke vindt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:56

Al was ts niet zwanger en niet misselijk. Deze grap is niet leuk. Dat sommige mensen er wel de humor van inzien betekend niet dat iedereen dat doet. Deze grap is misplaatst en zeker in het geval van een zwangere vrouw. Als een jochie van 12 zo'n grap uithaalt dan nouja kun je het nog plaatsen die is nog niet volledig ontwikkeld. Maar een volwassen kerel die dit leuk vind om uit te halen met zijn schoondochter daar kan ik echt de grap niet van inzien, ja ik kan zo voor me zien dat schoonvader zelf enorm gelachen heeft om zijn eigen misplaatste grap. Dan moet hij even op zijn plaats gezet worden want hij voelt zich kennelijk heel wat omdat hij dus vaker over de grenzen van ts walst. Misschien moet ts zelf ook wat duidelijker zijn en standvastig of doen alsof het haar niks doet dan is de lol er voor schoonvader ook af. Maar de echtgenoot kan ook een keer tonen dat hij naast zijn vrouw staat en dat hij haar steunt, dan maar een keer scheve gezichten.

Soms is het nodig om duidelijke grenzen aan te geven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:14

BeFunny schreef:
Al was ts niet zwanger en niet misselijk. Deze grap is niet leuk. Dat sommige mensen er wel de humor van inzien betekend niet dat iedereen dat doet. Deze grap is misplaatst en zeker in het geval van een zwangere vrouw. Als een jochie van 12 zo'n grap uithaalt dan nouja kun je het nog plaatsen die is nog niet volledig ontwikkeld. Maar een volwassen kerel die dit leuk vind om uit te halen met zijn schoondochter daar kan ik echt de grap niet van inzien, ja ik kan zo voor me zien dat schoonvader zelf enorm gelachen heeft om zijn eigen misplaatste grap. Dan moet hij even op zijn plaats gezet worden want hij voelt zich kennelijk heel wat omdat hij dus vaker over de grenzen van ts walst. Misschien moet ts zelf ook wat duidelijker zijn en standvastig of doen alsof het haar niks doet dan is de lol er voor schoonvader ook af. Maar de echtgenoot kan ook een keer tonen dat hij naast zijn vrouw staat en dat hij haar steunt, dan maar een keer scheve gezichten.

Soms is het nodig om duidelijke grenzen aan te geven.

Precies die eerste zin.

Los van de zwangerschap, sommige dingen doe je gewoon niet als grap. En alles met dode dieren valt in die categorie.
Want een dode mol vinden sommigen blijkbaar grappig. Maar zou het nog zo grappig gevonden worden als er een bvb dode kat gepresenteerd zou worden? Ook al is die nog gewoon helemaal 'heel'...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:35

Sherivey
Maar hoeveel bokkers vinden de grap een goede grap?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:40

Al die hormoon en zwangerschaps experts hier , hoe verzin je het.

En idd wat Sherivey zegt.

Niet vies misschien ( hoewel ik dat als ik misselijk ben er niet bij wil hebben) , maar voor mij is dood iets waar je respectvol mee omgaat, ook voor dieren. ( ik zou ook geen mollen vangen maar snap uiteraard dat ik daar een uitzondering in ben)

En afin... domme grap, niet over nagedacht... prima kan gebeuren we zijn allemaal maar mens.
En dan zeg je sorry , het spijt. me niet goed over nagedacht. Je hebt gelijk, het idee leek grappig maar ik zie nu dat het dat niet is en zeker niet voor jou.
Ik ruim het even op en kom dan lekker een kop thee met je drinken.

Maar dat je partner dan zo reageert, wat een kl**tz*k. Ook als je zelf iets heel grappig vind, kun je in dit geval toch voorstellen dat het niet leuk is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:50

Ik ben benieuwd waarom dit topic zoveel mensen raakt. Al 7 pagina's discussie om een dode mol in een doos.

Ik denk dat TS maar 1 optie heeft, scheiden van haar man :\ dit komt niet meer goed.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:59

DuoPenotti schreef:
Sherivey

Oke, laat ik het anders verwoorden: "een hoop reacties hier doen het af als 'valt toch allemaal wel mee, een dode mol?"

Ik vind dat een vreemde reactie wanneer deze dode mol gebruikt wordt voor een grap en vraag me af of iedereen het ook zo mee vind vallen als het om een dode kat ging.
Waarom dode dieren gebruiken voor een grap?

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:06

Dit gaat dieper,

Het is gewoon een nare grap,

En dat sommigen van jullie daar mild op reageren snap ik,

vanuit eigen ervaringen waar mijn stiefvader een clownspop uit de kringloop neerzette waar ik maar ging (voor men slaapkamer deur bijv en dan schrikken en later konden we erom lachen toch?)
"het is maar een grapje joh"

Men ziet vaak de impact niet en zeker de voorgeschiedenis

Vind ik t wel een op zen minst ongeplaatst grapje.

En of ts nou wel of niet goed gedaan heeft of zich aanstelt voor haar is dit een ding.

Maar je mag je best uiten en om bijstand vragen van "goh ben ik nou gek?"

En nee het is een kwestie van respect en voorbedachte rade
En dat dit soort dingen blijkbaar haar grenzen overgaan

Ik bedoel ik ben best in voor een geintje hier en daar maar ik heb ook heel veel geintjes gehad die ik wel oliebol vond...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:08

Sherivey schreef:
DuoPenotti schreef:
Sherivey

Oke, laat ik het anders verwoorden: "een hoop reacties hier doen het af als 'valt toch allemaal wel mee, een dode mol?"

Ik vind dat een vreemde reactie wanneer deze dode mol gebruikt wordt voor een grap en vraag me af of iedereen het ook zo mee vind vallen als het om een dode kat ging.

Ik vind het ook walgelijk. Die schoonvader is een empathieloze lomperik. Hij is nu eenmaal familie , er komt zelfs nog een nieuw kleinkind aan dus ts zit ermee opgezadeld. Ik zou een goed gesprek hierover willen hebben en als hij niet wil beloven zoiets verder achterwege te laten dan zou ik persoonlijk thuis blijven als de rest van de familie daar op bezoek gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:21

Sherivey schreef:
DuoPenotti schreef:
Sherivey

Ook dat lees ik niet veel.

Ik lees wel zeggen dat je het geen grap vind. Dat je er niet van gediend bent.
Maar het daar dan ook bij laten en geen halszaak van maken. Van die grap dan.

Daarnaast lees ik dat vele zien dat er heel wat anders speelt dan die mol. Het over haar heen walsen.
Dat ts daar beter wat mee kan gaan doen. Dat lees ik wel.
En ben ik het ook mee eens.

Ik denk dat sommige het als een ding zien en andere het uit elkaar trekken...
En dat daar voor een groot deel het discussieverschil in komt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:46

Nou er wordt ook veel gereageerd als "Ts de hormonen zullen wel mee spelen" en maak er niet zo'n ding van.

De titel van het toppic is de grap maar waar het toppic om draaid is meer dan de grap. Ts uit zich hier en dat moet gewoon kunnen.

Ze hoeft niet ook hier te lezen "Joh meid stel je niet aan" want weet je, dat is juist het hele euvel. Dat zegt haar echtgenoot ook. En daar gaat het nou juist om.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:55

Ook niet het hele topic doorgelezen.

Ik heb zelf vrij duistere humor (ja ik grap ook over dood etc.) maar deze grap hoef je bij mij niet te doen hoor. Dat ik erover grap betekent niet dat ik een dood dier in mijn handen hoef te houden. En al helemaal niet als ik al maanden struggle met misselijkheid.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:16

Ik ben toch wel verbaasd dat bijna 7 pagina’s aan mensen dit een belachelijke grap vinden.

Misschien ben ik te nuchter, ik kom van het platteland. Hier gingen we vroeger nog met de buks konijnen en vogels schieten. Zou ik nu overigens ook niet meer doen. Maar denk als ik boos zou worden na zo’n grap dat iedereen mij vierkant uit zou lachen en ik dit jaren zou horen. _O- Dit zouden ze ook in mijn gezin uithalen.

En uiteraard, TS mag dit vinden en haar grenzen aangeven. Dat is haar recht. En ik snap volkomen dat het niet fijn is als je ook nog eens gaat kotsen. Maar ik verbaas me wel over de vele reacties die dit een misselijke grap vinden. Ben ik dan te nuchter? Oh ja, m’n vader werkt in de uitvaart en ik kom dus van het platteland. Misschien ben ik dan ongevoeliger voor dode dieren ofzo. :=

TS ik denk dat het goed is als je duidelijk je grens aan geeft. En verder zou ik het volkomen achter je laten en verdergaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:18

Amado7 schreef:
Ik ben toch wel verbaasd dat bijna 7 pagina’s aan mensen dit een belachelijke grap vinden.

Misschien ben ik te nuchter, ik kom van het platteland. Hier gingen we vroeger nog met de buks konijnen en vogels schieten. Zou ik nu overigens ook niet meer doen. Maar denk als ik boos zou worden na zo’n grap dat iedereen mij vierkant uit zou lachen en ik dit jaren zou horen. _O- Dit zouden ze ook in mijn gezin uithalen.

En uiteraard, TS mag dit vinden en haar grenzen aangeven. Dat is haar recht. En ik snap volkomen dat het niet fijn is als je ook nog eens gaat kotsen. Maar ik verbaas me wel over de vele reacties die dit een misselijke grap vinden. Ben ik dan te nuchter? Oh ja, m’n vader werkt in de uitvaart en ik kom dus van het platteland. Misschien ben ik dan ongevoeliger voor dode dieren ofzo. :=

TS ik denk dat het goed is als je duidelijk je grens aan geeft. En verder zou ik het volkomen achter je laten en verdergaan.

Sja, sommige mensen vinden dode dieren grappig. De meeste mensen niet.

Heeft imo niks met wel of niet nuchter zijn te maken. Ik kom ook van het platteland en mijn vader is slager. Maar ik vind een dode mol in een doosje niet grappig. Andere vorm van humor.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:29

Amado7 schreef:

Deze post is wat mij betreft een verademing, I agree :') . Zo denk ik terug aan hoe wij ooit een dode muis in het kaaspakhuis hadden en daar hebben we onze baas toen mee laten schrikken door 'm met z'n staart aan de deur van de koelcel te plakken met een verkoopzegel. Baas zelf kon er hartelijk om lachen. Ik ben echt de grootste dierenvriend die je je kan voorstellen (ik hou zelfs van insecten) maar een dood dier is links of rechtsom 'gewoon' onderdeel van de natuur.

Alsnog kan ik me voorstellen dat je dit geen leuke grap vind, humor is heel persoonlijk. Zelf zou ik dan ook gewoon netjes mijn excuses aanbieden als mij teruggeven werd dat iemand er niet om kon lachen. Iemand bedenkt iets wat volgens zijn/haar idee grappig is maar soms blijkt achteraf pas dat je het gewoon verkeerd had ingeschat. Zonder te generaliseren kan ik me zomaar voorstelen dat je schoonvader er niet eens zo diep over heeft nagedacht. Natuurlijk kan het ook treiteren zijn, als je weet dat de ander iets écht niet leuk vind of bijv. ergens bang voor is en het dan tóch doen, dat kan ook een vorm van pestgedrag zijn.

Om in te gaan op de titel van je topic: je hebt altijd het recht op je eigen mening en wat dat betreft is het terecht als jij een grap niet grappig vind. Je man heeft ook het recht om het niet zo'n issue te vinden. Kiest je man daarmee gelijk 'partij' voor je schoonvader? Daar lijkt zoals je in andere latere posts ook beschrijft meer onder te zitten als het gaat om de relatie tussen jou en je schoonfamilie. Dat je daar iets mee wilt kan ik heel goed begrijpen. Op welke manier zou je willen dat ze jouw grenzen meer respecteren? Heb je weleens geprobeerd hier een serieus gesprek over aan te gaan?

Edit: excuses, ik had je laatste bericht over het hoofd gelezen waarin je aangaf al vaak hebt geprobeerd met hen het gesprek aan te gaan, en dat je die strijd hebt opgegeven. Soms kan er inderdaad ook een bepaalde opluchting zitten in het 'accepteren' dat bepaalde mensen nu eenmaal zo zijn of dingen zo gaan, waarmee je niet zegt dat je er blij mee bent of dat het je geen pijn kan doen. Maar juist de hoop dat iets of iemand verandert kan je op langere termijn keer op keer laten teleurstellen.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 19-02-25 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:31

Soms valt een grap gewoon heel verkeerd, of is wat de een als grap ziet voor de ander totaal niet grappig. Gebeurt nou eenmaal.

Ik had deze ook niet leuk gevonden, maar zie het vooral als een ander idee van humor. Niet mijn humor, maar ook weer niet heel erg uitzonderlijk.

Genoeg reden om eventjes boos en geïrriteerd over te zijn en duidelijk te maken dat ze het je niet nog eens moeten flikken, maar toch niet iets om op door te blijven gaan of pagina's over vol te schrijven. Daar verbaas ik me dan weer over.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:33

Amado7 schreef:

Ik geloof dat ik ook best nuchter ben en ben ook opgegroeid op het platteland.
En ja zoiets zou hier ook hebben kunnen gebeuren.

Ik denk bijvoorbeeld terug aan een muis die in ieders stalschoen en laars ging op de handelsstal waar ik toen reed....
Maar humor heb ik er nooit in gezien.

maar er verder dan dat was het dan ook niet, niet grappig, klaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:48

Sellyxx schreef:
Amado7 schreef:

Deze post is wat mij betreft een verademing, I agree :') . Zo denk ik terug aan hoe wij ooit een dode muis in het kaaspakhuis hadden en daar hebben we onze baas toen mee laten schrikken door 'm met z'n staart aan de deur van de koelcel te plakken met een verkoopzegel. Baas zelf kon er hartelijk om lachen. Ik ben echt de grootste dierenvriend die je je kan voorstellen (ik hou zelfs van insecten) maar een dood dier is links of rechtsom 'gewoon' onderdeel van de natuur.

Alsnog kan ik me voorstellen dat je dit geen leuke grap vind, humor is heel persoonlijk. Zelf zou ik dan ook gewoon netjes mijn excuses aanbieden als mij teruggeven werd dat iemand er niet om kon lachen. Iemand bedenkt iets wat volgens zijn/haar idee grappig is maar soms blijkt achteraf pas dat je het gewoon verkeerd had ingeschat. Zonder te generaliseren kan ik me zomaar voorstelen dat je schoonvader er niet eens zo diep over heeft nagedacht. Natuurlijk kan het ook treiteren zijn, als je weet dat de ander iets écht niet leuk vind of bijv. ergens bang voor is en het dan tóch doen, dat kan ook een vorm van pestgedrag zijn.

Om in te gaan op de titel van je topic: je hebt altijd het recht op je eigen mening en wat dat betreft is het terecht als jij een grap niet grappig vind. Je man heeft ook het recht om het niet zo'n issue te vinden. Kiest je man daarmee gelijk 'partij' voor je schoonvader? Daar lijkt zoals je in andere latere posts ook beschrijft meer onder te zitten als het gaat om de relatie tussen jou en je schoonfamilie. Dat je daar iets mee wilt kan ik heel goed begrijpen. Op welke manier zou je willen dat ze jouw grenzen meer respecteren? Heb je weleens geprobeerd hier een serieus gesprek over aan te gaan?

Edit: excuses, ik had je laatste bericht over het hoofd gelezen waarin je aangaf al vaak hebt geprobeerd met hen het gesprek aan te gaan, en dat je die strijd hebt opgegeven. Soms kan er inderdaad ook een bepaalde opluchting zitten in het 'accepteren' dat bepaalde mensen nu eenmaal zo zijn of dingen zo gaan, waarmee je niet zegt dat je er blij mee bent of dat het je geen pijn kan doen. Maar juist de hoop dat iets of iemand verandert kan je op langere termijn keer op keer laten teleurstellen.

Die baas van jullie kaaspakhuis was niet zwanger toen jullie die "grap"uithaalden. Hoe kwam die muis trouwens dood? Ik hoop niet door het gif wat vaak gestrooid wordt voor knaagdieren want dat zou ik in een kaaspakhuis niet bepaald hygienisch vinden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:59

Anjali waarom de aanname wbt gif? In bijna alle pakhuizen staan een legioen aam muizenvallen. Pats. Dood. En waarom moet Selly zich verantwoorden over haar werk op internet hoe een muis dood gaat?

Verder wel eens met Selly en Amado. Ik ben hier te nuchter voor en ik zie iedereen in mijn familie deze grap nog wel uithalen. Zwanger of niet

Maar volgens mij is de reden van dit topic helemaal niet het grapje met de mol. Maar hoe schoonvader zich al langere tijd gedraagt tegenover TS zonder steun van partner. En nee. Dan zou ik het ook zeker geen leuk grapje vinden omdat het met deze achtergrond meer treiteren is

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:12

DuoPenotti schreef:
Ja joh en hoofdpijn is direct een tumor volgens dokter google :P

Nee joh, mijn dokter google heeft daar hele andere gevarieerde antwoorden op hoor. :+ :+

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:37

Kabayo schreef:
Anjali waarom de aanname wbt gif? In bijna alle pakhuizen staan een legioen aam muizenvallen. Pats. Dood. En waarom moet Selly zich verantwoorden over haar werk op internet hoe een muis dood gaat?

Haha thank you _/-\o_ Ik had een reactie getypt, weggehaald, weer getypt en toen maar besloten niet te antwoorden, maar dit vat het allemaal samen :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:26

DuoPenotti schreef:
Maar denk dat deze mol helemaal het probleem niet is. En het zwanger zijn ook niet.
Maar de relatie met schoonouders en de partner die het dan opneemt voor zijn ouders en niet voor zijn vrouw.
En dat lijkt me een heel wat logischer onderwerp in dit geval.

Hier ben ik het wel mee eens, normaliter neem je het voor je partner op, dit gebeurt hier niet.
Je hoeft het niet overal mee eens te zijn maar sommige dingen doe je gewoon niet.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:41

Een topic over een dode mol en van bijna 10 pagina’s lang. :+ Vind die mol in een doos niet per se grappig maar dat wel hahaha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 08:49

Amado7 schreef:

Zoals ik al schreef heeft iemand dat ooit bij mij ook gedaan. Een dode muis in een rijlaars. Nee, op dat moment vond ik het niet leuk en later konden we er samen juist enorm om lachen.

En het is dan denk ik zoals eerder geschreven gewoon een ander gevoel voor humor. Dus niets achter zoeken. Ik lees dat velen het niet zo'n leuke grap vinden, een enkeling echt niet kunnen als grap en anderen vinden het wel ok. Dus tja, dan zie je dat mensen gewoon verschillen.

En ja, ik vind dat er overdreven gereageerd wordt door de ts, zeggen dat je het niet leuk vindt, schouders ophalen en door. Zo zou ik het doen.

En inderdaad, al 7 pagina's discussie, dat is zeker om te lachen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:31

Gelukkig hoeven wij niet te bepalen voor TS wat zij wel of niet teveel vind.
Dus zeggen dat ze overdreven reageert vind ik ook niet helemaal op zn plaats hier...